En ommer... Opbygning af data
Fra : John Hansen

Dato : 12-01-07 17:50

Hej Alle

Nu kommer der en lang smøre, jeg har lige slettet 5 års arbejde med
slægtsforskning. Efter flere omstarter, med revideringer og ændringer og
hvad ved jeg, så tog jeg beslutningen om at trykke på delete. Og så få det
bygget ordentligt op fra starten.

Jeg bruger Legacy 6 som program. Er bekendt med deres forum, men det er
struktur der søges, er ved at lave min egen "manual" for selve forskningen.
Så jeg søger indput.

1.. Opstille relationer mellem personer.

Sidder i øjeblikket og prøver forskelligt med
vielsesvidner/faddere/relationer. Det virker som i overkanten at :

A gifter sig med B Vidne C og Vidne D

Ved A & B sætter jeg ind vidne C og D = 4 begivenheder.

Ved C & D sættter jeg 1 Vielsevidne + 2 relationer = 6 begivenheder

Tanken er at uanset hvem jeg tager fat i kan jeg hurtigt lave en rapport og
se hele berøringsfladen.

Så jeg er modtagelig for ideer og forslag om hvordan i gør.

Så kommer der nok flere spørgsmål.

Med Venlig Hilsen

John Hansen 8230

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-07 16:52

"John Hansen" <donjohn@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Alle
<klip/>

> [...]
og
> se hele berøringsfladen.
>
> Så jeg er modtagelig for ideer og forslag om hvordan i gør.

Jeg bruger PAF 5.2 og har defineret en lang række ekstra begivenheder (User
Events):

Fadder
Gudmor
Forlover
Fremstillet i kirken
Introduceret i kirken
Koppevaccineret
Lægdsrulleindførsel
Nadvergæst
Nævnt i skifte
Offentlig skrifte
Skattebetaling

Ved dåb registrerer jeg begivenheden "Fadder" eller "Gudmor" på de
pågældende personer og skriver i beskrivelsesfeltet den døbtes navn
efterfulgt af individnummeret i databasen. Begivenheden "Christening" eller
"Fremstillet i kirken", registeres på den døbte. Her skriver jeg den fulde
kildetekst med navn på gudmor og faddere, tilføjet deres individnumre i
databasen, hvis de er kendt.

Skifter registrerer jeg som begivenheden "Probate" på den afdøde med et
tekst-resume, hvor jeg bl.a. nævner arvinger og formyndere. På de enkelte
arvinger/formyndere registrerer jeg begivenheden "Nævt i skifte", hvor jeg i
begivenhedsbeskrivelsen fx skriver "efter moder Anne Johansdatter-2593". Jeg
sætter personens nummer i databasen i enden af den pågældendes navn.

Begivenheden "Skattebetaling" kan have følgende indhold:
Dato for begivenhed: 1743
Sted: Nedergade 31, Odense Købstad
Bekrivelse: Formueskat, 528 ß

Begivenheden "Forlover":
Dato for begivenhed: 8 Jan 1803
Sted: Skeby Præstegård, Skeby, Lunde, Odense
Beskrivelse: Hans Markusen og Birthe Marie Knudsdatter [MRIN 1270]
Altså i beskrivelsen henvisning til ægteskabsnummeret i databasen.

Under "Koppevaccineret" beskrivelsen registrerer jeg - hvis det foreligger
oplyst - navnet på den person, der har udført podningen ("Degnen i Nørre
Nærå", "af Reumert", "af Guldbrand").

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-07 17:36

"Helmer Christiansen (Oncable.dk)" <helmer punktum christiansen ved oncable
punktum dk> skrev i en meddelelse
> "John Hansen" <donjohn@privat.dk> skrev i en meddelelse

> <klip/>

Lige en tilføjelse til mit forrige indlæg -

Vær konsekvent ved angivelse af stednavne.

For begivenheder før den forrige kommunalreform (1970) skriver jeg
konsekvent stednavne således:

I LANDSOGNE:
evt. stednavn i sogn, Sogn, Herred, Amt

og altid minimum Sogn, Herred, Amt.

Fx.
Østrup Vejrmølle, Østrup, Lunde, Odense
Østrup Kirke, Østrup, Lunde, Odense
Gerskov, Skeby, Lunde, Odense

Hvis stedet er Østrup by i Østrup sogn:
Østrup, Østrup, Lunde, Odense

KØBSTÆDER:
Sankt Hans, Odense Købstad
altså ingen angivelse af herred og amt, fordi købstæderne administrativt
IKKE indgik i herred/amt.

KØBENHAVN:
Trinitatis, København (Staden)

Stavemåden har jeg normaliseret til den, der anvendes i
Danmark 1:100 000
Topografisk Atlas
3. udgave

Fra 1970 og fremad registrerer jeg stednavnene som postadressen inkl.
postnummer og postdistrikt.

Jeg tillader mig også at normalisere personnavne i data fra før slutningen
af 1800-tallet. Gertrud i stedet for Giertrud/Giertrude/Gjertrud/Giertrue,
Lars i stedet for Laurs/Laurits, fordi det er ret tilfældigt, hvordan de
forskellige embedsmænd har stavet navnene. Personerne selv underskriver sig
oftest blot med deres forbogstaver (H:P:S: for Hans Pedersen) og aner ikke,
hvad præsten har skrevet i kirkebogen. Kildeteksten afskriver jeg derimod
præcis, som den er stavet i originalen.

Fra : John Hansen

Dato : 14-01-07 14:55

Tak for svaret. Så har jeg lidt at gruble over. Men så meget har jeg lært,
det skal være konsekvent, hvergang. Derfor laver jeg mig en manual, så det
bliver korrekt indført, og har denne at holde mig til. Sidder og funderer
over når jeg kommer til "tvivlsomme personer eller oplysninger". Skal han
indføres, eller oprette en base, og arbejde videre der indtil han er
godkendt eller ej.
Men det er jo det der gør det spændende.
Venligst John.

Fra : Ole Munk

Dato : 16-01-07 23:57

Hej John

Er Legacy 6 et kardinalpunkt? Ved f.eks. TMG er det muligt at indlægge
vidner (forudsætter selvfølgelig, at de er oprettede som personer) til alle
begivenheder. Du kan efterfølgende hos en person se alle de hændelser, hvor
vedkommende har optrådt som vidne. Det kan være barnedåb, trolovelser, nævnt
ved en folketælling, nævnt ved et skifte, nævnt i tingbogen o.s.v. Kun
fantasien sætter grænser, men du kommer da på arbejde, hvis du skal lave
specielle hændelser i Legacy 6 til det hele.

Og når du alligevel vil starte forfra....

mvh Ole

Fra : John Hansen

Dato : 17-01-07 19:54

Hej
Ja jeg har besluttet mig for Legacy, da det er der jeg er bedst kendt med
rutinerne. Der er givetvis andre programmer som er ligeså gode eller bedre.
Men i sin tid købte jeg med Winfamily, som aldrig udviklede sig. Så købte
jeg BK, som er udmærket, men er et levn fra fortiden. Så købte jeg Legacy (2
gange) som straks tiltalte mig, og nu får de ikke flere penge ud af mig.
Det er vel bare en smagssag.
Men det er aldrig værre end godt, så får jeg materialet gået igennem endnu
en gang og fanger de små detaljer som før var smuttet.
Venligst John