Tydning af opslag
Fra : Hvornum

Dato : 07-01-07 18:31

Hej GR

Er der en der kan tyde opslag i kirkebog?

opslag 152 i Randers / Nørhald / Gassum

data_kirkeboeger_C286_B_018_K05-30-A

Brudgommens navn

Kristen Christensen xx - hvad står der efter hans navn?

xx søs af - og resten under Kristen kan jeg ikke lige få sammenhæng i

Brudens navn

Else Marie Jespersdatter

xx datter af gaardmand Jesper Christensen - hvad står der ved xx?

og xx Maren Jensdatter i plejebarn, xx Kissum - hvad står der ved xx?

30 år

Hvem forloverne ere

Peder Nielsen

Mads xx - hvad står der ved xx? -o resten

Vielse dagen

7. januar 1855 - datoen / dagen er jeg ikke sikker på, er det den 7. januar?

Jeg håber på Jeres hjælp og pft.

Mvh

Max Hvornum

Fra : Anni Skov Christense~

Dato : 07-01-07 23:15

Hej.
Jeg kan gøre et ufuldstændigt forsøg:
Kristen Christensen, ungkarl, søn af indsidder Kristen Christensen og hustru
Ane Jensdatter i (navn på et sted - jeg er ikke kendt på de kanter) 37 år,
tjener Jesper Christensen i (nyt sted )
Pigen Else Marie Jespersdatter en datter af gaardmand Jesper Christensen og
hustru Maren Jensdatter i ( et nyt stednavn) tjenende (et navn eller et
stednavn) 30 år.
Forlovere: Peder (mon ikke han er kommet til at stamme i stavningen af bare
benovelse over at skrive i kirkebogen) Nielsen og Mads Mogensen ? gaardmænd
i Gassum.
Den 7. januar kan der vist ikke tages fejl af.
Håber du selv har kendskab til de forskellige lokaliteter på egnen eller at
der kommer andre på banen der kan få stederne på plads.
Venlig hilsen
Anni Skov Christensen

Fra : Hvornum

Dato : 08-01-07 14:56

Hej Anni

Jeg takker for hjælpen.
Det er sq. da lige svært at skulle oversætte alle de småting de præster
skrev dengang, men med tiden kommer jeg nok også efter det.
Mange tak

Mvh

Max

"Anni Skov Christensen" <anni.skov@christensen.mail.dk> skrev i en
meddelelse news:45a17132$0$1363$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Hvornum

Dato : 08-01-07 15:33

Hej Anni

> [...]
> Kristen Christensen, ungkarl, søn af indsidder Kristen Christensen og
> hustru Ane Jensdatter i (navn på et sted - jeg er ikke kendt på de kanter)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- HVORNUM - ikke også?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Mvh

Max

Fra : Hvornum

Dato : 08-01-07 16:02

Hej gr.

Det første forsøg gik godt, kan en af Jer også hjælpe med denne her:
Randers - Onsild - Hvornum kirkebog 1814 - 1834 opslag 9 sidste

Født: 7. oktober (1816) eller 1817, det er lidt forvierende at man indføre
en i 1816, men ja, hvis han ikke var fremstillet i kirken, kom han ikke i
kirkebogen før dette skete.

Dreng: Christen

Faderen: Kristen Christensen

Modren: Ane Jensdatter
alt efter moderen er jeg ikke god til at tyde?

Hvad står der under dåbens pub. dato?

Og faderne? noget med Mette Nilsdatter - en Karen Boesdatter - en gaardejer
Anders - alle fra Hvornum

Moderens int. datum: 16. november - men hvad skriver vedkommende så?

Mvh
Max Hvornum

Fra : Poul Erik Vad Nielse~

Dato : 11-01-07 12:53

Hej Max!

Jeg vil prøve at supplere Anni's forsøg.

> [...]
> Kristen Christensen, ungkarl, søn af indsidder Kristen Christensen og
> hustru Ane Jensdatter i (navn på et sted - jeg er ikke kendt på de kanter)
Jo, Max jeg mener også der står Hvornum
37 år,
> tjener Jesper Christensen i (nyt sted )
Hvedsten
> Pigen Else Marie Jespersdatter en datter af gaardmand Jesper Christensen
> og hustru Maren Jensdatter i ( et nyt stednavn)
Hvedsten
>tjenende (et navn eller et stednavn)
Hjemme hos Forældrene

30 år.
> Forlovere: Peder (mon ikke han er kommet til at stamme i stavningen af
> bare benovelse over at skrive i kirkebogen) Nielsen og Mads Mogensen ?
> gaardmænd i Gassum.
Førstnævnte Gaardmand i Gassum
Sidstnævnte i Hvedsten
> [...]
> Håber du selv har kendskab til de forskellige lokaliteter på egnen eller
> at der kommer andre på banen der kan få stederne på plads.

Under anmærkninger står der:

Brudgommen vacc. 30/11- 26 af Petersen i Hobro.
Bruden ligel. 5/8 - 27 af Simony i Randers.
Anmeldt for Præsten 12/10.
Tillysning fandt Sted første Gang 22. Søndag efter Trin.
og (anden) paafølgende (underforstået Søndag).

Venlig hilsen

Poul Erik Vad Nielsen

> "Hvornum" <qxmax.hvornum2@hvornumqx.dk> skrev i en meddelelse

Hent en gratis SPAMfighter her.