re-das boot
Fra : Per Andersen

Dato : 09-02-07 10:04

du har ret - det var oprindeligt en tv-serie, men i den version du omtaler
er den klippet sammen til én lang nervepirrende super film - mere end 5
timer.

vedr. den krigsfilm kanon I overvejer at lave - jeg er selv glad for
krigsfilm og har en 400 af slagsen, så hvis I står og mangler inspiration så
kontakt mig endelig

per

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 09-02-07 15:07

"Per Andersen" skrev bl.a.:

> du har ret -

Tak.

> det var oprindeligt en tv-serie, men i den version du omtaler er den
> klippet sammen til én lang nervepirrende super film - mere end 5 timer.

Nå, sådan.

> vedr. den krigsfilm kanon I overvejer at lave - jeg er selv glad for
> krigsfilm og har en 400 af slagsen, så hvis I står og mangler inspiration
> så kontakt mig endelig

Hej mig endelig

Tak for i går.

--
Mvh.: Jørgen Grandt
- Er det ikke morsomt der findes mennesker som

Fra : konstman

Dato : 10-02-07 20:28

> du har ret - det var oprindeligt en tv-serie, men i den version du omtaler
> er den klippet sammen til én lang nervepirrende super film - mere end 5
> timer.

Nej, det var ikke oprindeligt en TV-serie. Som det fremgår af en anden
tråd så blev den SAMTIDIGT filmet til en biograf-udgave og en tv-
serie! ("Originally edited by writer/director Wolfgang Petersen as
both a two-and-a-half hour theatrical release and a six-hour German
miniseries...")

Iflg www.imdb.com så er biografudgaven fra 1981 - og tv-serien fra
1985.

Igen så er der kommet flere forskellige både tv-udgaver og en
"director's cut"-udgave, så den kan ses på et "hav" af måder...

mvh
Jan K

Fra : David T. Metz

Dato : 13-02-07 13:16

konstman skrev:
>Som det fremgår af en anden tråd

Glem det. Per A kan tilsyneladende ikke læse andre indlæg end det første
i en tråd. Svar til ham er derfor formålsløse. Han starter konsekvent en
ny tråd hver gang han får lyst til at svare og utallige opfordringer til
og vejlededninger om at svare i tråd har været frugtesløse.

David

Fra : Brian P

Dato : 10-02-07 21:07

On Feb 10, 8:27 pm, "konstman" <jan.konstm...@gmail.com> wrote:

> [...]
> serie! ("Originally edited by writer/director Wolfgang Petersen as
> both a two-and-a-half hour theatrical release and a six-hour German

Det var/er nu altså omvendt. Tv-serien kom først (og er bedst).

Fra : Jens Erik Thomsen

Dato : 10-02-07 23:51

On 10/02/07 21:07, in article
1171138035.325466.283820@l53g2000cwa.googlegroups.com, "Brian P"
<kanal@klog.dk> wrote:

> Det var/er nu altså omvendt. Tv-serien kom først (og er bedst).

Nej. Biograffilmen kom først og havde premiere i 1981, hvor i mod tv-serien
første gang blev sendt på tysk fjernsyn i 1985. I følge den tyske
Wikipedia-side var den oven i købet oprindeligt kun i tre episoder af
spillefilmslængde, men blev i 1988 genudsendt, denne gang omklippet i seks
episoder:

"1985 erschien die sogenannte TV-Version. Diese wurde zunächst als
Dreiteiler (dreimal 100 Minuten) und 1988 als Sechsteiler im deutschen
Fernsehen gesendet und hat eine Spieldauer von fast fünf Stunden (sechsmal
50 Minuten). Zwischen den Episoden gibt es immer wieder einen Erzähler, der
auf die bisherigen Teile zurückblickt."

Fra en tysk side:
"Das Boot", basierend auf dem Roman von Lothar-Günther Buchheim, wurde das
Erstemal als 145 min Film gedreht (1981). Zudem wurde eine sechs-stündige
Mini-Serie in Deutschland ausgestrahlt."

Det bekræftes også af, at spillefilmsudgaven vandt en del internationale
_film_priser i perioden 1981-83, mens fjernsynsudgaven først fik en pris i
1985 (Hörzus Goldene Kamera).

Her er en tysk side, der også angiver den som spillefilm og har kopier af
nogle af de oprindelige anmeldelser i tyske aviser liggende:

http://www.filmportal.de/df/53/Uebersicht,,,,,,,,A89F90EFDB664915AD2651FF040
6736F,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,.html

Fra : konstman

Dato : 11-02-07 00:25

> Det var/er nu altså omvendt. Tv-serien kom først (og er bedst).

Det ville være rart, hvis du ville "bevise" dit postulat - angive
kilder - i stedet for at vildlede folk!

Filmen er fra 1981! TV-serien er fra 1985!

Hvilke kilder siger noget andet?

mvh
Jan K

Fra : Brian P

Dato : 11-02-07 17:29

On 11 Feb., 00:25, "konstman" <jan.konstm...@gmail.com> wrote:

> Det ville være rart, hvis du ville "bevise" dit postulat - angive
> kilder - i stedet for at vildlede folk!

> Filmen er fra 1981! TV-serien er fra 1985!
>
> Hvilke kilder siger noget andet?

Det gør fx imdb's alternate versions-info: "Theatrical release is 145-
minutes long, edited down from a six-hour miniseries developed for
German television (available in Germany on home video)".

Præsenteret for diverse oplysninger må jeg dog erkende, at der
åbenbart er tale om en erindringsforskydelse fra min side, beklager.

Almindelig sund fornuft fortæller mig dog, at Das Boot fra
udgangspunktet må have været tænkt som en mini-serie (evt. både som
serie og film): Ingen ansvarlig producent ville under nogen
omstændigheder have tilladt, at der blev optaget materiale nok til
næsten 300 minutter, svarende til det dobbelte af filmversionens
spilletid, medmindre der lå en klar tanke bag.

Sammenligner man de forskellige versioner, er det desuden tydeligt, at
de lange versioner fungerer dramatisk upåklageligt og er bedre end den
oprindelige spillefilm. Denne omstændighed vil jeg mene er med til at
bestyrke sandsynligheden for, at Das Boot er skrevet til tv (eller som
helaftensfilm?).