Ventiljurstering
Fra : Niels Munk

Dato : 08-02-07 20:17

Hey!

Jeg overvejer at spare en masse penge, og selv forsøge
mig med jurstering af ventiler på min Suzi RF 900.
Det er selvfølgelig "Shim under bucket" typen, hvilket
betyder at jeg skal have begge knaster afmonteret

Der er ikke lavet en Haynes eller lign. til netop RF'eren.
Jeg har dog en kopi af original værkstedshåndbog, og en
generel MC værkstedshåndbog fra haynes, som beskriver
det meste af processen...

Er det noget jeg som fingernem hjemmefusker kan begive
mig ud i, uden de store bekymringer, eller skal jeg overlade
det til professionelle?

/Niels Munk

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 08-02-07 21:25

> Jeg overvejer at spare en masse penge, og selv forsøge
> mig med jurstering af ventiler på min Suzi RF 900.
> Det er selvfølgelig "Shim under bucket" typen, hvilket
> betyder at jeg skal have begge knaster afmonteret

Hej Niels

Du skal kun have knasterne ud hvis shims'ne skal justeres. Hvad med at prøve
at kontrollere ventilspillerummene først? Det kan jo være at den slet ikke
skal justeres. shims under bucket er meget mindre serviceintensive end
f.eks. stilleskruer, og jeg har kørt 50.000km uden at noget skulle stilles
på min CBR.

Skal noget stilles skal det gøres ordenligt. Når knasterne skal ud har man
virkelig chance for at ødelægge en hel masse, så hvis du er i tvivl her, så
send den til en forhandler.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : Niels Munk

Dato : 08-02-07 21:43

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
message news:45cb8708$0$49203$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> slet ikke skal justeres. shims under bucket er meget mindre
> serviceintensive end f.eks. stilleskruer, og jeg har kørt 50.000km uden at

Det er jeg klar over, men synes jeg kan høre en svag tikken omkring
cylinder 4, i tomgang. I øvrigt er det tid til hendes første
ventiljurstering
(24.000km).

> Skal noget stilles skal det gøres ordenligt. Når knasterne skal ud har man
> virkelig chance for at ødelægge en hel masse, så hvis du er i tvivl her,
> så send den til en forhandler.

Det er nemlig det jeg er klar over, men god tid, masser af tålmod,
fingersnilde
og tilstrækkelig mængde perfektionisme, burde da gøre lidt ved det?

Det der bekymrer mig mest er at få sat knasterne korrekt i igen... *gys*

/Niels Munk

Fra : tp

Dato : 08-02-07 21:49

> [...]
> og tilstrækkelig mængde perfektionisme, burde da gøre lidt ved det?
>
> Det der bekymrer mig mest er at få sat knasterne korrekt i igen... *gys*

Du opdager meget hurtigt hvis de sidder forkert

spøg til side: Jeg har gjort det på en XJ600/GS500/CBR1000. Ingen af dem
var det noget bøvl på. på både xj og gs'eren kunne man få et lille tool til
at skubbe ventilen ned og dermed liste stillebrikken ud og en ny ind. Ved
ikke om RF'eren vil være med til det.
Ellers vil jeg hævde at der ikke er de store ben i at hive en knastaksel
ud - såfremt der altså er plads for stellet? at du skal være opmærksom på
at sætte den rigtigt igen er vel logik for burhøns! Sæt evt tuschmærker på
kæde og tandhjul. Kan du evt skrue tandhjul af knastakslen? Det smarte er
jo at kunne liste akslen af og på igen uden at skulle tørne noget, for så
ved du at alt står som før

Fra : Niels Munk

Dato : 08-02-07 22:00

"tp" <skodskod@yahoo.com> wrote in message

> Du opdager meget hurtigt hvis de sidder forkert

Nåeh, det mener du ?

> [...]
> til at skubbe ventilen ned og dermed liste stillebrikken ud og en ny ind.
> Ved ikke om RF'eren vil være med til det.

Det tvivler jeg på at den vil, det er jo netop med shim'en under "spanden"
Hvis den bare lå ovenpå spanden, var det ikke det store problem.

> Kan du evt skrue tandhjul af knastakslen? Det smarte er jo at kunne liste
> akslen af og på igen uden at skulle tørne noget, for så ved du at alt står
> som før.

Hmm - det må jeg lige undersøge. Har faktisk 2 knaster m. tandhjul
fra en RF'er liggende - kigger dem lige i morgen :)

/Niels Munk

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 09-02-07 07:02

> Det er jeg klar over, men synes jeg kan høre en svag tikken omkring
> cylinder 4, i tomgang. I øvrigt er det tid til hendes første
> ventiljurstering

Hej Niels

Jeg kontollerede ventiler et par gange for at fjerne en svag tikkelyd. De
forsvandt jeg jeg skiftede mit rustne forrør . Huller i forrørene, især
tæt på topstykket lyder PRÆCIS som tikkende ventiler! Bare lige som info.
Der er ingen grund til vi alle laver den samme fejl.

Jeg vi du har mod på at stille ventiler, så vil jeg give dig følgende tips:
Køb nogle gode søgerblade, så du kan måle ventilspillerummet i spring på
1/100 del mm. Louis har nogle:
http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003975

Skal man udersøge 0,13mm så lægger man en 0,06 og en 0,07 sammen. Det virker
fint. Husk at tørre dem godt af når man arbede med dem, da et lille styke
skift mellem to blade hurtigt hylder 1/100del mm.

Du skal bruge en lille momentnøgle der går ned til omkring 6nm

http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003085

Den fra Biltema er bedre (til samme pris). Men passer man på den fra Louis
og lader være med at tabe den eller ryste den rundt i en topboks, så holder
den fint.

Ventiljusteringen skal man være frisk på at kan tage ret lang tid og kan på
en med shims under bucket ikke anbefales for begyndere. Til gengæld kan man
få shimsne i 0,025 spring, så hvis man går op i detailjer, kan man lægge
alle sine ventilspillerum tæt. En ombytningsshim koster 60-90kr hos Aagesen,
og hvis man køber dem koster de ca. det samme. Altså kan det godt betale sig
at købe sine shims og derved få et lager.

Et tip er at stipse knastkæden fast til knastkædehjulene, og så bare flytte
knasterne nok til at man kan kome til shims'ne. Så skal den ikke taktes bag
efter. Men kontroller grundigt før og efter!

Hvis du vil lave karb sync selv, så vil jeg anbefale Morgan Carbtune II. Du
kan købe det direkte hos http://www.carbtune.com.

Det var dagens tips!

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : André S Hansen

Dato : 09-02-07 08:35

> [...]
>
> Den fra Biltema er bedre (til samme pris). Men passer man på den fra Louis
> og lader være med at tabe den eller ryste den rundt i en topboks, så

Biltema har ikke den lille momentnøgle mere, hpf

Har en der går fra 30 til 210 Nm, også købt i biltema, nu har de kun en til
449 kr.

Men tak for link til lille, har ledt efter en

André S Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-07 10:19

On Fri, 9 Feb 2007 07:01:36 +0100, Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> [...]
> Køb nogle gode søgerblade, så du kan måle ventilspillerummet i spring på

God reminder ! Det gør livet så meget lettere med blade i 100-dele. De skal
på indkøbslisten.

> [...]
> og hvis man køber dem koster de ca. det samme. Altså kan det godt betale sig
> at købe sine shims og derved få et lager.

Jup, tid er løsenet, meeeget lang tid første gang, men også et rigtigt
hyggejob. Husk at holde alt pinligt rent, ellers bliver Du uvægerligt
snydt. Som med følerbladene, så er det lille sandkorn på en brik lige så
forvirrende for opmålingen.

> Et tip er at stipse knastkæden fast til knastkædehjulene, og så bare flytte
> knasterne nok til at man kan kome til shims'ne. Så skal den ikke taktes bag
> efter. Men kontroller grundigt før og efter!

Ja, og så kan man egentlig ligesågodt fjerne knasten helt, og have fri
adgang til "spande" og brikker. Der skal alligevel kontroleres, gerne flere
gange.

Og husk ! Ingen tænger på kanterne af knastfølgerne/"spandene" ! Det er
fristende, men selv det mindste mærke efter en tang river efterfølgende
spor i aluføringen i topstykket. Tør toppen af følgeren af med
benzin/sprit, og træk følgeren ud med et stykke malerafdækningstape.

> Det var dagens tips!
+ flere tips

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Tommy Fer

Dato : 09-02-07 10:20

> [...]
> spor i aluføringen i topstykket. Tør toppen af følgeren af med
> benzin/sprit, og træk følgeren ud med et stykke malerafdækningstape.

En magnet på stang, Til at hive spandene op med. Det virker!

> + flere tips
_et til

mvh Tommy Fer

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 09-02-07 10:44

Tommy Fer wrote:

> En magnet på stang, Til at hive spandene op med. Det virker!

Men der er det lille (teoretiske..?) problem at man kan komme til at
magnetisere spandende - så sparer man selvfølgelig den magnetiske
oilebundprop ;)

Om det er en reel "trussel" ved jeg ikke (Clymer mener det er, Haynes mener
det ikke), men for en godt ordens skyld, bør man nok undgå at lade magneten
sidde på spanden længere en højest nødvendigt.

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-07 14:16

On Fri, 09 Feb 2007 10:43:53 +0100, Thomas Gulholm wrote:

> Om det er en reel "trussel" ved jeg ikke (Clymer mener det er, Haynes mener
> det ikke), men for en godt ordens skyld, bør man nok undgå at lade magneten
> sidde på spanden længere en højest nødvendigt.

Jeg ville lade være :-/ Det er dog et af de mest kritiske steder at have en
ansamling af jernspåner. Faktisk er knaster/følgere de næst hårdeste
belastede flader, efter gearhjulene for første gear. :-|

Fra : Armand

Dato : 09-02-07 16:13

"Thomas Gulholm" <t.gulholm@vip.cybercity.dENMARk> skrev i en meddelelse

> [...]
> oilebundprop ;)
> Om det er en reel "trussel" ved jeg ikke...........

Jeg ville nok mene at det er et kedeligt sted at få magnetiseret og
efterfølgende akkumulere jern-partikler (læs: støv!) fra olien :-|

--
Armand.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 09-02-07 16:41

> Jeg ville nok mene at det er et kedeligt sted at få magnetiseret og
> efterfølgende akkumulere jern-partikler (læs: støv!) fra olien :-|

Jeg har brugt en magnet til at trække spandene op med på min CBR. Det haldt
fra 60.000km til 145.000km uden der var noget slid at se på knaster eller
spande. Jeg kan godt se at der er et problem her, men jeg tror det alene er
teoretisk. Man skal ihvert fald køre meget mere end 80.000km på en CBR 600
før det giver knastproblemer.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-07 22:19

On Fri, 9 Feb 2007 16:41:06 +0100, Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> [...]
> teoretisk. Man skal ihvert fald køre meget mere end 80.000km på en CBR 600

Jeg bryder mig slet ikke om magnetisk værktøj i en motor, men om spandene
overhovedet _kan_ magnetiseres er et godt spørgsmål. Ikke alt hærdet stål
kan magnetiseres. Men tapen virker nu også udmærket.

Fra : Armand

Dato : 09-02-07 16:03

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:45cc0e3f$0$49202$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> tæt på topstykket lyder PRÆCIS som tikkende ventiler! Bare lige som info.
> Der er ingen grund til vi alle laver den samme fejl.

Jup!
En klubkammerat kom til at købe sig en knastkædestrammer uden at det hjalp
på den tikkende utæthed der var ved et forrør

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-07 22:55

On Thu, 8 Feb 2007 20:17:00 +0100, Niels Munk wrote:

> Er det noget jeg som fingernem hjemmefusker kan begive
> mig ud i, uden de store bekymringer, eller skal jeg overlade
> det til professionelle?

Bare kom igang

Inspiration: http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/valves det samme blot
anderledes

Fra : tp

Dato : 09-02-07 09:02

> Inspiration: http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/valves det samme blot
> anderledes

fin side, meeeeeen hvad er det lige med den vtr og dens olieforbrug (fundet
på siden under punktet om olie) 8l til 16.000km :-/

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-07 10:19

On Fri, 9 Feb 2007 09:02:25 +0100, tp wrote:

> fin side, meeeeeen hvad er det lige med den vtr og dens olieforbrug (fundet
> på siden under punktet om olie) 8l til 16.000km :-/

Tjae, havde det været en Yamaha, så havde det jo været OK Det er
hovedsageligt bagerste cylinder at dømme ud fra stempeloverflade og
tændrør. Kompression er i orden, faktisk lidt for god på bagerste cylinder,
nok den ekstra olie, der hjælper.

Men, jeg er ikke "derinde" endnu, så det er lidt gætværk endnu, men
udglødede stempelringe, fra et par alvorlige "tørløbere" i regnvejr for et
par år siden, er bedste bud lige nu. Eller en "sivende" toppakning fra
oliekanal til cylinder, usansynligt.

Og så siver den tynde olie selvfølgelig lettere forbi "problemet", men jeg
vil ikke kompromitere gearskifte, og knastaksellejer med en fed olie :-|
problemet skal løses....

Problemet med tankudluftning i regnvejr har jeg i øvrigt løst, (typefejl
), og jeg vil ved lejlighed lægge en vejledning på min hjemmeside.

Orla Pedersen, som lidt tidspresset overvejer at lege oliefyr et år mere.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-02-07 10:36

Orla Pedersen wrote:

> Tjae, havde det været en Yamaha, så havde det jo været OK Det er

Hov hov! Den eneste af husets MC'er der bruger olie af betydning er
Hondaen. Den taber det ved oliefilteret når den er varm - for tynd oring.

Aner man et mønster

--
vh
Torben - FJ1100, TDM900, CB450S

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-07 14:16

On Fri, 09 Feb 2007 10:36:28 +0100, Torben Scheel wrote:

> Aner man et mønster

Ohh det ville være skønt men jeg kan sgutte finde bare en lille plet
under "fie"

Fra : Emil

Dato : 09-02-07 08:50

On 9 Feb., 07:01, "Jens Jacob Bager Jensen"
<b...@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:
> [...]
> og hvis man køber dem koster de ca. det samme. Altså kan det godt betale sig
> at købe sine shims og derved få et lager.

Jeg vil lige henlede opmærksomheden på http://www.procycle.us/hotcams/valve_shims.htm
som er et shims sæt med 141 shims til en pris af $70. Jeg har selv
købt sådan et sæt og regner ikke med nogen sinde at skulle forbi
Aagesen eller andre MC forretninger for at betale, gylp, 70 kr for en
lille brik metal.

Ang. tandhjul på knasterne, så har jeg hørt at man kan "løfte" en
knast ud under kæden UDEN at tage tandhjulet af (i hvert fald på min
CBR600 F3). Hvis det kan gøres på en RFer så kan man spare lidt tid,
lidt leg med luft/slagnøglen og lidt loctite.

Mvh.

Emil S. Hansen

Fra : Armand

Dato : 09-02-07 16:07

"Emil" <sofushansen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> CBR600 F3). Hvis det kan gøres på en RFer så kan man spare lidt tid,
> lidt leg med luft/slagnøglen og lidt loctite.

Hvis dét trick skal holde i virkeligheden, kræver det at man ikke "taber"
kæden fra det nederste tandhjul => holder kæden strammet op under hele
operationen - Og hvis det lader sig gøre er et par klatter fra en male-pen
hhv. tusch-streger på tandhjul/kæde lige så effektive at genmontere efter
:-|

--
Armand.

Fra : Emil

Dato : 09-02-07 19:44

On 9 Feb., 16:06, "Armand" <kim-arm...@mail.dk> wrote:
> [...]
> hhv. tusch-streger på tandhjul/kæde lige så effektive at genmontere efter

Det forstår jeg ikke helt? Der vel ikke forskel på at skrue
knasttandhjulne af for så at fjerne knasterne, eller løfte knasterne
ud "under" knastkæden uden at skrue tandhjulne af? I begge tilfælde
vil du ende med en "løs" knastkæde.

Og det betyder vel ikke det store om kæden ikke kommer på på præcist
det samme sted. Bare den er stram på træk siden? Altså det rigitge
antal "frie" led mellem krumtappen og (i min R4er) udstødnings
knasten.

Mvh.

Emil (uden anden erfaring end en CBR600)

Fra : Armand

Dato : 09-02-07 20:21

> [...]
> knasttandhjulne af for så at fjerne knasterne, eller løfte knasterne
> ud "under" knastkæden uden at skrue tandhjulne af? I begge tilfælde

Formålet ved at fjerne akslen alene er at lade tandhjul og kæde bibeholde
deres indbyrdes placering således at man efterfølgende ikke behøver at
skulle rode efter rette timing men blot bolte tandhjulet på den gen-ilagte
knast.
Men slækker man det mindste på kæden vil indgrebet i det nederste tandhjul
kunne flyttes og så er man alligevel derude hvor knasterne skal times i.h.t.
krumtappen ved gen-ilægning.
Gennemfører man operationen uden at kikse med indgrebet omkring nedre
knasthjul vil en markering á en streg på knastakselhjulne og en prik på det
led der ligger ud for stregen kunne gøre det samme som at holde
"streg-og-prik" samlet hele tiden

> [...]
> det samme sted. Bare den er stram på træk siden? Altså det rigitge
> antal "frie" led mellem krumtappen og (i min R4er) udstødnings

Det der betyder noget er om både krumtap og knastaksler ligger i rette
position i forhold til hinanden! Det koster dyrt at en knast træder på en
ventil hvis krumtappens placering gør at stemplet er i top på pågældende
cylinder :-|
Derfor skal det sikres ét af tre:
- At den indbyrdes position bevares (á holde kæden på plads på alle tandhjul
under hele operationen).
- At kæden kan lægges på plads på samme position efter afskuttet arbejde (á:
markering af kæde/tandhjul og fixering af nederste igreb)!
- At både krumtap og knast ligger på rette plads i forhold til hinanden (á:
benytte markeringer - sædvanligvis topstillings-mærke for cyl#1 og
pakflade-flugtlinier på knasthjulene).

--
Armand.
(der synes at arbejdet begynder at lyde mere besværligt end det vitterligt

Fra : Armand

Dato : 09-02-07 20:25

"Niels Munk" <spam*sletdette*@sejeniels.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg overvejer at spare en masse penge, og selv forsøge
> mig med jurstering af ventiler på min Suzi RF 900.

Lige det til tider elementære spørgsmål:
Hvor i landet, Niels?

--
Armand.

Fra : Niels Munk

Dato : 11-02-07 23:26

"Armand" <kim-armand@mail.dk> wrote in message

> Lige det til tider elementære spørgsmål:
> Hvor i landet, Niels?

Ribe, 30km syd for Esbjerg...

Du kommer måske forbi og hjælper?

/Niels Munk

Fra : Armand

Dato : 12-02-07 04:08

> "Armand" <kim-armand@mail.dk> wrote in message

> Ribe, 30km syd for Esbjerg...
> Du kommer måske forbi og hjælper?

Tjaeh :-/
Det kunne være fristende, men jeg bor i Fredericia og dét er lige rigeligt
langt fra Ribe

--
Armand.

Fra : Niels Munk

Dato : 12-02-07 15:40

> Tjaeh :-/
> Det kunne være fristende, men jeg bor i Fredericia og dét er lige rigeligt
> langt fra Ribe

Det ville nu ellers være en rar ting, første gang man roder
med knasterne :) Dog også fuldt forståeligt at man ikke
lige kører fra Fredericia -> Ribe -> Fredericia :)

Nu har jeg bestilt lidt værktøj fra Louis (søgeblade og
de dyre ure til at synkronisere karburatorene + den sædvanlige
olie og filter), så nu er det bare om at komme i gang, så vi er
klar til skærtorsdagstræf, og meget gerne før :)

/Niels Munk