Endnu et dækskifte
Fra : Torben Scheel

Dato : 08-02-07 08:39

Hey! Sæsonen starter lige om lidt, og bakken åbner d. 29/3 (der er det
vist ikke sommertid endnu, så det bliver desværre i halvmørke) og d.
21/4 skal vi nordjylland rundt

Nåmen - jeg punkterede TDM'en sidste dag i forsikringsåret 2006 på en
flintesten af episke dimensioner (nok til at mit dækcenter kasserede
dækket på mistanken). Siden 1/12 har den så stået uden baghjul, og jeg
har haft mine kvaler med at få skiftet dækket. Det gamle sad bare _fast_
- måske en funktion af at købe en overgemt cykel (årgang 2005 købt i
juni 2006). Jeg forsøgte med skruetvinger og ridsede lakken af fælgen.
Ventede. Spurgte her - og fik en beskrivelse og ascii tegning af Orla
til det ultimative dækvulstværktøj. Sengebundsbrædtet trak skruerne ud
af lægten (så det er ikke vægten der er for lille .. eller .. ).

Overvejede de lokale dækcentre. Det ene har sagt nej til MC-hjul. Det
andet ødelagde en bærearm sidst jeg skulle bruge deres ekspertise. Det
tredie er Bilquick. Det fjerde ligger i frederikssund, og tager 100,-
for at skifte. Hmm. Skal man ødelægge noget ordentligt, skal man gøre
det selv. Skruetvinger, brædt og klods blev fundet frem - og med en 6cm
tyk klods foroven, et brædt der hvilede på fælgkanten under og 2 laange
skruetvinger lykkedes det til sidst at løsne vulsten, en side af gangen.

Resten var rutine, kantbeskyttere lavet af en sprinklervædskedunk,
dækjern, sulfo, knæ og fælgfirkant så kørte det.

Det nye dæk er sat på - det poppede på plads før 2,5bar - afbalanceret
(de 60 gram(!) skulle flyttes 10cm) og hjulet monteret (der røg Orlas
teori om at klodserne kan blive siddende, men omvendt siger det lidt om
at det primært er fælgen der er skævt støbt). Så skal der bare en lader
på batteriet i slutningen af måneden, så er jeg klar til en sæson mere.

Og jeg sparede 100kr.

--
vh
Torben

Fra : Allan K. Poulsen

Dato : 08-02-07 08:50

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message
> Hey! Sæsonen starter lige om lidt, og bakken åbner d. > Og jeg sparede
> 100kr.
>
> --
> vh
> Torben

Sparede 100,- DKK OG fik adskillige kvalitetstimer sammen med mc'en i en tid
på året, hvor netop kvalitetstid med mc'en er noget af det, man ønsker sig
mest.

Det er jo ikke så ringe endda

--
Mvh,
Allan

Fra : Torben Scheel

Dato : 08-02-07 09:17

Allan K. Poulsen wrote:

> [...]
> på året, hvor netop kvalitetstid med mc'en er noget af det, man ønsker sig

Netop, og visheden on at jeg kan gøre det selv næste gang er laangt mere
værd. En ekstra skalp i bæltet om jeg så må sige

--
vh
Torben - Ugh!

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-07 10:02

> [...]
> primært er fælgen der er skævt støbt). Så skal der bare en lader på
> batteriet i slutningen af måneden, så er jeg klar til en sæson mere.

Hemm.... og giver samtidigt "os" andre en smule mere mod på at prøve !

denne ville hjælpe med at løsne dæk fra fælg, men er det bare at smide penge
ud af vinduet, eller ? , den er jo ikke helt billig

http://dinmc.dk/catalog/product_info.php?cPath=227_231&products_id=824

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Torben Scheel

Dato : 08-02-07 10:32

Dennis Hellan Pedersen (4690) wrote:

> Hemm.... og giver samtidigt "os" andre en smule mere mod på at prøve !

Good!

> denne ville hjælpe med at løsne dæk fra fælg, men er det bare at smide penge
> ud af vinduet, eller ? , den er jo ikke helt billig
>
> http://dinmc.dk/catalog/product_info.php?cPath=227_231&products_id=824

Jeg ville ikke købe den medmindre jeg havde et banejern der skulle have
nye dæk ustandseligt. Orla og Armands "lægte med sengebundsliste" vil
sikkert fungere fint i de allerfleste tilfælde, min konstruktion var
bare ikke stærk nok. Alternativt kan man lave den af profiljern. Husk
bare en lægtefirkant til at lægge hjulet på - bremseskiven skal kunne
komme ned i hullet.

God fornøjelse

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 09-02-07 15:39

> [...]

Tjaeh :-/
Man kan også hurtigt komme til at rulle med 100-kr sedlerne alene tiltømmer
til en egenkonstruktion

> ................ Orla og Armands "lægte med sengebundsliste" .......

Min sag ligner nu altså mest ovenfor linkede - Dog uden "forhøjelsen" á den
øverste ring, og så har jeg et noget længere håndtag/greb så der er mere
kraft at gøre med. Fejlen er blot at når der bliver brug for den mer-kraft,
vipper hele opstaltningen så over dækkets forkant istedet - Konstruktionen
har kraftigt brug for en solid modvægt á masser af Newton; fastboltning til
underlaget; længde på underdelen svarende til håndtaget eller et fast punkt
at placere bagenden under
Hmnn :-/ Måske at jeg skulle skulle gå i tænkeboks omkring den ultimativt
simple konstruktion á "bagende-modholds princippet" !

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 18-03-07 16:43

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fastboltning til underlaget; længde på underdelen svarende til håndtaget
> eller et fast punkt at placere bagenden under

Så fik jeg fotograferet og UL'et et par billeder af mit værktøj:
http://dfmc.dk/gallery.asp?gid=1473

> Hmnn :-/ Måske at jeg skulle skulle gå i tænkeboks omkring den ultimativt
> simple konstruktion á "bagende-modholds princippet" !

Ved samme lejlighed fik jeg ideen til forbedringen af detteher - Nærmere
derom når mod'et er foretaget!

--
Armand.
(der tror at det ultimative værktøj nødvendigvis må kræve vægten fra en

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-07 10:19

On Thu, 08 Feb 2007 08:39:15 +0100, Torben Scheel wrote:

> Ventede. Spurgte her - og fik en beskrivelse og ascii tegning af Orla
> til det ultimative dækvulstværktøj. Sengebundsbrædtet trak skruerne ud
> af lægten (så det er ikke vægten der er for lille .. eller .. ).

For natan da Hmmm.. min lægte er måske også retteligen en 3*3 stolpe
:-/

> Resten var rutine, kantbeskyttere lavet af en sprinklervædskedunk,
> dækjern, sulfo, knæ og fælgfirkant så kørte det.

Opskåret kølerslange er også fin.

> [...]
> at det primært er fælgen der er skævt støbt). Så skal der bare en lader
> på batteriet i slutningen af måneden, så er jeg klar til en sæson mere.

Alligevel tankevækkende, fælge burde være afbalanceret bedre ab fabrik :-|

> Og jeg sparede 100kr.

Jaaaeeee, og så kan det endda gøres på en søndag.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-02-07 10:32

Orla Pedersen wrote:

> For natan da Hmmm.. min lægte er måske også retteligen en 3*3 stolpe
> :-/

Nå ja, min var 4*2 - de 2 60mm skruer trak sig bare sidelæns gennem
nåletræet. Jeg er ikke i tvivl om at det kan laves solidt nok hvis man
gider.

Jeg erfarede i går at Leitra har en mekanisk presse der er nærmest
perfekt til opgaven. Jeg går og bygger cykler dér hver torsdag aften..

> Opskåret kølerslange er også fin.

Små beskyttere har det med at hoppe ind i dækket når jeg betjener
dækjernet. En snor i kan være godt.

> Alligevel tankevækkende, fælge burde være afbalanceret bedre ab fabrik :-|

Enig.

> Jaaaeeee, og så kan det endda gøres på en søndag.

Eller som i dette tilfælde - mens jeg passede min syge datter.

--
vh
Torben

Fra : Thomas Jensen

Dato : 09-02-07 10:37

> For natan da Hmmm.. min lægte er måske også retteligen en 3*3 stolpe
> :-/

Kunne jeg få dig til at sende samme beskrivelse/tegning til mig, eller et.
poste den på din side med de andre godter?

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94 & DT125 ´88
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-07 14:16

On Fri, 9 Feb 2007 10:37:00 +0100, Thomas Jensen wrote:

> Kunne jeg få dig til at sende samme beskrivelse/tegning til mig, eller et.
> poste den på din side med de andre godter?

Ska'nok......

|________________________________
|________________________________|

Sådan cirka, indtil videre. 45*90 regel, (af kvalitetstræ , for enden
påskruet en sengelamel. Skues i enden af reglen med tre 4,2*100 spunskruer.
Husk at bore for i sengelamellen, og at undersænke hovederne, ellers river
skruehovederne maling af fælgkanten. PU-lim på enden af reglen, og på
skruerne kan hjælpe på styrken. Sengelamellen skal rage circa 8-10 cm. ned
for enden af reglen, og rundes af i enden.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 09-02-07 14:25

> [...]
> skruerne kan hjælpe på styrken. Sengelamellen skal rage circa 8-10 cm. ned
> for enden af reglen, og rundes af i enden.

Tak for det, hvordan skal det anvendes ?
Skal lamellen trykkes ned på selve dækket, mens man hopper på reglaren ?

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-02-07 14:36

Thomas Jensen wrote:

> Tak for det, hvordan skal det anvendes ?
> Skal lamellen trykkes ned på selve dækket, mens man hopper på reglaren ?

Den korte afrundede ende mod dækket, den lange ende holdes som støtte
mens man hopper blidt på reglaren tæt på lamellen.

--
vh
Torben

Fra : Thomas Jensen

Dato : 09-02-07 14:39

> Den korte afrundede ende mod dækket, den lange ende holdes som støtte
> mens man hopper blidt på reglaren tæt på lamellen.

nu ved jeg ikke om jeg kan hoppe blidt, ehrmmm , men når dækket er løsnet
så er det dækjern der skal til for at få dæk over kanten, og så nyt på med
dæksæbe, og luft for at det hopper på plads, korrekt ?

Fra : Thomas Jensen

Dato : 09-02-07 14:42

> så er det dækjern der skal til for at få dæk over kanten, og så nyt på med
> dæksæbe, og luft for at det hopper på plads, korrekt ?

lige et tillægsspørgsmål:
bruger man også Orla´s værktøj til at få dækket ind på fælget igen ?

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-02-07 15:16

Thomas Jensen wrote:

> lige et tillægsspørgsmål:
> bruger man også Orla´s værktøj til at få dækket ind på fælget igen ?

Her er den lange udgave (citat: mig selv):

Så fik jeg monteret dæk på mine "nye" FJ-hjul(*1) - største problem var
at montere ventiler - jeg forsøgte at trække dem i med en 1,5 kvadrat
ledning - med en knækket ledning som resultat. En dækmand med det
rigtige værktøj trak dem i uden problemer. Måske kan man selv lave et
værktøj - enten med en metalventilhætte eller en M5 skrue (ventilkeglen
er M5) og et hængslet skaft. Nå - det bliver næste gang.

Så til dækkene - materialer lagt klar: en firkant af trykimprægneret
lægte med 33cm indermål (så bremseskiven kan gå indenfor) en udklippet
vandflaske i 2 stykker som fælgskånere og 2 dækjern (1 fra DDR - man har
vel haft MZ - et andet fra harald skrald eller lignene i dårligere
kvalitet(!)). Dertil er 2 knæ i fornuftig stand nødvendige til at presse
kanten ind i bunden af fælgen, og lidt madolie eller sæbevand til
fælgkant og dæk.

Første kant klares med håndkraft uden problemer, den anden kræver lidt
mere overtalelse. Tricket er at trykke dækkanten ned i bunden så langt
rundt som muligt, og så hhv. holde dækkanten på plads i den ene side, og
trække et nyt stykke ind over i den anden. Pas på at vandflaskestumperne
ikke ryger ind i dækket når du er næsten færdig Wink

Så til kantpopping(tm) der kan give problemer efter hvad jeg har læst.
Jeg fik dog hverken brug for lightergas eller dieselstart - jeg pumpede
bare op til ca. 5 bar før fordækket havde smældet i begge sider,
bagdækket sad næsten efter samme behandling, men sad med lidt
højdeforskel ved markeringslinien. Luft ud, pumpe op igen til 6 bar (jeg
ved ikke om det kan skade dækket, men jeg tvivler på at et stålradialdæk
ikke tåler det, når et alm. cykeldæk klarer den slags uden problemer)
Ingen smæld her, men kanten er skubbet ud på plads og markeringslinien
sidder korrekt. Trykket ned på 2,5 bar (indtil de skal bruges), og en
Ale #16 indvies mens resultatet beundres. Ahhh.

Tak for opmuntring til at gå i gang selv - det er ikke så slemt som det
lyder. Straightforward som man siger. Næste step er afbalancering - BTW
- jeg fulgte Armand og nettets råd om at sætte dækkets letteste punkt
(malingspletten) ved ventilen.

(*1) 18*4,5 baghjul fra fzr1000 genesis 17*3,5 foran. Kanter poleret, og
resten lakeret med en hundedyr(*2) sort silkemat fra Baden Jensen. Dæk :
Metzeler i begge ender - Roadtec Z6 160/60 bag, Sportec M1 120/70 for.

(*2) 382,- + moms pr. liter.

En grundig DIY vejledning m. illustrationer her :
http://www.clarity.net/~adam/tire-changing.html

--
vh
Torben

Fra : Thomas Jensen

Dato : 09-02-07 15:26

> En grundig DIY vejledning m. illustrationer her :
> http://www.clarity.net/~adam/tire-changing.html
>
> --
> vh
> Torben

tak for det!
Du bruger altså ikke speciel dæksæbe, men blot sæbevand og madolie ?

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-02-07 15:29

Thomas Jensen wrote:

> tak for det!
> Du bruger altså ikke speciel dæksæbe, men blot sæbevand og madolie ?

Ganske lidt sulfo - madolie er bandlyst har jeg senere fået at vide.
Dækket kan skride ved bremsning/acc.

--
vh
Torben

Fra : Thomas Jensen

Dato : 09-02-07 15:39

> Ganske lidt sulfo - madolie er bandlyst har jeg senere fået at vide.
> Dækket kan skride ved bremsning/acc.

Endnu engang tak for det, kun 1 spørgsmål tilbage, Orla´s værktøj, det er
kun til afmontering, korrekt ?

Får helt lyst til at prøve, pris på det dæk jeg vil have er hos sydfyns mc
1040,- + 200 i montering.
reifenversand tager 104,- euro plus forsendelse.
3 dækjern på 40 cm hos louis koster 24 euro, så selv efter 1. montering er
værktøjet tjent hjem (hvis det går godt, så derfor de mange spørgsmål

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-02-07 16:25

Thomas Jensen wrote:

> Endnu engang tak for det, kun 1 spørgsmål tilbage, Orla´s værktøj, det er
> kun til afmontering, korrekt ?

Jep! 2 dækjern får det nemt på, 3 er sikkert lidt bedre.

> [...]
> 3 dækjern på 40 cm hos louis koster 24 euro, så selv efter 1. montering er
> værktøjet tjent hjem (hvis det går godt, så derfor de mange spørgsmål

Gode penge at spare, men regn risikoen for bøjet bremseskive med ind.
Meget kan ske når man begynderfumler

Linket jeg postede viser deluxe gds metoden, men er god at blive klog af.

--
vh
Torben

Fra : Thomas Jensen

Dato : 09-02-07 16:55

> Gode penge at spare, men regn risikoen for bøjet bremseskive med ind.
> Meget kan ske når man begynderfumler

det er jeg klar over, derfor spørger jeg meget

Fra : Futte & Co.

Dato : 09-02-07 20:05

Thomas Jensen wrote:

> det er jeg klar over, derfor spørger jeg meget

Dækskift er et oplagt emne til årets forskellige skruekurser
Hvis der er nogen der i den anledning mangler lidt hjælp i det
sjæ'ælandske, siger i bare til

--

Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70

Fra : Futte & Co.

Dato : 09-02-07 19:56

Torben Scheel wrote:

> Ganske lidt sulfo - madolie er bandlyst har jeg senere fået at vide.
> Dækket kan skride ved bremsning/acc.

Man tager
tre skvæt opvaskemiddel, fortynder med ca. samme mængde vand og vupti'i,
nok til et dæk's montering. Blandingen smøres, i rigelige mængder,
på kanterne af dækket. Eventuelt smøres een side ad gangen, hvis man er
lidt lang tid om monteringen. Samme blanding er iøvrigt god til at
fjerne oliespild fra kæde, når cykelvaskesæsonen starter. (eller som
fælgrens på madkasser)Jeg bruger også blandingen til at rense hænder
efter en dag i skrueskuret, enkelt og billigt.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 09-02-07 20:04

Jeg bruger også blandingen til at rense hænder
> efter en dag i skrueskuret, enkelt og billigt.

kan der tilføje, at iblandet kaffegrums renser det rigtigt godt

Thomas Jensen (som bruger flydende skurecreme)

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-07 22:19

On Fri, 9 Feb 2007 14:42:26 +0100, Thomas Jensen wrote:

> bruger man også Orla´s værktøj til at få dækket ind på fælget igen ?

Hmmm.... Måske slet ikke så dum en idé, det har jeg ikke tænkt over.

Fra : Futte & Co.

Dato : 09-02-07 20:00

Torben Scheel wrote:

> Det nye dæk er sat på -
>
> Og jeg sparede 100kr.

Som du så kan bruge på en god , stor, skruestik (eminent til at løsne
genstridige dæk)

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-02-07 22:30

Futte & Co. wrote:

> Som du så kan bruge på en god , stor, skruestik (eminent til at løsne
> genstridige dæk)

Nah, jeg er stadig nede med 350,- for dækket døde halvvejs, det nye
kostede 900,-

Det ville vist være for tidligt at spendere "overskudet"

--
vh
Torben