Behandling af vinduesrammer i ædeltræ
Fra : Roberto Saldo

Dato : 09-02-07 10:21

Hvad skal jeg give mine 40 år gamle vinduesrammer i ædeltræ?
Jeg har slebet dem helt rene for gl maling og er bange for at fex en
olie vil trække ud i tapetet omkring dem.
De sidder i køkkenet så der skal noget vandtæt på.

Mvh
Roberto

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-07 13:48

Roberto Saldo wrote:
> [...]
> olie vil trække ud i tapetet omkring dem.
> De sidder i køkkenet så der skal noget vandtæt på.

Du får ikke andet vandtæt, som samtidigt er pænt, end olie. Vær lidt
forsigtig når du smører på så sker der ikke noget.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 10-02-07 13:13

Stig Bang-Mortensen wrote:

> Du får ikke andet vandtæt, som samtidigt er pænt, end olie. Vær lidt
> forsigtig når du smører på så sker der ikke noget.

Udmærket. Det er osse glasvæv med køkkenmaling så det suger ikke så meget :)
Jeg giver det kp lindolie fortyndet med et skvæt terpentin.

Fra : Ivar Holm

Dato : 10-02-07 15:15

Goddag Roberto.

Jeg vil godt henlede din opmærksomhed på et norsk produkt, der hedder
Owatrol. Du kan finde oplysninger om det på nettet. Mine vinduesrammer,
karme og døre af mahogni har jeg behandlet med dette i 22 år, og det
fungerer godt.

Først mætter jeg træet med Nr. 1 - tørrer det overskydende af - og
topbehandler med Nr.2. Produktet et oprindelig til maritimt brug, men det er
efterhånden rykket op på landjorden. Det er beregnet til udendørs brug, men
jeg anvender det også indvendig. Forbruget er minimalt, og jeg mener ikke,
at min familie har taget skaaaa..de af det?

Linolie er, efter min opfattelse, noget overvurderet.

Ivar Holm

Fra : Roberto Saldo

Dato : 11-02-07 11:07

Ivar Holm wrote:
> [...]
> jeg anvender det også indvendig. Forbruget er minimalt, og jeg mener ikke,
> at min familie har taget skaaaa..de af det?
Jeg kigger på det!
> Linolie er, efter min opfattelse, noget overvurderet.
Ja men jeg har noget stående på hylden :)