Gulvvarme stoppet !
Fra : Jan

Dato : 07-02-07 23:38

Hej NG

Jeg står med et større problem med vores gulvvarme på badeværelset.
Vores gulvvarme er holdt op med at virke. Den har virket, dog kun svagt.Men
er nu holdt helt op. Vi har centralvarme med brændefyr.
Efter at have lokaliseret enderne på røret (fremløbet sad i væggen og retur
var støbt ned i gulvet) som er af kobber (12mm) fandt jeg ud af at det var
stoppet til. Jeg har prøvet at sætte vand direkte på fremløbet, for bagefter
at bytte til returløbet. De kom bare ikke noget ud i den anden ende. Senere
har jeg haft kompressoren på med ca. 7-8 bar. Med den på, kom der lidt
gennemgang, dog ikke nok til at jeg kan få vand igennem med vandværkstryk
igen. Jeg har også prøvet med et rensebånd uden at kunne komme ret langt
ind. Jeg vil helst undgå at skulle til at hugge gulv op.
Hvordan får jeg lige hul igennem her ?

Venligst

Jan

Fra : Mig_Selv

Dato : 08-02-07 10:25

Den eneste måde er at afkalke rørene, på samme måde som med en kaffemaskine,
bland noget eddikesyre eller en svag gang saltsyre og lunkent vand lad det
arbejde i rørene 30 minutter ved hver opfyldning og skyl efter 3-6 gange
indtil der er ordentlig gemmemløb, pas på ikke at få syren i jernrørene da
de så forsvinder ret hurtigt, dette sker ikke for kobberet.
NB kan ikke svare på mere før på tirsdag da jeg ikke er i landet fra i
eftermiddag.
Esben

Fra : Preben Andersen

Dato : 08-02-07 12:16

"Mig_Selv" <Unlockeren@gmail.comMA> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke for kobberet.
> NB kan ikke svare på mere før på tirsdag da jeg ikke er i landet fra i

Et 12mm rør i gulvvarme kalker ikke til. Hvor skulle kalken komme fra?
Der må være noget andet, der har stoppet røret.

mvh
Preben

Fra : Henning Lund

Dato : 08-02-07 14:47

Jan skrev:

> Efter at have lokaliseret enderne på røret (fremløbet sad i
> væggen og retur var støbt ned i gulvet) som er af kobber
> (12mm) fandt jeg ud af at det var stoppet til.

Er det direkte på enderne af røret du har haft tryk på, der er
ingen ventil imellem?

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : Jan

Dato : 08-02-07 17:10

"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> skrev i en meddelelse
> Er det direkte på enderne af røret du har haft tryk på, der er ingen
> ventil imellem?

Hej Henning

Ja det er direkte enderne, netop fordi jeg opdagede at ventilen der
tidligere sad foran var stoppet. Der sidder jernrør foran i installationen.
Og det er helt sikkert skidt derfra der er kommet i kobberrørene.
Vi ønsker ikke at lave om på badeværelset nu. Først om nogle år. Men det er
den eneste varmekilde på badeværelset. Derfor er jeg meget interesseret i at
få hul igennem. Jeg har smidt et billede i dk.binaer under samme emne.

Mvh

Jan

Fra : Henning Lund

Dato : 08-02-07 17:31

Jan skrev:

> [...]
> er jeg meget interesseret i at få hul igennem. Jeg har smidt
> et billede i dk.binaer under samme emne.

Der må være et knæk på røret et eller andet sted, ellers kan det
ikke lade sig gøre at så stort et rør stopper, om det er
rustflager der sidder i klemme, ved jeg ikke. Kan du slet ikke få
noget snavs til at løsne sig hvis du skiftesvis blæser den ene
vej, derefter den anden vej i røret?

Det er ikke let at få trykket helt op men nu ved jeg ikke hvordan
du tilslutter kompressoren, jeg ville sætte en slange på
kobberrøret og så give den alt hvad den kan tage fra kompressoren
via f.eks rensepistolen.

Fra : Jan

Dato : 08-02-07 19:02

> [...]
> tilslutter kompressoren, jeg ville sætte en slange på kobberrøret og så
> give den alt hvad den kan tage fra kompressoren via f.eks rensepistolen.

Jeg har prøvet at blæse begge veje. Kompressoren er sat direkte til ved
hjælp af fittings. Jeg har desuden prøvet at lave trykstød med luften.
Der er en lille smule gennemgang med luft men ikke med vand.
Rørene er ca. 15 - 25 år gamle og det er længe før vi overtog huset.
Om der er knæk på røret et eller andet sted, ved jeg jo af gode grunde ikke,
men det tror jeg. Gulvvarmen har dog virket indtil fornyligt, omend ikke
rigtigt godt.

Mvh

Jan

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 08-02-07 18:31

> få hul igennem. Jeg har smidt et billede i dk.binaer under samme emne.

Det ser ud til at du selv har lukket for den ene ende med dine bukninger.
Prøv at rette dem ud, og blæs så baglæns ind.

Mvh Maria

Fra : Jan

Dato : 08-02-07 19:07

> Det ser ud til at du selv har lukket for den ene ende med dine bukninger.
> Prøv at rette dem ud, og blæs så baglæns ind.
>
> Mvh Maria
Hej Maria

Jeg har ikke selv lukket for nogle af rørene. Som jeg skrev til Henning, er
rørene fra længe før vi overtog huset. Rørene er ikke flade på den synlige
del.
Og jeg kan få et rensebånd lidt længere ind end det der er synligt. og det
har virket lidt, bare aldrig rigtig godt.
Jeg vil skære rørene før overbøjningen og prøve at jage rensebånd igennem
her.

Mvh

Jan

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 08-02-07 20:41

> Jeg har ikke selv lukket for nogle af rørene. Som jeg skrev til Henning,
> er rørene fra længe før vi overtog huset. Rørene er ikke flade på den
> synlige del.

Det er de på billedet.

Mvh Maria

Fra : Jan

Dato : 08-02-07 22:00

> Det er de på billedet.
>
> Mvh Maria
Hej igen

Nu har jeg skåret rørene over før bukkene. Men som sagt har jeg kunne få
søgefjeder igennem de buk også selvom det var svært. Og kan den komme
igennem der, kan vand også. Det er længere inde at det er galt.Søgefjederen
går nu 1 meter ind i begge rør. Her føles det som om at der er knæk på
rørene.
Men selvom der er knæk på rørene, har de jo virket.
I morgen vil jeg prøve igen med trykluft og vand.
For en god ordens skyld, skal jeg lige nævne at de 2 rør der går lodret med
samlinger på, er varmt og koldt vand til badeværelset.
Nyt billede lagt i dk.binaer i samme tråd.
Andre gode ideer er meget velkomne.

Mvh

Jan