Hældning på skråning og træflis
Fra : Ukendt

Dato : 07-02-07 21:22

Hejsa

Jeg står og skal til at beplante en skråning jeg har på ca. 30m2. Jeg kunne
godt tænke mig at dække området med træflis, men er i tvivl om det kan blive
liggende på en skråning på ca 35-45 grader? Det ville jo være surt at bruge
penge på hvis det hele så bare ender for bunden af skrænten

Hvis det kan bliver liggende, hvor tykt et lag er så nødvendigt hvis jeg
ligger noget ukrudtsdug under også?

MVH
Lasse Kjærsgaard

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-02-07 22:14

On Wed, 7 Feb 2007 21:21:45 +0100, "Lasse Kjærsgaard"
<lk_at_ace-data.dk> wrote:

> [...]
>liggende på en skråning på ca 35-45 grader? Det ville jo være surt at bruge
>penge på hvis det hele så bare ender for bunden af skrænten

45 grader, så tror jeg ikke på det bliver liggende (45 grader er altså
_stejlt_). 35 grader, måske, det kommer an på hvordan forholdene er.
Løber der f.eks vand ned ad skråningen, så kan det jo hurtigt slæbe
flisen med sig.

Det kommer nok også an på hvor bred skråningen er - er det en halv meter
i 60 meters længde, eller er det 2 meter i 15 meters længde?

>Hvis det kan bliver liggende, hvor tykt et lag er så nødvendigt hvis jeg
>ligger noget ukrudtsdug under også?

Hvis der er dug under behøver flisen kun at kunne dække denne, 3-5 cm
vil så være nok, ca.

Alternativt kan du bruge kakaoflis, det klistrer sig sammen når det
bliver vådt. Derfor behøves normalt heller ikke så tykt et lag.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-07 22:47

Hej Mads

Tak for svarene. Området er ca. 3*10m, der er græsplæne i starten og
græsplæne hvor skråningen slutter igen - så der vel nok ikke løbe specielt
meget vand ned ad den.

Er det eneste alternativ så at beplante hele området med en form for
bunddække-planter, hvis jeg ikke ønsker den helt vilde vedligeholdelse af
stykket? Eller kan du anbefale andre (billigere) løsninger?

MVH
Lasse

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-02-07 09:29

On Wed, 7 Feb 2007 22:46:50 +0100, "Lasse Kjærsgaard"
<lk_at_ace-data.dk> wrote:

>Tak for svarene. Området er ca. 3*10m, der er græsplæne i starten og
>græsplæne hvor skråningen slutter igen - så der vel nok ikke løbe specielt
>meget vand ned ad den.

Dvs. stykket er ret bredt, og hvis det er så stejlt, så ville jeg ikke
vælge flis. Som Max skriver er fuglene glade for at kratte i det, og så
triller det altså nedad.

>Er det eneste alternativ så at beplante hele området med en form for
>bunddække-planter, hvis jeg ikke ønsker den helt vilde vedligeholdelse af
>stykket? Eller kan du anbefale andre (billigere) løsninger?

Til stejle skråninger er Kranstop (Stephanandre incisa 'Crispa') ret
god. Den gror i 'buer', og slår rod igen når den rammer jorden. Den er
god til at holde på jorden, og god til at dække.

Jeg vil umiddelbart skyde på at flis og planter er i samme prisklasse.
Men planterne kræver pasning i 1-2 år inden de er så tætte at ukrudtet
ikke kan gro der.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Max

Dato : 07-02-07 22:54

Hej Lasse

> Hvis det kan bliver liggende, hvor tykt et lag er så nødvendigt hvis
> jeg ligger noget ukrudtsdug under også?

Om ikke andet, ja så skal fuglene nok sørge for at det kommer
ned af skråningen. Plant nogle jordbær på den skråning, skov-
jordbær er rigtig gode til det og smager lækkert hele sommeren.

--
Mvh Max