/ Forside / Interesser / Rejser / Camping / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Camping
#NavnPoint
Nordsted1 8094
katekismus 1655
piaskov 1410
dova 1350
henrikkre.. 1330
alka 1272
refi 1024
transor 1015
Benjamin... 850
10  ans 800
gastryk
Fra : Bruno Lind


Dato : 08-02-07 20:03

overvejer at importere en brugt campingvogn fra 96 men har hørt at man skal
holde sig fra vogne der kører med 50 bars gastryk... (det skulle være dyrt
at ændre til dks 30 bars tryk)

Men hvordan kan man se om en vogn har 30 eller 50 bar gastryk?? ofte ved den
tyske ejer det ikke....

mvh b.l

--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 64 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.



 
 
lene & allan (08-02-2007)
Kommentar
Fra : lene & allan


Dato : 08-02-07 21:52

<overvejer at importere en brugt campingvogn fra 96 men har hørt
at <man skal
<holde sig fra vogne der kører med 50 bars gastryk... (det
skulle <være dyrt
<at ændre til dks 30 bars tryk)

<Men hvordan kan man se om en vogn har 30 eller 50 bar gastryk??
<ofte ved den
<tyske ejer det ikke....

<mvh b.l

Hvis du køber en fra 96 kan du være sikker på at der er 50 bars
tryk på.
De ændrede det vidst nok fra 97/98 af.

Vores første vogn var fra 96. Det kostede 3500 kr. at få lavet
trykket om til 30 mbars tryk

mvh
Allan

----------------------------------------------
Posted with NewsLeecher v1.0 Final
* Binary Usenet Leeching Made Easy
* http://www.newsleecher.com/?usenet
----------------------------------------------



Sten Bo (09-02-2007)
Kommentar
Fra : Sten Bo


Dato : 09-02-07 00:24


"lene & allan" <lene&allan@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
news:04Myh.900$V6.774@fe56.usenetserver.com...
> <overvejer at importere en brugt campingvogn fra 96 men har hørt
> at <man skal
> <holde sig fra vogne der kører med 50 bars gastryk... (det
> skulle <være dyrt
> <at ændre til dks 30 bars tryk)
>
> <Men hvordan kan man se om en vogn har 30 eller 50 bar gastryk??
> <ofte ved den
> <tyske ejer det ikke....
>
> <mvh b.l
>
> Hvis du køber en fra 96 kan du være sikker på at der er 50 bars
> tryk på.
> De ændrede det vidst nok fra 97/98 af.
>
> Vores første vogn var fra 96. Det kostede 3500 kr. at få lavet
> trykket om til 30 mbars tryk
>
> mvh
> Allan
>
,

Ja 30 og 50 mbar - ikke bar.

Bortset fra det - står det på regulatoren - og i Danske vogne ved jeg, skal
der være en mærkat med regulatortrykket sat op ved flasken.

Nu plejer der at dukke nogen op der påstår det er lovligt at bruge 50 mbar
installation i Danske vogne.

Man kan nærlæse bestemmelserne her...

http://www.sik.dk/gasregl/B3.pdf




Og om ikke andet står det højt og tydeligt at udstyret skal være Dansk Gas
og CE godkendt osv og mærket til de - 30 mbar.

Man vil altså, om ikke andet få et problem hvis når vognen skal gastestes
her i landet. Hvilket vistnok også skal sker før handel (fra en forhandler),
men hvis man kikker står der vist bare, at sælger osv. Man skal også ha
apparatmanualerne på Dansk!

5.1.1. F-gasinstallationer i campingvogne, autocampere, mobil homes og
tilsvarende

beboelsesvogne skal opfylde bestemmelserne i den harmoniserede europæiske

norm DS/EN1949 med de supplerende præciseringer, som fremgår af
bestemmelserne

i pkt. 5.2.

5.1.2. Installationstrykket på installationen efter regulatoren skal normalt
være 30

mbar, og det er ikke tilladt at anvende højere installationstryk end 100
mbar på

rørledninger i vognens indre.

5.1.3. Alt gasmateriel, herunder slanger, regulator og haner, skal være
DG-godkendt

til formålet, og alt gasforbrugende udstyr skal være CE-godkendt og mærket
til

apparatkategori I3B/P - 30 mbar.



Mvh



Steen Larsen (09-02-2007)
Kommentar
Fra : Steen Larsen


Dato : 09-02-07 05:24

"Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:45cbb135$0$4160$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Bortset fra det - står det på regulatoren - og i Danske vogne ved jeg,
> skal der være en mærkat med regulatortrykket sat op ved flasken.
>
> Nu plejer der at dukke nogen op der påstår det er lovligt at bruge 50 mbar
> installation i Danske vogne.
>
> Man kan nærlæse bestemmelserne her...
>
> http://www.sik.dk/gasregl/B3.pdf
>
>
>
>
> Og om ikke andet står det højt og tydeligt at udstyret skal være Dansk Gas
> og CE godkendt osv og mærket til de - 30 mbar.

Hej Sten

Hvem er det der skal blande sig i det/udstede bøde. Jeg kender nogle som var
betænkelig ved at købe en Tysk vogn da den var med 50 mbars tryk. De spurte
både hos politi og synshal ingen problemer og fik den også synet uden
problemer. De kører så bare viderer med tyske flasker og regulator, bor
aligevel i sønderjylland.

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe
Cabby 58 f3



Sten Bo (09-02-2007)
Kommentar
Fra : Sten Bo


Dato : 09-02-07 10:19


"Steen Larsen" <steen_larsen@tdc***adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:eqgt26$n0f$1@newsbin.cybercity.dk...
> "Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:45cbb135$0$4160$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
>> Bortset fra det - står det på regulatoren - og i Danske vogne ved jeg,
>> skal der være en mærkat med regulatortrykket sat op ved flasken.
>>
>> Nu plejer der at dukke nogen op der påstår det er lovligt at bruge 50
>> mbar installation i Danske vogne.
>>
>> Man kan nærlæse bestemmelserne her...
>>
>> http://www.sik.dk/gasregl/B3.pdf
>>
>>
>>
>>
>> Og om ikke andet står det højt og tydeligt at udstyret skal være Dansk
>> Gas og CE godkendt osv og mærket til de - 30 mbar.
>
> Hej Sten
>
> Hvem er det der skal blande sig i det/udstede bøde. Jeg kender nogle som
> var betænkelig ved at købe en Tysk vogn da den var med 50 mbars tryk. De
> spurte både hos politi og synshal ingen problemer og fik den også synet
> uden problemer. De kører så bare viderer med tyske flasker og regulator,
> bor aligevel i sønderjylland.
>



Hej Steen

Reglerne - reglerne. Det skal Ejeren, der er ansvarlig for at
bestemmelserne overholdes!! Tjek teksten på linket.

Og spørg relevant myndighed www.sik.dk i Esbjerg. Campingvogne på Danske nr.
plader SKAL opfylde Danske gas bestemmelser - også i forbindelse med syn
eller ved henvendelser til politiet.

Der er nogen her i landet der helst overholder bestemmelserne. Og som jeg er
inde på, skal vognen i det mindste hvis den gensælges være lovlig. (Tja.)
Og i næste række... Det skal gasteknikkeren der ved en eller anden lejlighed
skal godkende vognen ved et eftersyn. Nogle pladser forlanger en gang i
mellem gaseftersyn af deres fastliggere.

Danske synshaller interessere sig ikke i detaljer for gasanlægget. Og
Politiet har næppe forstand på det. Det der skulle til er, som i Sverige,
at synshallen ser efter et periodiske godkendelsesmærke, Ejeren skal der ved
syn dokumentere at vognen er gassynet, og det samme kunne politiet så
forlange ude på landevejen. Mon ikke Sik vil ta sagen op så der ikke
fremover sker misforståelser?

Jeg tror da ikke det er farligere at køre 50 end 30 mbar, men gætter på at
man ikke vil ha flere tryk i omløb med risikoen for forvekslingen med udstyr
der flyttes rundt. Forkert forbrænding, eller for store flammer. Hullet i en
30 mbar dysse er vel større, sådan at den lader for meget gas suse i gennem
hvis man sætter et 30 mbar apparat til i et 50 mbar system. Og så er der nok
et eller andet med hastigheden gassen i tilfælde af lækager undslipper. Men
om det gør den store forskel ved jeg ikke. Der er vel en grund til de 30 og
ikke 50.

Mvh






Jens (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 08-02-07 23:08


"Bruno Lind" <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:45cb73f2$0$826$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> overvejer at importere en brugt campingvogn fra 96 men har hørt at man
> skal holde sig fra vogne der kører med 50 bars gastryk... (det skulle være
> dyrt at ændre til dks 30 bars tryk)
>
> Men hvordan kan man se om en vogn har 30 eller 50 bar gastryk?? ofte ved
> den tyske ejer det ikke....
>
> mvh b.l
>

Der sidder som oftest en mærkat ved gasrøret i gaskassen der angiver
tilslutningstrykket, alternativt skulle det gerne stå på den regulator der
sidder der i forvejen.
MVH
Jens



Kim Olsen (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 10-02-07 17:52

Der sidder som oftest en mærkat ved gasrøret i gaskassen der angiver
> tilslutningstrykket, alternativt skulle det gerne stå på den regulator der
> sidder der i forvejen.
> MVH
> Jens
>

Ja og ellers er det da som regel angivet på de enkelte forbrugssteder. På
min gl. Kanus står det tydligt på komfuret og på køleskabet, og også på
Trumaovnen, men her skal man have kabinettet af den for at se det.

Kim




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408922
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste