Hvor brede vinterdæk?
Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 08-02-07 23:07

Hej.

Jeg (eller rettere sagt konen) får leveret sin nye Sportsvan i næste uge.
Med tanke på, at den har 177 diesel hk, synes jeg at det ville være en god
idé at få vinterdæk på, i stedet for de sommerdæk! den leveres med.

Den kommer som standard med 17" alu fælge, og jeg er lidt i syv sind. Skal
jeg få 4 stk. 17" vinterdæk til de org. fælge, eller 16" på stålfælge? Jeg
ved godt at det sikkert er mest fornuftigt at skifte til 16" stål med
vinterdæk, men alligevel... det sér altså bedre ud med alu. og så til en
helt ny bil.

Hvad med sikkerheden? Er 17" (betydeligt) mere usikre at køre med om
vinteren end 16"?

Og så er der altså også lige prisen... jeg synes at merprisen for 17" virker
usandsynlig høj i forhold til 16". Jeg er blevet tilbudt 4 stk. Michelin
Alpin 3 monteret på de org. fælge til 8.300,- mens prisen for 4 stk. 16"
INCL. stålfælge kan sælges til 6.995,- Det virker lidt sygt på mig. Jeg gav
5.200,- for samme dæk til min MB (er ret sikker på, at det også er 16"). Kan
det virkelig passe, at 17" skal være 3.000,- dyrere end 16"?

--
Mvh Jasper

e-mail: jasper@FJERNESahrensbach.dk
"FJERNES" skal, sjovt nok, slettes

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-07 23:43

On Thu, 8 Feb 2007 23:07:22 +0100, "Jasper Norman Ahrensbach"
<ahrensbach@FJERNESpc.dk> wrote:

> [...]
>Med tanke på, at den har 177 diesel hk, synes jeg at det ville være en god
>idé at få vinterdæk på, i stedet for de sommerdæk! den leveres med.

Yep!

> [...]
>helt ny bil.
>
>Hvad med sikkerheden? Er 17" (betydeligt) mere usikre at køre med om

Hvis du vælger vinterdæk i samme dimension som originalen har jeg ikke
set noget alvorligt i retning af det skulle være værre. Derimod kan
der være problemer med at "mosle" skiver indenfor en lavere
fælg-diameter. Du kan evt. gå en bredde ned og en tand op i profil,
måske to........aner ikke hvad sådan en Sportsvan står på.

> [...]
>5.200,- for samme dæk til min MB (er ret sikker på, at det også er 16"). Kan
>det virkelig passe, at 17" skal være 3.000,- dyrere end 16"?

Tjahh, det er moderne, det er hipt...og ikke massivt udbredt, så sådan
er det.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 09-02-07 00:21

Ivan Madsen <> writes:

> [...]

> fælg-diameter. Du kan evt. gå en bredde ned og en tand op i profil,
> måske to........aner ikke hvad sådan en Sportsvan står på.

Standardstr. ser ud til at være 215/50R17 og 205/55R16, kun
Sol Sport er født med 17"-lir.

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 09-02-07 00:05

Jasper Norman Ahrensbach skrev:

> Jeg (eller rettere sagt konen) får leveret sin nye Sportsvan i næste uge.
> Med tanke på, at den har 177 diesel hk, synes jeg at det ville være en god
> idé at få vinterdæk på, i stedet for de sommerdæk! den leveres med.

Det lyder fornuftigt!

> [...]
> ved godt at det sikkert er mest fornuftigt at skifte til 16" stål med
> vinterdæk, men alligevel... det sér altså bedre ud med alu. og så til en

Jeg kører selv i en Seat Leon Tfsi med 185HK monteret med vinterdæk på
de originale aluvælge. 225x45/17 og vil absolut fraråde at du med så
kraftig en motor skifter til en højere dækprofil. Bilen bliver slasket i
styringen - særligt når højrefoden går ned mod gulvet.

> Hvad med sikkerheden? Er 17" (betydeligt) mere usikre at køre med om
> vinteren end 16"?

Nærmere tværtimod. Det der derimod kunne gøre bilen mindre sikker/farbar
i blød sne er dækbredden. Afhængig af dækket kan den ekstra bredde
være en fordel på fastkørt sne, da der simpelthen er mere overflade for
dækkets lameller at lave sugekopeffekt mod underlaget med.

Forrige generation af vinterdæk i 225 bredde havde efter sigende
problemer i regnvejr. Dette skulle dog være løst og i hvert fald mine
Continental'er dræner endda rigtig fint.

> [...]
> 5.200,- for samme dæk til min MB (er ret sikker på, at det også er 16"). Kan
> det virkelig passe, at 17" skal være 3.000,- dyrere end 16"?

Tjah! Hvis man har råd til legetøjet skal man efter min mening ikke
spare på fodtøjet.

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-07 01:57

Jasper Norman Ahrensbach wrote:
> [...]
> sikker på, at det også er
> 16"). Kan det virkelig passe, at 17" skal være 3.000,- dyrere end 16"?

Det står vel i instruktionsbogen (se den hos forhandleren) hvilken
dækmontering Toyota anbefaler. Det er jo ikke sikkert at de anbefaler 16"
overhovedet. Kan være det skader køreegenskaberne/sikkerheden.
Hvis man kan købe en bil til X antal hundredetusinde kr. så kan man vel også
få råd til at ofre de sidste kr. til nogle ordentlige vinterhjul? Forstår
ærlig talt ikke piveriet...

Fra : Jasper Norman

Dato : 09-02-07 08:33

> [...]
> Hvis man kan købe en bil til X antal hundredetusinde kr. så kan man vel
> også få råd til at ofre de sidste kr. til nogle ordentlige vinterhjul?

Jeg er jo ikke nordjyde for ingenting.... Hvis jeg kan få vinterdækkene
betydeligt billigere andre steder, end hos forhandleren, er det da oplagt at
hente dem der. Jeg skal trods alt ud og tjene 10.000,- for at betale
differencen.

Og så var der jo spørgsmålet om sikkerheden, men det viser sig jo, at 17" er
ligeså sikre som 16".

Vh

Jasper

Fra : 2

Dato : 09-02-07 10:46

On Fri, 9 Feb 2007 08:32:58 +0100, "Jasper Norman"

> [...]
>differencen.
>
>Og så var der jo spørgsmålet om sikkerheden, men det viser sig jo, at 17" er

Så køb da en brugt bil istedet og få både sommer- og vinterdæk med i
købet, så har du sparet penge!!!!

Hvad hjælper det at sidde fast i sneen med nogle skinnende blanke
alufælge?
Vinterdæk og fælge skal man vælge efter funktion, ikke hvilken farve
de har!

Fælg størrelse er næsten ligemeget, det er dækkets rullediameter som
bestemmer, så om du sætter 14" eller 20" på er ligemeget, du kører
jo alligevel ikke 230 km/t på is, sne og igennem snedriver med den
fart!

Vinterdæk er langt det vigtigste en god gummiblanding i dækket!

Torben

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 09-02-07 06:39

Hej

> [...]
> Med tanke på, at den har 177 diesel hk, synes jeg at det ville være en god
> idé at få vinterdæk på, i stedet for de sommerdæk! den leveres med.

Superfornuftigt!

> Hvad med sikkerheden? Er 17" (betydeligt) mere usikre at køre med om
> vinteren end 16"?

Hvis det er samme bredde, så burde det være OK, men det er nu rarest
hvis sommer- og vinterdæk har samme dimension, således at bilen
håndteres på samme måde.

> 5.200,- for samme dæk til min MB (er ret sikker på, at det også er 16"). Kan
> det virkelig passe, at 17" skal være 3.000,- dyrere end 16"?

Måske kan der spares en lille smule ved at vælge en anden 17" størrelse.
Min blev leveret med 215/45-17 sommerdæk. Jeg fik dog 225/45-17 Michelin
Pilot Alpin vinterdæk, da de var lidt billigere.

Jeg har i øvrigt aldrig haft dæk der har stået så godt fat som de
225'ere. I den uge vi havde med sne havde jeg absolut ingen problemer.
TC, ESP og ABS råber efter et ordentligt vejgreb og det havde jeg
bestemt .

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk