On Feb 9, 4:24 pm, "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:
> "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> skrev i en meddelelsenews:1171025900.055252.224330@q2g2000cwa.googlegroups.com...
> On Feb 8, 8:18 pm, "Rune S. Larsen" <n...@working.email> wrote:
>
> > Martin Bak wrote:
> > > Altså selv uden hvidt er vinterdæk en fordel når det er koldt.
>
> > Det er forkert for de dæk, man bruger i dag. På tør og regnvåd vej er
> > sommerdæk bedst - uanset temperaturen.
>
> Dette er fra en FDM undersøgelse og det viser med al tydelighed
> forskellen:
> Målingerne er gennemført med to ens udgaver af en Toyota Corolla med
> ABS - den ene monteret med sommerdæk, den anden monteret med
> vinterdæk, begge i størrelsen 195/60 R15 og begge tilkørte.
>
> Glat vej (sne/is), 60 km/t
> Sommerdæk 105,0 m.
> Vinterdæk 60,3 m.
>
> Forskel på 44,7 m, ret stor sansynlighed for buler.
>
> Våd asfalt, 80 km/t
> Sommerdæk 28,0 m.
> Vinterdæk 31,5 m.
>
> Forskel på 3,5 m betyder ofte intet.
>
> Så ordentlige vinterdæk om vinteren, ordentlige sommerdæk om sommeren.
> Det er dækkene som stopper bilen.
>
> -------------------------------------------------------------------------------------
> Hvis du nu kigger på dine tal i ovenstående, så BURDE enhver billist da
> kunne se at det måske slet ikke er nok at køre 20 Km/t mindre bare fordi man
> har fået vinterdæk og nu mener at man er blevet verdensmester. Det viser jo
> med alt tydelighed at man ikke kun kan KØBE sig til sikkerhed (købe
> vinterdæk), men derimod skal AFPASSE sin hastighed til forholdende.
> Så rådet må være at nedsætte hastigheden i stedet for at hyle om vinterdæk
> og så kan man ellers bare køre upåagtet af vind og vejr.
Det har du da ret i, men vinterdækkene giver den ekstra sikkerhed hvis
man får brug for det.
4 vinterdæk koster oftest nogenlunde det samme som selvrisikoen på ens
kaskoforsikring.
> Selv om man nedsætter hastigheden fra 80 til 60 km/t med vinterdæk så kan
> underlaget alligevel betyde dobbelt bremselængde ved 60 Km/t.
Det er helt rigtigt, men med sommerdæk er bremselængden meget længere.
> Derfor køber
> man ikke ene og alene sikkerhed. Det er noget som skabes med sin kørsel.
> Underligt at skulle blive ved med at læse om vinterdæks fortræffeligheder,
> når næsten ingen i samme ombæring kan se at man i glat føre skal reducere
> sin hastighed.
Måske "smagsdommerne" uberettiget forventer at folk kan tænke sig så
meget om selv ?
> Når dette sure opstød så er kommet, så skal jeg hilse at sige at i praksis
> tror jeg ikke en bønne på at folk reelt nedsætter deres hastighed mærkbart.
Det synes jeg faktisk oftest er tilfældet. Der er altid nogle som
kører tosset.
Dog må man sige at specielt lastbilchaufførene virker som om de ikke
kan se det glatte vejr ud af forruden.
> Dertil har jeg kørt for meget rundt i landet. Folk ligger sjældent og
> triller med 40 Km/t når det er sneglat....det gør de kun når de skriver her
> i gruppen.
Nogle gange og steder er 40 km/t for lidt andre gange for meget. Man
skal selvfølgelig afpasse det efter forholdene.
På motorveje er der oftest ryddet pænt, men mindre veje kan 40 km/t
være meget for hurtigt.
Det kunne være interessant hvis Falck, DAH og lign. lavede en lille
statistik på fordelingen af sommer- og vinterdæk på de biler som de
fjerner fra de magnetiske marker.
--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
Simpelt men hjælpsomt: hold til højre,
hold afstand, sluk tågelygterne, skift døde pærer.