/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Sommer eller helårsdæk på ny bil?
Fra : Bo Kamp Dudek


Dato : 08-02-07 08:22

Hey

Ja, jeg kommer nok til at smide en del posts her i gruppen nu og i nærmeste
fremtid, men sådan er det nu engang!

Jeg tjekkede lige min nye Fabia for dæk og fandt ud af, at der sidder nogle
Continental EcoContact 3 sommerdæk(?) på. Kan man ikke forvente, at der
følger helårsdæk med til en ny bil?

For mig giver det ingen mening, at de leverer stålfælge med sommerdæk. Hvis
jeg skulle investere, ville de være i alufælge, og dem putter man jo
sommerdæk på. I dét tilfælde ville jeg stå med to sæt hjul med sommerdæk..
ehm.. holdninger??

--
Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk
-----------------------------

 
 
MikLarsen@gmail.com (08-02-2007)
Kommentar
Fra : MikLarsen@gmail.com


Dato : 08-02-07 08:36

On 8 Feb., 08:21, Bo Kamp Dudek <b...@familiendudek.dk> wrote:
> Hey
>
> Ja, jeg kommer nok til at smide en del posts her i gruppen nu og i nærmeste
> fremtid, men sådan er det nu engang!
>
> Jeg tjekkede lige min nye Fabia for dæk og fandt ud af, at der sidder nogle
> Continental EcoContact 3 sommerdæk(?) på. Kan man ikke forvente, at der
> følger helårsdæk med til en ny bil?
>
> For mig giver det ingen mening, at de leverer stålfælge med sommerdæk. Hvis
> jeg skulle investere, ville de være i alufælge, og dem putter man jo
> sommerdæk på. I dét tilfælde ville jeg stå med to sæt hjul med sommerdæk..
> ehm.. holdninger??

Der er intet unormalt i at der sidder sommerdæk på stålfælge som
standard.
De dæk der sidder på din bil er sommerdæk. Stort set alle biler bliver
leveret med sommerdæk, medmindre at andet bliver bestilt.

Du kan købe et sæt alufælge og få sat sommerdækkene som bilen blev
leveret med på de nye fælge og så købe et sæt vinterdæk til dine
stålfælge.

Dette kan selvfølgelig kun lade sig gøre så fremt du ikke ønsker
større aluhjul end standard.

Mikael


Karsten Feddersen (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 08-02-07 08:38

Hej

Bo Kamp Dudek wrote:
> Ja, jeg kommer nok til at smide en del posts her i gruppen nu og i nærmeste
> fremtid, men sådan er det nu engang!

Ja, i øvrigt tillykke med bilen.


> Jeg tjekkede lige min nye Fabia for dæk og fandt ud af, at der sidder nogle
> Continental EcoContact 3 sommerdæk(?) på. Kan man ikke forvente, at der
> følger helårsdæk med til en ny bil?

Niks. Det er fabrikken der leverer den med de dæk. Hvis du ville have
haft andre på skulle forhandleren enten være flink og skifte eller også
skulle du have betalt for det.


> For mig giver det ingen mening, at de leverer stålfælge med sommerdæk. Hvis
> jeg skulle investere, ville de være i alufælge, og dem putter man jo
> sommerdæk på. I dét tilfælde ville jeg stå med to sæt hjul med sommerdæk..
> ehm.. holdninger??

Uden at fornærme dig, så er det jo en billig og økonomisk bil. En måde
fra fabrikkens side at spare er at sætte stålfælge på. En måde at få
bilen godkendt til et eller andet superlavt (og urealistisk)
brændstofforbrug er at bruge eco-dæk.

Hvis jeg var dig ville jeg fluks få købt nogle vinterdæk eller minimum
rigtig gode helårsdæk afhængig af dit kørselsbehov. Så gemme de
sommerdæk og enten sætte dem til salg i DBA til sommer eller slide dem
ned. Derefter ville jeg købe nogle flotte alufælge med gode sommerdæk.
Hvis du vælger helårsdækløsningen, så kan du allerede nu overveje
alufælge. De kan sagtens holde til vinterkørsel.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Autocadster (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Autocadster


Dato : 08-02-07 09:07

Karsten Feddersen sendte dette med sin computer:
> Hvis du vælger
> helårsdækløsningen, så kan du allerede nu overveje alufælge. De kan sagtens
> holde til vinterkørsel.

Hehe det var smart... altså at helårsdæk kan tåle vinterkørsel

--
Med venlig hilsen
Autocadster / 2620



Bo Kamp Dudek (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Bo Kamp Dudek


Dato : 08-02-07 09:18

[...]

> Hvis jeg var dig ville jeg fluks få købt nogle vinterdæk eller minimum
> rigtig gode helårsdæk afhængig af dit kørselsbehov. Så gemme de
> sommerdæk og enten sætte dem til salg i DBA til sommer eller slide dem
> ned. Derefter ville jeg købe nogle flotte alufælge med gode sommerdæk.
> Hvis du vælger helårsdækløsningen, så kan du allerede nu overveje
> alufælge. De kan sagtens holde til vinterkørsel.

typen af bil appellerer ikke til alufælge imho, så jeg vil fortsat køre
videre med stålfælge.. jeg vil dog nok have smidt nogle gode helårsdæk på
istedet.. spørgsmålet er så, om SMC vil bytte min 30km brugte sommerdæk til
nogle gode helårsdæk mod en merpris.. men det må jeg jo snakke med dem om..

--
Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk
-----------------------------

Jesper Juul (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Juul


Dato : 08-02-07 09:41

Bo Kamp Dudek skrev:
> [...]
>
>> Hvis jeg var dig ville jeg fluks få købt nogle vinterdæk eller minimum
>> rigtig gode helårsdæk afhængig af dit kørselsbehov. Så gemme de
>> sommerdæk og enten sætte dem til salg i DBA til sommer eller slide dem
>> ned. Derefter ville jeg købe nogle flotte alufælge med gode sommerdæk.
>> Hvis du vælger helårsdækløsningen, så kan du allerede nu overveje
>> alufælge. De kan sagtens holde til vinterkørsel.
>
> typen af bil appellerer ikke til alufælge imho, så jeg vil fortsat køre
> videre med stålfælge.. jeg vil dog nok have smidt nogle gode helårsdæk på
> istedet.. spørgsmålet er så, om SMC vil bytte min 30km brugte sommerdæk til
> nogle gode helårsdæk mod en merpris.. men det må jeg jo snakke med dem om..
>

Det er jeg næsten 100% sikker på at de ikke vil.

--
Ny godbid fra Knud Thomsen:
Af os du er du den største idiot og i hvert fald mindst lige så
alkoholpåvirket, som jeg. Jeg har nemlig ikke drukket.

Karsten Feddersen (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 08-02-07 10:02

Hej

Bo Kamp Dudek wrote:
> typen af bil appellerer ikke til alufælge imho, så jeg vil fortsat køre
> videre med stålfælge.. jeg vil dog nok have smidt nogle gode helårsdæk på
> istedet.. spørgsmålet er så, om SMC vil bytte min 30km brugte sommerdæk til
> nogle gode helårsdæk mod en merpris.. men det må jeg jo snakke med dem om..

Jeg tror du får mere ud af at sælge den via DBA. Forhandleren skal tage
dem af, sætte nye på, afbalancere dem og så ligge inde med brugte dæk.
Du kan være heldig, men jeg tror det ikke. Desuden vil han nok forlange
så meget for de nye dæk at det i sidste ende er billigere at købe dem
via nettet eller lokal dækforhandler.

Prøv at give Give Dæk et opkald. Dem har jeg gode erfaringer med.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Bo Kamp Dudek (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Bo Kamp Dudek


Dato : 08-02-07 10:07

[...]

> Prøv at give Give Dæk et opkald. Dem har jeg gode erfaringer med.

det vil jeg så gøre..

--
Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk
-----------------------------

Jesper (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 08-02-07 14:08


"Bo Kamp Dudek" <bo@familiendudek.dk> skrev i en meddelelse
news:1bdchiuikcji2.1wrc19g5xjnif.dlg@40tude.net...
> [...]
>
>> Prøv at give Give Dæk et opkald. Dem har jeg gode erfaringer med.
>
> det vil jeg så gøre..
>
> --
> Mvh
> Bo Kamp Dudek
> www.bodudek.dk
>
> Danmarks nye slankeportal
> -----------------------------
> W. www.slankogrask.dk
> E. info@slankogrask.dk
> -----------------------------

Jeg har købt samme model bil, og sagt jeg vil have den leveret med vinterdæk
istedet for.
Det var der ingen problemer i, så man skal bare huske at gøre det fra
starten af.

Mvh
Jesper



Henrik Stidsen (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 08-02-07 14:12

On Feb 8, 9:17 am, Bo Kamp Dudek <b...@familiendudek.dk> wrote:
> typen af bil appellerer ikke til alufælge imho, så jeg vil fortsat køre
> videre med stålfælge.. jeg vil dog nok have smidt nogle gode helårsdæk på
> istedet.. spørgsmålet er så, om SMC vil bytte min 30km brugte sommerdæk til
> nogle gode helårsdæk mod en merpris.. men det må jeg jo snakke med dem om..

Hvis du alligevel vil køre videre med stålfælge hvorfor så ikke købe
vinterdæk på stålfælge og smide sommerdæk og fælge i garagen indtil
det bliver sommer?


Jørgen M. Rasmussen (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 08-02-07 18:33


"Bo Kamp Dudek" <bo@familiendudek.dk> skrev i en meddelelse
news:1fi9crrmjm0ic$.14askebv6q3hi.dlg@40tude.net...

> Jeg tjekkede lige min nye Fabia for dæk og fandt ud af, at der sidder
> nogle
> Continental EcoContact 3 sommerdæk(?) på. Kan man ikke forvente, at der
> følger helårsdæk med til en ny bil?
>
Nej, for helårs er lav-status, kun tabere køre med helårs. Men jeg syntes nu
de fungere meget godt i praksis, mine frelste mig ved masse-uheldet ved Køge
forleden. Og de burde faktisk skiftes ud, 3mm slidbane.



Anders Majland (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 08-02-07 22:57

> Kan man ikke forvente, at der
> følger helårsdæk med til en ny bil?

Nej

Der sidder det gummi som fabrikken har kunnet få billigst ... For mange er
de stålfælge med sæk jo også bare noget der skal gøre det nemmere at få
bilen fra fabrik til butik. Og med den højre danske afgift er det vistr kun
undtagelsen at biler leveres med alu fælge fra fabrik.

> Hvis
> jeg skulle investere, ville de være i alufælge, og dem putter man jo
> sommerdæk på. I dét tilfælde ville jeg stå med to sæt hjul med sommerdæk..
> ehm.. holdninger??

Vi er atypiske - vi købte et ekstra sæt stålfælge med vinterdæk. En
"husholdningsbil" som en fabia vinder ikke noget i udseende med "sportslige"
alufælge. Langt de fleste vil jo bare vise den "grimme" trommelbremse bagtil
.... Eneste ekstraudstyr er fartpilot, cd spille, forstærker, ekstra
højttalere og gps (Værkstedet fik lov at montere fartpiloten)

De færreste alufælge er også lettere end stålfælge så det giver ikke engang
noget på køregenskaberne - det er næsten kun optik....

Btw var vi rigtig godt tilfredse med vector 5 helårsdækket på den forrige
bil, men på fabian har vi tilvalgt vinterdæk ahs maks fremkommelighed på/i
sne. Vi har dog også nogle km med sent rydede biveje og det sidste stykke
hjem er egen grusvej. Her til aften var sne/is tøet igen på asfalten mens
grusvejen stadig var isglat.

Det har da også være "flere" dage denne vinter hvor vinterdækket har været
en fordel - men det har ikke været mange dage...



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177507
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408569
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste