Luftmasse måler test med vagcom
Fra : Per

Dato : 07-02-07 21:17

Er der en venlig sjæl der kan hjælpe mig med følgende:

Hvordan kontrollerer jeg LMM med vagcom?

Mit problem er at bilen er meget svær at starte når den er omkring +3 - +8
grader, samt at bilen ved jævn kørsel (eks. på fartpiloten) lige som hugger
i det (svagt men meget meget irriterende)

Bilen er en Seat Toledo 110 hk Tdi der lige har rundet 100k km.

Hvor skal jeg ellers fejlsøge?

mvh Per

Fra : Klaus G.

Dato : 07-02-07 21:30

> Mit problem er at bilen er meget svær at starte når den er omkring +3 - +8
> grader, samt at bilen ved jævn kørsel (eks. på fartpiloten) lige som
> hugger i det (svagt men meget meget irriterende)
Det er ikke symtomerne for en defekt LMM. Når den er defekt, så virker bilen
som om den har miste meget trækkraft. Den kan slet ikke køre ud i gearne, og
topfarten er meget lavere. Plus brændstof forbruget er noget højere.

> Bilen er en Seat Toledo 110 hk Tdi der lige har rundet 100k km.
>
> Hvor skal jeg ellers fejlsøge?
Det står her:
http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/tdi.html

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Ole

Dato : 08-02-07 09:18

> Det står her:
> http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/tdi.html

Nogen der har kendskab til tilsvarende for en Mondeo TDCI?

mvh Ole

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-02-07 18:41

"Per" <Udskift_med_mit_fornavn@overmarken.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hugger i det (svagt men meget meget irriterende)
>
> Bilen er en Seat Toledo 110 hk Tdi der lige har rundet 100k km.

LMM har nada at sige under start, og den skal være MEGET defekt før en
udlæsning viser det. Det lyder mere som et temp.sensor-problem.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 09-02-07 12:58

> LMM har nada at sige under start, og den skal være MEGET defekt før en
> udlæsning viser det. Det lyder mere som et temp.sensor-problem.

Og husk at LMM ikke kan renses. Den må ej heller skrues ud af sit rør da den
mister sin kalibrering.

MVH Niels

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-02-07 19:48

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse

> Og husk at LMM ikke kan renses. Den må ej heller skrues ud af sit rør da
> den mister sin kalibrering.

Gu' kan den så, jeg har renset min i 10 år, hver gang jeg skifter olie. Og
jeg kan mærke forskel hver gang.

Fra : Brian

Dato : 09-02-07 19:57

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Gu' kan den så, jeg har renset min i 10 år, hver gang jeg skifter
> olie. Og jeg kan mærke forskel hver gang.

Klart, min bil kører også langt bedre,når den er nyvasket og støvsuget

Du har tidligere proklameret at du skifter olie for hver 7-10.000Km. Hvis
din LMM kan nå at blive møget til på så kort at, at du rent faktisk kan
mærke en forskel, må i have et specielt klima hvor du bor.

Eller også kører du bare med et åbent Brianluftfilter der har været dyppet i
olie

/Brian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-02-07 10:03

"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse news:45ccc3e6$0$49195

> Du har tidligere proklameret at du skifter olie for hver 7-10.000Km. Hvis
> din LMM kan nå at blive møget til på så kort at, at du rent faktisk kan
> mærke en forskel, må i have et specielt klima hvor du bor.

Næh, jeg er bare lidt opmærksom på min bils "adfærd", ydelsen, forbrug etc.
.. Hvis det er uden effekt, hvorfor har jeg kunnet køre 140.000 uden
ændringer i den..

Fra : Brian

Dato : 10-02-07 13:52

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Hvis det er uden effekt, hvorfor har jeg kunnet køre
> 140.000 uden ændringer i den..

Jeg skrev ikke at det er uden effekt, jeg satte bare spørgsmål tegn ved, om
du virkelig kan mærke en forskel, når den bliver renset med så små
intervaller.

Det skulle da lige være fordi at du har fjernet et evt. smudsbeskyttende lag
af et eller andet fra trådene, ved at rense den så hyppigt, så den helt
naturligt bliver møgbeskidt med det samme - men så er det jo selvforskyldt.

/Brian

Fra : Fam. Olsen

Dato : 09-02-07 20:26

> Gu' kan den så, jeg har renset min i 10 år, hver gang jeg skifter olie. Og
> jeg kan mærke forskel hver gang.

Ja ja da. Lad mig omformulere. Det hjælper ikke særlig meget at rense en
LMM. Der dannes med tiden en belægning på tråden som ikke kan renses af.
Alm. skidt og møg kan selvfølgelig renses af. Muligvis kan man også mærke
forskel for en kort stund. Men LMM'en er altså en sliddel der bør skiftes
efter ca. 160.000 km. Det svarer lidt til at man i gamle dage sagde at
tændrør burde skiftes for hver 10-15.000 km. Man kunne rent faktisk rense
sine tændrør og måske mærke en forskel, men forskellen ville være større
hvis man skiftede dem. Det samme galdt også for platinerne.

Man kan høre og læse mange steder om hvordan folk renser deres LMM. I rigtig
mange tilfælde hører/læser man også om at det ikke hjalp eller direkte
ødelagde LMM'en. Højst sandsynligt fordi man skruede den ud af røret og
ødelagde kalibreringen.

Derfor er mit råd det samme som Bosch foreskriver lad være at forsøge at
rense den skift den i stedet. Især hvis bilen har kørt omkring de 160.000 km
eller mere.

MVH Niels

Fra : Claus, Ålborg

Dato : 10-02-07 09:35

Øh, ved 160.000km bør den være skiftes 2 gange - en LMM er ganske korret en
slid og den bør skiftes ved ca. 80kkm. (nogle holder længere andre kortere)

/Claus

Fra : Fam. Olsen

Dato : 10-02-07 14:07

"Claus, Ålborg" <ccc.lll@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Øh, ved 160.000km bør den være skiftes 2 gange - en LMM er ganske korret
> en slid og den bør skiftes ved ca. 80kkm. (nogle holder længere andre
> kortere)

Ja Bosch siger altså160.000km. Det sagde de så sent som i onsdags, da jeg
vewr på kursus hos dem i Ballerup.

MVH Niels

Fra : Claus, Ålborg

Dato : 10-02-07 16:28

Meget muligt, men hvis vi tuner 10 stk. VW TDI som alle har gået f.eks.
100.000km så har over halvdelen af dem fejl på LMM'en....... Så det er
muligt at den holder 160.000km - dette oplever jeg oftest ikke med Bosch
(Siemens er en andet historie!)

For ca. en mdr. siden havde vi en HELT NY (4500KM) gammel Sharan 1,8t på
feltet - vi måtte konstatere at den havde defekt LMM også selv om VW's
tester sagde, at den ikke fejlede noget (men mekanikeren hos VW har sikkert
ikke haft kørekort fordi han havde ihvertfald ikke testkørt lortet). Da vi
skiftede den kørte slæden perfekt

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-02-07 09:50

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja ja da. Lad mig omformulere. Det hjælper ikke særlig meget at rense en
> LMM. Der dannes med tiden en belægning på tråden som ikke kan renses af.

STOP. Der er ingen tråd i min LMM, iden type, men to temp.sensorer der
ligner 1/8W modstande. Derfor kan den renses, de brænder ikke rene, som en
tråd gør.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 10-02-07 14:05

> STOP. Der er ingen tråd i min LMM, iden type, men to temp.sensorer der
> ligner 1/8W modstande. Derfor kan den renses, de brænder ikke rene, som en
> tråd gør.

Det er muligt men der sidder garanteret et eller andet der opvarmes med
strøm. Når det så nedkøles af luftstrømmen skal der bruges mere strøm til at
opretholde en given temperatur som ligger x-antal grader over
indsugningsluftens temperatur. Dette strømforbrug giver luftmængdesignalet.
På denne tråd, eller hvad det nu er på din model, dannes der en belægning
der ikke kan renses af.

MVH Niels

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-02-07 10:13

> [...]

> rense den skift den i stedet. Især hvis bilen har kørt omkring de 160.000

Du er ansat ved Bosch? ;). For der er intet at ødelægge, hvis du bruger den
rigtige Torx-nøgle. Det er rent elektronik, igen justeringer, kan du skifte
HD, DVD-drev i din Pc., kan du rense din LMM ;)). Det er rent PnP.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 10-02-07 14:00

> Du er ansat ved Bosch? ;). For der er intet at ødelægge, hvis du bruger
> den rigtige Torx-nøgle. Det er rent elektronik, igen justeringer, kan du
> skifte HD, DVD-drev i din Pc., kan du rense din LMM ;)). Det er rent PnP.

Nej jeg er ikke ansat ved Bosch. Det er egentlig et billigt argument at
komme med?

Nu kender jeg så godt nok ikke til opbygningen af din LMM, men jeg ved hvad
Bosch skriver om deres og da de udvikler og producerer sådanne tror jeg nu
nok de ved mere om det end dig. Desuden står det også beskrevet i
rep.manualen til min bil. Du kan så påstå at det bare er noget de siger for
at sælge og tjene penge. Men den tror jeg så ikke på. I så fald ville de jo
være dårligere end konkurrenternes. Desuden lå bilfabrikanterne og
konkurrerede på hvor lidt service deres biler krævede. Det er en af grundene
til at service intervallerne er længere i dag.

Det Bosch siger ang. at pille den ud af røret er at den skal sidde nøjagtigt
i røret i forhold til sin kalibrering. Du kan ikke være sikker på at den
sidder samme sted når du monterer den igen. Det er fint følende elektronik
og derfor meget følsomt.

MVH Niels

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-02-07 20:01

> Nej jeg er ikke ansat ved Bosch. Det er egentlig et billigt argument at
> komme med?

Men nærliggende ;).

Men den tror jeg så ikke på. I så fald ville de jo
> være dårligere end konkurrenternes.

Det er de også, min er produceret af Hitachi, der er logo på ;). I øvrigt
har den samme reservedelsnr., så hvis jeg køber en ny, risikere jeg at få en
Bosch :(.

> [...]
> på at den sidder samme sted når du monterer den igen. Det er fint følende

Comeon, den kan ikke samles forkert, skruerne passer ikke i hullerne, med
mindre du vender den 90, 180° forkert ;). Og så passer det formstøbte kabel
ikke på stikket. Jeg har renset min i 9-10 år, så den bliver ikke ødelagt af
det, min Octi bruger fx. mindre, det samme fuel som fabrikken oplyser.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 10-02-07 21:24

> Men nærliggende ;).

Næe.

> [...]
> har den samme reservedelsnr., så hvis jeg køber en ny, risikere jeg at få

Ja selvfølgelig er de det. Det er jo derfor de bruges af de fleste
europæiske bilmærker.

> [...]
> kabel ikke på stikket. Jeg har renset min i 9-10 år, så den bliver ikke
> ødelagt af det, min Octi bruger fx. mindre, det samme fuel som fabrikken

Ja comeon du har da vist misforstået det lidt. Selvfølgelig kan du ikke
vende den forkert i røret. Men der kan ændres på hvor dybt ned i røret den
stikker. Gummipakningen kan klemmes mere eller mindre sammen end den var da
den blev kalibreret og det har åbenbart betydning for kalibreringen. Den
spændes jo ikke med en momentnøgle og så er der ikke nogen garanti for at
den sidder ligeså dybt.

Men du kan jo mene og gøre hvad du vil...

MVH Niels

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-02-07 09:17

> Ja selvfølgelig er de det. Det er jo derfor de bruges af de fleste
> europæiske bilmærker.

Du tror mig ikke?. Jeg er udd. udi eletronik, så jeg ved tingene laves der
hvor det er billigst, gerne i østen.. Og jeg kender deres logo ;).

> Ja comeon du har da vist misforstået det lidt.

Hæh, det er dig som ser spøgelser, taler om noget du kun har teoretisk viden
om.

> [...]
> spændes jo ikke med en momentnøgle og så er der ikke nogen garanti for at

Har du prøvet det, siden du ved så meget?. Der er ingen kalibrering i det,
det er kun et sprgs om at spænde alle skruer, 4, let og ens. Så pakningen
slutter tæt uden at blive klemt. Desuden er der yderligere en O-ring til at
tætne og fiksere, centrere. Det er ikke rocketsceince, selv om nogen gerne
vil give det indtryk.

> Men du kan jo mene og gøre hvad du vil...

Det har jeg også tænkt mig at blive ved med, som de forgående 9-10 år ;)..
Kald det forebyggende vedligeholdelse. Det er som bekendt bedre end
reparation ;).

Fra : Fam. Olsen

Dato : 11-02-07 21:24

> Du tror mig ikke?. Jeg er udd. udi eletronik, så jeg ved tingene laves der
> hvor det er billigst, gerne i østen.. Og jeg kender deres logo ;).

Jo selvfølgelig tror jeg da at du har en Hitachi når du siger det. Men det
er måske ikke det du mener.

> Hæh, det er dig som ser spøgelser, taler om noget du kun har teoretisk
> viden om.

Nej spøgelser ser jeg ingen af. Jeg udtaler mig blot om hvad en producent
(Bosch) siger mht. deres LMM'er. Som uddannet indenfor et håndværksfag ved
du vel også at man bør følge producentens anvisninger for vedligeholdelse og
reparation??

> [...]
> slutter tæt uden at blive klemt. Desuden er der yderligere en O-ring til
> at tætne og fiksere, centrere. Det er ikke rocketsceince, selv om nogen

Kunne det tænkes at kalibreringen foregår ved at man sender en afmålt mængde
luft igennem den og derved har en fastsat spænding der skal afgives af
LMM'en. Så kan den justeres til den rette placering i røret ved hjælp af
forskellige tykkelser på pakningen?? Lidt ligesom når f.eks. et diffrentiale
shimses op.

> Det har jeg også tænkt mig at blive ved med, som de forgående 9-10 år ;)..

Held og lykke med det.

> Kald det forebyggende vedligeholdelse. Det er som bekendt bedre end
> reparation ;).

Det er vel ikke en reparation at udskifte en sliddel. IMO er det bare

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 12-02-07 20:47

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse

Som uddannet indenfor et håndværksfag ved
> du vel også at man bør følge producentens anvisninger for vedligeholdelse
> og reparation??

Som håndværker er jeg vant til at tænke selv; Hvilke faldguber er der her,
costbenefit, er det rimeligt. Hvis den er def. taber du jo ikke ydeligere
ved at prøve at rense ;).

> Kunne det tænkes at kalibreringen foregår ved at man sender en afmålt
> mængde luft igennem den og derved har en fastsat spænding der skal afgives
> af

Man kan tænke sig så meget. Nu er jeg faktisk i besiddelse af den org.
vejledning, incl diagram. Og den foreskriver at den skal lukkes, så der
ABSOLUT ingen gennemstrømning er. Og ved en given spænding, temp. skal der
være et givent output.

> LMM'en. Så kan den justeres til den rette placering i røret ved hjælp af
> forskellige tykkelser på pakningen?? Lidt ligesom når f.eks. et
> diffrentiale shimses op.

Comeon en plasticdims med gummipakning som ændre sig med temp, LOL ;).

> Held og lykke med det.

Tak.

> Det er vel ikke en reparation at udskifte en sliddel. IMO er det bare
> forebyggende vedligeholdelse.

Hvem siger det er en sliddel, det kan kun være Bosch el. en brugtvognshaj,
det fremgår heller ikke af noget af mit materiale den er. Når den ikke
indgår i noget service er det ikke en sliddel, og man ville heller ikke
kunne få den ombyttet itfa reklamation.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 14-02-07 00:30

> Som håndværker er jeg vant til at tænke selv; Hvilke faldguber er der her,
> costbenefit, er det rimeligt. Hvis den er def. taber du jo ikke ydeligere
> ved at prøve at rense ;).

Det har jeg heller ikke sagt. Blot at man ikke vinder optimalt.

> [...]
> ABSOLUT ingen gennemstrømning er. Og ved en given spænding, temp. skal der

Ja der er mange måder at lave tingene på.

> Hvem siger det er en sliddel, det kan kun være Bosch el. en brugtvognshaj,
> det fremgår heller ikke af noget af mit materiale den er.

Nej det er faktisk det meste af branchen, for ikke at sige hele branchen.
Også den uvildige del.

Når den ikke
> indgår i noget service er det ikke en sliddel, og man ville heller ikke
> kunne få den ombyttet itfa reklamation.

Så må bremseklodser/skiver, støddæmpere heller ikke være sliddele?? De
indgår heller ikke i et service på anden måde end at de skal kontrolleres.
Ligesom LMM og mange andre dele.

MVH Niels

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-02-07 22:07

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> formstøbte kabel ikke på stikket. Jeg har renset min i 9-10 år, så
> den bliver ikke ødelagt af det, min Octi bruger fx. mindre, det samme

Det gør min også - og jeg har ikke rørt min LMM de sidste 170.000 km ..

--
Per, Esbjerg
Skistøvler sælges størrelse 44-45 til 300 kr. parret,

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-02-07 09:23

> Det gør min også - og jeg har ikke rørt min LMM de sidste 170.000 km ..

Så vil du kunne mærke forskel på acceleration, trækkraft før/efter
rensning, been there.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 11-02-07 21:09

> Så vil du kunne mærke forskel på acceleration, trækkraft før/efter
> rensning, been there.

Den forskel vil så være endnu større hvis han skiftede den.

MVH Niels

Fra : Brian

Dato : 11-02-07 22:12

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Så vil du kunne mærke forskel på acceleration, trækkraft før/efter
> rensning, been there.

Ikke nødvendigvis. Jeg har samme motor som Per, og jeg skiftede den org. LMM
ved 230.000 Km, uden at jeg hverken kunne måle eller mærke en forskel
bagefter.

Såvidt jeg har læst på Vagcars, er det først sidst i 90'erne (sammen med
Golf IV og den generation) at LMM'erne går hen og bliver et problem.

/Brian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 12-02-07 20:50

"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse news:45cf86a3$0$49203

> Såvidt jeg har læst på Vagcars, er det først sidst i 90'erne (sammen med
> Golf IV og den generation) at LMM'erne går hen og bliver et problem.

Rigtigt, og det er sådan en motor I har?.

Fra : Brian

Dato : 12-02-07 20:53

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Rigtigt, og det er sådan en motor I har?.

Det er en AFN 110Hk TDI , og den er sikkert ført videre (under et andet
navn) til de nyere modeller. Men derfor kan der jo godt være variationer i
LMM.

/Brian

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 12-02-07 20:52

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en
> meddelelse news:45ce33ea$0

> Så vil du kunne mærke forskel på acceleration, trækkraft før/efter
> rensning, been there.

Sidst jeg kørte tidskørsel gik det helt fint ;)

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 12-02-07 21:03

> Sidst jeg kørte tidskørsel gik det helt fint ;)

Sikkert, når det ikke er en motor med de probs :((. Det er kun Octi, G.IV
chassiset, og beslægtede, som har alvorlige probs. Dvs. også Toledo.