kørekort.....
Fra : Martin Jensen

Dato : 30-06-01 12:11

Hej NG

Jeg er blevet godt forvirret af de indslag omkring koder på kørekortet osv.
så jeg har et lille tillægs spørgsmål. som i kan sidde og fundere lidt
over.

1) Hvad nu.... hvis man har taget mc-kort til sidevogn og ikke til solo!
(taget for 31 år siden)
og taber sig kørekort, hvorefter man ringer til politiet og får et nyt
tilsendt.....(på det nye står der jo kun AS og AL.)
Har man så fået en gratis ekstra katagori af staten ? (AS solo)

2) Hvis NEJ hvordan kan den enkelte politibetjent tjekke det på vejen,
udover over radioen?

God weekend

Mvh
Martin

Fra : cr

Dato : 30-06-01 12:59

http://www.teori.dk/

Prøv at granske her.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-06-01 19:18

Martin Jensen skrev i <9hkbqi$aap$1@news.inet.tele.dk>:

> [...]
> over.
>
> 1) Hvad nu.... hvis man har taget mc-kort til sidevogn og ikke til solo!

Altså så man ikke må køre en mc uden sidevogn?!?
Nå, men lige noget andet apropos sidevognsnak, så mistede min far faktisk
sit sidevognskort, da han fik opdateret sit kørekort til et af de der
plastikkort Det er sikkert bare en smutter vil jeg tro, men han kører
så godt som aldrig mc alligevel (tsk-tsk), så han har ikke gjort noget ved
det :-/
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Flp

Dato : 15-08-01 14:29

Hvis man får fornyet sit kørekort, fra den slags hvor der er særligt
sidevognskategori, og man ikke "har" kategorien, bliver der tilføjet en kode
(nr. 100) på kortet - det er en særlig dansk kode, der betyder, at man ikke
må køre med sidevogn.

I den ny undervisning er (måske som bekendt) inkluderet undervisning i
sidevognskørsel - men altså, man får ikke foræret sidevogsnkortet.

Et kuriosum er måske, at i dag skal man ikke til køreprøve for at erhverve
"sidevogsnkortet", hvis man har til solo i forvejen, man skal følge et
"aftenkursus" på bane - typisk 3 timer, sikert omkring kr. 900,- Beviset
afleveres på kørekortkontoret, der kvitterer med et nyt kort, hvor der ikke
står at man må køre med sidevogn, det er altså bare underforstået.

Mange hilsener
Fl.

Fra : Flp

Dato : 15-08-01 14:31

"Flp" <flpetersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
ikke
> står at man må køre med sidevogn, det er altså bare underforstået.

Og forresten ...

Hvis man ikke må køre solo, men kun med sidevogn - f.eks. invalidekøretøj,
er der en europæisk gældende kode (det er numre under 100) - der betyder at
man ikke må køre solo - kan ikke huske nummeret, men det kan oplyses af
kørekortkontoret.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 15-08-01 20:40

Flp wrote:

> [...]
> man ikke må køre solo - kan ikke huske nummeret, men det kan oplyses af

Kode 45. Egentlig mange koder. Der kan næsten tages forbehold for alt. Har
forresten en kammerat, der har en på gule plader. Han må heller ikke køre uden
sidevogn.

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn

Fra : The Bear

Dato : 20-08-01 12:08

On 15-Aug-2001, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> wrote:

> Kode 45. Egentlig mange koder. Der kan næsten tages forbehold for alt. Har
> forresten en kammerat, der har en på gule plader. Han må heller ikke køre uden
> sidevogn.

Det står vel næppe på hans kørekort??

Her er det jo cyklen der ikke må køre uden sidevogn - ikke (nødvendigvis) manden.

---

B-)

Ting til salg: http://www.go.to/salg

Klik her og Kræftens Bekæmpelse modtager op til 3,- kr (gratis for dig!): http://www.stopcancer.nu/banner.asp

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-08-01 17:36

The Bear wrote:

> Det står vel næppe på hans kørekort??

Næ, nej.

> Her er det jo cyklen der ikke må køre uden sidevogn - ikke (nødvendigvis) manden.

Det er af hensyn til afgiften. Skal han køre uden, så skal der betales fuld afgift.

Fra : Peter Wiede Clausen

Dato : 01-07-01 14:19

> [...]
> tilsendt.....(på det nye står der jo kun AS og AL.)
> Har man så fået en gratis ekstra katagori af staten ? (AS solo)
Du får automatisk det AS pga man er over 21. Og idag er MC jo MC og ikke
noget med sidevogn eller noget. Så ja man får til SOLO!

Ha en go MC-dag!