PB batterier > levetid?
Fra : kaddier

Dato : 07-02-07 14:48

Et sted har jeg læst at levetiden for et PB batteri nedsættes af varmen
som det udsættes for - det skulle være en betydelig nedsættelse! Stemmer
det? Og er det i så fald tilrådeligt at pille batteriet ud når man der
hjemme arbejder med strømmen tilsluttet? På forhånd tak for et par gode
råd!
Hilsen Per

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-02-07 17:40

On 2007-02-07 14:47:30 +0100, 113@andersen.cc (kaddier) said:

> [...]
> det? Og er det i så fald tilrådeligt at pille batteriet ud når man der
> hjemme arbejder med strømmen tilsluttet? På forhånd tak for et par gode

Det er der nogen, der siger. Teoretisk lyder det da meget rigtigt. Man
skal bare gøre op med sig selv, hvornår det bliver for besværligt at
bruge computeren. Min computer er bærbar for at være bærbar. Det er
slemt nok, at der skal tilsluttes adskillige kabler, hver gang jeg
stiller den op i arbejdværelset. Hvis jeg også skulle tage batteriet
ud, hver gang, ville det for mig være alt for besværligt. Man skal jo
også overveje, om det ikke også er gavnligt for batteriet at blive
ladet op.
   Jeg har erkendt, at batteriet er en sliddel. Holder det to år eller
måske lidt mere, så er det fint. Jeg gider ikke gøre min brug af
computeren for besværlig for at hive et par måneder mere ud af
batteriet. Computeren står normalt på mit arbejdsværelse, men det skal
være let at snuppe den med ind i stuen for at vise feriebilleder til
gæster eller sidde i sofaen og planlægge ferie.
   Jeg vil selvfølgelig gerne bevare batteriet længst muligt, men jeg
synes, det er umuligt at finde ud af, hvad der er bedst. Apple
anbefaler, at man aflader det og derefter oplader det. Andre siger, at
hver opladning slider på batteriet. Det er derfor bedre at have det
sluttet til opladeren hele tiden, når man bruger computeren hjemme. Og
den metode bruger jeg. Jeg sætter computeren til opladeren, når jeg er
hjemme, og jeg bruger computeren stationært hjemme på den måde ca. 90%
af tiden. Mit første batteri til min TiBook holdt vist godt to år. Så
købte jeg et uoriginalt fra OWC i USA, og det har hidtil holdt i over
to år. Det er jeg egentlig godt tilfreds med.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : kaddier

Dato : 08-02-07 22:06

Hej Henrik

> [...]
> købte jeg et uoriginalt fra OWC i USA, og det har hidtil holdt i over
> to år. Det er jeg egentlig godt tilfreds med.

Tak for "romanen" ; ) Jeg synes ikke rigtig jeg har råd til at købe nyt
batteri hvert andet år og jeg arbejder for det meste kun ét sted i
lejligheden, så jeg tror jeg prøver at tage det ud når jeg er i mit
arbejdsværelse og så for vi se om det er for besværligt!!
Hilsen
Per