/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
YAMAHA YZF 1000 R Thunderace
Fra : Mikkel


Dato : 29-06-01 17:49

Hej alle

Jeg er meget tæt på at købe en Yamaha YZF 1000 R. Er der nogle som her på
falderebet vil advare mig mod denne maskine, anbefale noget andet i samme
prisklasse (160 t.kr.) eller bare give mig ret i at det er en fed maskine
der bare skal anskaffes.

Mvh Mikkel





 
 
Armand (30-06-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-06-01 01:00


Mikkel <mikkel@compaqnet.dk> skrev i en
news:9hibif$smt$1@news.inet.tele.dk...
>
> Jeg er meget tæt på at købe en Yamaha YZF 1000 R. Er der nogle
> som her på falderebet vil advare mig mod denne maskine, anbefale
> noget andet i samme prisklasse (160 t.kr.) eller bare give mig ret i
> at det er en fed maskine der bare skal anskaffes.

Puncto Uno:
Jeg har resigneret, og indset at når først at folk spørger til en model
her i gruppen, er forelskelsen allerede indtrådt så grundigt at det ikke
nytter med nok så velmenende advarsler, hvorfor jeg burde afholde mig
derfra!

Puncto Duo:
"Esset" var den (af alle de modeller jeg sidste forår testede under
testsessions ved diverse forhandlere) der trods størrelsen kørte mest
sporpræcis [ efter mine(!) forventninger :-/ ], ligesom at bremserne er
forrygende; men gearkassen er meget *KLONK'et*!

Puncto ultimo:
Men vid at Yamaha's femventilede 1000'ere har det med at bruge temmeligt
meget olie allerede tidligt

--
Armand.






Fornavn Efternavn (30-06-2001)
Kommentar
Fra : Fornavn Efternavn


Dato : 30-06-01 14:11

> Puncto ultimo:
> Men vid at Yamaha's femventilede 1000'ere har det med at bruge temmeligt
> meget olie allerede tidligt
>
> --
> Armand.
>
Armand,

Min R1 bruger næsten intet olie.


Johnnie

Armand (30-06-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-06-01 18:04


Fornavn Efternavn <BrugerNavn@post1.tele.dk> skrev i en
news:01c10164$f0639520$0deaf2d4@default...
> > Puncto ultimo:
> > Men vid at Yamaha's femventilede 1000'ere har det med at bruge
> > temmeligt meget olie allerede tidligt
> Min R1 bruger næsten intet olie.

OK!

Men jeg synes at der har været historier om at R1'eren ikke helt har
sluppet den gamle FZR-unode - Ligesom at der er flere der påstår at
deres "es" ikke bruger noget :-/

--
Armand.

(Der har en kammerat, som højt og helligt bedyrede at hans GPZ 1100'er
IKKE brugte olie, selv med 50.000 km på klokken - Men havde svært ved at
svare på hvorfor han købte 10 liter olie af gangen når han skulle skifte
de 3½ liter på motoren og kun havde 5.000 km til næste olieskifte
:-/ )





origo@earthling.net (30-06-2001)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 30-06-01 18:15


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:9hl0r7$suo$2@news.cybercity.dk...
> Men jeg synes at der har været historier om at R1'eren ikke helt har
> sluppet den gamle FZR-unode - Ligesom at der er flere der påstår at
> deres "es" ikke bruger noget :-/
R1'en kan også bruke olje, men det avhenger meget av hvilken olje man
benytter, og hvordan man kjører. Ved "vanlig" kjørsel i DK, er oljeforbruket
på min R1 så godt som ingenting. På bane eller lengre tids kjøring på
Autobhan, kan forbruket stige en del. Det er ikke uvanlig at jeg etter 30
runder på Nürburgring (ca. 600km), blir nødt til å etterfylle opptil ½ liter
olje.

JS



Jens Jacob Bager Jen~ (30-06-2001)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 30-06-01 08:06

> Jeg er meget tæt på at købe en Yamaha YZF 1000 R. Er der nogle som her på
> falderebet vil advare mig mod denne maskine, anbefale noget andet i samme
> prisklasse (160 t.kr.) eller bare give mig ret i at det er en fed maskine
> der bare skal anskaffes.

Hej Mikkel

Dunderklumpen er en fed maskine. Monster kræfter, gode køreegenskaber, gode
bremser, god kørestilling for en maskine der blev lanceret som
supersporster.

Fejl:
Stort olieforbrug. Brug den bedste olie og kør den grundigt til, det
hjælper.
Sparsomt smurt i bagsvingerlejerne og bagdæmperlinket. Smør det efter
10.000Km, det er det ved at blive tørt.

Vi har to i klubben, hvar den ene bruger 3-4dl olie pr. 1000Km efter
20.000km. Den anden bruger ikke nævneværdigt. Begge er fra år 2000, dvs
overspringere fra 1998.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)



Claus Rittig (30-06-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 30-06-01 19:36

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> skrev i en meddelelse
news:9hjtps$ap2$1@eising.k-net.dk...

> Fejl:
> Stort olieforbrug. Brug den bedste olie og kør den grundigt til, det
> hjælper.

Men husk: Under tilkøring skal du IKKE bruge den bedste olie, du skal bruge
billig mineralsk! Delene skal slides til med hinanden, og det bliver de ikke
ordentligt hvis du bruger fx. en dyr fuldsyntetisk.

> Sparsomt smurt i bagsvingerlejerne og bagdæmperlinket. Smør det efter
> 10.000Km, det er det ved at blive tørt.

Det kunne man rent faktisk sige om stort set alle japanske motorcykler idag!

Rittig



Dan Dethlefsen (30-06-2001)
Kommentar
Fra : Dan Dethlefsen


Dato : 30-06-01 22:37

> Men husk: Under tilkøring skal du IKKE bruge den bedste olie, du skal
bruge
> billig mineralsk! Delene skal slides til med hinanden, og det bliver de
ikke
> ordentligt hvis du bruger fx. en dyr fuldsyntetisk.
>

Nå ?, jeg brugte dyr fuldsyntetisk på min FZR1000exup under tilkøring.

Og min opfører sig ca. som JS`s R1, ved normal kørsel ikke målbar forbug,
ved lange (hurtige) stræk på autobahnen kan der godt løbe 2-3 dl igennem på
1000 km.

Dan
(med FZR til salg, se
http://www.robertsmc.dk/brugtemc/mc/fzr1000exup/dd_yamaha_fzr1000_exup.htm )





Jens Jacob Bager Jen~ (01-07-2001)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 01-07-01 00:36

> > Brug den bedste olie og kør den grundigt til
> Men husk: Under tilkøring skal du IKKE bruge den bedste olie, du skal
bruge
> billig mineralsk! Delene skal slides til med hinanden, og det bliver de
ikke
> ordentligt hvis du bruger fx. en dyr fuldsyntetisk.
Dette punkt er lidt af et trosspørgsmål. Jeg ved ikke, hvad jeg ville gøre
med en helt ny motor. Jeg kender godt begge parters meninger, og ved ikke
helt hvad jeg skal tro.

>
> > Sparsomt smurt i bagsvingerlejerne og bagdæmperlinket. Smør det efter
> > 10.000Km, det er det ved at blive tørt.
> Det kunne man rent faktisk sige om stort set alle japanske motorcykler
idag!
Sad but true. Jeg ville nok anbefale at bruge endeløs kæde e.v.t. købt ved
www.louis.de , og så rengøre og smøre bagsvinger og links når man alligevel
skal pille det fra hinanden.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)



origo@earthling.net (01-07-2001)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 01-07-01 00:56


"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> wrote in message
news:9hlnqf$qrf$1@eising.k-net.dk...
> > Men husk: Under tilkøring skal du IKKE bruge den bedste olie, du skal
> bruge
> > billig mineralsk! Delene skal slides til med hinanden, og det bliver de
> ikke
> > ordentligt hvis du bruger fx. en dyr fuldsyntetisk.
> Dette punkt er lidt af et trosspørgsmål.

Nei, egentlig ikke. Fabrikanten, og enhver motortuner med forstand på hva
han laver, kan bekrefte det. Under tilkjørsel, og i den første perioden
etter, bør man ikke anvende syntetisk olje.

JS




Armand (01-07-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-07-01 11:06


Jens Jacob Bager Jensen <bager@vkr.dk> skrev i en
news:9hlnqf$qrf$1@eising.k-net.dk...
> > Men husk: Under tilkøring skal du IKKE bruge den bedste olie, du
> > skal bruge billig mineralsk! Delene skal slides til med hinanden, og
> > det bliver de ikke ordentligt hvis du bruger fx. en dyr
fuldsyntetisk.
> Dette punkt er lidt af et trosspørgsmål. ........... Jeg kender godt
> begge parters meninger, og ved ikke helt hvad jeg skal tro.

Mnjaeh :-/

Jeg er af den generation der også har slugt det salgsargument(?) hidtil;
men hvis man har fulgt med i blot et par af de oliedebatter, der har
løbet her i gruppen, og vender dette argument en ekstra gang, så holder
den med at syntetiske olier i almindelighed smører så godt at man ikke
kan køre en motor til på dem, ikke heeelt længere :-/
Blandt den p.t. højeste API-klassificering kan man løbe på mineralske
olier, der grundet additiver er så friktionsnedsættende at man ikke kan
bruge dem til mc'er med oliekølet kobling - Det har ingen syntetisk olie
til dato kunnet præstere alene p.g.a. at den er syntetisk!!
Samtidig har jeg endnu ikke hørt andre advarsler om disse olier, end den
om vådkoblingerne - Det ville da ellers være nærliggende at bruge samme
"tilkørsels-argumentet", som salgs-gimmick for disse olier

> > > Sparsomt smurt i bagsvingerlejerne og bagdæmperlinket. Smør det
> > > efter 10.000Km, det er det ved at blive tørt.
> > Det kunne man rent faktisk sige om stort set alle japanske
> > motorcykler idag!
> Sad but true. Jeg ville nok anbefale at bruge endeløs kæde, og så
> rengøre og smøre bagsvinger og links når man alligevel skal pille det
> fra hinanden.

Heey!

You've got a big point there!

--
Armand






Jens Jacob Bager Jen~ (01-07-2001)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 01-07-01 12:45

> Jeg er af den generation der også har slugt det salgsargument(?) hidtil;
> men hvis man har fulgt med i blot et par af de oliedebatter, der har
> løbet her i gruppen, og vender dette argument en ekstra gang, så holder
> den med at syntetiske olier i almindelighed smører så godt at man ikke
> kan køre en motor til på dem, ikke heeelt længere :-/

Tilgendgæld kan vi vel godt blive enige om at en billig mineralsk olie ikke
mister sin bæreevne på 1000km, så man kan jo nemt køre de føste 1000km med
en sådan olie og så skifte til fuldsyntestisk derefter. På min CBR er der
foreskrevet 12000km mellem olieskiftene, det synes jeg er langt, det ville
jeg ikke turde med en billig mineralsk olie.

> > > Sparsomt smurt i bagsvingerlejerne og bagdæmperlinket.
> > Jeg ville nok anbefale at bruge endeløs kæde, og så rengøre
> > og smøre bagsvinger og links når man alligevel skal pille det
> > fra hinanden.
> You've got a big point there!
Ja, så er det jo nitten at køre GPZ 900 R

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)




Armand (01-07-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-07-01 21:37


Jens Jacob Bager Jensen <bager@vkr.dk> skrev i en
news:9hn2hi$2av$1@eising.k-net.dk...
> >
> > > > Sparsomt smurt i bagsvingerlejerne og bagdæmperlinket.
> > > Jeg ville nok anbefale at bruge endeløs kæde, og så rengøre
> > > og smøre bagsvinger og links når man alligevel skal pille det
> > > fra hinanden.
> > You've got a big point there!
> Ja, så er det jo nitten at køre GPZ 900 R

You've got a very very small point there :-|


Ninja'ens link-lejringer er forøvrigt så løse i aksel-spillene at det
nærmest er spild at smøre (schyy - ikke sige til nogen!)


--
Armand.






origo@earthling.net (01-07-2001)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 01-07-01 13:12


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:9hmsjk$2vah$4@news.cybercity.dk...
> Jeg er af den generation der også har slugt det salgsargument(?) hidtil;
> men hvis man har fulgt med i blot et par af de oliedebatter, der har
> løbet her i gruppen, og vender dette argument en ekstra gang, så holder
> den med at syntetiske olier i almindelighed smører så godt at man ikke
> kan køre en motor til på dem, ikke heeelt længere :-/
> Blandt den p.t. højeste API-klassificering kan man løbe på mineralske
> olier, der grundet additiver er så friktionsnedsættende at man ikke kan
> bruge dem til mc'er med oliekølet kobling - Det har ingen syntetisk olie
> til dato kunnet præstere alene p.g.a. at den er syntetisk!!
> Samtidig har jeg endnu ikke hørt andre advarsler om disse olier, end den
> om vådkoblingerne - Det ville da ellers være nærliggende at bruge samme
> "tilkørsels-argumentet", som salgs-gimmick for disse olier

Neppe. Suzuki skriver f.eks. til eiere av Gixxer 1000, at de ikke anbefaler
syntetisk olje før maskinen har kjørt en visst antall km.

JS



Claus Rittig (01-07-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 01-07-01 21:02

<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse news:9hn42c$2t3$1@sunsite.dk...

> > Blandt den p.t. højeste API-klassificering kan man løbe på mineralske
> > olier, der grundet additiver er så friktionsnedsættende at man ikke kan
> > bruge dem til mc'er med oliekølet kobling - Det har ingen syntetisk olie
> > til dato kunnet præstere alene p.g.a. at den er syntetisk!!

> Neppe. Suzuki skriver f.eks. til eiere av Gixxer 1000, at de ikke
anbefaler
> syntetisk olje før maskinen har kjørt en visst antall km.

Nu blev der også skrevet "billig mineralsk olie" eller noget i den stil.
Hele humlen med ikke at bruge FOR god olie under tilkøring er, at delene
skal slides til mod hinanden, og en alt for god olie kan hindre denne
tilslidning. Det er muligt en ringe syntetisk olie kan være "dårlig nok",
men hvorfor dog risikere noget hvis instruktionsbogen foreskriver noget
andet?

Min lokale mekaniker (som jeg har et nært forhold til) har oplevet
motorhaverier på de første 4-takt crossere på den konto. (2 cykler er døde
under tilkøringsperioden).

Rittig



origo@earthling.net (01-07-2001)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 01-07-01 21:26


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:9ho0at$mc3$3@news.inet.tele.dk...

> Nu blev der også skrevet "billig mineralsk olie" eller noget i den stil.
> Hele humlen med ikke at bruge FOR god olie under tilkøring er, at delene
> skal slides til mod hinanden, og en alt for god olie kan hindre denne
> tilslidning. Det er muligt en ringe syntetisk olie kan være "dårlig nok",
> men hvorfor dog risikere noget hvis instruktionsbogen foreskriver noget
> andet?

Hva er det da instruksjonsboken foreskriver? I min står det intet om
syntetisk olje. Med "billig mineralsk", forstår jeg en olje som overholder
minimumskravene i instruksjonsboken. Man kan få oljer som klarer de kravene
til under 30kr/l. Men egentlig er det ikke så mye å tenke over hvis man
kjøper en ny MC, den kommer med den korrekte tilkjørselsolje fra fabrikken
av.

JS





Claus Rittig (02-07-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 02-07-01 18:31

<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse news:9ho10s$jpf$1@sunsite.dk...

> Hva er det da instruksjonsboken foreskriver? I min står det intet om
> syntetisk olje.

Njah, der står bare mineralsk, men jeg ville nu alligevel ikke fylde en dyr
på.

> Men egentlig er det ikke så mye å tenke over hvis man
> kjøper en ny MC, den kommer med den korrekte tilkjørselsolje fra fabrikken
> av.

Det gør de altså ikke alle sammen.
Motocross og Enduro racere kommer typisk uden olie, og man skal nogle gange
også selv samle dem.

Rittig



origo@earthling.net (02-07-2001)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 02-07-01 18:50


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:9hqb9v$k4l$5@news.inet.tele.dk...

> Njah, der står bare mineralsk, men jeg ville nu alligevel ikke fylde en
dyr
> på.
Det var nu også min pointe


> Det gør de altså ikke alle sammen.
> Motocross og Enduro racere kommer typisk uden olie, og man skal nogle
gange
> også selv samle dem.
Jeg tenkte nu på skikkelige MC'ere, ikke sådane traktorer for mudderkørsel
)

JS
PS: Hvornår skal du kjøre utenlands?



Claus Rittig (02-07-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 02-07-01 22:27

<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse news:9hqc6j$fut$1@sunsite.dk...

> PS: Hvornår skal du kjøre utenlands?

Hvis du mener ferie, så er det de sidste 3 uger i august, og Østrig er målet
denne gang - og KUN Østrig! ... Nåh, og så måske en afstikker til Slovenien
igen måske, men sidst drønede vi bjergpas i Østrig i en uge, så var vi en
uge i Rom, og så skulle vi have været en uge på badeferie ved Garda-søen,
men der var så overrendt af danskere at vi lige så godt kunne være taget til
Silkeborg-søerne, så der blev vi kun 4-5 dage, så kunne vi ikke klare det
mere.
Hej Oda. Nåh, er Karl og Gerda kommet?
Nej, Oskar, du ved da godt de plejer at komme i uge 28, så der går nogle
dage endnu.
Nåh, ja. Jamen skal vi så ikke invitere Børge og Anna over til bridge i
aften?
Christ, jeg var ved at få knopper!

Hvis du mener race, så kører jeg ikke udenlands i år alligevel, men næste år
planlægger jeg at køre et par enduroer i Sverige og et eller to i
Nordtyskland. Vi skulle have været en flok nede at køre Erzberg Enduro i
Østrig, men det gik i ged (og det gør ikke så meget, for det er dyyyrt at
tage så langt væk for et løb man er sikker på ikke at kunne gennemføre). Jeg
håber lidt på Gotland Grand National næste år, men det kommer lidt an på
hvem jeg kan lokke med, det er for dyrt at tage derover alene. Der er 2500
til start.

Rittig



Steen S. Schmidt (02-07-2001)
Kommentar
Fra : Steen S. Schmidt


Dato : 02-07-01 23:58

> Der er 2500
> til start.

Ahwa'? 2500? Det er sgu da en slat. Så er det med at holde lemmerne ind til
kroppen den første km eller so.

Mvh
Steen



Claus Rittig (03-07-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 03-07-01 22:42

"Steen S. Schmidt" <SSchmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:y7607.2347$c63.257432@news000.worldonline.dk...
> > Der er 2500
> > til start.
>
> Ahwa'? 2500? Det er sgu da en slat. Så er det med at holde lemmerne ind
til
> kroppen den første km eller so.

Jep, der er VIRKELIG trængsel i første sving!
Men det sku være noget af en oplevelse.

Rittig



Armand (01-07-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-07-01 21:01


<origo@earthling.net> skrev i en news:9hn42c$2t3$1@sunsite.dk...
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> news:9hmsjk$2vah$4@news.cybercity.dk...
> >
> > - Det ville da ellers være nærliggende at bruge samme
> > "tilkørsels-argumentet", som salgs-gimmick for disse olier
> Neppe. Suzuki skriver f.eks. til eiere av Gixxer 1000, at de ikke
> anbefaler syntetisk olje før maskinen har kjørt en visst antall km.

Og jeg anfægter jo netop at det måske er et lidt fortræsket argument til
at forbedre de fuldsyntetiske oliers kvaliteter!
Hvorfor advarer de ikke imod API SF(?) -olier med friktionsnedsættende
additiver??

Vær ikke blind for at hele motorbranchen er fyldt med gamle floskler der
videreføres dels igennem værtshussnak iblandt forbrugerne og dels
igennem fastgroede opfattelser iblandt fagfolk!

Spørg en automekaniker, og gerne en så kompetent racermekaniker som
muligt, hvorfor man ikke sætter fire enkelte karburatorer på istedet for
en "dobbelt Weber", og du får at vide at "dét kommer aldrig til at kunne
køre ordentligt og skal justeres mindst for hver 500 meter for at man
kan holde motoren igang!"
Førsteklasses forstokket vås, hvad igen her i gruppen kan være i tvivl
om!

--
Armand.
(forstokketheds-skeptiker)



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408691
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste