Agurker
Fra : Skumbamsen

Dato : 29-06-01 14:17

I mit drivhus får jeg hvert eneste år 1-2 agurker pr. plante, resten af
blomsterfrugterne bliver efter kort tid gule og visne derefter.
Hvad sker der i grunden og hvad gør "Klovnen" galt?
På forhånd tak for evt.råd
Hans Peter Jensen
hprj@post4.tele.dk

Fra : Bo

Dato : 29-06-01 14:22

Mon ike at det er ligesom tomater: blomsterne falder af hvis ikke
udluftningen er tilstrækkelig ?

Hilsen Bo

Fra : Kim Bjoern Nielsen

Dato : 29-06-01 22:11

> I mit drivhus får jeg hvert eneste år 1-2 agurker pr. plante, resten af
> blomsterfrugterne bliver efter kort tid gule og visne derefter.

Jeg skal jo ikke træde i det - men! Jeg er absolut grøn på drivhus, byggede
et i foråret. Jeg er dybt bekymret over meget langsomt udviklende tomater,
peber, melon, aubergine og chili. Men agurkerne!! de myldrer frem især
mini-agurker, men sandelig også almindelige.

Jeg er opmærksom på at vande (de står i kapillær-kasser), og jeg sørger for
udluftning (max 35C).

Den heldige klovn - Kim

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 29-06-01 23:31

Jamen, det er jo alt for få agurker du får ud af dine planter - i mit
drivhus får jeg ca. 2 agurker pr. plante pr. uge fra medio juni til medio
oktober. I år har jeg 5 planter, som jeg såede 1. marts, 30. april blev de
plantet ud (jordvarmen : 14 grader og lufttemperaturen : 13 grader kl.
6:30). Jeg har sorterne Futura og Dalibor. Temperaturen i drivhuset forsøger
jeg at holde omkring 21 til 25 grader om dagen og 15 til 20 grader om
natten. Planterne gror i jord der består af 3 dele gødning, 3 dele kompost
og 1 del spagnum. Desuden får de meget vand, jeg mener agurkeplanten
oprindelig stammer fra indien og vidst nok er en slags sumpplante. Den
første agurk høstede vi d. 12. juni (fra en Futura-plante).

Du er ikke særlig detaljeret i din beskrivelse af hvordan du driver dine
agurker, men jeg håber at ovenstående kan inspirere dig til at komme videre.

mvh. Klaus Eriksen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-06-01 23:51

> Jamen, det er jo alt for få agurker du får ud af dine planter - i mit
> drivhus får jeg ca. 2 agurker pr. plante pr. uge fra medio juni til medio
> oktober. I år har jeg 5 planter....

> mvh. Klaus Eriksen

Du har nok ikke problemer med fordøjelsen
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 01-07-01 00:54

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> Du har nok ikke problemer med fordøjelsen
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk

Nyplukkede små agurker er bare lækkert, her i vores familie kan vi ikke få
nok, så nej der er ingen problemer med fordøjelsen.

mvh. Klaus E.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-06-01 06:59

On Fri, 29 Jun 2001 15:17:28 +0200, "Skumbamsen" <hprj@post4.tele.dk>
wrote:

>I mit drivhus får jeg hvert eneste år 1-2 agurker pr. plante, resten af
>blomsterfrugterne bliver efter kort tid gule og visne derefter.
>Hvad sker der i grunden og hvad gør "Klovnen" galt?

...og det er garanteret de første par blomster på planten som giver de
par agurker du får?

Det sker tit at de allerførste blomster får lov at sidde på planten og
vokse sig godt store. Men da planten endnu ikke er særlig stor på det
tidspunkt, bliver en masse af kræfterne nu brugt på frugterne, kræfter
som planten istedet burde bruge på at vokse sig større. Det
allerbedste er derfor at de første 3-5 blomster som kommer, fjernes
helt. De sidder jo på hovedstammen og vil suge kraften ud af planten
inden den når til toppen hvor den nye tilvækst er.

Selv nænner jeg heller ikke at plukke de første blomster af, i stedet
spises de første agurker inden de bliver ret store. Det går fint så
længe man husker at få dem plukket inden de vokser for meget til. Og
skulle det smutte på en enkelt af planterne gør det ikek så meget når
der står 9 ude i huset

http://www.gartneriet.dk

Fra : hskoett@worldonline.~

Dato : 30-06-01 10:41

Kære Mads.
Jeg kunne vel ikke få dig til at løfte sløret for, hvad "ikke ret store" er?
Min erfaring med drivhus strækker sig over to måneder, og agurkerne har fået
de første frugter, der er næsten 10 cm lange. Jeg glæder mig som et lille
barn til at høste dem, og jeg ville blive rigtig, rigtig ked af det, hvis
jeg plukker dem for tidligt, så der ikke en gang er en lille mundhapper i
dem.

--
jordnær hilsen
helle s

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-06-01 16:46

On Sat, 30 Jun 2001 11:40:49 +0200, <hskoett@worldonline.dk> wrote:

>Jeg kunne vel ikke få dig til at løfte sløret for, hvad "ikke ret store" er?

Jo, gerne, hvis jeg kunne forklare det

Det må vel nærmest være omkring halv størrelse af hvad du køber i
butikkerne (hvilket så er mindre end halv størrelse af dem du selv
avler)

> [...]
>jeg plukker dem for tidligt, så der ikke en gang er en lille mundhapper i

De første par frugter kan man ikke høste for tidligt!
Men omkring 15 cm lange, så er det vel ved at være tiden... Når de er
3-5 cm tykke...

http://www.gartneriet.dk