AC/DC og kammertone
Fra : Koeffe

Dato : 04-02-07 12:57

Nogen der ved hvilken kammertone AC/DC spiller med på deres
plader? ...og hvorfor de ikke bare spiller i 440?

Ret irriterende når man prøver at spille med på pladerne. Så
er jeg nødt til at sætte en live DVD på hvor de spiller i
440 :)

--
Koeffe

Fra : Buhl

Dato : 04-02-07 14:46

"Koeffe" <graphic.muse[fjernes]@[fjernes]gmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Ret irriterende når man prøver at spille med på pladerne. Så
> er jeg nødt til at sætte en live DVD på hvor de spiller i

De har stemt deres istrumenter en lille smule ned - ikke en "hel" halv tone,
snarere en kvart - prøv at spille introen til Highway to Hell - den starter
med en A-akkord - stem din A-streng efter denne i den korte tid den bliver
slået an, og stem derefter resten efter denne streng.

Jeg tror ikke de har gået efter en decideret anden kammertone, måske bare
stemt guitaren i efter en eller anden streng, og så stemt resten herefter -
but who knows ??

Mvh.
Hans Houmøller

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 04-02-07 20:05

"Buhl" skrev i en meddelelse

> Jeg tror ikke de har gået efter en decideret anden kammertone, måske bare
> stemt guitaren i efter en eller anden streng, og så stemt resten
> herefter - but who knows ??

Nu kender jeg ikke det pågældende orkester. Alligevel stiller jeg mig
tvivlende overfor idéen om, at hele orkestret skulle have "stemt ned".

Hvad med evenuelle blæsere, strygere og keyboards?

Jeg forestiller mig i stedet, at man under mix har fundet ud af, at nummeret
går lidt for hurtigt - og derfor har sat tempoet ned - med tonelejeskaden
som følge.

Kan det være forklaringen?

- Jensby

Fra : Morten Guldager

Dato : 04-02-07 20:18

2007-02-04 Jan Bang Jensby wrote

> Nu kender jeg ikke det pågældende orkester. Alligevel stiller jeg mig
> tvivlende overfor idéen om, at hele orkestret skulle have "stemt ned".
>
> Hvad med evenuelle blæsere, strygere og keyboards?

Den slags bruger AC/DC helt bestemt ikke.

Men i et studie hvor de måske ikke alle spillede samtidig er de
fandens besværligt ikke at stemme efter en fast frekvens. Så jeg tror
ikke den er tilfældig.

/Morten

Fra : Kristian Vilmann

Dato : 04-02-07 20:42

Morten Guldager wrote:
> 2007-02-04 Jan Bang Jensby wrote

> Den slags bruger AC/DC helt bestemt ikke.

Jeg forestiller mig et easylistening blæserriff med bløde keyboardflader
som backing, mens Angus og venner fræser afsted i Problem Child ....
:)

> Men i et studie hvor de måske ikke alle spillede samtidig er de
> fandens besværligt ikke at stemme efter en fast frekvens. Så jeg tror
> ikke den er tilfældig.

Elektriske guitarer med forvrængning lyder rigtig fedt hvis man lige
giver den et nøk nedad når der stemmes.
Hvis man bare er enige om hvor referencen ligger, er det jo nemt nok.

/k

Fra : Morten Guldager

Dato : 04-02-07 21:06

2007-02-04 Kristian Vilmann wrote

> Jeg forestiller mig et easylistening blæserriff med bløde keyboardflader
> som backing, mens Angus og venner fræser afsted i Problem Child ....

F*ck et skævt (lyd)billede det fremkalder i mit hovede. Har du flere af
de der svampe du spiser?

/Morten

Fra : Koeffe

Dato : 05-02-07 00:11

"Morten Guldager" <Morten.Guldager@gmail.com> skrev i en
meddelelse

> [...]
er de
| fandens besværligt ikke at stemme efter en fast frekvens.

Nå ja, det har jeg faktisk hørt om før. Så forstår jeg bare
ikke hvorfor man så pitcher i stedet for bare at stretche.
Det kan selv mit ydmyge Winamp - så strækker eller forkorter
man lyden uden det går ud over tonerne.

--
Koeffe

Fra : Steen

Dato : 04-02-07 23:13

> [...]

> Ret irriterende når man prøver at spille med på pladerne. Så
> er jeg nødt til at sætte en live DVD på hvor de spiller i

Faktisk er der et ret irriterende (amerikansk?) fænomen. Det hænder at
jeg sidder med en guitar eller en bas, og pludseligt er der noget der
ikke lige passer - så er der lige et band der har deres egen opskrift
på, hvor de stemmer henne.
--
Steen
Skype: dksbjdk