Køb af basanlæg / forstærker?
Fra : Martin Ploug

Dato : 21-01-07 17:14

Hej

Jeg har af flere omgange overvejet, om jeg skulle til at købe
et basanlæg / basforstærker til brug i et øvelokale og evt.
til jobs. - altså der skal være lydmæssigt overskud
uden forvrængning, skratten og raslen.

Men hvad skal jeg købe?
Jeg har en psykologisk grænse, der siger, at jeg ikke har
råd / lyst til at give mere end 5000 kr. i alt for anlæget.

Jeg har læst en del godt om Ashdowns produkter og synes
også de ser fede ud.
Det ser ud som om de har forskellige løsninger til omkring
de 5000 kr. - som f.eks. denne
http://bas.eskildsen.dk/ShowProduct.aspx?productId=10658

som jeg synes ser lækker ud, men spiller den også fedt, altså er der
lydmæssigt overskud
i sådan en?

Jeg har også set, at www.aage.dk har noget de kalder power pack 1 og 2
til 4000 kr.
Behringer ULTRABASS Power Pack 1
Behringer ULTRABASS Power Pack 2

Prisen frister, men det ser lidt mere plastikagtigt ud end f.eks. Ashdown
Er her nogen, der ved noget om ovennævnte Power Packs - evt. har gode /
dårlige erfaringer med dem?

Jeg vil også gerne høre, hvis nogen kan sige noget om Ashdown eller andre
mærker til maks 5000 kr.

Hvad kan anbefales til prisen?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Martin

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-01-07 19:50

Martin Ploug wrote:

> Jeg har af flere omgange overvejet, om jeg skulle til at købe
> et basanlæg / basforstærker til brug i et øvelokale og evt.
> til jobs. - altså der skal være lydmæssigt overskud
> uden forvrængning, skratten og raslen.

Hmmm da jeg spillede biksede jeg et par kabinetter sammen af finsk
birkefiner
1 kabinet med en Gauss 12" longthrow samt et andet kabinet med en Gauss 15"
longthrow (80'erne)
På småjobs brugte jeg kun 12"eren

Hvis jeg skulle bikse noget samme i dag så ville gå efter fx to 12" hvis man
kan få dem i dag af tilsvarende kvalitet
Der var sgu punch i den 12" :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Steen B. Jensen

Dato : 21-01-07 22:27

Martin Ploug <mploug@pc.dk> wrote:

> [...]
>
> Prisen frister, men det ser lidt mere plastikagtigt ud end f.eks. Ashdown
> Er her nogen, der ved noget om ovennævnte Power Packs - evt. har gode /

Begringer laver en okay basforstærker, men hvis du venter et par
måneders tid, er afløseren nok på gaden
http://www.behringer.com/BVT4500H/index.cfm?lang=ENG

Generelt om Behringer kan jeg kun sige, at du ikke får så meget for
pengene andre steder. Det er ikke verdens bedste forstærker, men med de
muligheder for diverse indstillinger af lyden, er det absolut muligt at
få en hæderlig lyd ud af dem....og så er der samtidigt råd til at par
store monster-kabinetter.

Jeg ville ikke have nogle betænkeligheder ved at købe en Behringer
basforstærker, og samtidigt se mig om efter et godt højttalerkabinet til
den...eller to.

Jeg øver hjemme på en Behringer combo, og øver med et band på en Hartke
der koster det dobbelte af Behringeren. Der er ikke så meget power i
combo'en - men den har en federe lyd end den dyrere Hartke med 2 Mesa
Boogie kabinetter.
--
Steen
Skype: dksbjdk

Fra : Lasse Bjørn Jensen

Dato : 22-01-07 10:42

At Sun, 21 Jan 2007 17:13:32 +0100, Martin Ploug mumbled something like:
> [...]
> råd / lyst til at give mere end 5000 kr. i alt for anlæget.
>
> Jeg har læst en del godt om Ashdowns produkter og synes

Mja, en forstærker har nu aldrig spillet federe fordi
den har et pænt design - Tværtimod, hvis der har været dyre
designere på, har der måske ikke været lisså mange penge til
gode komponenter i designprocessen...(og nu må jeg hellere
dukke mig inden jeg bliver overhældt med ukvemsord fra B&O
entusiaster og lignende... ;) )

Seriøst - God lyd er utrolig subjektivt, og en 300W forstærker
er ikke nødvendigvis ligeså kraftfuld som en anden fabrikants
150W forstærker...tag ind i Supersound og Aage og prøv nogle
forstærkere (husk din egen bas).

Mine erfaringer med Ashdown er at de (i den lidt dyrere ende)
laver nogle forstærkere der er meget 'bløde' og 'varme' i lyden.
Meget klassisk rock-lyd - Jeg ved ikke om det gælder for deres
mindre combo'er.

Man får meget for pengene med Behringer, ja. Men med mange af
deres produkter (ikke alle) kan man godt høre/mærke at kvaliteten
ikke er mere værd end prisen antyder.

I samme prisklasse kunne du også kigge på Eden's billig-serie
Nemesis, som også fåes i en 4*10" combo til omkring kr. 5000,-
Eden laver forstærkere der lyder lidt mere 'moderne' - Altså
med lidt mere top, og lidt mere kontant/hård mellemtone.

Hartke er også et OK bud - De hartke-forstærkere jeg har
hørt/haft, har haft masser af kraft, og en meget hård mellemtone,
qua alu-enhederne - De skærer godt igennem et mix - Om man så
synes det er fedt eller ej, er en smagssag.

Kort sagt : Prøv dig frem. :)

--
Lasse Bjørn

Fra : Martin Ploug

Dato : 22-01-07 17:04

Lasse Bjørn Jensen skrev:
> [...]
> qua alu-enhederne - De skærer godt igennem et mix - Om man så
> synes det er fedt eller ej, er en smagssag.

Hej alle

Mange tak for jeres bud.

Ja, jeg må vist bare prøve mig frem.

/Martin

Fra : Kim

Dato : 26-01-07 16:41

">
> Jeg vil også gerne høre, hvis nogen kan sige noget om Ashdown eller andre
> mærker til maks 5000 kr.
>
> Hvad kan anbefales til prisen?

Jeg har for nyligt købt en Line6 lowdown forstærker - 300w og jeg tror jeg
fik mig forhandlet ned til at ligge i dit prisområde...
Jeg synes den er alsigdig og nem at betjene, og den spiller højt nok til at
spille op med trommeslageren også når han lader sig rive med af stemningen
(læs - når han spiller højt). Den er købt som alternativ til et halvdyrt
Ampeg stack, der er tungt og fylder hele bilen, så det gider jeg altså ikke
slæbe med ud hver gang - og efter at have prøvet den på et stort job (500
mennesker) over pa'et, så er det ligefør om "det store grej" skal på
pension.

Den har mange features - nogen er federe end andre bl.a. kan nævnes
compressor, tuner, forstærker simulering, effekter (jeg bruger dem ikke så
meget - men hvis man er til den slags så...) 4 presets, og direct out til
mixerpulter (den farver lyden/kabinetsimulerer i bedste line6-stil - og
lyder godt synes jeg)

Den vejer selvfølgelig en del og med en 15" og et horn fylder den
selvfølgelig også lidt. Den har gode "flipud" håndtag på siderne og fint i
balance når man slæber den. Den er sat op på no time (i med strøm og bas og
du er kørende (ikke noget med at forbinde kabinetter og tuner). Jeg synes
betjeningen er nem - også i forhold til presets (Drej på de forskellige
potmentre og når den lyder fedt holder du knappen inde til den plads hvor du
vil gemme lyden - thats it.)

Også til det vigtigste lyden - Ja jeg kan altså godt lide den både den
enkelte lyd, men også at den er så alsidig - man kan jo godt høre, at den
ikke koster 20 kg, men det kan vel heller ikke forventes, når man har givet
i omegnen af 5.

Så hvis du skulle komme i nærheden af et sted hvor du kan prøve den, så vil
jeg anbefale dig at gøre det... Det kunne være, at du kunne blive ligeså
glad for den, som jeg er.

/Kim

Fra : Martin Ploug

Dato : 31-01-07 20:27

Kim skrev:
> [...]
> jeg anbefale dig at gøre det... Det kunne være, at du kunne blive ligeså

Hej Kim

Tak for dit anlæg.

Jeg regner med at skulle ud at høre / prøve et Carvin basanlæg i morgen,
så måske bliver det det. Ellers må jeg videre i min søgen.

Mvh. Martin