japanske sushi knive
Fra : Jens-Henrik Thrane

Dato : 04-02-07 11:13

Hejsa,

Er der nogen der kan forklare mig forskellen på disse knive udover det
danske firma vil tjene en del mere end det tyske ?

Tyskeren
http://www.fine-tools.com/messer2.htm#zield21

Danskeren
http://www.stougaardcorporation.dk/produkter_mizuno/mizuno_hontanren.htm

Ser de tyske knive ikke ud til at være ok ?

Mvh jens

Fra : Padre

Dato : 04-02-07 14:30

"Jens-Henrik Thrane" <jht@norcon.dk> wrote in message

> Hejsa,
>
> Er der nogen der kan forklare mig forskellen på disse knive udover det
> danske firma vil tjene en del mere end det tyske ?

Det ser ud som om de knive, der forhandles af det danske website, er
håndsmedede. Se fx her:
http://www.tiny.cc/3eHC1

(link til en kniv af samme mærke, som på et tysk website koster op til 4930
?)

Håndsmedede knive vil normalt altid være dyrere end maskinsmedede knive. Om
den eene kniv er "bedre" end den anden, vil efter min opfattelse altid
afhænge af smag, personlige ergonomiske behov og pengepung samt de ting, vi
ikke kan sætte ord på

Så køb den kniv du bedst kan lide, og vær glad for den

--
padre

Fra : Padre

Dato : 05-02-07 14:50

On 4 Feb., 14:30, "Padre" <spirito_sa...@deadend.yahoo.com> wrote:

> (link til en kniv af samme mærke, som på et tysk website koster op til 4930
> ?)

Ikke 4930 ? men ->

4.930 euro.

Av av.

--
padre

Fra : Jette

Dato : 06-02-07 08:39

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse
On 4 Feb., 14:30, "Padre" <spirito_sa...@deadend.yahoo.com> wrote:

> (link til en kniv af samme mærke, som på et tysk website koster op til
> 4930
> ?)

Ikke 4930 ? men ->

4.930 euro.

Av av.

--
padre

Ja, guld kan da også købes for dyrt. Det vigtigste må da være kvaliteten på
fisken til sushi. Om man så skærer en mm fra eller til, kan da være
ligemeget.

Mit motto:

"Jeg vil hellere stå og bakse med en oksemørbrad i et Ikea-køkken end
skære kødpølse i et Invita."!

Hilsen Jette

Fra : Max

Dato : 06-02-07 11:21

Hej Jette

> 4.930 euro.
>
> Av av.

Ja, ting prissættes jo ikke efter deres brugsværdi :)

Mvh Max

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-02-07 14:55

On Feb 5, 2:50 pm, "Padre" <spirito_sa...@yahoo.com> wrote:

> Ikke 4930 ? men ->
>
> 4.930 euro.
>
> Av av.

Jeg tror simpelthen ikke på at den kniv kan være så meget bedre.
Det er da snobberi i aller aller højeste potens.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Max

Dato : 06-02-07 15:27

Hej Christian

> Jeg tror simpelthen ikke på at den kniv kan være så meget bedre.

En af de bedste knive du kan købe, ja det er en finsk Mora kniv,
den købes hos skibshandleren på havnen, den koster vel 30 kr.
og eneste ulempe er at den ruster hvis man ikke passer den.

Mvh Max

Fra : Eivind

Dato : 06-02-07 21:17

> [...]
>den købes hos skibshandleren på havnen, den koster vel 30 kr.
>og eneste ulempe er at den ruster hvis man ikke passer den.

Er den ikke lidt lille til madlavning?

Fra : Max

Dato : 06-02-07 21:37

Hej Eivind

> Er den ikke lidt lille til madlavning?

Det slår mig lige at den forøvrig er svensk, den finske udgave
hedder vidst Puukko. Men man kan partere en elg med dem,
så de klare det meste i køkkenet :)

--
Mvh Max

Fra : Jens-Henrik Thrane

Dato : 08-02-07 21:33

Hejsa,

De "rigtige" sushi knive er lavet også af "jern" der ruster som mora kniven,
da det kan slibes meget skarpere. Desuden er de laminerede af flere lage
stål der gør dem skarpere. Endelig er de oftest asymetrisk slebet dvs. flad
på den ene side og skrå på den anden som et stemmejern. Det skulle bevirke
at man kan skære endnu tyndere skiver. Hvis man har prøvet at lave sushi
ville man vide at det er nødvendigt med en baber blad skarp kniv for at få
et godt resultat. Meeen jeg sigter selv efter noget til max 100-125
euro....Der tror jeg prisen krydser /kvaliteten.....

Mvh jens

Fra : Padre

Dato : 06-02-07 16:48

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message
On Feb 5, 2:50 pm, "Padre" <spirito_sa...@yahoo.com> wrote:

>Jeg tror simpelthen ikke på at den kniv kan være så meget bedre.
>Det er da snobberi i aller aller højeste potens.

Som sagt så er den håndsmedet, og den er åbenbart lavet efter alle kunstens
regler (jeg ved ikke om du bemærkede at skæftet er af ibenholt med indlagt
sølv og fremstillet så det efter gammel japansk skik er muligt at tage
knivsbladet af skæftet?) Den slags tager jo tid, og tid koster. Om kniven så
er bedre, er jo en helt anden sag, men der er jo ingen håndværker som
arbejder gratis

--

Padre
Inventor of the Plonkificator 3600 wih twin, strontium-enforced,