Tahin
Fra : Kate

Dato : 02-02-07 20:33

I mit fagblad er der altid en madopskrift og denne måned er ingen
undtagelse.
Opskriften er på hjemmelavede kebabspyd med ris og tahindressing. Nu
tilspørger jeg jer....Hvad er tahin?

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.com
Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.
http://oliwer.dk/

Fra : Kim Schulz

Dato : 02-02-07 20:38

On 02 Feb 2007 19:33:03 GMT
Kate <doughnut@oliwer.invalid> wrote:

> I mit fagblad er der altid en madopskrift og denne måned er ingen
> undtagelse.
> Opskriften er på hjemmelavede kebabspyd med ris og tahindressing. Nu
> tilspørger jeg jer....Hvad er tahin?

En "pasta" lavet af knuste sesamfrø og sesamolie så vidt jeg husker.

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-02-07 20:46

Kate wrote:
> I mit fagblad er der altid en madopskrift og denne måned er ingen
> undtagelse.
> Opskriften er på hjemmelavede kebabspyd med ris og tahindressing. Nu
> tilspørger jeg jer....Hvad er tahin?

Fandt svar på Google:

http://www.arla.dk/C1256FA800483D00/O/hvad-er-tahin.html

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Peter Westh

Dato : 02-02-07 21:40

"Kate" <doughnut@oliwer.invalid> skrev i en meddelelse
>I mit fagblad er der altid en madopskrift og denne måned er ingen
> undtagelse.
> Opskriften er på hjemmelavede kebabspyd med ris og tahindressing. Nu
> tilspørger jeg jer....Hvad er tahin?

Som andre har svaret, er det en form for pasta eller smør af malede
sesamfrø.

Vær opmærksom på at der er to former i handelen: En mørk type af uafskallede
frø, som er ristet temmelig mørkt. Den har en kraftig, lidt bitter smag og
smørbar konsistens. Den sælges i helsekostbutikker og i mange supermarkeder,
ofte af mærket Urtekram.

Den anden type er lys, nærmest flydende og med en mild sesamsmag. Den købes
hos etniske grønthandlere og den slags steder.

Det er sandsynligvis den sidstnævnte type du skal bruge. Den er også meget
billigere.

Glassene ser typisk sådan her ud:
http://www.narguile.ch/images/Tahina.JPG
http://www.aldoukan.com/dk/images/food/tahina.jpg
http://www.e-buy.jp/grandbazaar/images/6361.gif

MVH

Peter

Fra : Kate

Dato : 04-02-07 11:54

Kate <doughnut@oliwer.invalid> wrote in news:45c391ef$0$178$157c6196
@dreader1.cybercity.dk:

> ....Hvad er tahin?

Tak for svar til jer alle.

Fra : ufo

Dato : 04-02-07 18:28

On Feb 4, 11:53 am, Kate <dough...@oliwer.invalid> wrote:
> Kate <dough...@oliwer.invalid> wrote in news:45c391ef$0$178$157c6196
> @dreader1.cybercity.dk:

Kan supplere med at tahin er en vigtig del af en god hummus - og at en
sesamdip er ret fantastisk til gulerodsstave. Den er osse nem, hvilket
tit er en fordel:

4 spsk tahin
4 spsk vand
1-2 spsk citronsaft (smag til til sidst, det må ikke blive for surt<)
1 fed hvidløg
1 lille spsk tamari
4 spsk vindruekerneolie
1 spsk ristet sesamolie (kan udelades)

Pisk tahin ud i vand og noget af citronsaften. Brug gerne elpisker, så
konsistensen blir godt cremet.
pres hvidløg i, rør tamari, olie og evt. sesamolie i dressingen. smag
til med lidt salt og måske mere citron.
stil koldt til det skal bruges

er osse god som dressing til diverse salater.

hej, Esther

Fra : Spang

Dato : 06-02-07 03:32

"Kate" <doughnut@oliwer.invalid> skrev

> Opskriften er på hjemmelavede kebabspyd med ris og tahindressing. Nu
> tilspørger jeg jer....Hvad er tahin?

Kan se du har fået svaret, her er en "opskrift"
min lokale grønthandler engang gav mig på, hvad
han kaldte, "chokolade der varmer"

3 dele Tahin
1 del sirup (daddel, vindrue eller andet)

Bland det godt, vil du ha' det sødere brug mere sirup.

Dyp brød deri, spis og glem alt om din slankekur

Spang