Ukendt køkkenting
Fra : Max

Dato : 29-01-07 20:26

Hej

Jeg er som så mange andre mænd værktøjsnarkoman, også
når det drejer sig om køkkengrej. Jeg har så på hylden en ting
jeg faktisk ikke ved hvad jeg skal bruge til, og det er jo lidt
frustrerende. Nogen der kan give et bud ?

Billeder ligger i dk.binaer

--
Mvh Max

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-01-07 20:30

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> [...]
> jeg faktisk ikke ved hvad jeg skal bruge til, og det er jo lidt
> frustrerende. Nogen der kan give et bud ?

Der mangler lidt et størrelsesforhold.

Men det er sikkert noget til at presse saften ud af et eller andet.
Man lægger tingen i hullet, presser mens man hælder sagten ud af tuden
og bagefter kan man fjerne indsatsen og hælde resterne ud.

Mvh Trine, som vil gå ud i køkkenet og bage fastelavnsboller.

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Max

Dato : 29-01-07 20:45

Hej Trine

> Der mangler lidt et størrelsesforhold.

Når den er klappet sammen er den 28 cm. lang

> Men det er sikkert noget til at presse saften ud af et eller andet.
> Man lægger tingen i hullet, presser mens man hælder sagten ud af tuden
> og bagefter kan man fjerne indsatsen og hælde resterne ud.

Så langt er jeg også nået, men jeg tror det er noget specielt der
skal presses siden man har lavet den.

--
Mvh Max

Fra : Peter Westh

Dato : 30-01-07 00:27

> [...]
> jeg faktisk ikke ved hvad jeg skal bruge til, og det er jo lidt
> frustrerende. Nogen der kan give et bud ?

Morsomt! Mit første, og tror jeg mest sandsynlige gæt er at det er en
frugtpresse, ikke til citrusfrugter, men til æbler, druer, bær osv.

Overordnet set ligner den min kartoffelmospresse, og jeg bider mærke i at
sådanne mange steder beskrives som en "potato ricer and fruit press".
Se f.eks. http://shopping.msn.com/specs/shp/?itemId=168355829 og
http://www.thekitchenbox.com/view/product/98Y7-Z845Z5Y1/Potato_Ricer_Fruit_Press.html

Raffinementet her er så at den har en løs indsats, som gør det nemt at tømme
pressen for frugtpulp. Et køkkenværktøj fra en tid, hvor husmødre havde
overarme,

Gæt nummer to er at det kunne være en ostepresse, f.eks. til at fremstille
den hårdt sammenpressede kvark man møder i f.eks. det tjekkiske køkken. Imod
det taler dog at ostefremstilling normalt krævere længere tids vedvarende
pres, og det er jo ikke det denne tingest er konstrueret til.

/P

Fra : Max

Dato : 30-01-07 17:20

Hej Peter

> Raffinementet her er så at den har en løs indsats, som gør det nemt
> at tømme pressen for frugtpulp. Et køkkenværktøj fra en tid, hvor
> husmødre havde overarme,

Ja, den løse indsats og de relative små huller gør at jeg har besluttet
at det ikke er en kartoffelpresse, den kender jeg udmærket.

Måske til at presse frugtsaft med, men igen virker det ikke som det
er det den er lavet til, momentet passer ikke rigtig.

Jeg hælder også til en løsning med noget til at presse med, min første
tanke var kartoffelrøsti, men har ikke afprøvet det.

Jeg har støvet internettet igennem og har ikke fundet spor af værktøjet
eller fabrikken.

--
Mvh Max

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 30-01-07 14:42

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> on tirsdag 30. januar 2007 at 0:26
+0100 wrote:

>Gæt nummer to er at det kunne være en ostepresse, f.eks. til at
>fremstille
>den hårdt sammenpressede kvark man møder i f.eks. det tjekkiske køkken

Den ost ville jeg da gerne vide mere om. Kvark er jo let at få fat på; kan
man lave den selv?

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Peter Westh

Dato : 30-01-07 15:58

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Den ost ville jeg da gerne vide mere om. Kvark er jo let at få fat på; kan
> man lave den selv?

Jeg ved det ikke, i givet fald må det gøres ved at sætte kvarken til at
dryppe af under en eller anden form for pres. Den har konsistens omtrent som
fetaost, men virker mere mager og er helt uden salt. Den rives over
pandekager og søde knödel. Jeg mener det tjekkiske navn er "Tvaroh tvrdý ".

/P

Fra : Michael Jacobsen

Dato : 30-01-07 18:42

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote in message
> [...]
> som fetaost, men virker mere mager og er helt uden salt. Den rives over
> pandekager og søde knödel. Jeg mener det tjekkiske navn er "Tvaroh tvrdý

Tænker du på Olomouc curd cheese?

The curd cheese from the town of Olomouc is a true curiosity and culinary
delicacy. Records documenting the production of this curd cheese, called
"syrecky" in Czech, date to the 1500s.

Genuine Olomouc curd cheese represents the only original Czech cheese, the
name of which has been registered as an internationally protected
designation of origin. The A.W. company based in Lostice, the business name
of which bears the initials of the company founder, Mr. Alois Wessel, has
produced this cheese since 1876. The company has been certified for exports
to EU countries (CZ 712) since 1996, and was thus able to guarantee the
supply of its products after the accession of the country to the EU. Mr.
Wessel's company produces around 2,000 metric tons of curd cheese annually.

The primary raw material used to produce the original Olomouc curd cheese is
fat-free sour curd. No preservatives are used in production apart from
common salt, which plays a crucial role both in production and in creating
the typical taste. In terms of nutritional qualities, this cheese fully
meets the requirements of the modern consumer: it contains very little fat -
only 1% - a lot of protein, calcium, and cultivated lactic cultures.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 30-01-07 17:14

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> on tirsdag 30. januar 2007 at 15:57
+0100 wrote:
> [...]
>fetaost, men virker mere mager og er helt uden salt. Den rives over
>pandekager og søde knödel. Jeg mener det tjekkiske navn er "Tvaroh tvrd?

Hmm, det tror jeg da lige at jeg vil arbejde lidt med. Skal nok melde
tilbage efter forsøgene.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-01-07 20:10

Max skrev:

> [...]
> ting jeg faktisk ikke ved hvad jeg skal bruge til, og det er jo
> lidt frustrerende. Nogen der kan give et bud ?

Mit bud er en eller anden "cast aluminium squeezer" til
citrusfrugter af en eller anden størrelse, fx lemon/lime
eller orange. Den der "Inca"-ting på billedet kunne godt
ligne noget af det grej en bartender bruger.

Jeg har selv et par stykker "Westmark-grej" i støbt aluminium
(Aluminiumguß) til brug ved coctailfremstillingen, bl.a. en
isknuser.

--
Herluf :·)

Fra : Max

Dato : 30-01-07 23:19

Hej Herluf

> eller orange. Den der "Inca"-ting på billedet kunne godt
> ligne noget af det grej en bartender bruger.

Jeg har talt med en pensioneret tjener/bartender og han siger
at den ikke høre hjemme i baren, den er alt for stor til det brug.

Undervejs har jeg så opdaget at den måske kan bruges til at
klemme væden ud af en dåse tunfisk, størrelsen passer
sådan at der kan være en dåse i den.

--
Mvh Max

Fra : Peter Westh

Dato : 30-01-07 23:57

> Undervejs har jeg så opdaget at den måske kan bruges til at
> klemme væden ud af en dåse tunfisk, størrelsen passer
> sådan at der kan være en dåse i den.

Ja, det er jo lige det man altid har stået og manglet et redskab til...
hmmmmm.

/P

Fra : Max

Dato : 31-01-07 08:20

Hej Peter

> Ja, det er jo lige det man altid har stået og manglet et redskab
> til... hmmmmm.

Hvis man bruger meget tun, så kan den vel være handy nok :)

Prøv at Google under billeder på Tuna press, så vil du se at
ideen ikke er ukendt.

Mvh Max