Kaffe - Hvad drikker i ?
Fra : Dopedog

Dato : 27-01-07 14:41

Ja, jeg er begyndt at drikke en del kaffe, så tænkte for sjov på hvad mærke
folk her i gruppen drikker ?

Jeg drikker lige pt. Bremer kaffe (tror jeg det hedder) fra Lidl, men den er
snart tom, så skal ud og have købt noget andet. For mig er kaffe bare kaffe,
men kunne godt tænke mig at smage noget som vil dementere den illusion :)

-Ronnie

Fra : Peter Westh

Dato : 27-01-07 15:35

"Dopedog" <ostejorgenskimSLETDETHER@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er snart tom, så skal ud og have købt noget andet. For mig er kaffe bare
> kaffe, men kunne godt tænke mig at smage noget som vil dementere den

Til daglig drikker jeg som oftest økologisk cirkelkaffe fra brugsen, som jeg
maler selv.

/P

Fra : Peter Westh

Dato : 27-01-07 16:00

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse
> "Dopedog" <ostejorgenskimSLETDETHER@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Til daglig drikker jeg som oftest økologisk cirkelkaffe fra brugsen, som
> jeg maler selv.

Glemte at fortælle, at jeg laver den i stempelkande.

/P

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-07 15:51

Dopedog wrote:
> [...]
> den er snart tom, så skal ud og have købt noget andet. For mig er
> kaffe bare kaffe, men kunne godt tænke mig at smage noget som vil

Når jeg møder på mit kursus om morgenen, drikekr jeg gerne et krus ganske
alm BKI-filterkaffe.
Om eftermiddagen, når jeg er hjemme på dette tidspunkt, laver jeg en cafe
latte af økologiske bønner, i min espressokande til komfur. Latten bliver
smagt til med lidt mørk chokolade, lidt vanille og lidt sødemiddel, og jeg
bruger minimælk som varmes i mælkeskummer på komfuret.
Om sommeren laver jeg gerne en iskaffe istedet, den laver jeg er Nascade
Red Vup frysetøret kaffe, spm psikes om i lidt vand sammen med lidt
rørsukker. Så hældes mælk i, og smagen til med sødemiddel og evt lidt
vanillesukker. For at give lidt ekstra kan den pyntes af med et lille stykke
god vaniulleis, og et drys af cacao...

Synes også om smagen af stempelkaffe, men har ikke selv en stempelkande, så
det bliver kun sjældent til en sådan kop.
Drikker aldrig ren espresso, da det er alt for stærkt for mig.

Kan i øvrigt godt gå flere dage uden at drikek kaffe, istedet drikekr jeg så
det mere cola end normalt, måske 1 liter istedet for ½ liter. Laver aldrig
filterkaffe herhjemme mere, så har simpelthen stillet kaffemaskinen væk.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 27-01-07 15:53

"Dopedog" <ostejorgenskimSLETDETHER@ofir.dk> wrote in message
> [...]
kaffe,
> men kunne godt tænke mig at smage noget som vil dementere den illusion :)

Jeg drikker godt nok ikke så meget kaffe, men når jeg gør (1-2 kopper om
dagen), skal den faneme' også smage godt!
Så jeg er på Estate Coffees "Ngong Hills Kenya AA", som er en utroligt
lækker Arabica, blød, blid, rund, mild og krydret i smagen. Mums!
Derudover kan jeg godt lide Peter Larsens Etiopiske mocca, som er endnu en
Arabica-bønne.
Den er ligeledes meget mild og lækker, dog er den en anelse mere krydret og
varm i smagen end Ngong Hills-kaffen - den er lækker på en kold og kedelig
vinteraften, når man sidder og drømmer om at komme ned og se sol, opleve
varme, løver og savanne. *suk*
Derudover er jeg i gang med at prøve Irmas Kenya AA-kaffe, som jeg også godt
kan lide, og så er jeg nysgerrig efter den pose Santos Columbia, jeg lige
har købt.
Jeg er spændt på om den er noget, eller om det er endnu en røvkedelig, skarp
og flad gang tjærekaffe, som danskerne efterhånden er verdensmestre i at
drikke. Jeg fatter ikke hvorfor fanden folk skal have deres kaffe serveret i
skiver efterhånden, jeg synes at de går glip af nogle dejlige kaffe- og
smagsoplevelser.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-01-07 16:08

Dopedog skrev:

> Ja, jeg er begyndt at drikke en del kaffe, så tænkte for sjov
> på hvad mærke folk her i gruppen drikker ?

Primært 'Cafe Luxury' (økologisk, Max Havelaar-mærket kaffe der fås
i bl.a. Brugsen og Irma), men osse tit nogle af Meyers estate-kaffer
som sælges i Irma (mit favorit er den fra Ngong Hills i Kenya).

En anden go' kaffe er Mövenpick.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Kasper Eulert

Dato : 28-02-07 15:33

Test
www.kaffe-cafe.dk

Fra : Padre

Dato : 27-01-07 17:12

"Dopedog" <ostejorgenskimSLETDETHER@ofir.dk> wrote in message

> Ja, jeg er begyndt at drikke en del kaffe, så tænkte for sjov på hvad
mærke
> folk her i gruppen drikker ?

Lavazza. Køber dem som bønner, maler dem selv.
--

Padre
Inventor of the Plonkificator 3600 wih twin, strontium-enforced,

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 27-01-07 18:42

Dopedog skrev:
> [...]
> men kunne godt tænke mig at smage noget som vil dementere den illusion :)

Da det gik op for mig, at det var muligt at riste selv, købte jeg
fluks en kafferister. Så nu morer jeg med med at købe forskellige
bønner og rister gerne forskellige typer fra gang til gang.

<http://www.i-roast.com/pro_01.php>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-07 09:30

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> fluks en kafferister. Så nu morer jeg med med at købe forskellige
> bønner og rister gerne forskellige typer fra gang til gang.

Hov hallo. Det var jeg ikke klar over man kunne få. Er det godt nok,
udstyret og kaffen?
Jeg tænker på om det faktisk kan lade sig gøre at riste det godt nok - så
resultatet bliver bedre end hvad man ellers kan få ?
Der findes en kafferister i Aarhus der sælger til private, men det koster en
jetjager OG en bondegård på landet.

Hvad med de ikke ristede (men vel tørrede?) bønner. Hvor køber du dem? Hvad
koster de?

Mvh Tommy

Fra : Max

Dato : 28-01-07 10:03

Hej Tommy

> Hvad med de ikke ristede (men vel tørrede?) bønner. Hvor køber du
> dem? Hvad koster de?

Du kan starte hjemme i ovnen, det bliver du ikke fattig af :)

http://kaffe-agenterne.dk/

--
Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-01-07 10:18

Max skrev:

> Du kan starte [med at riste kaffebønner] hjemme i ovnen, det
> bliver du ikke fattig af :)

Til gengæld lyder det meget uøkonomisk at opvarme en ovn for at riste
kaffebønner.

Jeg har hørt at man kan bruge popcornmaskiner til at riste kaffe. Er
der mon nogen her der har prøvet det? Prisen på små 300 kr er en hel
del spiseligere for mig end for en decideret kafferister.

Se fx <http://www.quahwa.dk/group.asp?group=10&sub=10>.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Max

Dato : 28-01-07 10:24

Hej Klaus

> Til gengæld lyder det meget uøkonomisk at opvarme en ovn for at riste
> kaffebønner.

Hvor meget kaffe tror du at du kan riste i din ovn for 300 ? og tænk på
at her i vinter spare man på varmen når man gør det :)

--
Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-01-07 10:39

Max skrev:

> Hvor meget kaffe tror du at du kan riste i din ovn for 300 ?

Jeg tænker mere på udnyttelsen, end den absolutte pris. Der skal
en del mere energi til at opvarme en hel ovn, end en bordrister,
mens der formodentlig skal nogenlunde samme mængde energi til at
poppe en given mængde bønner, uanset om det foregår i ovn eller i
rister.

Men for at besvare dit spørgsmål: Nu står der ikke noget om hvor
længe man skal riste bønner for at opnå 1. hhv. 2. 'pop', men det
koster ca. 1 kr. at opvarme min ovn til 225 °C, så for 300 kr. kan
jeg vel riste i størrelsesordenen 68 kg kaffe.

> og tænk på at her i vinter spare man på varmen når man gør
> det :)

Tjah, og hvor ulideligt det er med en tændt ovn i den varme årstid.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Max

Dato : 28-01-07 11:22

Hej Klaus

> [...]
> koster ca. 1 kr. at opvarme min ovn til 225 °C, så for 300 kr. kan
> jeg vel riste i størrelsesordenen 68 kg kaffe.

Det er vel til et par års forbrug, tror du at din popkornmodel egentlig
kan holde til det samme ?

Og det fordyre 1 kg. kaffe med 4-5 kr. ikke nogen stor omkostning.

--
Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-01-07 11:36

Max skrev:

> Det er vel til et par års forbrug,

Det lyder rimeligt.

> tror du at din popkornmodel egentlig kan holde til det samme ?

Ja, det vil jeg umiddelbart tro.

> Og det fordyre 1 kg. kaffe med 4-5 kr. ikke nogen stor omkostning.

Som tidligere nævnt tænker jeg mindre på den absolutte fordyrelse end
det større energispild ved brug af ovn til ristning.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Max

Dato : 28-01-07 11:56

Hej Klaus

> Som tidligere nævnt tænker jeg mindre på den absolutte fordyrelse end
> det større energispild ved brug af ovn til ristning.

Så glæd dig over at du spare den energi de skulle have brugt på brænderiet
:)

--
Mvh Max

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 29-01-07 14:00

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> [...]
> der mon nogen her der har prøvet det? Prisen på små 300 kr er en hel
> del spiseligere for mig end for en decideret kafferister.

Tag eventuelt et kig på denne her:

http://www.engadget.com/2006/02/28/how-to-make-a-popcorn-popper-coffee-roaster/

Ebbe

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 29-01-07 15:53

Ebbe Kristensen skrev:

> Tag eventuelt et kig på denne her:
>
> http://www.engadget.com/2006/02/28/how-to-make-a-popcorn-popper-coffee-roaster/

Tak for linket, det ser interessant ud (det samme gør de videre links
til risteanvisninger på Sweet Maria's).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Tv-fri medielicensbetaler

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 28-01-07 11:35

TBJ skrev:
> "Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev i en meddelelse

> Hov hallo. Det var jeg ikke klar over man kunne få. Er det godt nok,
> udstyret og kaffen?

Det synes jeg.

> Jeg tænker på om det faktisk kan lade sig gøre at riste det godt nok - så
> resultatet bliver bedre end hvad man ellers kan få ?

Jeg vil ikke påstå, at alle mine ristninger er perfekte, men
jeg er ganske godt tilfreds. Og så er det sjovt!

De forskellige bønnetyper kræver forskellig ristetid, så jeg skriver
på posen med grønne bønner, hvor lang tid de skal have. Selve risteren
kan huske 10 risteprofiler, så efterhånden får man kodet ind, hvad der
passer hver bønne bedst.

Da de grønne bønner kan holde sig en 1-2 år kan man uden problemer
have mange typer liggende, så man har noget at veksle mellem.

> Der findes en kafferister i Aarhus der sælger til private, men det koster en
> jetjager OG en bondegård på landet.

Nå ja - det kommer naturligvis også an på, hvor i landet, du bor.
Herovre vestpå kan man ikke købe friskristede bønner (studer
produktionstidspunktet bag på pakken) i butikkerne.

> Hvad med de ikke ristede (men vel tørrede?) bønner. Hvor køber du dem? Hvad
> koster de?

Kig for eksempel på risteriet.dk.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 28-01-07 11:37

TBJ skrev:
> "Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev i en meddelelse

> Hov hallo. Det var jeg ikke klar over man kunne få. Er det godt nok,
> udstyret og kaffen?

Her er en anmeldelse af en professionel:

<http://www.coffeegeek.com/proreviews/firstlook/iroast2>

Der er masser af billeder på side 2:

<http://www.coffeegeek.com/proreviews/firstlook/iroast2/details>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Max

Dato : 30-01-07 17:23

Hej Jens

> Da det gik op for mig, at det var muligt at riste selv, købte jeg
> fluks en kafferister. Så nu morer jeg med med at købe forskellige
> bønner og rister gerne forskellige typer fra gang til gang.

Jeg tester for tiden hjemmeristning i ovnen, kors hvor det lugter
fælt, gør det også det i sådan en kafferister ?

Det lugter sådan at jeg tror jeg vil bruge ovnen i garagen for eftertiden :)

--
Mvh Max

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 30-01-07 18:16

Max skrev:
> [...]
> fælt, gør det også det i sådan en kafferister ?
>
> Det lugter sådan at jeg tror jeg vil bruge ovnen i garagen for eftertiden :)

Jeg åbner døren udtil i køkkenet og stiller risteren i nærheden.
Der følger en dims med, så man kan forbinde den til via en slage
til ens emhætte - men jeg synes ikke, jeg har behov for at
anskaffe en slange. Men jo - det lugter lidt - dog værst, hvis
de har fået for meget

Basen af risteren er en slags "hårtørrer", som blæser varm luft op.
Ovenpå stilles beholderen med bønner. Der er en lille tragtformet
indsats, som får bønner til at trille ned til luftstrømmen, her bliver
de blæst op, og falder ned øverst. Så tager de en tur til. Det sikrer
en jævn ristning.

Over beholderen er der et filter til opsamling af "chaff" (det løse
fnuller på bønnerne, som går af under ristningen og som uden rist
ville flyve overalt). Filteret får fat i det meste.

Den bruges ved at hælde to skefulde (cups) bønner i beholderen.
Sætte beholderen basen, og filteret over beholderen.
Dernæst vælger man en risteprofil, og justerer eventuelt
antal minutter. Så trykker man på "start". Når bønnerne
er ristede, blæser den uden at varme for at køle bønnerne.

Har man først fundet ud af, hvor lang tid bønner skal have,
kan den passe sig selv.

Efter brug skal filteret tømmes - det gøres nemmest med den
medfølgende pensel. En gang i mellem kommer beholderen
og filtret en tur i opvaskemaskinen.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Max

Dato : 30-01-07 19:20

Hej Jens

> [...]
> til ens emhætte - men jeg synes ikke, jeg har behov for at
> anskaffe en slange. Men jo - det lugter lidt - dog værst, hvis

Ja, lugtens intensitet afhænger af ristningsgraden, det har jeg
bemærket :) Det ville passe mig fint at have sådan en lille
maskine til at riste i, så kunne den stå ude på trappen sammen
med frituregryden, så kan naboen have fornøjelse af lugten :)

> Over beholderen er der et filter til opsamling af "chaff" (det løse
> fnuller på bønnerne, som går af under ristningen og som uden rist
> ville flyve overalt). Filteret får fat i det meste.

Jeg tror at kaffebrændere kalder dem "avner".

Har du købt din hos det firma du linker til, eller findes der en
eropæisk pendant til siden ?

--
Mvh Max

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 30-01-07 19:36

Max skrev:

> Jeg tror at kaffebrændere kalder dem "avner".

Du har ret - jeg kunne bare ikke komme i tanke
om det rigtige ord.

> Har du købt din hos det firma du linker til, eller findes der en
> eropæisk pendant til siden ?

Jeg har købt min hos Risteriet, men de har den ikke længere
på listen:

<http://www.risteriet.dk/ristere.htm>

Mon det betyder, de bedre kan lide Imexen?

Kaffemekka sælger også Imexen:

<http://www.kaffemekka.dk/Default.asp?Action=Details&Item=115>

Kaffe-agenterne har iRoast2'en:

<http://www.kaffe-agenterne.dk/index.php?cPath=39&osCsid=a19f1746239cb6bb2f3cae43d4f92616>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Max

Dato : 30-01-07 20:14

Hej Jens

> Du har ret - jeg kunne bare ikke komme i tanke
> om det rigtige ord.

Det var præcis hvad jeg tænkte :)

> Kaffe-agenterne har iRoast2'en:

Ok, dem kender jeg, får mine bønner derfra. Jeg vil kikke lidt nærmere
på det og måske ønske mig en i fødselsdagsgave :)

--
Mvh Max

Fra : Kim Schulz

Dato : 27-01-07 19:35

On Sat, 27 Jan 2007 14:40:45 +0100
> [...]

> den er snart tom, så skal ud og have købt noget andet. For mig er
> kaffe bare kaffe, men kunne godt tænke mig at smage noget som vil

Lige for tiden er jeg i gang med en Swiss Chocolate Coffee. Det er købt
hos en vinhandel så der er ikke så meget info omkring den. Smager
fantastisk, og så har den en duft af chokolade der er anderledes men
behagelig.

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Kim Schulz

Dato : 27-01-07 19:41

On Sat, 27 Jan 2007 19:35:09 +0100
Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:
> [...]
> købt hos en vinhandel så der er ikke så meget info omkring den. Smager
> fantastisk, og så har den en duft af chokolade der er anderledes men

(der er ikke nogen egentlig chokolade i den, den dufter bare sådan)

Fra : Gravse

Dato : 27-01-07 21:51

> [...]
kaffe,
> men kunne godt tænke mig at smage noget som vil dementere den illusion :)

Jeg drikker bare alm. Merrild 103.
Har dog smagt mange andre kaffetyper fra både Fakta, Aldi og Netto, men
Merrild vinder hver gang til hverdag.
Bo

Fra : -V-

Dato : 28-01-07 13:06

On Jan 27, 6:41 pm, Jens Axel Søgaard wrote:
> Da det gik op for mig, at det var muligt at riste selv, købte jeg fluks en kafferister.
> Så nu morer jeg med med at købe forskellige bønner og rister gerne forskellige typer fra gang til gang.

Jeg er også begyndt at riste selv.

En Bosch varmepistol til 300 kr fra Harald Nyborg, en stor metalskål
og en pose grønne bønner (pt.Costa Ricansk 'Amapola Tarrazu' fra
Risteriet), så er man i gang.

Det kræver lidt øvelse, og det skal helst gøres udenfor pga. flyvende
nips og røgudvikling, men det er hele besværet værd.
Det er nemt at variere ristegraden, men kræver erfaring at finde den
passende varmemængde til den ønskede kaffemetode (stempel, espresso,
etc), og som sagt sviner det lidt.

Min erfaring er ydermere at de nyristede bønner bør ligge en dags tid
eller to, for at få optimal aroma, inden de bliver kværnet.

Jeg har lagt nogle enkelte billeder her: http://www.flickr.com/photos/-
v-/347784585/

-V-

Fra : Ole Christiansen

Dato : 30-01-07 10:23

> [...]
> er snart tom, så skal ud og have købt noget andet. For mig er kaffe bare
> kaffe, men kunne godt tænke mig at smage noget som vil dementere den

Peter Larsen/Max havelaar Økologisk kaffe hele bønner. Maler selv.
Det er guf.!

/Ole

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-01-07 15:46

Dopedog wrote:
> Ja, jeg er begyndt at drikke en del kaffe, så tænkte for sjov på hvad mærke
> folk her i gruppen drikker ?

Det som er på tilbud. Vi drikker meget kaffe hos os, så det skal være
på tilbud.
Vi køber aldrig discount kaffe, forstået som Aldis eget mærke etc.
Har smagt et par stykker og IMO er de så ringe at jeg hellere vil
undvære kaffen.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Lars Knudsen

Dato : 30-01-07 19:05

On Sat, 27 Jan 2007 14:40:45 +0100, "Dopedog"
<ostejorgenskimSLETDETHER@ofir.dk> wrote:

>Ja, jeg er begyndt at drikke en del kaffe, så tænkte for sjov på hvad mærke
>folk her i gruppen drikker ?

Jeg drikker som regel café noir købt som hele bønner. Brygger som
regel kaffen direkte i koppen fra en Saeco Vienna automatisk maskine,
eller grovere malet i stempelkande hvis der er gæster eller blot har
lyst til lidt variation.

** Lars

Fra : Kim Schulz

Dato : 30-01-07 19:27

On 30 Jan 2007 06:45:32 -0800
"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> Vi køber aldrig discount kaffe, forstået som Aldis eget mærke etc.
> Har smagt et par stykker og IMO er de så ringe at jeg hellere vil

Som med Coop et al. så er aldi's discount produkter ofte bare
almindelige produkter i egen emballage - Se f.eks. på Coop's X-tra
produkt serie. Flere af dem står der direkte at de er lavet af
producent XX som er den samme som har lavet det dyre produkt på hylden
ved siden af.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-01-07 10:16

On Jan 30, 7:27 pm, Kim Schulz <k...@schulz.dk> wrote:

> [...]
> produkt serie. Flere af dem står der direkte at de er lavet af
> producent XX som er den samme som har lavet det dyre produkt på hylden

Det passer ikke.
Prøv du en dag at køb Aldi egen billigset kaffe og smag den.