Knivmusling
Fra : SørenFisker

Dato : 23-01-07 14:46

Gruppe,

Vi har jo i Danmark mange Amerikanske knivmuslinger.
Det er en invassiv art.
Jeg ved, at spaniere og portugisere er glade for at spise den.
Mon der er nogen, der har en (god) opskrift?
Hilsen Søren

Fra : Brian S

Dato : 23-01-07 17:09

SørenFisker skrev:
> [...]
> Det er en invassiv art.
> Jeg ved, at spaniere og portugisere er glade for at spise den.
> Mon der er nogen, der har en (god) opskrift?

Knivmuslinger er fortrinlig spise. Jeg har selv tilberedt dem, som jeg
plejer at tilberede blåmuslinger - og der er jo mange varianter. Prøv
f.eks. den belgiske: kast lidt fintsnittet løg, blegselleri og
hvidløg i gryden. Lad det simre i olivenolien uden at tage farve. I
med knivmuslingerne i 2-3 min. Op med dem igen, tilsæt lidt hvidvin og
lad sovsen koge lidt ind med piskefløde. Put knivmuslingerne i igen
så de bliver varme. Server med flutes eller pommes frites.

Jeg har selv fået dem i Galicien dampet, helt uden dikkedarer (tror
jeg), med citron til. Delikat!

Velbekomme!
Brian

PS: Det er ærgeligt, at det danske fiskedistributionssystem skal gøre
muslinger til luksusspise!

Fra : SørenFisker

Dato : 25-01-07 14:11

[...]

Hej Brian - tak for opskrift, den vil jeg prøve.
Søren

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-01-07 17:29

SørenFisker skrev:

> Vi har jo i Danmark mange Amerikanske knivmuslinger.
> Det er en invassiv art.
> Jeg ved, at spaniere og portugisere er glade for at spise
> den. Mon der er nogen, der har en (god) opskrift?

En anden invasiv art her i Øresund og det sydlige
Kattegat, er den altædende USA-hummer, /homarus/
/americanus/. Ifølge lederen af Øresundsakvariet i
Helsingør, er man bange for at den vil fortrænge de
hjemlige hummere.

--
Herluf :·)