Fisk til sushi?
Fra : Niau

Dato : 14-01-07 18:18

Hej alle.

Jeg ville bare vide, hvor I køber jeres fisk til at lave sushi. Selv plejer
jeg at købe fisk hos fiskehandleren lige ved Nørreport st. i starten af
Købmagergade. Nogen der kender bedre steder?

mvh Nhi

Fra : Padre

Dato : 15-01-07 10:47

Niau skrev:

> Jeg ville bare vide, hvor I køber jeres fisk til at lave sushi. Selv plejer
> jeg at købe fisk hos fiskehandleren lige ved Nørreport st. i starten af
> Købmagergade. Nogen der kender bedre steder?

Kodan Fisk
Gammel Kongevej 143
1850 Frederiksberg C
Tlf: 33242170

Var før i tiden muligvis Kbhs bedste fiskehandler (men de har fået ny
ejer og jeg ved ikke, om dte har påvirket noget)

--
padre

Fra : Niau

Dato : 17-01-07 08:33

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> wrote in message
Niau skrev:

> [...]

Var før i tiden muligvis Kbhs bedste fiskehandler (men de har fået ny
ejer og jeg ved ikke, om dte har påvirket noget)

Ok tak for det :) Der vil jeg lige ned og se en gang.

mvh Nhi

Fra : Du er hvad du spiser~

Dato : 15-01-07 12:28

Jeg bor i Roskilde, der er ikke nogle friske fisk her i denne del af landet.
Sushi skal laves af helt frisk fisk, så man kan smage fiskens fine egensmag.
Men hvad er det der kendetegner en god fiskehandler:
Er der et godt og tilstrækkeligt kundeflow, dvs en hurtig udskiftning af
varer.
Ser der pænt og rent ud -se evt. på smiley-rapporten under behandling af
fødevarer, rengøring og hygiejne, samt egenkontrol.
Holdes fisken iset og fugtig.
Få lov til at lugte til fisken. Den skal lugte af hav og frisk tang. Lugter
den neutral eller ilde, så drop den
Se på fiskens øjne- Er det sorte blevet materet, så drop den.
Se på fiskens gæller. De skal være helt røde. Gælleslimet skal være klart og
må ikke trække tråde.
Tryk let med tommelfingeren på fiskens ryg. Retter kødet sig ud efter 2
sekunder er det også et godt tegn, ellers drop den.
Er fisken dødsstiv (Rigor mortis) er det et godt tegn, men den skal
opbevares på max. 2 grader indtil stivheden er gået fra den igen.
Køb aldrig filetter, da alle ovenstående parametre er skåret væk. En
rødspættefilet kan sagtens indbydende ud, selvom den er ufrisk. Det opdager
du først ved tilberedningen.
Få fisken pakket i en pose med is, så belaster du ikke fisken
temperaturmæssigt på vej hjem.

Fisken kan sagten være ilandbragt igår og have en elendig kvalitet pga
følgende.
Dårlig eller for lang opbevaring om bord og efterfølgende led, som grosist,
transportør, ny grossist, transport.
I Danmark producerer vi strore mængder af fantastiske spisefisk, der bliver
behandlet efter alle kunstens regler, men disse fisk bliver solgt til det
øvrige Europa. fordi vi her ikke gider betale prisen for den gode kvalitet.
Jeg har set danske fisk på fødevaremarkedet i Barcelona, der var friskere
end fiske på Fisketorvet i København.

Henrik

Fra : Anders Truelsen [824~

Dato : 15-01-07 21:12

Du er hvad du spiser. wrote:
> [...]
> Jeg har set danske fisk på fødevaremarkedet i Barcelona, der var friskere

Det gælder en del danske godter, tragisk men sandt

/anders

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-01-07 13:08

Du er hvad du spiser. wrote:
> Jeg bor i Roskilde, der er ikke nogle friske fisk her i denne del af landet.
> Sushi skal laves af helt frisk fisk, så man kan smage fiskens fine egensmag.

Japanerne er så sultne efter 112% frisk tun at der er super freeze
anlæg, hvor de fryser tunnen ned til -65°C lige efter fangst for at
bevare fisken så frisk som muligt.
Der er kølecontainere med 2 kompressorer designet til transport af tun
ved Deep Freeze.
Værdien af sådan en container fuld af tun er så stor at det sagtens
kan betale sig.

> Få lov til at lugte til fisken. Den skal lugte af hav og frisk tang. Lugter
> den neutral eller ilde, så drop den

Ja, man plejer vist at sige at der må ikke lugte af fisk hos en
fiskehandler

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-07 22:10

> Jeg ville bare vide, hvor I køber jeres fisk til at lave sushi. Selv
> plejer jeg at købe fisk hos fiskehandleren lige ved Nørreport st. i
> starten af Købmagergade. Nogen der kender bedre steder?

Hvis du skal følge sundhedsmyndighedernes reglement, så SKAL fisken have
været frosset (for at slå en bestemt type bakterier ihjel). Den fisk, du får
på en sushi restaurant, har gennemgået sammen behandling, så forestillingen
om at fisken tages direkte fra fiskekutteren og over i din sushi holder
måske ikke helt vand. :)

Jeg tror nok, jeg læste det i Berlingske Tidende i sidste uge - AOK
tillægget? Blev selv rimelig forundret over det.

- Daniel

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-01-07 06:03

Daniel skrev:

> Hvis du skal følge sundhedsmyndighedernes reglement, så SKAL
> fisken have været frosset (for at slå en bestemt type bakterier
> ihjel).

Der er næppe mange bakterier der dør af den omgang. Man fryser
fisken for at slå fx rundorm ihjel:
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Foedevaresikkerhed/Mikrobiologi_og_zoonoser/Parasitter/forside.htm

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-01-07 06:11

For nogle få minutter siden skrev jeg:

> Man fryser fisken for at slå fx rundorm ihjel

Her er lidt flere detaljer:
http://matportalen.no/Saker/1084172622.24

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Du er hvad du spiser~

Dato : 16-01-07 15:41

Ja desværre skal fisken fryses i mindst 24 timer ved minus 18 grader.
I Fødevarestyrelsen er man meget bekymret for sildeorm, men specielt de
parasitter, der kommer med de tropiske fiskearter. Nogle af dem har en meget
spændende livssyklus, der bla, handler om at penetrerer mavesækken.
Desværre er der ikke mange restauranter, der kan fryse fisken ned, så den
bevarer sin kvalitet, ej heller i industrien, der holder sig til de
lovformlige 18 grader og desuden ynder at opbevare fisken på frost i længere
tid end hvad godt er.
Så den helt gode suchi får vi nok heller ikke, med mindre I kan fortælle mig
om en restaurant der sælger suchi hvor fisken har været frosset ned ved
minus 36 grader og vel og mærke lige fra kutteren.
Henrik

Fra : The MANN

Dato : 19-01-07 00:15

> [...]
> plejer jeg at købe fisk hos fiskehandleren lige ved Nørreport st. i
> starten af Købmagergade. Nogen der kender bedre steder?

Fiskernes Fællessalg i Åbenrå !!

The Mann

Fra : Niau

Dato : 19-01-07 20:34

> Fiskernes Fællessalg i Åbenrå !!
>
> The Mann

Hej The Mann

Det vil jeg da prøve, hvis jeg svinger forbi Åbenrå en dag :D

mvh Nhi