Hvad består en krydderlage af?
Fra : Madsen

Dato : 11-01-07 14:45

....eller faktisk så er det jo bare selve lagen jeg skal ha' en
opskrift på. Sagen er den, at jeg har fået listet opskriften på
nogle særdeles lækre krydderoliven, ud af gutten nede i den lokale
delikatesseforretning.

Han fortalte, at jeg skulle lave en lage med Herbs-de-Provence og
hvidløg i. For at forlænge lagens holdbarhed hældte han noget god
olivenolie i, som så lagde sig som et beskyttende lag oven på...ehh
lagen. Men...hvordan laver man selve lagen...er der ikke én der ligger
inde med en opskrift på sådan en "basis lage"...Det er noget med
sukker og eddike ikk'?!

....og hvor længe skal jeg regne med en sådan lage kan holde sig?

Håber I kan hjælpe!

Mvh. Per

Fra : sulejma

Dato : 11-01-07 22:24

"Madsen" <per.madsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Jo + konserveringsmiddel + evt.krydderier
Kog eddike og sukker og krydderier til sukkeret er opløst. Umiddelbart
inden eddikelagen hældes over tilsættes konserveringmiddel: benxoesyre og
sorbinsyre, disse tåler ikke høje temp.
Hvor lang tid det holder sig ved jeg ikke, men vil anbefale dig at holde det
i køleskab. Når der så dukker gærsvampe op. Ja så giver det sig selv.

VH
Sulejma

....og hvor længe skal jeg regne med en sådan lage kan holde sig?

Håber I kan hjælpe!

Mvh. Per

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Madsen

Dato : 12-01-07 07:51

> [...]
> i køleskab. Når der så dukker gærsvampe op. Ja så giver det sig selv.

Hej Sulejma

Tusind tak for det...vil straks gå i gang...takker!

Mvh. Per

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 12-01-07 13:17

[...]

Det med olien ville jeg være lidt betænkelig ved. For nogle år siden
indtrådte der dødsfald som følge af "Pølseforgiftning" (Botulisme) i en
familie som havde anvendt olie til sin sildelage og derved skabt et iltfrit
miljø i lagen - en forudsætning for at en speciel bakterie(clostridium
botulinum), som forekommer alm. i naturen, kan trives.
Hvis uheldet er ude kan noget sådant ske.
Mvh
Aksel

Fra : Madsen

Dato : 15-01-07 14:40

> [...]
> botulinum), som forekommer alm. i naturen, kan trives.
> Hvis uheldet er ude kan noget sådant ske.

Hej Aksel

OK...tak for det...jeg dropper olien i første omgang, - så ser vi
hvor længe det kan holde sig.

Per