hjemmelavet pasta bliver hårdt
Fra : Kim Schulz

Dato : 10-01-07 23:03

hejsa,
Her til aften fik jeg lyst til hjemmelavet ravioli og lavede derfor en
omgang pasta (durum mel, æg, salt olivenolie), men jeg synes at den
kogte pasta blev frygtelig fast - ja nærmest tør i det.
Er der nogen som har en ide til hvad der kan være gået galt (det er
sket for mig før, men jeg glemmer altid at finde ud af hvorfor)

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : MrsKrabappel

Dato : 10-01-07 23:26

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> wrote in message
hejsa,
Her til aften fik jeg lyst til hjemmelavet ravioli og lavede derfor en
omgang pasta (durum mel, æg, salt olivenolie),

Durum hvede, og nej - "Farina 00" eller AMO - bare "blød hvede" og ikke
syditaliensk pasta her, ravioli er jo norditalienske... dejen er lavet af
mel og æg, intet andet (nå jo salt).
Og "sfoglia" skal være næsten gennemsigtig, helst rullet med kagerulle, ikke
pastamaskinen som varmer den op.

"Oraklet" Sandra

Fra : Anders Truelsen [824~

Dato : 11-01-07 20:53

MrsKrabappel wrote:

> Durum hvede, og nej - "Farina 00" eller AMO - bare "blød hvede" og ikke
> syditaliensk pasta her, ravioli er jo norditalienske... dejen er lavet af
> mel og æg, intet andet (nå jo salt).

Jeg skal lige have skåret det ud i pap, du bruger Tipo 00 til pastaen?

> Og "sfoglia" skal være næsten gennemsigtig, helst rullet med kagerulle, ikke
> pastamaskinen som varmer den op.

Er det ikke bare et spørgsmål om ikke at køre for hurtigt?

/anders

Fra : MrsKrabappel

Dato : 12-01-07 20:36

"Anders Truelsen [8240]" <anders.truelsen@BLAH-BLAHtretommervej.dk> wrote in
message news:45a6958b$0$179$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Jeg skal lige have skåret det ud i pap, du bruger Tipo 00 til pastaen?

Ja - og her tales om pasta til ravioli, ikke "pasta" men "sfoglia" - noget
der skæres, formes, fyldes...
Og så "dengang jeg var ung" i min provinsby i Norditalien var der ikke durum
hvdemel og al pasta som fx tagliatelle var farina tipo 00 + æg og intet
andet. Og kagerulle, fordi maskinen var for dyr (!)
Ligesom vi steger "dellerne" i smør og ikke olivenolie.

Ravioli, tortellini, panzerotti etc. er fra Norden og durum, tja...

> Er det ikke bare et spørgsmål om ikke at køre for hurtigt?

Kan godt tænkes, men hvis du så på TV programmerne med "live madlavning fra
restauranten X i Bologna" og "traditionel tilberedning" det foregår med en
giant-size "kagerulle" (tynd og lang, lige som den Kasket Karls kone bruger)
og jeg synes selv at en amatør som mig kunne opnå ekstrem høj kvalitet...

Sandra