Gammeldags slikforretning
Fra : Kert Rats

Dato : 10-01-07 03:44

Jeg længes ofte efter at kunne handle i en rigtig slikforretning, som jeg
husker dem fra dengang, jeg var knægt i 1960'erne. Navnlig slikudvalget!

Kan I huske alt slikket? Ellers vil jeg prøve at genskabe slikforretningen -
i ord. Og I er meget velkomne til at supplere:

Zulu:
En menthollakrids, rund, ca. 2 cm i diameter, ca. 3 mm høj.
Motivet var et billede af et lettere karikeret negeransigt (overdrevent
store læber)
Pris i slutningen af 1960'erne: 5 øre.

Banditos:
En mellemstærk salmiaklakrids, ca. 2,5 x 1,5 cm
Motivet var diverse skurkeportrætter.
Pris i slutningen af 1960'erne: 5 øre.

Vingummi:
Her tænker jeg på de runde, ca. 2 cm i diameter. De hed vist Pesetas.
De fandtes i gul, orange, rød, grøn, hvid og lilla.
De grønne var min yndlinger, og de hvide var ret sjældne, men sjældnest var
de lilla.
Pris i slutningen af 1960'erne: 5 øre.

Confetti:
En art sej lakridsmasse omgivet en hård, kulørt sukkerskal.
Pris i starten af 1970'erne: 5 øre.

Franske saltpastiller:
Findes endnu og smager som dengang!

Cola-flasker:
De var af vingummi, 4 cm høje og havde facon som datidens
sodavands-Cola-flasker.
Toppen/halsen var hvid, og resten af vingummien var Colafarvet.
De smagte af Cola - sjovt nok.
De kan vist fås endnu?
Pris i begyndelsen af 1970'erne: 10 øre.

Piratos:
I slutningen af 1960'erne var Piratos en stor lakrids-runddel på ca. 3 cm i
diameter.
Smagen var stærk salmiakagtig. Senere blev Piratos EF-harmoniseret og tabte
aldeles deres fordums kradse, stærke smag.
Pris i slutningen af 1960'erne: 10 øre.

Tyggegummi - 1 øre!
I starten af 1960'erne kunne man købe tyggegummi i små kulørte stykker på
ca. 2 cm x 1 cm. De var tykkest på midten og blev tyndere ud mod kanten.
Jeg købte engang for 1 krone af disse - 100 stykker tyggegummi! Dét var
stort for lille mig

Lagerman karamelstang:
De fandtes i sort, som var min favorit, og i en mørkebrun og lysebrun
version.
Pris: 25 øre, tror jeg nok.

Klorodyl:
Her har vi et tyggegummi med klorofyl, det grønne farvestof i grønne
planter.
Det var lidt tungt at tygge og smagte noget anderledes end de mere
almindelige typer.
Pris for en pakke med fem stykker (facon som de tidligere 1-øres): 25 øre.

**************

Man kunne sikkert lave en tråd om vingummi alene, en om ispinde samt de
forskellige fabrikanter, tyggegummi, osv.
Monstro en sådan oversigt, måske endda en bog, er skrevet?
Det ville ikke forbavse mig - for der er skrevet om så mange ting fra vores
nære fortid: Jernbaner op og ned ad stolper, om busser (dansk bushistorisk
selskab), bl.a. en glimrende bog om De Forenede Ruteblier bog.

Nuvel, hvis I har lyst, så skriv videre på slik-listen.

Venligste slik-hilsner fra

Kert Rats

Fra : Linde

Dato : 10-01-07 04:13

"Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan I huske alt slikket? Ellers vil jeg prøve at genskabe
> slikforretningen -
> i ord. Og I er meget velkomne til at supplere:

Forvandlingskugler
Disse kugler kom i knitrende folie á 3 styks til 1 krone, i 1980 hvor jeg
husker dem. Knaldhårde sukkerkugler på ca 2 cm i diameter, der skiftede
farve og smagte sært kunstigt som man suttede derindad. Kendes også i dag
som Jawbreakers.

Jenka og Shake tyggegummi
Stor klump tyggegummi, individuelt pakket. 10 øre stykket. Smagte af
henholdsvis nutidig Dr.Pepper sodavand og salmiaklakrids. Masser af
sukkerglæde for pengene, boblerne ikke så gode som Hubba-Bubba, men det var
jo ingen bobler.

Lange Jan
Kan fås den dag i dag, men ikke til 25 øre som dengang i ´80. Bare tanken om
at stoppe en hel i munden på en gang får mundvandet til at løbe.

Lagerman Lakridsstang
Omtalt før, men dem min lokale slikmutter havde til 25 øre plejede at give
et knald og splintre idet man bed i dem, sikkert grundet alder. Husker den
sødligt-fede lakrids, og den korte, skarpe smerte i kæben idet den
splintrede.

Mvh
Linde

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-01-07 06:30

Linde skrev:

> Forvandlingskugler
> Disse kugler kom i knitrende folie á 3 styks til 1 krone, i
> 1980 hvor jeg husker dem.

I starten af 60'erne var forvandlingskugler på størrelse med en
stor pinocchiokugle, og var ikke pakket ind i knitrende folie.

> Jenka og Shake tyggegummi

Fås stadig.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Hansen

Dato : 10-01-07 22:02

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> husker dem. Knaldhårde sukkerkugler på ca 2 cm i diameter, der skiftede
> farve og smagte sært kunstigt som man suttede derindad. Kendes også i dag

Jenka? Jenka?!!! tænke..... var det ikke en dans. Jeg kan næsten høre
melodien.

Fra : Hansen

Dato : 10-01-07 22:13

"Hansen" <nejtak@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse
> "Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse

> Jenka? Jenka?!!! tænke..... var det ikke en dans. Jeg kan næsten høre
> melodien.

Jo nøjagtigt som jeg husker den
http://musik.tdconline.dk/servlets/2452306090224Dispatch/19/call?htmltemplate=./track/viewtrack.htm&trackid=1335817

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-01-07 06:36

Kert Rats skrev:

> Kan I huske alt slikket?

10-øres salmiakstænger som kunne rulles sammen i en spiral i en mælke-
flaskekapsel, så man kunne gå og slikke på den. Eller man kunne lægge
den i en sodavandsflaske med vand og drikke 'lakridssaften' næste dag.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Hanne

Dato : 10-01-07 08:45

> 10-øres salmiakstænger som kunne rulles sammen i en spiral i en mælke-
> flaskekapsel, så man kunne gå og slikke på den. >

Åh ja, dem har jeg købt mange af, ned i kapslen med dem og så kunne de vare
i timevis!

mvh
Hanne

Fra : Peter Loumann

Dato : 10-01-07 19:56

On Wed, 10 Jan 2007 05:36:10 +0000 (UTC), Klaus Alexander Seistrup wrote:

> 10-øres salmiakstænger som kunne rulles sammen i en spiral i en mælke-
> flaskekapsel

Eller salmiakpsatiller man med et slik klistrede fast i en stjerne på
håndrygger og så ku' gå og slikke af. Muligheden er der stadig, så mon ikke
tråden handler om den tabte barndom ...

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Kert Rats

Dato : 10-01-07 21:39

"Peter Loumann" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> tråden handler om den tabte barndom ...
>
> --
> hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)

Tabt og tabt - den er i hvert fald overstået for mit vedkommende, men
dejligt er det da at tænke tilbage på de gode minder fra barndommen,
herunder især det eventyrlige ved en slikbutik.

Så tabt, nej! Min barndom lever i bedste velgående i min erindring.

Nostalgi er snarere den rette betegnelse. Og nostalgi er da så hyggelig - og
så er den gratis.

Mere slik:
Lakridspiber:
Blød, lidt sød lakridspibe med pibehovedet fyldt med en kulørt sukkermasse.

Skumbananer med chokoladeovertræk:
Ca. 10 cm lange, 1,5 cm tykke. Skummet var kraftigt smagende af banan.

Pebermyntehæl:
Tyktflydende pebermyntecreme i en skal af tyk mørk chokolade. Formet som
hælen på en sko.
Den havde tilmed slidbaner på undersiden!

Venligst

Kert Rats

Fra : Tove Krieger

Dato : 11-01-07 01:37

Kert Rats wrote:

> [...]
> Tyktflydende pebermyntecreme i en skal af tyk mørk chokolade.
> Formet som hælen på en sko.
> Den havde tilmed slidbaner på undersiden!

Jeg skal lige have tørt alt det mundvand op der har samlet sig på mit
skriveunderlag.

Lakridspiber, hvor var de dejlige. Meget bedre end det lakrids man
bliver budt idag,
Skumbananer, lige så pragtfulde. Dem man får nu smager mærkeligt
kunstigt.
Og så mit yndlingschokolade, pebermyntehæle. Det er nostalgi så det
batter.

Jeg tror jeg har taget flere kilo på bare ved at læse denne tråd. Jeg
ville også ønske, at vi kunne få nogle af de gode gamle godter
tilbage, men vi må desværre nok nøjes med at fortabe os i minderne

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Kert Rats

Dato : 11-01-07 03:29

> [...]
> ville også ønske, at vi kunne få nogle af de gode gamle godter tilbage,
> men vi må desværre nok nøjes med at fortabe os i minderne

Kan du huske, når man bed i pebermyntehælen første gang, og den knækkede, så
al pebermyntecremen løb ud?
De var ret svære at spise uden at få fingre og mundvige smurt ind i cremen.
Jeg fandt aldrig ud af en metode til at "knække" hælen på.

Nostalgi? Jahhhh ...dejligt!

Venligst

Kert

Fra : Max

Dato : 11-01-07 17:17

Hej Kert

> Nostalgi? Jahhhh ...dejligt!

Det slår mig også at man dengang kunne få sild der smagte
af salmiaklakrids, de klistrede på tænderne når man spiste dem.
Man fandt dem også i strandgrus, det gør man stadigvæk, men
de har kun faconen tilfælles med dem fra dengang.

Du husker vel også PX is?

--
Mvh Max

Fra : Torben

Dato : 11-01-07 18:34

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote in message

> Skumbananer, lige så pragtfulde. Dem man får nu smager mærkeligt kunstigt.

Hehe, mon ikke blot at det er din smagsløg der har ændret sig en smule
Sådan har jeg det i hvert fald med mange af mine "barndoms mad-minder".

mvh
Torben

Fra : Tove Krieger

Dato : 11-01-07 21:50

Torben wrote:
> [...]
>
> Hehe, mon ikke blot at det er din smagsløg der har ændret sig en
> smule Sådan har jeg det i hvert fald med mange af mine

Nej det tror jeg faktisk ikke Torben. Dem man får nu er for det første
vildt seje, og smagen er meget forskellig fra skumbananerne i 70-erne.
De smagte rigtigt af banan, det gør de ikke mere. Selvfølgelig ændrer
ens smagsløg sig med tiden. Min mand havde en købmandsforretning i
70-erne så jeg kan love dig at jeg har "inhaleret" min ration af
skumbananer.

Fra : Torben

Dato : 12-01-07 22:05

> [...]
> smagsløg sig med tiden. Min mand havde en købmandsforretning i 70-erne så
> jeg kan love dig at jeg har "inhaleret" min ration af skumbananer.

Ok ok

mvh.
Torben

Fra : Hansen

Dato : 10-01-07 22:03

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> 10-øres salmiakstænger som kunne rulles sammen i en spiral i en mælke-
> flaskekapsel, så man kunne gå og slikke på den. Eller man kunne lægge
> den i en sodavandsflaske med vand og drikke 'lakridssaften' næste dag.

De kunne også suttes spidse. Og de kostede jo ganske rigtigt 10 øre så de
havde bare at holde længe når man nu kun havde fået en 10-øre

Fra : Max

Dato : 10-01-07 08:10

Hej Kert

> [...]
> Smagen var stærk salmiakagtig. Senere blev Piratos EF-harmoniseret og
> tabte aldeles deres fordums kradse, stærke smag.

Du er opmærksom på at der findes to udgaver af Piratos på markedet ?

Mvh Max (som ikke savner den gamle forretning, men nyder en butik
med en kæmpe "fyld posen" bar)

Fra : Tina

Dato : 10-01-07 08:22

> [...]

> En menthollakrids, rund, ca. 2 cm i diameter, ca. 3 mm høj.
> Motivet var et billede af et lettere karikeret negeransigt (overdrevent

Findes stadig

> [...]
> De fandtes i gul, orange, rød, grøn, hvid og lilla.
> De grønne var min yndlinger, og de hvide var ret sjældne, men sjældnest

Findes stadig, dog ikke i hvid og lilla.

> [...]
> De smagte af Cola - sjovt nok.
> De kan vist fås endnu?
> Pris i begyndelsen af 1970'erne: 10 øre.

Ja, de kan fås igen. De har været væk i denne form i en årække. Jeg finder
dem i Haribos OneTwo-mix, som kan købes i Netto.

> Lagerman karamelstang:
> De fandtes i sort, som var min favorit, og i en mørkebrun og lysebrun
> version.
> Pris: 25 øre, tror jeg nok.

De findes også stadig, men i lidt andre variationer.

Tina

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 13-01-07 11:37

Tina wrote:

> Findes stadig, dog ikke i hvid og lilla.

De hvide findes skam stadig. Det er mine favoritter sammen med de
grønne. Spiste en pose i forgås, og havde naturligvis sørget for, der
var masser af de hvide og grønne... Og så få gule som muligt - bvadr!

> De findes også stadig, men i lidt andre variationer.

Nej, det er stadig samme varianter. Sort med lakridssmag, mørkebrun med
chokolade og lysebrun med karamel. Og de er stadig lige så gode som dengang.

Jeg får lidt på fornemmelsen, at jeg stadig har alle de dårlige vaner
fra barndommen :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Peter Knutsen

Dato : 10-01-07 09:08

Kert Rats wrote:
[...]
> Confetti:
> En art sej lakridsmasse omgivet en hård, kulørt sukkerskal.
> Pris i starten af 1970'erne: 5 øre.

Jeg var ikke født i 1960'erne, men der findes i dag et produkt der
hedder "confetti", der minder en del om ovenstående. Laves bl.a. af
Carletti.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Kert Rats

Dato : 10-01-07 09:12

> [...]
>
> Kan I huske alt slikket? Ellers vil jeg prøve at genskabe
> slikforretningen -
> i ord. Og I er meget velkomne til at supplere:

Dino-stænger:
De var ligesom salmiakstænger, blot uden prægning på toplangsiden, men lidt
tykkere, blødere og havde strøsukker på overfladen.
Pris: ??

Tahiti:
En hvid, sej pebermynte-masse med chokoladeovertræk.
Ca. 10 cm lang, 1,5 cm bred og ca. 1 cm høj.
Indpakket i grønt sølvpapir.
Pris: ?

Kan de fås i dag?

Venligst

Kert

Fra : Hansen

Dato : 10-01-07 22:05

> [...]
> De var ligesom salmiakstænger, blot uden prægning på toplangsiden, men
> lidt tykkere, blødere og havde strøsukker på overfladen.

Pudsigt - jeg kan helt nøjagtigt "genfinde" smagen. Den kom med det samme
jeg så ordet Dinostænger. Ganske rigtigt en lidt blød meget speciel smag

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 10-01-07 10:04

Kert Rats skrev:

> [...]

> Banditos: [...]

> Vingummi:
> Her tænker jeg på de runde, ca. 2 cm i diameter. De hed vist

Ja, de kostede også 5 øre sidst i 1950'erne. En yndet kombination
var en Pesetas trykket sammen med en Spejderfemøre. Op i ganen
med dem - så kunne man vende dem en gang i mellem, og de holdt
længe.

> [...]

> Piratos EF-harmoniseret og tabte aldeles deres fordums kradse,
> stærke smag. Pris i slutningen af 1960'erne: 10 øre.

Ja, det værste ved nutidens Piratos er konsistensen. Resterne
klistrer sig altid fast på tænderne.

> Tyggegummi - 1 øre! [...]
> Lagerman karamelstang: [...]
> Klorodyl: [...]

- Salmiakpastiller. Var det ikke den lille runde blikæske, der
også kunne bruges til at rulle en 10-øres salmiakstang ind i?

- Amagerkiks
- Lakridsrod
og meget meget mere.

"Coba Flødeis". Blev lavet på et mejeri i Høng. De lavede en
fantastisk god ispind til 50 øre. Kvadratisk tværsnit. Overtræk
af chokolade på den øverste halvdel. Og det bedste var to
indlejrede halvflydende "stænger" af en slags nougatkrem.
Flødeisen smagte af flødeis. Ikke noget med vandkrystaller.

--
Herluf :·)
10 år gammel i 1955 i Dianalund

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-01-07 12:47

Kert Rats wrote:
> [...]
> almindelige typer.
> Pris for en pakke med fem stykker (facon som de tidligere 1-øres): 25 øre.

Er de så gamle, og har man kunne få det i DK dengang ?
Jeg har en kollega hvis kone arbejder ved en tyggegummiproducent, og
han har tit forskellige pakker med herud.
Nogle af dem er med Klorofyl, og jeg troede det var helt nyt, men det
er det åbenbart ikke.

> [...]
> selskab), bl.a. en glimrende bog om De Forenede Ruteblier bog.
>
> Nuvel, hvis I har lyst, så skriv videre på slik-listen.

De gode gamle Muhh chokolader, som engang kostede 1 kr og var dobbelt
så store som de er nu.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Max

Dato : 10-01-07 15:04

Hej Christian

> De gode gamle Muhh chokolader, som engang kostede 1 kr og var dobbelt
> så store som de er nu.

I 1965 havde vingummibamserne sukker på og var så store
at man næsten ikke kunne have dem i munden og så kunne
man få dem med lakridssmag også.

Mvh Max

Fra : Hansen

Dato : 10-01-07 22:06

> Hej Christian

> I 1965 havde vingummibamserne sukker på og var så store
> at man næsten ikke kunne have dem i munden

Det var nu nok fordi du var så lille

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-01-07 15:11

Max wrote:
> Hej Christian

> I 1965 havde vingummibamserne sukker på og var så store
> at man næsten ikke kunne have dem i munden og så kunne
> man få dem med lakridssmag også.

OK

Det er så 7 år før jeg blev født.

Fra : Max

Dato : 10-01-07 15:50

Hej Christian

> Det er så 7 år før jeg blev født.

Men vi skal nok ikke klage, slik har nok aldrig været
billigere end det er idag.

Mvh Max

Fra : Torben

Dato : 10-01-07 19:26

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message

> Men vi skal nok ikke klage, slik har nok aldrig været
> billigere end det er idag.

Hvilket de fleste børn lider under i dag. I min barndom (er født i 74) hed
det lørdagsslik, og sodavand var noget vi fik til jul, nytår og fødselsdage

mvh
Torben

Fra : Anders

Dato : 10-01-07 23:52

> Hvilket de fleste børn lider under i dag. I min barndom (er født i 74) hed
> det lørdagsslik, og sodavand var noget vi fik til jul, nytår og
> [...]

Og sådan burde det stadigvæk være!
Forældre i dag er nogle vatnisser!

-Anders

Fra : Torben

Dato : 11-01-07 18:39

"Anders" <no@no.no> wrote in message

> Og sådan burde det stadigvæk være!

Vi forsøger, men det er ikke helt så let. Sodavand har vi normalt ikke i
huset, og slik forsøges begrænset til weekenden.

> Forældre i dag er nogle vatnisser!

Kan ikke være mere enig

mvh
Torben

Fra : Ivar

Dato : 11-01-07 20:39

Anders skrev:

> Og sådan burde det stadigvæk være!
> Forældre i dag er nogle vatnisser!

Hov, hov
Her i huset er der kun slik fredag når Disney Sjov starter.
Sodavand og andet slik kun ved specielle lejligheder.

Min ældste søn fik slet ikke slik før end han var 3-4 år
gammel, med hans mindre søskende har det ikke været praktisk muligt.
Da storebror var 5 år, kunne man lægge chokolade og udskåren
peberfrugt foran ham, han tog peberfrugten og lod chokoladen
ligge. Det ændrede sig med årene.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : Max

Dato : 11-01-07 08:16

Hej Torben

> Hvilket de fleste børn lider under i dag. I min barndom (er født i
> 74) hed det lørdagsslik, og sodavand var noget vi fik til jul, nytår
> og fødselsdage

Det er ikke priserne børnene lider under.

Mvh Max

Fra : Torben

Dato : 11-01-07 18:40

> Det er ikke priserne børnene lider under.

Hvad så? Forældrernes mangel på karakter?

mvh
Torben

Fra : Max

Dato : 11-01-07 21:58

Hej Torben

> Hvad så? Forældrernes mangel på karakter?

Kald det hvad du vil, men børn har jo ikke medfødt
penge i lommen, så prisen har ingen indflydelse.

--
Mvh Max

Fra : Torben

Dato : 10-01-07 19:22

"Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> wrote in message

> [...]
> En menthollakrids, rund, ca. 2 cm i diameter, ca. 3 mm høj.
> Motivet var et billede af et lettere karikeret negeransigt (overdrevent

Nu er jeg ikke helt samme årgang som dig og Zulu fås endnu - har faktisk
lige været på tanken efter 3 poser for 25 kr.

Men for nogle år tilbage (6-7 vil jeg tro) lavede de om på både konsistens
og smag, hvilket var en mindre katastrofe efter min smag ;-(

mvh
Torben

Fra : Max

Dato : 10-01-07 20:08

Hej Torben

> Men for nogle år tilbage (6-7 vil jeg tro) lavede de om på både
> konsistens og smag, hvilket var en mindre katastrofe efter min smag

Jeg kunne ikke fordrage Zuluer i tredserne og kan stadigvær ikke
lide dem, selv idag, så det er ikke den store ændring de har lavet.

--
Mvh Max

Fra : Ivar

Dato : 10-01-07 19:25

Kert Rats skrev:

> Kan I huske alt slikket?

Negerpenge, findes stadig under et andet navn, men stadig med form
som afrikanske mønter.
Hvid mands død
Sorte og brune fodbolde
Månegrus
25-øres Dandy tyggummi med 4 samlebilleder af dyr eller rumfart.
Der var også andre billeder, men dem kan jeg ikke lige huske.

Man bortset fra det, har jeg ofte tænkt over, at der er utroligt
meget slik man kan få i dag, som man også kunne få for 40 år
siden. Utroligt meget af Haribos slik kunne man også få dengang.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : anton

Dato : 10-01-07 19:37

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 25-øres Dandy tyggummi med 4 samlebilleder af dyr eller rumfart.
> Der var også andre billeder, men dem kan jeg ikke lige huske.

X-mix i en kasse fra Kvickly, ca 20 år siden -- har kigget efter mixet lige
siden

Fra : Kert Rats

Dato : 10-01-07 22:30

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Kert Rats skrev:
>
> 25-øres Dandy tyggummi med 4 samlebilleder af dyr eller rumfart.
> Der var også andre billeder, men dem kan jeg ikke lige huske.

Dyrebillederne fra Dandy-tyggegummi var fremme 1968-1969 - og jeg har sgu
hele serien endnu. Alle 100 billeder, med Dr. Lieberkinds kommentarer på
bagsiden.
Se, dét er nostalgi, der sparker røv!

En tyggegummi-billedserie har jeg ofte efterlyst, desværre uden held. Nu
prøver jeg her:

Ugly-billederne fra Dandy-tyggegummi. Billederne var taget fra noget, der
minder om tidlige Science fiction-film omkring 1950'erne.

Kan I også huske Coca Colas sportskapsler med sportsmotiver indvendigt i
Cola-kapslerne? Den røde diskoskaster var uhyre sjælden, og fandt man den,
så vandt man en tur til USA.
Dét var stort dengang.

Venligst

Kert Rats

Fra : Max

Dato : 10-01-07 22:40

Hej Kert

> Dyrebillederne fra Dandy-tyggegummi var fremme 1968-1969 - og jeg har
> sgu hele serien endnu. Alle 100 billeder, med Dr. Lieberkinds
> kommentarer på bagsiden.
> Se, dét er nostalgi, der sparker røv!

Ja, hvem husker ikke han's "se nu den lille fyr der" :)

--
Mvh Max

Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-01-07 00:36

Ivar wrote:
> Sorte og brune fodbolde

De sorte fodboldbolsjer(sp?) med lakridssmag har altid været gode.
Karamelsmag kan man dog få næsten alle steder, så det synes jeg er kedeligt.

> Månegrus

Månegrus i dag er noget bras. Det var godt indtil et sted i starten af
1990erne, men på et senere tidspunkt ændrede de opskriften markant.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Kert Rats

Dato : 11-01-07 19:08

> [...]
>
> Kan I huske alt slikket? Ellers vil jeg prøve at genskabe
> slikforretningen -
> i ord. Og I er meget velkomne til at supplere:

Amagerkiks:
En lakridsrunddel, ca. 2 cm. i diameter, ca. 2 mm tyk.
Smagen var underfundig, hverken sød eller salmiak. Heller ikke som engelsk
lakrids.
Pris i slutningen af 1960'erne: 5 øre
Kan man få Amagerkiks i dag?

Poletter:
En lille lakridsrunddel, ca. 1,5 cm i diameter og ca. 2,5 mm tyk.
De var på markedet dengang, man kunne betale for buskørsel med - en polet.
Smagen var lige så underfundig som Amagerkiks', men dog anderledes. Jeg kan
ikke beskrive den.
Kan de fås i dag? Hvis ja, så skal jeg bruge dem som gave - med håbet om, at
de smager som dengang.

Chrunch (stavemåden er jeg usikker på):
Chokoladebar i hvid eller lys chokolade.
Poppede riskorn var smeltet ind i chokolademassen, og de knasede så lystigt,
når man tog en bid.

Derfor reklamen:
" Hvem knaser chrunch?"
"DET GØR ALLE", lød det så i et gevaldigt kor.
Husker I reklamen? Er den korrekt gengivet?

Venligst

Kert Rats

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-01-07 19:18

Kert Rats skrev:

> Kan man få Amagerkiks i dag?

Jada!

> Kan [poletter] fås i dag?

Jada!

Se http://slik.toms.dk/377

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup | »Lugten af lakrids gør en kineser glad«
http://klaus.seistrup.dk/ | http://www.ga-jol.dk/379/69

Fra : Kert Rats

Dato : 11-01-07 19:49

> Jada!

> Jada!
>
> Se http://slik.toms.dk/377

Og vejskilte! Jamen dog.
Om de så smager, som da jeg var knægt, må komme an på en prøve.

Tak for linket, Klaus.

Venligst

Kert Rats

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-01-07 20:06

Kert Rats skrev:

> Og vejskilte! Jamen dog.

Man kan såmænd osse endnu få hvid crunch. Det er Nestlé der laver
den, men jeg synes ikke at jeg umiddelbart kan finde en passende
produktside...

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Peter Knutsen

Dato : 12-01-07 01:07

Kert Rats wrote:
[...]
> [...]
> ikke beskrive den.
> Kan de fås i dag? Hvis ja, så skal jeg bruge dem som gave - med håbet om, at

Pingvin Lakrids har et produkt der hedder "Poletter".

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Lars Holst

Dato : 11-01-07 22:19

"Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> said in

> [...]
> bog.
>
> Nuvel, hvis I har lyst, så skriv videre på slik-listen.

Jeg savner Chokito.

En karamel chokoladebar med sprøde ris.

--
Lars Holst

Fra : Max

Dato : 11-01-07 22:23

Hej Lars

> Jeg savner Chokito.
>
> En karamel chokoladebar med sprøde ris.

Og så en Congo bajer.

--
Mvh Max

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 12-01-07 21:07

Rigtig spejdersnus savner jeg. Især det man købte i sådan en slags plastic
"øl-krus"

Rigtig "rustne søm" med lakridspulver udenpå (Så man blev rigtig snasket
til) og noget hvidt saltagtig indeni.

Og hindbær (Bolsjer?) Sele, hule og godt med rød farve.

Og P-tærter. Ikke dem fra Caletti. Men rigtige næsten 1 cm. tykke P-tærter.

Og Pinochio kugler, hvor smagen var forskellig alt efter farve (Brun:
chokolade, hvid: kraftig peppermynte, lyserød: mildere peppermynte, gul:
lidt syrlig og grøn: frugt?)

Og røde romkugler *GGG* Tænk at jeg kan savne dem....

VH Pernille

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 12-01-07 21:16

Pernille Højgaard skrev:

> Og røde romkugler *GGG* Tænk at jeg kan savne dem...

De fås stadig. Gyyys... http://www.egons-cakes.dk/troffel_dk.htm

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-01-07 22:39

Pernille Højgaard wrote:
> Rigtig spejdersnus savner jeg. Især det man købte i sådan en slags
> plastic "øl-krus"
>
> Rigtig "rustne søm" med lakridspulver udenpå (Så man blev rigtig
> snasket til) og noget hvidt saltagtig indeni.

De rigtige rustne søm var massive. Jeg tror, dem med det der
salmiak/salt inden i var alm. stænger af blød lakrids.

Min datter har selv lavet bolcher i flere år og kunne afsætte langt
flere end hun laver. Hun laver også rustne søm, og de er lækre kan du
tro. Lige så gode som den i "gamle dage".
M.h.t. spejdersnus, så kan man købe det i løs vægt. Min datter bruger
det til bl.a. rustne søm, dameskrå og tyrkisk peber.

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 15-01-07 17:07

> De rigtige rustne søm var massive. Jeg tror, dem med det der salmiak/salt
> inden i var alm. stænger af blød lakrids.

Jeg tror du tænker på Super Flyers, og dem kan jeg skam oxo godt li'
De Rustne søm jeg mener, kan blandt andet købes på Egeskov slot museum.
De massive, som din datter laver, er jeg ikke helt så glad for (Jeg kender
selvfrølgelig ikke helt din datters)

> [...]
> så gode som den i "gamle dage".
> M.h.t. spejdersnus, så kan man købe det i løs vægt.

Det spejdersnus, som man kan købe til slikfremstilling er ikke "rigtigt".
Det er smager mere som lakridsrod.
Men ellers pænt tak for svaret.

VH Pernille

Fra : Tove Krieger

Dato : 15-01-07 19:55

Pernille Højgaard wrote:
> "Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev i en meddelelse

Prøv at se nederst på siden "Super Flyers"
http://www.danish-expat-shopping.dk/list56.asp

Fra : Tove Krieger

Dato : 15-01-07 20:07

Pernille Højgaard wrote:
> [...]
> museum. De massive, som din datter laver, er jeg ikke helt så glad
> for (Jeg kender selvfrølgelig ikke helt din datters)

Prøv at se nederst på siden (den næstsidste vare) Super Flyers:
http://www.danish-expat-shopping.dk/prod433.asp

Og rustne søm, nederst på side 1.
http://www.oehavsmuseerne.dk/filarkiv/billeder/512200611503.pdf

Jeg har solgt et utal af begge slags i min mands købmandsforretning i
70-erne, og da blev de benævnt som jeg omtalte.

De rustne søm min datter laver er magen til dem man købte under
betegnelsen "rustne søm" også da jeg var barn, og det er godt nok
mange år siden.

Fra : Tina

Dato : 12-01-07 23:12

"Pernille Højgaard" <ph@praxis-it.NOSPAM> skrev i en meddelelse
> Rigtig spejdersnus savner jeg. Især det man købte i sådan en slags plastic
> "øl-krus"

De findes stadig

Tina

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-01-07 23:18

Tina skrev:

> De findes stadig

Fx her:
http://www.delikatesserne.dk/show_item.php?itemID=295

--
Herluf :·)

Fra : Tina

Dato : 12-01-07 23:51

> Fx her:
> http://www.delikatesserne.dk/show_item.php?itemID=295

- Og i velassorterede slikforretninger. Har man kort til Metro og lign., kan
de købes i store plasticbøtter med X antal af de små "krus" i.

Tina

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 15-01-07 17:09

"Tina" <Spørg@vedvejkrydset,dk> skrev i en meddelelse

> "Pernille Højgaard" <ph@praxis-it.NOSPAM> skrev i en meddelelse
>>

> De findes stadig
>
> Tina

Ved du hvor?
I hele Haderslev forefindes det ikke. Blockbuster har dog nogen gummi
"flasker" der nærmer sig, det jeg leder efter.

VH Pernille

Fra : Jakob Langgaard

Dato : 14-01-07 21:48

> [...]
>
>Kan I huske alt slikket? Ellers vil jeg prøve at genskabe slikforretningen -
>i ord. Og I er meget velkomne til at supplere:

Champagne bolcher - hvide/let gennemsigtige bolcher med noget brusende
i midten -uuhm ..

Jordbær bolcher - mat/lyserøde - samme form som champagnebolcherne.

Dem savner jeg.

.. og så er der lige Polly chokoladerne, som har ændret opskrift
indenfor det sidste år - til det absolut værre - øv.

/Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-07 07:57

> Champagne bolcher - hvide/let gennemsigtige bolcher med noget brusende
> i midten -uuhm ..

Åh ja, jeg har konsumeret min del af champagnebolcherne, de var fantastiske.
Man kunne også få nogle gule med lemon, i samme "serie", hvor du jo også
nævner jordbærbolcherne...

Louise

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 15-01-07 17:10

"Jakob Langgaard" <not@mine.com> skrev i en meddelelse
> Champagne bolcher - hvide/let gennemsigtige bolcher med noget brusende
> i midten -uuhm ..

Ja, de var gode. Og de grønne aflange, hvor der var et lign brusende pulver
i.

VH Pernille