Hverdagssalat.
Fra : Helle Frederiksen

Dato : 09-01-07 10:24

Hej.

Jeg har brug for lidt inspiration til hverdagssalaten. Jeg synes vi er
kørt lidt fast i det samme og det samme. Hvilket vil sige: iceberg,
agurk, tomat, peberfrugt og ærter. Og når det skal være vildt, får den
også lidt skivede radiser og revet gulerod . Jeg kunne godt tænke
mig at variere det lidt, men jeg synes jeg er helt idéforladt. Det
skal dog ikke være for avanceret/tidskrævende, da vi som regel spiser
salat hver dag, og jeg ikke ligefrem gider at bruge flere timer i
køkkenet.

På forhånd tak .

Helle.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 09-01-07 11:14

Helle Frederiksen <hf@MQHVDdlgnet.dk> (slet MQHVD) writes:
> [...]
>skal dog ikke være for avanceret/tidskrævende, da vi som regel spiser
>salat hver dag, og jeg ikke ligefrem gider at bruge flere timer i

Tjaa, der er mange muligheder:

Forskellige salattyper som afveksling til icebergen. Varier med lidt æble,
syltede hvidløg, grillede peberfrugter, ostetern, brødcroutoner, majs,
sukkerærter(som blot lige skal blancheres), grønne sojabønner, kogte
kikærter, kidney-bønner osv.

Eller måske et par lidt størrre salater, der kan laves så der er nok til
et par dage:
snit noget hvidkål meget fint, kogte kartofler i ikke alt for store
stykker, fintsnittet løg, rød peber, hvidløg, agurk (men ingen tomater -
tomater og agurk sammen fremskynder fordærvelsesprocessen). Lav en
dressing på olie, eddike, senep, salt og peber - det skal virke som om den
er alt for stærk når de smages til, da kartofler og hvidkål virkelig kan
tage noget smag. Hæld dressingen over og lad det trække. Denne salat
holder sig fint et par dage elelr tre i køleskabet og kan sagtens erstatte
andet tilbehør til diverse stegeretter, hvad enten det er en frikadelle
eller en lammekølle.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Jakob

Dato : 16-01-07 14:12

Frank Løkkegaard skrev:

> [...]
> andet tilbehør til diverse stegeretter, hvad enten det er en frikadelle

SLURP! Og jeg som troede at jeg ikke kunne lide hvidkål. Det fungerer
fint nok hvis det bare bliver helt fintstrimlet og den er virkelig
lækker. Og så er der "gods" i den i modsætning til alm. iceberg.

Det er super med salater der kan holde sig et par dage i køleskabet. Jeg
kan egentlig godt lide grønt, men får det for sjældent fordi jeg tit
ikke gider at stå og snitte det m.v. Nu kan jeg lave til et par dage af
gangen.

Har du flere gode tips til langtidsholdbare salater som kan lave på et
"studie-budget" ?

--
Jakob

Fra : Inger Pedersen

Dato : 09-01-07 11:36

"Helle Frederiksen (slet MQHVD)" <hf@MQHVDdlgnet.dk> skrev i en meddelelse

> Hej.
>
> Jeg har brug for lidt inspiration til hverdagssalaten. Jeg synes vi er
> kørt lidt fast i det samme og det samme. Hvilket vil sige: iceberg,
> agurk, tomat, peberfrugt og ærter.

Olie-eddikedressing med sennep og hakket løg kan holde sig i køleskabet i
lange tider.
Hakket løg i lukket beholder kan holde sig et par dage.
Snittet hvid- eller rødkål kan i lukket pose eller beholder holde sig flere
dage i køleskabet.

Hvidkål med appelsin, æble og evt. rosiner. Evt. lidt appelsinsaft presset
over.

Rødkål med appelsin, æble, valnødder og tranebær og en lille smule
finthakket (rød-)løg. Evt. med creme fraiche til eller dressing af
tranebærsaft/olie.

Revet gulerod med æble og citronsaft, evt. rosiner.

Frosne blandingsgrønsager blandes i icebergsalaten med en stærk
olie-eddikedressing, tilsat tomatpure og hakket løg. Det smager væsentligt
bedre end det lyder Helst en blanding med bønner - og ikke
discountvaren. Her er grønsagsstykkerne for store.

Hilsen Inger

Fra : Torben

Dato : 09-01-07 20:03

"Helle Frederiksen (slet MQHVD)" <hf@MQHVDdlgnet.dk> wrote in message

> [...]
> skal dog ikke være for avanceret/tidskrævende, da vi som regel spiser
> salat hver dag, og jeg ikke ligefrem gider at bruge flere timer i

Ja det bliver hurtigt lidt kedeligt.

Prøv med rucola (alternativt noget blandet salat), ristede pinjekerner og
tynde skiver parmesan.

En god dressing kan hurtigt laves af lidt god olivenolie og balsamico

mvh
Torben

Fra : Tøsen

Dato : 09-01-07 22:05

> [...]
> skal dog ikke være for avanceret/tidskrævende, da vi som regel spiser
> salat hver dag, og jeg ikke ligefrem gider at bruge flere timer i

Hej Helle,

Vi har stor succes med iceberg-appelsin-æble-rosiner-valnødder eller
hasselnødder. Der vendes en smule creme fraiche i og vupti så er det en
salat, som mine unger elsker

Mvh

Tøsen

Fra : Kirsten Marker

Dato : 10-01-07 18:47

Kik forbi www.aarstiderne.com under deres opskrifter

de har lige det du søger, og kan anbefales, (og deres varer bliver bragt til
døren)
er i en klasse, som du ikke kan købe ret mange steder., og så er de
økologiske, og det smages.

mvh/kirsten

Fra : Torben

Dato : 10-01-07 19:18

"Kirsten Marker" <kmarker@mail.tele.dX> wrote in message

> Kik forbi www.aarstiderne.com under deres opskrifter

Det ser skam spændende ud. Hvordan er prisen set i forhold til at købe
varerne i den lokale brugs (jeg ved at prisen ikke umiddelbart er
sammenlignelig pga. prisen).

mvh
Torben

PS. Nu vi er ved "postordre-mad", så kan jeg varmt abefale
http://www.skagenfood.dk/ når det kommer til fisk.

Fra : Kirsten Marker

Dato : 11-01-07 07:04

Nej, jeg syntes absolut ikke varerne er dyre.
Kvalitet og pris følges ad, som med alt andet, men her er der kvalitet for
hver een krone, og er absolut fornøjelse hver gang man bruger af sin kasse
med frugt og grønt, og indholdet er selvfølgelig afstemt efter årstiden og
ikke at forglemme, med hver kasse følger der gode og spændende opskrifter,
som normalt ikke tager megen tid.at tilberede.
Kenskab til varerne, kan klares med en prøvekasse, som jeg gjorde.
(er ikke ansat i aarstiderne) smil!
mvh/kirsten

Fra : Anette

Dato : 11-01-07 14:06

> [...]
> som normalt ikke tager megen tid.at tilberede.
> Kenskab til varerne, kan klares med en prøvekasse, som jeg gjorde.

Tja, jeg var ikke imponeret over min KUK kasse... tomater der var rynkede,
halvfærdig broccoli - generelt en dårlig oplevelse og jeg skal ikke nyde
noget igen.

Anette

Fra : Kirsten Marker

Dato : 11-01-07 20:35

Kedeligt og et stort irritationsmoment, når de købte varer ikke er iorden,
men som forbruger, syntes jeg, at man skal klage, for "klag ikke til min
nabo, men klag til mig", vi får jo ikke ordentlig varer eller behandling,
hvis vi ikke råber op, men det er vi danskere ikke gode til, vi resignerer
og trækker på skulderen, betaler og bliver sure og holder os væk.

Det er også surt, at gå tilbage til en forretning med dårlig varer, som
evt. ligger langt borte, fordi man købte da man lige kom forbi, men her er
det så nemt, man kan bare ringe, og klage, og som jeg kender årstiderne
idag, ..... med den venlige betjening, ogv., var varene blevet byttet!

God købmandsskik stadigvæk!

Mener helt bestemt, at årstidernen holdt en pause, og er opstartet igen,
måske - pause grundet ringe varer???.
Jeg og 2 andre familier, har fået flere leveringer,( jeg 4) og vi lovpriser
varerne, og syntes det er en god idee, at få sådanne varer, bragt til døren.
..
kirsten

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-07 20:35

> [...]
> skal dog ikke være for avanceret/tidskrævende, da vi som regel spiser
> salat hver dag, og jeg ikke ligefrem gider at bruge flere timer i

Revne gulerødder, rosiner, lidt nødder, appelsin og mango. Evt. med den
overskydende saft fra appelsinen som dressing.

- Daniel

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 10-01-07 21:59

"Torben" <real_anonym@hotmail.com> writes:
>(jeg ved at prisen ikke umiddelbart er
>sammenlignelig pga. prisen).

)))))))))))))))))))))))
Øhhhhh?

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Torben

Dato : 10-01-07 22:23

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> wrote in message

> )))))))))))))))))))))))
> Øhhhhh?

Hahaha, der skulle havde stået:
"jeg ved at prisen ikke umiddelbart er sammenlignelig pga. *kvaliteten*"

mvh
Torben

Fra : Henriette Døssing

Dato : 13-01-07 10:08

Helle Frederiksen (slet MQHVD) skrev:
> Hej.
>
> Jeg har brug for lidt inspiration til hverdagssalaten. Jeg synes vi er
> kørt lidt fast i det samme og det samme. Hvilket vil sige: iceberg,
> agurk, tomat, peberfrugt og ærter.

Min favorit-salat for øjeblikket er romaine-salat med revet jordskok og
tørrede tranebær.

En salat (romaine eller hvad man nu kan lide) med mangetout-ærter og
fint snittet rødløg synes jeg også er god.

Til begge salater rører jeg olie-eddike dressing sammen efter humør.

Henriette Døssing

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 16-01-07 15:23

Jakob <jtonospam@mail.dk> writes:
> [...]
>gangen.
>
>Har du flere gode tips til langtidsholdbare salater som kan lave på et

Det glæder mig at høre. Jeg synes også selv at den er rigtig god.
Temaet kan varieres en del - jeg laver ind i mellem en udgave med rødkål,
kartofler løg og rød peber.
En anden mulighed er at tage nogle kogte kartofler, lidt dampede bønner,
lidt frisk rødløg og nogle grønne asparges(vent til sæsonen, ellers er de
hverken gode eller til at betale) lav en dressing med olie, balsamisk
eddike, lidt honning-senep(fakta har det på tilbud lige nu)

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311