Efter brylluppet Oscar nomineret
Fra : PerX ...

Dato : 23-01-07 14:55

Var den god? Er der lavet en god dansk film? :)

(Måske er det fordi Mads Mikkelsen er i den

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-01-07 15:22

PerX ... <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> writes:

> Var den god? Er der lavet en god dansk film? :)

Der er lavet adskillige.

Og ja, den er god. Den tør at stille spørgsmålstegn ved både "gode" og
"onde" menneskers motiver.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : PerX ...

Dato : 24-01-07 12:14

In article <86r6tlescm.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk>, p4@enzym.rnd.uni-c.dk
says...

> Der er lavet adskillige.

Hvis man er til den slags ;)

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 23-01-07 15:30

PerX ... skrev:

> Var den god? Er der lavet en god dansk film? :)
>
> (Måske er det fordi Mads Mikkelsen er i den

Det har da sikkert hjulpet, at Mads Mikkelsen er blevet kendt, og at
Susanne Bier har lavet film i Hollywood.

--
»Kan du læse?«
»Kun billeder.«

Fra : Anglachel

Dato : 23-01-07 19:26

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det har da sikkert hjulpet, at Mads Mikkelsen er blevet kendt, og at
> Susanne Bier har lavet film i Hollywood.

Og at filmen er sat sammen efter klassisk Hollywood-opskrift

Fra : Peter B. Juul

Dato : 24-01-07 10:30

<*spoiler warning*>

"Anglachel" <rune_[nospam]aagaard@yahoo.com> writes:

> Og at filmen er sat sammen efter klassisk Hollywood-opskrift

Er det noget, du vil uddybe?

For jeg har personligt svært ved at se det klassiske Hollywood i at
"den gode mand" (mikkelsen) afsløres i sit spil. I Hollywood ville
inder-knægten lide uden sin danske ven. Det sker ikke her.

Men det er jo den sædvanlige kritik af Bier. "Den eneste ene er jo
bare en typisk romantisk komedie!" - ja, hvis typiske romantiske
komedier har pludselige dødsfald og overvejelser om barnløshed, adoption
og abort. Hint: Det har de ikke.

Bier er en af Danmarks i særklasse bedste instruktører. Det er dejligt
at se, at folk udenfor landets grænser i det mindste kan se det.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Man skal ikke dø en lineær død."
The RockBear. ((^)) - Birksted

Fra : Anglachel

Dato : 24-01-07 13:35

Nej, jeg tænkte mere på det sentimentale og voldsomt patosfyldte setup, der
næsten krænger over i det kvalmende.

--

Last Coward on Earth - Virgin in Horror

Fra : Morten Bowman

Dato : 24-01-07 17:33

>Bier er en af Danmarks i særklasse bedste instruktører. Det er dejligt
>at se, at folk udenfor landets grænser i det mindste kan se det.

Jeg er ikke enig. Det kan dog også være hun får fingre i dårlige
manuskript?
Brødre syns jeg f.eks. hun taber på gulvet til sidst. Lige da filmen bliver
interessant så kommer der en plat (men meget amerikansk) afslutning på en
film som kunne have forfulgt et meget spændende spor.
Elsker dig for evigt har lidt samme problem. Hun er bange for at dvæle ved
det der er interessant og forfølge det. (Men igen er det nok også det der
gør hende mere populær i US). Filmen bringer virkelig ikke noget nyt, og den
bliver heller ikke fremstillet på en ny måde.
Efter brylluppet, viser gode takter et langt stykke af vejen, men igen synes
jeg det går for hurtigt til sidst og jeg bliver hægtet af.
Den eneste ene, er hvad den er hverken mere eller mindre. Dog en af de mere
vellykkede komedier.
For mig er det generelle problem at hendes film ikke berører mig. Jeg bliver
ikke berørt og når ikke at få den reelle forståelse for karakterens
bevægegrunde. Det var tæt på i Brødre, men kun tæt på. Min tanke er at det
er fordi hun ikke bruger tid til det, hun er mere optaget af at få fortalt
historien.

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 23-01-07 19:18

"PerX ..." <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> skrev i en meddelelse

> Var den god?

Tvivler på at den er så god, at den fortjener at være opstillet i denne
kategori, men har ikke set den, så tvivlen skal selvfølgelig komme den til
gode. Men det jeg ellers har set med Susanne Bier betyder at jeg har mine
tvivl.

Den Eneste Ene - Rigtig god sød komedie, men det er nok ikke så meget SB
skyld som det er skuespillere, og manuskript forfatteren.

Elsker dig for evigt - Dårlig film

Brødre - OK, men ikke fantastisk, hun er ikke god til at gøre dramaet
troværdigt, og det kniber også her, selvom det går bedre end i Elsker dig...

Efter brylluppet, mangler jeg så at se.

>Er der lavet en god dansk film? :)

Massere vil jeg sige. Her er et udpluk: Festen, I kina..., Blinkende Lygter
(og de to andre af Anders Thomas Jensen), Nattevagen, Zappa, Kundskabens
Træ, Italiensk for begyndere, bænken, arven, og flere endnu.

> (Måske er det fordi Mads Mikkelsen er i den

Tvivler, Mads er ok, men sjældent at han hverken redder eller ødelægger en
film.

Fra : David T. Metz

Dato : 24-01-07 10:24

Brian, Rikke og Kristian skrev:

> Den Eneste Ene - Rigtig god sød komedie, men det er nok ikke så meget SB
> skyld som det er skuespillere, og manuskript forfatteren.

Teknisk kommentar: I praksis var SB medforfatter på den film. Hun
ændrede en del i forhold til Fupz Aakesons original til hans store
fortrydelse (det var sådan set ikke en komedie fra hans hånd).

OT: Hvor mange film kan man lave, der starter med at en bliver kørt ned
af en bil?

> Elsker dig for evigt - Dårlig film

Den var faktisk god, men så heller ikke mere.

> Brødre - OK, men ikke fantastisk, hun er ikke god til at gøre dramaet
> troværdigt, og det kniber også her, selvom det går bedre end i Elsker dig...

Jeg har det omvendt med de to. Brødre er for fortænkt.

> Efter brylluppet, mangler jeg så at se.

Absolut ikke et tab for dig. Selv om vi vægter filmene lidt forskelligt
tror jeg ikke du vil finde den mere end o.k.

> Massere vil jeg sige. Her er et udpluk: Festen, I kina..., Blinkende Lygter
> (og de to andre af Anders Thomas Jensen), Nattevagen, Zappa, Kundskabens
> Træ, Italiensk for begyndere, bænken, arven, og flere endnu.

Du nævnte bare ikke "I Kina ..." - det gjorde du bare ikke!

David

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 24-01-07 16:21

"David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> skrev i en meddelelse

> Absolut ikke et tab for dig. Selv om vi vægter filmene lidt forskelligt
> tror jeg ikke du vil finde den mere end o.k.

Nej det er jeg også bange for. Så jeg venter længe endnu, fordi så er jeg
ikke så forudindtaget, som jeg vil være hvis jeg ser den nu

> Du nævnte bare ikke "I Kina ..." - det gjorde du bare ikke!

Jo det gjorde jeg vist godt nok, og jeg kan ellers ikke fordrage alt det
andet som Lasse Spang Olsen har udviklet, men synes faktisk at I Kina er så
frisk og fræk i historien at den underholder mig godt, der er scener i
filmen der er kiksede, men som hele, er den god underholdning.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 24-01-07 10:34

"Brian, Rikke og Kristian" <brauner.kjeldsen@mail.dkFJERNVENLIGSTDETTE> writes:

> I kina..., Blinkende Lygter (og de to andre af Anders Thomas Jensen)

Arj, nu må du altså styre dig. De der fjantede folkekomedier kan på
ingen måde måle sig med Biers film. Heller ikke selv om de har samme
manusforfatter.

> Nattevagen,

Mnjah. Dens største force var vist, at det var en dansk thriller af
rimelig kvalitet. Vi var ikke så forvænte dengang. I dag falder den
noget igennem, synes jeg.

> Zappa, Kundskabens
> Træ, Italiensk for begyndere, bænken, arven, og flere endnu.

Dem er jeg til gengæld ganske enig i. Per Fly burde afgjort nomineres
for et eller andet. Hele tiden.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Remember, always be yourself.
The RockBear. ((^)) Unless you suck."

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 24-01-07 16:24

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Arj, nu må du altså styre dig. De der fjantede folkekomedier kan på
> ingen måde måle sig med Biers film. Heller ikke selv om de har samme
> manusforfatter.

Jo i forhold til hvad de prøver at være. De der fjantede folkekomedier,
forsøger ikke at være andet en underholdende film, der vil få os til at
grine, og så også provokere os lidt, og jeg synes ATJ er gangske opfinsom,
og har indtil videre lavet tre film, der godt nok minder om hinanden i
humoren, men meget forskellgie historier. Bier forsøger sig med film der
skal være stor drama, og som sådan fungerer det altså ikke, hun rammer
aldrig mig. SÅ fungerer film som Okay og Anklaget meget bedre, eller
forbrydelser.

> Mnjah. Dens største force var vist, at det var en dansk thriller af
> rimelig kvalitet. Vi var ikke så forvænte dengang. I dag falder den
> noget igennem, synes jeg.

Skal nok have den genset snart, men nu har det aldrig været trhiller
elementet i den, som jeg synes var specielt godt, men nærmere tonen og
samspillet mellem de fire unge mennesker. Selve thriller del, den laver
amerikanerne alligevel bedre. Men jo Ulf var da også rigtig god i sin rolle.

Fra : BettinaP

Dato : 28-01-07 13:18

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message
> [...]
vil din tro ændre sig hvis du ved, at anders thomas jensen også har skrevet
manuskriptet til Efter Brylluppet?

jeg så den for første gang igår.....fremragende.
Desværre er jeg enig med Morten i, at slutningen går alt for hurtigt...man
bliver hægtet lidt af til sidst. Hvilket er rigtig rigtig ærgeligt, for
ideen er god, skuespillet fremragende og emnerne interessante og ikke nogen
der bliver taget fat i ret ofte

BettinaP

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-01-07 14:42

"BettinaP" <bep@virkerikke.dk> writes:

> vil din tro ændre sig hvis du ved, at anders thomas jensen også har skrevet
> manuskriptet til Efter Brylluppet?

Nej. Jeg vidste skam udmærket, at Anders har skrevet manus til "Efter
Brylluppet" og en million andre danske film. Jeg synes bare ikke at
hans solo-projekter - altså, når han også instruerer - har samme
kvalitet, som det han kun skriver.

Fra : David T. Metz

Dato : 24-01-07 10:25

PerX ... skrev:

> Var den god?

Absolut ikke udpræget. Den var dog heller ikke ringe. Men den er helt
malplaceret som nomineret til en pris, når man betænker hvad der ellers
har været.

David

Fra : Peter B. Juul

Dato : 24-01-07 10:36

PerX ... <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> writes:

> (Måske er det fordi Mads Mikkelsen er i den

Lad mig i øvrigt lige påpege, at både "Elsker dig for evigt" og
"Brødre" opnåede amerikansk distribution og hæderlig til god kritik
FØR Mads Mikkelsen blev "kendt"*

* Jeg sætter det i gåseøjne, fordi der jo alligevel ikke er nogen, der
kan huske, hvem der spillede Bond-skurk for tre film siden uden at
slå det op.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : PerX ...

Dato : 24-01-07 12:15

In article <86zm88dawo.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk>, p4@enzym.rnd.uni-c.dk
says...
> FØR Mads Mikkelsen blev "kendt"*
>
> * Jeg sætter det i gåseøjne, fordi der jo alligevel ikke er nogen, der
> kan huske, hvem der spillede Bond-skurk for tre film siden uden at
> slå det op.

Jeg kan da stadig huske at Telly Savalas spillede Bond skurk! (Og Curt
Jürgens, og Christopher Lee og Christoper Walken *g*)

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 24-01-07 21:09

Peter B. Juul skrev:

> Lad mig i øvrigt lige påpege, at både "Elsker dig for evigt" og
> "Brødre" opnåede amerikansk distribution og hæderlig til god kritik
> FØR Mads Mikkelsen blev "kendt"*

God pointe. Man kan spekulere i, den større opmærksomhed om Mikkelsen
og Bier har betydet noget for nomineringen, men det kan ikke forklare,
at alle tre film har nydt en vis popularitet i USA.

("Elsker dig for evigt" var også dansk Oscarkandidat, mens "Brødre"
vist blev fravalgt til fordel for "De fem benspænd".)

> * Jeg sætter det i gåseøjne, fordi der jo alligevel ikke er nogen,
> der kan huske, hvem der spillede Bond-skurk for tre film siden
> uden at slå det op.

Det har du da så evig ret i.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Morten Bowman

Dato : 25-01-07 02:01

On Wed, 24 Jan 2007 21:09:03 +0100, "Peter Brandt Nielsen"
<peterbrandtnielsen@gmail.com> wrote:

>God pointe. Man kan spekulere i, den større opmærksomhed om Mikkelsen
>og Bier har betydet noget for nomineringen, men det kan ikke forklare,
>at alle tre film har nydt en vis popularitet i USA.

Min mening er at de passer godt til det amerikanske publikum: Ikke for dybe
nærmere overfladiske, nemme at forstå og en amerikansk slutning