Apocalypto
Fra : Zeki

Dato : 09-01-07 07:40

Andre der har set den? Hvad er jeres mening?

Kan Mel Gibson mon lige finde ud af at lave flotte og medrivende atypiske
Hollywoodfilm, eller hvad?

http://www.imdb.com/title/tt0472043/

Mvh
Zeki

Fra : Per

Dato : 09-01-07 22:40

"Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote in message
> Andre der har set den? Hvad er jeres mening?
>
> Kan Mel Gibson mon lige finde ud af at lave flotte og medrivende atypiske
> [...]

Har set den og jeg syntes den var rigtig god og mere spændende end
forventet. Gibson er end fantastisk god instruktør.

Fra : Morten Bowman

Dato : 12-01-07 17:36

>Har set den og jeg syntes den var rigtig god og mere spændende end
>forventet. Gibson er end fantastisk god instruktør.

Så spændende synes jeg nu ikke den var. Men helt klart medrivende.
Den kan godt minde om hans sidste film mht. billeder og stemning.

I Apocalyto er der hamrende flotte billeder. Der er mange facials og de
fungere rigtig godt. Der er nemlig ikke så meget dialog i filmen, men det
ligger man ikke mærke til da man forstår det utalte. Her også stor cadeau
til skuespillerne som gør det kanon.
Også denne film er lidt voldsom, men slet ikke samme niveau som The Passion.

Der er allerede heftige diskussioner om hvor historisk korrekt denne film
er. Jeg tænker den ikke som en historisk korrekt film, men jeg kan godt
følge at den påberåber sig det især ved f.eks. at filmen er på maya.
Jeg ser den som en kulturel film om krig, menneskelighed og vold.Og som
dette fungerer den rigtig godt imo.

Denne film burde blive en blockbuster. De 2 timer og 10 går lynhurtigt, mens
man lader sig rive med i dette smukke epos.

Fra : Jesper

Dato : 13-01-07 17:07

Morten Bowman <newsFJERN@bowmanNOSPAM.invalid> wrote:

> [...]
>
> Denne film burde blive en blockbuster. De 2 timer og 10 går lynhurtigt, mens
> man lader sig rive med i dette smukke epos.

Det er ikke gået så godt som foreventet i USA, filmen røg ud af top ti
efter to uger:
http://www.rottentomatoes.com/m/apocalypto/numbers.php

Med $47 mio i indtjening i USA så kan den få svært ved at tjene sig selv
hjem.
--
§ 9 Ved aftalens ophør skal bygningen afleveres i ren- og
ryddeliggjort stand.

Fra : Morten Bowman

Dato : 13-01-07 20:48

On Sat, 13 Jan 2007 17:06:31 +0100, spambuster@users.toughguy.net (Jesper)
wrote:

> [...]
>http://www.rottentomatoes.com/m/apocalypto/numbers.php
>
>Med $47 mio i indtjening i USA så kan den få svært ved at tjene sig selv

Overrasker mig ikke at den ikke går så godt derover. Den er jo bestemt ikke
typisk amerikansk - og US er jo verden og målestok for alt

Fra : Zeki

Dato : 14-01-07 09:31

"Morten Bowman" <newsFJERN@bowmanNOSPAM.invalid> skrev i en meddelelse
> Overrasker mig ikke at den ikke går så godt derover. Den er jo bestemt
> ikke
> typisk amerikansk - og US er jo verden og målestok for alt

Overrasker heller ikke mig. Amerikanerne bryder sig generelt ikke om at
skulle læse undertekster.

Mvh
Zeki

Fra : Jesper

Dato : 14-01-07 11:21

Zeki <Zeki@nope.dk> wrote:

> "Morten Bowman" <newsFJERN@bowmanNOSPAM.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Overrasker heller ikke mig. Amerikanerne bryder sig generelt ikke om at
> [...]

....det forhindrede dog ikke "The Passion of the Christ" i at blive et
hit! Den tjente $370 mio selvom der var undertekster på og ikke blev
talt engelsk.

Fra : Holst

Dato : 14-01-07 21:01

Jesper wrote:

> ...det forhindrede dog ikke "The Passion of the Christ" i at blive et
> hit! Den tjente $370 mio selvom der var undertekster på og ikke blev
> talt engelsk.

Nej, men nu er amerikanere vel stort set den eneste kristne
fundamentaliske nation - sådan lidt skåret i ud pap. Det tror jeg
trækker væsentlig mere i den anden retning, end lidt undertekster
trækker i den ene.

Fra : Jesper

Dato : 13-01-07 12:32

Zeki <Zeki@nope.dk> wrote:

> Andre der har set den? Hvad er jeres mening?
>
> Kan Mel Gibson mon lige finde ud af at lave flotte og medrivende atypiske
> [...]

Fuldstædigt overrumplende mesterværk, ekstrem på alle måder: Ekstrem
flot, ekstrem stor, ekstremt blodig. Meget atypisk Hollywood. Mel Gibson
er en fantastisk instruktør. Utrolig film.

Fra : Morten Bowman

Dato : 13-01-07 15:27

On Sat, 13 Jan 2007 12:32:28 +0100, spambuster@users.toughguy.net (Jesper)
wrote:

>Fuldstædigt overrumplende mesterværk, ekstrem på alle måder: Ekstrem
>flot, ekstrem stor, ekstremt blodig. Meget atypisk Hollywood. Mel Gibson
>er en fantastisk instruktør. Utrolig film.

Ja han er ikke typisk Hollywood'sk. Og tak og lov for det

Fra : Peter G

Dato : 13-01-07 19:00

"Zeki" <Zeki@nope.dk> writes:

> Andre der har set den? Hvad er jeres mening?

Flot filmet, kedeligt plot, unødvendige subplots, historisk
forkrøblet.

Jeg ville hellere have genset "The Emerald Forest".

> Kan Mel Gibson mon lige finde ud af at lave flotte og medrivende atypiske
> Hollywoodfilm, eller hvad?

Hvad! Flot, ja. Medrivende, nej, Atypisk, ikke specielt.

--
Regards, Peter

Fra : Morten Bowman

Dato : 13-01-07 20:49

On Sat, 13 Jan 2007 18:59:57 +0100, "Peter G" <usenet@rebels.com> wrote:

>Flot filmet, kedeligt plot, unødvendige subplots, historisk
>forkrøblet.
>
>Jeg ville hellere have genset "The Emerald Forest".

>Hvad! Flot, ja. Medrivende, nej, Atypisk, ikke specielt.

Øv for dig, men der er jo heldigvis mange andre gode film for tiden og ikke
mindst nu vi går Oscat-tid i møde

Fra : Peter G

Dato : 13-01-07 22:52

Morten Bowman <newsFJERN@bowmanNOSPAM.invalid> writes:

> Øv for dig, men der er jo heldigvis mange andre gode film for tiden og ikke
> mindst nu vi går Oscat-tid i møde

Det skal du ikke sige. Jeg havde ikke de store forventninger da jeg så
den og blev derfor heller ikke skuffet. :)

"Little Children" med Kate Winslett er god. Hvis man kunne lide "Crash"
(2004) vil man sikkert også kunne lide denne.
http://www.imdb.com/title/tt0404203/

--
Regards, Peter

Fra : Kingkeld

Dato : 18-01-07 18:40

Uhyggeligt mange amerikanere er overstyret kristne, uden af de fatter
en fis af hvad det egentlig vil sige. Derfor, hvis man smider en
jesusfilm paa markedet, er det et hit uanset hvad. Mange af mine
kolleger (jeg bor i Houston, TX) som HADER enhver form for voldsfilm,
synes "The Passion" var fantastisk. For mig var det bare kedelig vold,
som ikke gav mening. Jeg holder meget af gode splatter/gore film, men
denne var ikke een af dem. Og hvorfor skulle man monstro nyde at se sit
store idol tortureret???

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 18-01-07 20:31

"Kingkeld" <kingkeld@sbcglobal.net> skrev i en meddelelse
[...]

Fordi så kan man bekræfte hinanden i, at rettroende er gode og
selvopofrende, mens alle andre er onde... så bliver verden så dejlig
ukompliceret

Fra : Holst

Dato : 18-01-07 23:49

Kingkeld wrote:

> [...]
> som ikke gav mening. Jeg holder meget af gode splatter/gore film, men
> denne var ikke een af dem. Og hvorfor skulle man monstro nyde at se sit

Se, vil du gerne have svar på det, skulle du måske bruge nogle søndage i
kirken, så du fik en forståelse for den kristne tro.

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 19-01-07 21:30

> Se, vil du gerne have svar på det, skulle du måske bruge nogle søndage i
> kirken, så du fik en forståelse for den kristne tro.

tjaeee nu synes jeg mere det ligger til den katolske kirke at fokusere så
meget på kristi lidelse, og den protestantiske kirke plejer at have mere
fokus på kristi barmhjertig og næstekæligheden.

BK

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 22-01-07 00:26

Med mindre man lader ham få en sexfantasi, så er fanden løs.

> Se, vil du gerne have svar på det, skulle du måske bruge nogle søndage i
> kirken, så du fik en forståelse for den kristne tro.

Der lærte jeg sgu ikke særlig meget om kristendommen. Jeg måtte læse mig til
det meste selv.

Fra : Kingkeld

Dato : 22-01-07 23:13

Holst wrote:

> Se, vil du gerne have svar på det, skulle du måske bruge nogle søndage i
> kirken, så du fik en forståelse for den kristne tro.

Jeg faar masser af tilbud men maa paent takke nej hver gang. Dels tror
jeg ikke paa hverken gud eller julemanden, desuden vil jeg nok blive
smidt ud naar jeg faar det forste grineflip. Sorry, kirke er bestemt
ikke for mig. Jeg var ateist da jeg flyttede herover, og efterhaanden
som amerikanerne (primaert de kristne i enhver form) gaar mig paa
nerverne med deres over-religiositet er jeg nok blevet endnu mere
fasthamret i atheismen.

Nu vi er ved den slags, saa kan filmen "Jesus Camp" i den grad
anbefales. Naesten lige saa uhyggelig som Fahrenheit 9/11.

Fra : Tue Sørensen

Dato : 01-02-07 02:12

On 13 Jan., 20:49, Morten Bowman <newsFJ...@bowmanNOSPAM.invalid>
wrote:
> On Sat, 13 Jan 2007 18:59:57 +0100, "Peter G" <use...@rebels.com> wrote:

Denne Peter G har vist fået sin kommentar fjernet, men jeg er lidt
enig med ham, så jeg citerer lige igen...

Virkelig go' film! Har lige købt den på DVD.

Jeg synes den var OK medrivende, men jeg er inderligt enig i at den
ikke er det mindst atypisk. Bortset lige fra at den foregår i Maya-
riget, var det da en standard action-film af den type Hollywood
*konstant* producerer. En fyr jages af nogle sadistiske bøller, som
dræber hans far for øjnene af ham. Så må han så både undslippe
bøllerne og redde sin kone og børn. Det kan snart ikke blive mere
standard.

Men den var da godt lavet, velproduceret og med fint skuespil. Så lidt
over middel var den da. Men ikke noget specielt. Den holdt ikke hvad
den lovede; den handlede jo ikke en disse om hvorfor eller hvordan en
stor civilisation var i forfald; de havde bare lidt tørke og tyede til
drastiske midler for at formilde guderne. Filmen sagde egentlig nul og
niks om Maya-kulturen; miljøet var bare tilfældigvis en usædvanlig
baggrund for en sædvanlig action-historie. En udmærket popcorn film,
men hverken mere eller andet end det.

- Tue