Kinesiske film
Fra : Jakob

Dato : 29-12-06 17:17

Hej!

Bliver der produceret gode film i Kina eller er det no-go pga. cencur?
Jeg har set nogle gode asiatiske film, men de er typisk produceret i
Korea og Japan. Jeg kunne godt tænke mig nogle anbefalinger af film (kan
være alt fra drama til popcorn-action) fra Kina / omhandlende Kina /
produceret af kinesere, og hvor der tales kinesisk (mandarin). Findes
der nogle gode nogen?

--
Jakob

Fra : Jesper

Dato : 29-12-06 20:39

Jakob <jtonospam@mail.dk> wrote:

> [...]
> være alt fra drama til popcorn-action) fra Kina / omhandlende Kina /
> produceret af kinesere, og hvor der tales kinesisk (mandarin). Findes

Ja da!
Instruktøren Zhang Yimou har i årevis lavet fremragende film i Kina:

http://www.imdb.com/name/nm0955443/
--
The tree of life is self pruning
THE DARWIN AWARDS

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 29-12-06 21:09

"Jakob" <jtonospam@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra drama til popcorn-action) fra Kina / omhandlende Kina / produceret af
> kinesere, og hvor der tales kinesisk (mandarin). Findes der nogle gode

Ja mener følgende er kinesiske

Infernal Affair: Hvem fanger hvem krimnal film, er lige blevet
genindspillet som The Departed
Kung Fu Hustle: Herlig kung fu komedie, skide skæg
Kung Fu Soccer: I samme dur som Kung Fu Hustle, men synes dog bedst om
Hustle
Hero: Flot flot sværdheltefilm
House of Flying Daggers: Samme instruktør som Hero, men ikke helt så god
SPL (ved ikke helt hvilken amerikansk titel den fik: Rigtig god mørk og
dyster kung fu og kriminalfilm
New Police Story: Udemærket seriøs Jackie Chan politifilm
Seven Sword: Udemærket sværdhelte film

Der er helt sikkert også mange flere, men det her er ihvertfald nogle der er
ok at starte med, af de nyere, der er mange fed af ældre dato.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 30-12-06 07:36

Brian, Rikke og Kristian wrote:
[...]
> Ja mener følgende er kinesiske
>
> Infernal Affair: Hvem fanger hvem krimnal film, er lige blevet
> genindspillet som The Departed

Jeg så den oprindelige film for nylig (vistnok på Zulu), og den er ikke
specielt god, men hvis OP'eren har lyst til et kriminaldrama hvor der
tales kinesisk, så er det da oplagt. Jeg mener dog at den foregår i Hong
Kong, som endnu ikke er blevet 100% kommunisticificeret.

> Kung Fu Hustle: Herlig kung fu komedie, skide skæg
> Kung Fu Soccer: I samme dur som Kung Fu Hustle, men synes dog bedst om
> Hustle

Jeg så Kung Fu Hustle for nogle måneder siden (eller en lignende film),
og det var en dybt intetsigende farce. Alt for fjollet til at man kan
fordybe sig i den.

> Hero: Flot flot sværdheltefilm

Her har vi til gengæld en film som er udpræget kinesisk, i og med at de
kommunistiske censorer burde få ståpik bare ved tanken om dens budskab.

Ikke desto mindre er det en flot film, som alle selvfølgelig skal se.

> [...]
> dyster kung fu og kriminalfilm
> New Police Story: Udemærket seriøs Jackie Chan politifilm

Dem har jeg ikke set, men jeg skal selvfølgelig se House of Flying
Daggers på et tidspunkt.

> Der er helt sikkert også mange flere, men det her er ihvertfald nogle der er
> ok at starte med, af de nyere, der er mange fed af ældre dato.

Jeg genså Drunken Master II for nylig, og der er altså nogle fænomenale
kampscener.

Så er der også Crouching Tiger, Hidden Dragon (én film) som nok er værd
at se, men som skuffede mig lidt (begge gange) fordi det snarere er et
kærlighedsdrama end en kampsportsfilm.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 30-12-06 23:09

Peter Knutsen skrev:

> [...]
> hvor der tales kinesisk, så er det da oplagt. Jeg mener dog at den
> foregår i Hong Kong, som endnu ikke er blevet 100%

Hongkong er dog heller ikke helt mandarinificeret endnu, så der tales
kantonesisk i filmen(e).

> Jeg så Kung Fu Hustle for nogle måneder siden (eller en lignende
> film), og det var en dybt intetsigende farce. Alt for fjollet til at
> man kan fordybe sig i den.

Den /er/ fjollet, ingen tvivl om det. Men der er masser af (postmoderne)
dybde i den. Stephen Chow (Zhou Xingchi) har klemt udsædvanligt mange
popkulturelle referencer ind i filmen, og mange af dem går ud over
amerikanske film. Den er dermed også meget letfordøjelig og tilfængelig for
et vestligt publikum.

> Her har vi til gengæld en film som er udpræget kinesisk, i og med at
> de kommunistiske censorer burde få ståpik bare ved tanken om dens
> budskab.

Han har før gjort sig vældigt upopulær hos de kinesiske myndigheder, så det
kan godt være, at der lige skulle spares lidt goodwill op på kontoen. Men på
trods af sit tykke kollektivistiske budskab er filmen en æstetisk perle og
et indblik i en skelsættende periode i Kinas historie.

De to skuffede mig voldsomt. Måske fordi mine forventninger var skyhøje på
baggrund af, hvad Jackie Chan og Tsui Hark førhen har præsteret.

> Dem har jeg ikke set, men jeg skal selvfølgelig se House of Flying
> Daggers på et tidspunkt.

Zhang Yimous æstetik er endnu en gang uforlignelig, men i stedet for krig
handler den om kærlighed, og det bliver altså en kende platromantisk mod
enden.

> Jeg genså Drunken Master II for nylig, og der er altså nogle
> fænomenale kampscener.

Huang Feihong er jo kinesernes svar på James Bond, og selv om Jackie Chans
portræt er væsentligt mere fjollet end Jet Lis i "Once Upon a Time in
China"-serien, er hans 'kampkustner' fænomenale. Det er vildt, at der er 16
års mellemrum mellem "Drunken Master" 1 og 2!

Det er derudover en skam, at Hong Kong Legends ikke har fået lov at udgive
filmen endnu i en ordentlig udgave. (HKL er som bekendt de asiatiske films
svar på Criterion).

--
Mvh. Peter

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 29-12-06 21:21

> [...]
> fra drama til popcorn-action) fra Kina / omhandlende Kina / produceret af
> kinesere, og hvor der tales kinesisk (mandarin). Findes der nogle gode

Jeg vil sige der findes millioner! I Kina snakker de om filmgenerationer, og
især femte (80'erne, stoppede i øvrigt brat med nedslagtningen på den
himmelske fredsplads) og sjette (nuværende) generation har produceret en
sindssygt god række film af alle genrer. (Og så ved jeg ikke en skid om de
forrige fire, undtaget Bruce Lee-filmene måske.) Især femte generation var
udtryk for samfundets stille oprør og var plaget af Beijings filmcensur, og
en del fantastiske film blev forbudt og måtte i hemmelighed smugles ud af
landet, så vi andre kunne nyde dem.

En god start kunne være at fokusere på enkelte instruktører, f.eks.:

Chen Kaige: Den Gule Jord, Farvel min konkubine, Kejseren og Lejemorderen
Zhang Yimou: Ju Dou, Under Den Røde Lygte, Hero, House of Flying Daggers
Ang Lee: Tiger på Spring, Drage i Skjul
Wong Kar-Wai: In the Mood for Love (en af de smukkeste film jeg nogensinde
har set!), 2046 ("mood"s efterfølger)

Derudover er der selvfølgelig mange flere. Kina er et fantastisk filmland at
gå på opdagelse i.

Det er så bare de mere alvorlige film. I underholdsningsgenren aner jeg slet
ikke hvor jeg skal begynde, andet end at man kan nævne et par navne:

Bruce Lee (Nåede kun at lave fem spillefilm, og selv om de historiemæssigt
er lidt svingende, var han uforlignelig som kampsportskunstner. Min
personlige favorit er Way of the Dragon hvor han udfører noget nær
filmhistoriens bedste tvekamp mod Chuck Norris.)
Jackie Chan (Aner ikke hvor jeg skal begynde, og jeg er heller ikke
supernørd, håber andre kan hjælpe. Jeg kender desværre mest til hans
Hollywood-periode.)
John Woo (Der aner jeg heller ikke nok, men kan i hvert fald anbefale "The
Killer")
Stephen Chow (Står bag nogen dybt bizzare actionfilm, bl.a. Kung Fu Hustle
og Kong Fu Soccer)
Pang brødrene (Har bl.a. lavet den japansk-inspirerede gyser "The Eye", som
skræmte mig af helvede til.)

Ok, ikke alt det jeg nævner her er på mandarin, men det hænger vel altsammen
sammen.

Kan i sammenhængen anbefale:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cinema_of_China

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 30-12-06 03:23

C. H. Engelbrecht skrev:

> Jeg vil sige der findes millioner! I Kina snakker de om
> filmgenerationer, og især femte (80'erne, stoppede i øvrigt brat
> med nedslagtningen på den himmelske fredsplads)

Jeg kunne søge selv, men nu spørger jeg: Stoppede brat hvorfor, fordi
nogle af dem var til stede, eller som modreaktion på brutaliteten?

> [...]
> Wong Kar-Wai: In the Mood for Love (en af de smukkeste film jeg
> nogensinde har set!), 2046 ("mood"s efterfølger)

Er der nogen af de film, du nævner, eller andre, der tematiserer (evt.
problematiserer) Kinas politiske virkelighed eller nyere historie?

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 30-12-06 06:00

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kunne søge selv, men nu spørger jeg: Stoppede brat hvorfor, fordi
> nogle af dem var til stede, eller som modreaktion på brutaliteten?

Nu spørger du en der ikke er ekspert, men virkningen på Kinas kunstkredse
efter Tiananmen har vel været den samme som i USA mens McCarthyismen nåede
sit højdepunkt. Jeg mener der var flere kinesiske instruktører der gik i
selvvalgt eksil i USA og Europa efter Tianmen og lavede enkelte film her.

> Er der nogen af de film, du nævner, eller andre, der tematiserer (evt.
> problematiserer) Kinas politiske virkelighed eller nyere historie?

Chen Kaige's Den Gule Jord handler i hvert fald om en soldat der af Beijing
bliver sendt ud for at indsamle bøndernes 'glade folkesange om den store
revolution' eller sådan noget, og finder ud af sangene i virkeligheden
handler om at bønderne har det af helvede til.

Jeg tror der var tale om en generel trend i Kina i 80'erne, som magthavere
pludselig synes blev farlig. Femte generations filmmagere begyndte pludselig
at fortæller historier hvor man gør op med Beijings officielle filosofi,
hvor alt kraftsateme skal handle om gruppen, og lægger fokus over på
individets trængsler. En trend der ikke kun var i film forstås, men også i
f.eks. de her studiekredse, som så blev plaffet ned på Tiananmen. Man kan
sige at sjette generation har brygget videre på fokuseringen på individet og
vel at mærke har fået lov til det, og det er forhåbentlig det bedste der
kunne komme ud af Tiananmen.

(I den sammenhæng kan man påstå at McCarthyismen i USA handlede om det stik
modsatte, frygten for for meget fokus på gruppen i stedet for individet, som
en del af andre magthaveres paranoide kamp mod kommunismen. I Kina var det
tilsyneladende omvendt. Sådan hænger storpolitik lidt pudsigt sammen nogle
gange.)

Men igen, jeg er ikke ekspert, jeg kunne sidde og lukke lort ud...

Fra : Morten Bowman

Dato : 29-12-06 22:44

On Fri, 29 Dec 2006 17:17:05 +0100, Jakob <jtonospam@mail.dk> wrote:

> [...]
>være alt fra drama til popcorn-action) fra Kina / omhandlende Kina /
>produceret af kinesere, og hvor der tales kinesisk (mandarin). Findes

Jeg synes ikke så mange når til vesten mere. Men tag udgangspunkt i
instruktører:
Zhang Yimou
http://www.uk.imdb.com/name/nm0955443/
Hans nyeste film, Curse of the Golden Flower, er på trapperne og ser flot
ud.

Chen Kaige
http://www.uk.imdb.com/name/nm0155280/

Won Kar Wai
http://us.imdb.com/name/nm0939182/
Denne har iøvrigt lavet 'Eros' som er et samarbejde med Soderbergh og
Michelangelo Antonioni. Jeg har desværre ikke set den, men kunne være
interessant. http://us.imdb.com/title/tt0343663/
Denne er dog ikke kinesisk

Zhang Yang
http://www.uk.imdb.com/name/nm0955434/
Relativ lille produktion, men meget høj kvalitet

De tidlige film fra Ang Lee's hånd

Desuden denne lille perle af Joan Chen:
http://www.uk.imdb.com/title/tt0115005/

Fra : Jakob

Dato : 29-12-06 23:36

Tak for jeres grundige svar!

Et par af dem der er nævnt i tråden, f.eks. Ang Lee's nyeste film,
kendte jeg faktisk i forvejen. Men det lader til at der er masser at gå
i gang med, og jeg glæder mig totalt meget

Godt nytår til jer alle!

--
Jakob

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 30-12-06 23:30

Jakob skrev:

> Et par af dem der er nævnt i tråden, f.eks. Ang Lee's nyeste film,
> kendte jeg faktisk i forvejen. Men det lader til at der er masser at
> gå i gang med, og jeg glæder mig totalt meget

Forslagene i tråden udgør cremen af kinesisk film. Hvis du leder efter film
for at lytte til kinesisk, kan jeg desuden anbefale animerede spillefilm fra
Disney/Pixar/Dreamworks osv., der fås i udgaver med både kinesisk og engelsk
lydspor. Cd-wow er et godt sted at starte (søg efter film i region 3). Selv
om de finurlige engelske ordspil næsten altid går tabt i oversættelsen, er
det kinesiske en fornøjelse at lytte til.

--
Mvh. Peter

Fra : Jakob

Dato : 30-12-06 23:49

Peter Bjerre Rosa wrote:

> Forslagene i tråden udgør cremen af kinesisk film. Hvis du leder efter
> film for at lytte til kinesisk,

...hvordan ku' du gætte det

> [...]
> film i region 3). Selv om de finurlige engelske ordspil næsten altid går
> tabt i oversættelsen, er det kinesiske en fornøjelse at lytte til.

Det var da en god ide! Det vil jeg prøve.

Godt nytår!

--
Jakob

Fra : gb

Dato : 30-12-06 02:57

Jakob <jtonospam@mail.dk> wrote in

> Bliver der produceret gode film i Kina eller er det no-go pga.

Jeg har disse her:
http://www.imdb.com/title/tt0299977/
http://www.imdb.com/title/tt0385004/
http://www.imdb.com/title/tt0080318/ (nåja, den er da kinesisk)

- vil gerne have anbefalet fler. Film som Hero, House of Flying
Daggers og lignende er lidt for ensartede
urealistisk-shaolin-teater-kungfu-agtige til min smag.

Jeg synes bedre om japanske film, jeg har de fire boxes med
Kurosawas samlede værker. Det er kræs for kendere. Specielt:
*De syv Samuraier (genfilmet som "Syv mænd sejrer" med Yul Brynner i
hovedrollen), *Rødskæg (Akahige),
*Ran (efter Shakespeares King Lear) og
*Yojimbo (genfilmet som "For a Fistfull of Dollars" med Clint
Eastwood i hovedrollen, og senere som "Last man standing" med Bruce
Willis i hovedrollen).

--
GB

Fra : Peter Knutsen

Dato : 30-12-06 07:40

gb wrote:
[...]
> *Yojimbo (genfilmet som "For a Fistfull of Dollars" med Clint
> Eastwood i hovedrollen, og senere som "Last man standing" med Bruce
> Willis i hovedrollen).

Og der kommer vist endu en remake snart, hvis den da ikke allerede er
kommet. Jeg har dog glemt titlen.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org