En kender af russisk film søges
Fra : Thomas

Dato : 28-12-06 23:12

Hej,
Jeg leder efter en russisk (sovjettisk) film om slaget om Berlin i slutning
af 2.verdenskrig. Jeg ved den blev vist i danske biografer midt 70 til 1980
(mener jeg), og titlen var vistnok Slaget om Berlin. Men jeg kender ikke
originaltitlen. Den blev omtalt i DR's filmmagasin (måske af Lau Lau). Jeg
fik aldrig set den dengang, men den kan være interessant at finde frem igen,
for at se på datidens øst-billede af krigens sidste dage.
Hilsen
Thomas

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 29-12-06 21:35

"Thomas" <thomas@wonderfulspam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> finde frem igen, for at se på datidens øst-billede af krigens sidste dage.

Er det evt. de her to (del et og to, fra 1949)?

http://imdb.com/title/tt0041727/
http://imdb.com/title/tt0042828/

Fra : Thomas

Dato : 30-12-06 10:15

Måske, men jeg mener at filmen var ny da den blev vist. Den du hentyder til
(som jeg også skal have fat på), blev lavet lige efter krigen.
Tak for svaret.
Hilsen
Thomas

Fra : Jørgen

Dato : 30-12-06 12:59

On Thu, 28 Dec 2006 23:12:01 +0100, "Thomas" <thomas@wonderfulspam.dk>
wrote:

> [...]
>fik aldrig set den dengang, men den kan være interessant at finde frem igen,
>for at se på datidens øst-billede af krigens sidste dage.

Se på denne russiske side med en del krigsfilm på dvd:

http://www.ruscico.com/

Bl.a "Father of a soldier" omhandler slaget om Berlin

Mvh

Jørgen

Fra : Thomas

Dato : 30-12-06 14:22

Tak for det link,
Jeg fandt ikke filmen, men der er noget at se på dér.
Mange tak
Thomas