En dag i Oslo, hvad skal vi se?
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-02-07 19:09

Hej

Vi har en dag i Oslo på tirsdag. Vejret siger godt med sne og omkring
-10 grader.

Vi har set Vigelandsparken.

Vores nuværende planer går på Akershus Fæstning, en tur på Karl Johan,
botanisk have, en tur rundt om Sognsvann og så op til Frognerseteren.

Jeg er ikke ret godt gående, derfor skal vi ikke ud på nogle længere
gåture og vi har et døgnkort til de offentlige transportmidler.

Nogle andre, eller bedre, ideer?

Er der andre, der har været på sådan en tur med Stena Line og som ved
hvornår man kan komme ombord på færgen igen tirsdag aften?

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Janti

Dato : 02-02-07 19:32

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i melding
> [...]
>
> Vores nuværende planer går på Akershus Fæstning, en tur på Karl Johan,
> botanisk have, en tur rundt om Sognsvann og så op til Frognerseteren.

Det er mye fin natur rundt Oslo, så en tur opp til Frognerseteren synes jeg
er en god idé. Ta gjerne en tur innom den flotte Frognerseteren
restaurant/kafé. Jeg er ikke sikker på om den er åpen, men du finner kanskje
informasjon her:

http://www.frognerseteren.no/

Det geografiske midtpunktet i Oslo skal faktisk ligge rundt Frognerseteren.
Så det er store naturområder i byen.

> Jeg er ikke ret godt gående, derfor skal vi ikke ud på nogle længere
> gåture og vi har et døgnkort til de offentlige transportmidler.

Man må gå litt for å komme til restauranten. Det spørs hvor sprek du er.

> Nogle andre, eller bedre, ideer?

Andre vil sikkert komme med andre forslag.

Iallfall: Velkommen!

Jan

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-02-07 19:46

"Janti" <janti@_delete_this_chello.no> writes:

> Man må gå litt for å komme til restauranten. Det spørs hvor sprek du er.

Jeg kan vel gå ca. 500-1000 meter hver vej, hvis ikke det er alt for
stejlt.

Er det muligt at gå rundt om Sognsvann selvom der kommer sne på
tirsdag? Er der løjper, så man ikke kan gå uden at ødelægge dem?

> Iallfall: Velkommen!

Tak. Du kan også tro vi glæder os.

Mvh Trine

Fra : Janti

Dato : 02-02-07 20:14

[Klippet litt]

> [...]
>
> Er det muligt at gå rundt om Sognsvann selvom der kommer sne på
> tirsdag? Er der løjper, så man ikke kan gå uden at ødelægge dem?

Jeg har ikke vært der denne vinteren, men jeg tror det er som i fjor, at det
alltid er mange mennesker som går til fots. Veien rundt Sognsvann er ikke
reservert for skiløpere, alle skal ha mulighet til å gå rundt vannet.

Distansen rundt vannet skal være på ca. 3,5 kilometer. Det er kanskje litt
for mye? Ellers er det selvsagt mulig å gå f.eks. 1 kilometer og så
returnere, men det blir jo kanskje litt kjedeligere enn å gå rundt hele
vannet.

Om sommeren er det noen benker man kan hvile på: Jeg er ikke sikker på om
disse står ute nå.

Er du sikker på at det blir snø på tirsdag?

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-02-07 20:47

> [...]
> for mye? Ellers er det selvsagt mulig å gå f.eks. 1 kilometer og så
> returnere, men det blir jo kanskje litt kjedeligere enn å gå rundt hele

Jeg tager en ordentlig håndfuld smertestillende piller og så tror jeg,
at jeg kan klare turen rundt om Sognsvann og en lille tur på
Frognerseter. Turen om Sognsvann valgte jeg netop fordi Friluftsetaten
skrev, at den var god til gangbesværede.

> Om sommeren er det noen benker man kan hvile på: Jeg er ikke sikker på om
> disse står ute nå.

Ellers tager vi et par siddeunderlag med, så går det nok.

> Er du sikker på at det blir snø på tirsdag?

http://www.dmi.dk/dmi/index/verden/verdensvejr_europa.htm?city=110047001&name=Oslo

Det siger DMI. Og så håber vi ellers at det kommer til at blæse lidt
mindre end det gør nu!

Mvh Trine

Fra : Janti

Dato : 02-02-07 21:21

> [...]
>
> Det siger DMI. Og så håber vi ellers at det kommer til at blæse lidt

Da ønsker jeg dere nok en gang velkommen og lykke til!

Jan

Fra : Jan

Dato : 02-02-07 21:51

Fri, 02 Feb 2007 20:46:40 +0100, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk>; <ubqkcnxzz.fsf@trinekc.dk>; <dk.fritid.rejse>:

>Det siger DMI. Og så håber vi ellers at det kommer til at blæse lidt
>mindre end det gør nu!

met.no sier vind fra øst, -5°, snø for tirsdag.
<http://met.no/index.shtml>, nederst på siden.
--
/Jan
<jan@jpharo.net>

Fra : Jan

Dato : 02-02-07 21:58

Fri, 02 Feb 2007 19:08:49 +0100, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk>; <uk5z0o2j2.fsf@trinekc.dk>; <dk.fritid.rejse>:

>Nogle andre, eller bedre, ideer?

Besøg på informationscenteret for operabyggeriet (det ser I, når I har
gået fodgængervejen fra færgeterminalen mod centralstationen).

Middelalderparken, øst for centralstationen.

(begge er steder, der vi har ønsket os at komme hen, men vi skal altid
noget andet, når vi er i Oslo)

En stol til at klappe sammen, med tre ben, og med bærestrop til at
have over skulderen, kan måske være en god ting at ha' med!
--
/Jan
<jan@jpharo.net>

Fra : Sten Schou

Dato : 03-02-07 12:31

> [...]
>
> Er der andre, der har været på sådan en tur med Stena Line og som ved
> hvornår man kan komme ombord på færgen igen tirsdag aften?

Hvis du ankommer med Stena Line om morgenen, så husk at tage høje
knæløftninger når du skal forbi alle narkomanerne, som ligger og flyder nede
i dette område. Det er man nødt til, når man bevæger sig rundt i "verdens
bedste land".

Hilsen Sten

Fra : Janti

Dato : 03-02-07 18:13

"Sten Schou" <rabin@planetwave.net> skrev i melding

> [...]
> knæløftninger når du skal forbi alle narkomanerne, som ligger og flyder
> nede i dette område. Det er man nødt til, når man bevæger sig rundt i

I dette området, dvs. mellom kaien og Karl Johan, er vel det verste området
i Oslo, kanskje Norge, når det gjelder narkomani og prostitusjon. Men stort
sett er de harmløse mot utenforstående. Alt i alt er det ikke så mye å
frykte, men jeg synes det er ille at det har utviklet seg slik, blant annet
grunnet for slappe lover og regler.

Jan

Fra : Sten Schou

Dato : 04-02-07 00:00

"Janti" <janti@_delete_this_chello.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> mye å frykte, men jeg synes det er ille at det har utviklet seg slik,
> blant annet grunnet for slappe lover og regler.

Og så går de alle rundt med et krus i hånden, og spørger, om man har 10 kr.
til en kop kaffe. Dette til trods for, at regeringen lægger
>100.000.000.000NOK til side hvert år, til brug for "kommende generationer".

Hilsen Sten

Fra : Jan

Dato : 04-02-07 09:38

Sat, 3 Feb 2007 23:59:45 +0100, "Sten Schou" <rabin@planetwave.net>;
<45c513ef$0$52134$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>; <dk.fritid.rejse>:

>Og så går de alle rundt med et krus i hånden, og spørger, om man har 10 kr.
>til en kop kaffe. Dette til trods for, at regeringen lægger

De har alle krav på støtte til livsopphold fra samfunnet (sånn er det
sikkert også i Danmark). Det kan være disse menneskene har behov som
denne sosialstøtten ikke dekker, og derfor velger å tigge.
Men det er (for tiden) tillatt å tigge i Norge.
--
/Jan
<jan@jpharo.net>

Fra : Sigbjorn Brun

Dato : 03-02-07 23:15

> [...]
> Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
> Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

I Oslo på denne tiden av året er det noen museer som er verdt å se.
Nasjonalgalleriet er et deilig sted å tilbringe en tid. Det koster heller
ikke noe. Ta også T-banen for å se på Munchmuseet.

Sig

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 07-02-07 17:14

Så er vi kommet hjem fra Oslo og selvom det er 10 timer siden jeg gik
fra borde, så gynger jeg stadigvæk. :)

Vi blev faktisk taget i tolden. Det troede jeg slet ikke man gjorde.
Og hun var lidt interesseret i et pilleglas. Og så kan man lære at man
skal have en recept med sig!

Vi startede med Akershus fæstning, hvor vi bl.a. så et par vagter gå
rundt i fuld uniform. Der var meget, meget glat, mange steder gik vi
på ren is. Flere steder turde vi ikke gå, men der er en utrolig flot
udsigt ud over havnen og fjorden oppe fra kirken.

Vi gik ned og tog T-banen op til Sognsvann og gik rundt om søen. Der
blæste godt nok meget, så vi var helt røde og følelsesløse i kinderne
efter turen.

Tog ned til centrene ved Jernbanetorget og blev overrasket over at det
koster fem kroner at komme på toilettet. Det er altså dyrt sådan en
dag, hvis man som mig har en ret lille blære!

Gik ned ad Karl Johan og op til Deichmanske Bibliotek, hvor vi spiste
frokost. Jeg fik en meget lækker selleri-porresuppe. Vi sad lidt i
børneafdelingen med hver vores bog, bare for lige at hvile benene.

Så tog vi T-banen op til Frognerseteren. Desværre lå der dis over
byen, så udsigten var ikke så god. I stedet for at gå op til
trinbrættet, valgte vi at gå ned til Midtstuen. Det var en rigtig
hyggelig og flot tur. Men jeg er glad for at jeg havde taget MASSER af
smertestillende piller med.

Vi ville så en tur i botanisk have, men vi kom til at gå den forkerte
vej og endte ved Tøyen Badet. Og da vi nåede botanisk have, lukkede
de. ØV.

Så vi tog på Nasjonalmuseet og så udstillingen om Eero Saarinen.

Vi købte aftensmaden i en Rimi og blev overrasket over at de ikke tog
Visakort. Så vi måtte nøjes med en fårespegepølse til vores medbragte
brød. :)

Efter sådan en dag, var det ikke noget problem at falde i søvn.

Men turen rundt om Sognsvann er en fantastisk ide. Her er
handicaptoiletter for hver kilometer og stien er gruset og bred og der
er ingen bakker. Stor ros til friluftsetaten for den ide!

Fra Frognerseteren til Midtstuen gik det kun en vej: Nedad. Men det
var en rigtig hyggelig tur med masser af skov.

Og så er det lidt sjovt, at se alle folk komme gående med ski i
T-banen. Vi så en hel børnehave, hvor alle ungerne kom gående med ski
og hjelme. På Frognerseteren var der endda en skibørnehave!

Jeg er nok lidt kedelig, men naturen er altså Oslos største
turistattraktion. Og med de gode offentlige transportmuligheder, så
kan man komme langt, også selvom man bare har 12 timer.

Mvh Trine

Fra : Henrik V Blunck [Dia~

Dato : 07-02-07 17:31

Trine Kornum Christiansen skrev:
> Så er vi kommet hjem fra Oslo og selvom det er 10 timer siden jeg gik
> fra borde, så gynger jeg stadigvæk. :)

God bedring med søsygen...

> Vi blev faktisk taget i tolden. Det troede jeg slet ikke man gjorde.
> Og hun var lidt interesseret i et pilleglas. Og så kan man lære at man
> skal have en recept med sig!

Har du ikke navn på din medicin?

Selv vanddrivende Centyl er da påført ens navn - og det samme gælder
pillekure (Primcillin m.v. mod betændelse)...

> Vi købte aftensmaden i en Rimi og blev overrasket over at de ikke tog
> Visakort. Så vi måtte nøjes med en fårespegepølse til vores medbragte
> brød. :)

Det smager skam også godt - bare ikke alle steder man kan få dét her i
landet... :'-(

Henrik V Blunck - www.blunck.dk - www.multidesigner.net
Improve your coffee break: http://blunck.dk/recommends/coffee/
Tjen penge i din fritid:__ http://www.blunck.dk/tjenfritid

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 07-02-07 17:53

"Henrik V Blunck [Dianalund]" <h_blunck@gmx.net> writes:

> Har du ikke navn på din medicin?
>
> Selv vanddrivende Centyl er da påført ens navn - og det samme gælder
> pillekure (Primcillin m.v. mod betændelse)...

Jo, normalt. Men det her er et meget lille glas, som kommer i en
papæske. Mærket er på æsken, og jeg havde da slet ikke overvejet at
det kunne være et problem.

> Det smager skam også godt - bare ikke alle steder man kan få dét her i
> landet... :'-(

Personligt er det ikke lige min smag. Det smager lidt for meget af
fårefedt. Og det er vel egentlig også meningen. :)

/Trine

Fra : Janti

Dato : 07-02-07 17:38

> [...]
> turistattraktion. Og med de gode offentlige transportmuligheder, så
> kan man komme langt, også selvom man bare har 12 timer.

Så fint at det var vellykket -- tross både kulden og at dere ble stoppet i
tollen!

Jeg håper det løste seg i tollen, og at dere fikk forklart dere.

Sognsvann og Oslo-marka generelt bør dere besøke igjen om sommeren. Det er
flotte områder til både bading og annet friluftsliv.

At du ikke kunne bruke Visa-kort på Rimi, da må det vel ha vært noe galt?
Det har jeg selv aldri opplevd i noen norsk butikk de siste årene.

Jan

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 07-02-07 17:55

"Janti" <janti@_delete_this_chello.no> writes:

> Så fint at det var vellykket -- tross både kulden og at dere ble stoppet i
> tollen!

Vi måtte lige købe en lue til min mand. Han havde glemt sin.

> Jeg håper det løste seg i tollen, og at dere fikk forklart dere.
>
> Sognsvann og Oslo-marka generelt bør dere besøke igjen om sommeren. Det er
> flotte områder til både bading og annet friluftsliv.

Det står allerede på listen over ting vi gerne vil. Fjellet er jo flot
hele året. Og så vil vi have vores hund med. Hende savnede vi godt
nok, omend hun hyggede sig hos mine forældre.

> At du ikke kunne bruke Visa-kort på Rimi, da må det vel ha vært noe galt?
> Det har jeg selv aldri opplevd i noen norsk butikk de siste årene.

De ville også tage et norsk visakort, men ikke et udstedt i Danmark.
Underligt, men vi er jo vant til Dankortet, som de tager alle steder.

Mvh Trine

Fra : Jan

Dato : 07-02-07 18:17

Wed, 07 Feb 2007 17:14:29 +0100, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk>; <u4ppyj66y.fsf@trinekc.dk>; <dk.fritid.rejse>:

>Vi købte aftensmaden i en Rimi og blev overrasket over at de ikke tog
>Visakort.
Vi oplever, at man i mange danske butikker kun kan benytte Dankort (og
Mastercard), og også at man ofte ikke kan benytte ikke-danske
kreditkort i ubetjente benzinstationer.
Jeg vilde dog ha' troet, at Rimi-butikkerne accepterede Visa.
--
/Jan
<jan@jpharo.net>