Afrika okt-nov-dec
Fra : rt

Dato : 29-01-07 15:30

Hej ng

Min kæreste og jeg overvejer en tur til Afrika til næste efterår.
Jeg har tidligere skrevet og fået gode svar fra blandt andre Frank
Løkkegård omkring en tur til Rwanda. Det er denne tur vi nu forsøger
at udvide til en længere tur - men stadig med Rwanda som et af landende.

Vi har oktober, november og december til rådighed, men vi forventer
ikke at have råd til at være væk alle tre måneder. Men måske 2-2,5
måneder. Det ville jo være fantastisk.

Nå, men jeg har nu en del spørgsmål til sådan en rejse, idet jeg intet
kender til Afrika, men blot er fascineret af kontinentet.

Vi har desværre opdaget at netop denne tid er regntid i Rwanda. Den
lille regntid, som de kalder 'small rains'.Så spørgsmålet er nu i
hvilken grad det påvirker rejsen. Vil det overhovedet være penge og
besvær værd, at tage til Afrika på den årtid, eller bør vi i stedet
satse på en anden del af verden, som eksempelvis Mellem- og/eller
Sydamerika eller Sydøstasien? Der er nok af steder, vi gerne vil til.
Så vil vi kunne gemme Afrika til en anden god gang, hvor vi kan tage
af sted på det "rigtige" tidspunkt.

Vi er ikke klar over i hvilken grad regnsæsonen vil påvirke vores
rejse, og vi er ikke klar over om der gælder det samme for andre lande.
Nogen der har erfaringer?

Nå, men hvis det ender med at blive Afrika (som er det vi brænder mest
for lige nu, men som sagtens kan ændres til en anden verdensdel), så
vil jeg meget gerne høre jeres erfaringer og anbefalinger til hvordan
man kan planlægge en tur på måske 2, måske 2,5 måneder i Afrika.

Det eneste vi med sikkerhed ved er, at vi vil en tur til Rwanda. Men
hvilke lande, der ellers vil være gode at vælge og i hvilken rækkefølge,
det håber jeg I kan hjælpe med. Vi vil måske gerne en tur til Zanzibar,
og jeg har hørt godt om Mozambique. Jeg er meget interesseret i det
franske sprog, men det er absolut ikke et krav, at det er et fransk-
talende land, især ikke hvis et af landende er Rwanda. Vi er heller ikke
sikre på hvor mange lande, vi skal udvælge, eller om man kan planlægge
i forhold til vejret, og måske undgå det værste?

Generelt vægter vi sikkerheden meget højt. Vi søger derfor kun at rejse
i lande med bedst mulig sikkerhed. Gerne lande med gode muligheder for
fotografering - ikke at det skal være en afgørende betydning, da jeg er
sikker på, at hele Afrika er foto-værdigt

Jeg håber meget I vil bidrage med jeres erfaringer og meninger.

Enhver kommentar vil blive værdsat.

Hvis I har lyst, er I velkomne til at skrive privat på

runetrusell snabela gmail punktum com

På forhånd tak.

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Pernille og Kennet F~

Dato : 29-01-07 15:50

> [...]
>
> Det eneste vi med sikkerhed ved er, at vi vil en tur til Rwanda. Men
> hvilke lande, der ellers vil være gode at vælge og i hvilken rækkefølge,

Jeg vil VARMT anbefale Uganda. Find pengene og se gorillaer! Once in a
lifetime oplevelse. Læs mere på vores hjemmeside. Vi brugte 4 uger i Kenya
og Uganda, men man kunne godt have brugt en uge mere. Omvendt synes jeg, at
vi fik meget ud af 4 uger. Vi kender en del der har været meget begejstrede
for Etiopien. Så måske starte i Rwanda og så arbejde sig op mod Etiopien?
Det kunne også gå sydpå, men turen fra Rwanda ind i Tanzania er besværlig og
ikke særlig interessant (baseret på research; ikke egen erfaring).

> Generelt vægter vi sikkerheden meget højt. Vi søger derfor kun at rejse
> i lande med bedst mulig sikkerhed.

Så vil jeg igen anbefale Uganda. Der er lidt divergerende meninger om den
nordlige del af landet, men vi oplevede ingen problemer. Det aller
nordligste vil ingen besøge alligevel. Kenya er lidt mere ubehagelig, men
det er primært Nairobi der bør undgås. Vi var i Mombassa, og det var ikke
det store sus. Hvis I har tiden til det, vil det nok være mere interessant
at tage til kysten et andet sted.

Som sagt har vi skrevet lidt på vores hjemmeside. Har I andre spørgsmål
svarer vi meget gerne.

Kennet
--
www.pernille-kennet.dk
.... rejsebeskrivelser fra hele verden ....

Fra : rt

Dato : 31-01-07 09:36

> [...]
> er besværlig og ikke særlig interessant (baseret på research; ikke egen

Tak, Kennet. Jeg kunne godt tro at Uganda bliver et af de lande, vi skal
besøge.
Ikke mindst fordi det ligger lige op ad Rwanda :)

> [...]
> det store sus. Hvis I har tiden til det, vil det nok være mere interessant

Ok, vi skal have undersøgt Zanzibar og/eller kysten i Mozmbique...
Det er nok begrænset hvad vi kan nå, hvis det bliver 2 måneder. Mon ikke
tre lande er passende, 4 måske, men så bliver det nok lidt presset med
tiden.
Gider jo ikke føle at man stresser rundt Vi skal også se hvor mange
penge
vi overhovedet kan få skrabet sammen.

> Som sagt har vi skrevet lidt på vores hjemmeside. Har I andre spørgsmål
> svarer vi meget gerne.

Jeg har luret...det er meget spændende med lidt billeder, beskrivelser og
tips.
Det kan være jeg skriver med konkrete spørgsmål til Uganda, når vi engang
beslutter os for noget bestemt.

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : sailor99

Dato : 29-01-07 23:26

"rt" <ostekongen@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvilken grad det påvirker rejsen. Vil det overhovedet være penge og
> besvær værd, at tage til Afrika på den årtid, eller bør vi i stedet

Hej!

Jeg ville ikke ændre på planerne om Afrika p.g.a. regntiden, som jeg har
haft fornøjelsen af flere gange.
Det regner jo ikke uafbrudt, men kommer i byger, som ganske vist kan være
meget kraftige. - Imidlertid kommer I også til at opleve, hvordan naturen
nærmest "eksploderer", grønnes og springer ud. Det kan ikke beskrives, men
skal opleves.

Rigtig god tur! (Jeg er nok bare lidt misundelig.)

Mvh
Georg

Fra : rt

Dato : 31-01-07 09:46

> [...]
> nærmest "eksploderer", grønnes og springer ud. Det kan ikke beskrives, men

Ja, det lyder jo godt. Men jeg er dog stadig usikker på hvordan regntiden
egentlig vil være. At det regner engang imellem gør os ingenting, men hvis
det
eksempelvis regner det meste af dagen, og det i mængder der holder én
indendørs, så ville vi nok hellere besøge en anden verdensdel.

Vi var i Thailand i sommers i regnsæsonen, og det var ikke noget problem.
Men der var trods alt relativ stor forskel på øst- og vestkyst.

Men du mener altså at det stadig er pengene værd?

> Rigtig god tur! (Jeg er nok bare lidt misundelig.)
Jo tak, Georg. Du skal ikke være misundelig, du har jo været der to gange
allerede, hehe.

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : ;o\)-max-

Dato : 30-01-07 10:59

"rt"
> [...]
> Løkkegård omkring en tur til Rwanda. Det er denne tur vi nu forsøger
> at udvide til en længere tur - men stadig med Rwanda som et af landende.

Overvej at sætte Mozambique på listen - mange jeg mødte i Afrika havde
Mozambique som højdepunktet på deres Afrika tur, jeg var der i december,
og regntiden på det tidspunkt var slem, lukkede veje etc. Men det er
forskelligt
år til år - vær lidt fleksible. Få fat i Loneley Planet og tjek jeres
options, southern
africa er like kommet på gaden i en nyrevideret udgave. -max-

Fra : rt

Dato : 31-01-07 09:49

> [...]
> options, southern
> africa er like kommet på gaden i en nyrevideret udgave. -max-

Hej -max-

Mozambique var også i mine overvejelser, har hørt fra andre, at det
skulle være fedt. Men lukkede veje mv. lyder jo ikke så tiltrækkende.
Har du nogen ide om fra hvornår og til hvornår regntiden er?

Hvilke lande vil du ellers anbefale at putte på listen? Lad mig høre dine
personlige erfaringer?

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : rt

Dato : 31-01-07 11:18

> Få fat i Loneley Planet og tjek jeres options, southern
> africa er like kommet på gaden i en nyrevideret udgave. -max-

Hej Max

Jeg har ledt efter den Lonely Planet-bog, og kan simpelthen
ikke finde den. Jeg kan se at der netop er udkommet en ny
om Botswana og Namibia (jan 07). Jeg kan også se at der
i november 06 udkom en om Sydafrika, Lesotho og Swaziland.
Der er en om Østafrika fra juni 06, og en om vestafrika fra
oktober 06.

Men Southern Africa kan jeg kun se i en udgave fra
september 2003

Help!

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 30-01-07 15:02

"Pernille og Kennet Fˆh" <anonym@mail.dk> on mandag 29. januar 2007 at
15:49 +0100 wrote:
>Jeg vil VARMT anbefale Uganda. Find pengene og se gorillaer! Once in a
>lifetime oplevelse.

Uganda er helt klart en rejse værd - da jeg i sin tid korresponderede med
rt om Afrika, var landet ikke på min liste, da udgangspunktet dengang var
et det skulle være nogle af de fransktalende lande.
Alene mulighederne for at komme til at besøge nogle af de små øer i
Victoria-søen taler for Uganda.

>Så vil jeg igen anbefale Uganda. Der er lidt divergerende meninger om den
>nordlige del af landet, men vi oplevede ingen problemer. Det aller
>nordligste vil ingen besøge alligevel.

Med hensyn til det nordlige Uganda vil jeg nu være noget påpasselig. Nu
ved jeg selvfølgelig ikke hvordan du skelner mellem det nordlige og det
allernordligeste, men det er ikke de mest fredelige egne at besøge. Med
fare for at Bjarne Netmolotov blir sur følger her en kort beskrivelse af
den politiske og religiøse galning Joseph Kony, der er ledere af Lords
Resistant Army. En oprørsgruppe, der hærger i både Uganda og Sydsudan(hvor
jeg har været fornylig - i regntiden, hvilket ikke var så slemt som man
kunne frygte - eksempelvis tog det da kun 10 timer at køre 120 km…): Kony
og LRA er livsfarlige at komme i nærheden af. Ingen ved rigtig hvad Kony
egentlig vil,. ud over at redde sit liv, nu hvor der er en nogenlunde
holdbar fred mellem Nord og Sydsudan(tidligere blev LRA støtte af
Khartoum-regeringen- og endnu tidligere har Ugandas Useveni også støttet
slynglen).
Kony bruger i vid udstrækning børnesoldater, er kendt for at kidnappe børn
og unge i landsbyerne for derefter at tue og tæske dem til lydighed. Et
besøg i en LRA-lejr viste blandt andet mødre på 11-12år, drengesoldater,
der udførte den mest bestialske behandling af fanger osv.
Kony var manden der på et tidspunkt efter en samtale med Gud, meddelte
sine flk at Gud havde befalet at de skulle dræbe alle de mødte på deres
vej denne dag. Det hævdes at det kostede op mod 500 mennesker livet. Andre
- bekræftede - historier går på at han sender grupper af folk ud på
regulære plyndringstogter og altid tager nogle fanger, der kan bære
tyvekosterne væk. det skete blandt andet i Sydsudan, hvor en
hjælpeorganisations base blev ribbet for alt af værdi.
Da vi skulle rejse hjem fra Sydsudan blev vi fløjet ud af FNB på grund af
Kony og LRAs hærgen. Netop nu forlyder det at han søger dybere ind i
Uganda, simpelthen fordi der er for lidt forsyninger at hente i Sydsudan.

I den nordlige del af Uganda hører en del ret urolige provinser til. Gode
venner af mig blev beskudt ret kra$ftigt på en køretur fra Kampala til
Gulu-provinsen, der vel må betgenes som ret nordligt.

Grænseområderne op til Congo kan også være ret usikre. Holder man sig i
stede til områderne mod Victoria Søen, Jinja, Mbale og Soroti samt Masaka
og Mbara er der sikkert nok. Der er nogle fantastiske naturreservater, der
bestemt er besøg værd - her skal man blot sørge for at have rigeligt med
hukommelseskort til kameraet Eksempelvis er parken ved Lake Mburo
fantastisk: http://www.abacusvacations.com/uganda6.html
Man kan også se mere her: http://www.uwa.or.ug/kidepo.html klik på linket
til kort, og alle naturparkerne bliver synlige.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Pernille og Kennet F~

Dato : 30-01-07 23:19

> Med hensyn til det nordlige Uganda vil jeg nu være noget påpasselig. Nu
> ved jeg selvfølgelig ikke hvordan du skelner mellem det nordlige og det
> allernordligeste, men det er ikke de mest fredelige egne at besøge.

Jeg tænkte på Murchison Falls, som er et fantastisk sted at besøge. Det er
nok også det længste man kan komme nordpå.

Kennet

Fra : rt

Dato : 31-01-07 09:42

> [...]
> et det skulle være nogle af de fransktalende lande.
> Alene mulighederne for at komme til at besøge nogle af de små øer i

Ja, det var udgangspunktet, og jeg hører da gerne om andre fransktalende
lande, der ville være et besøg værd. Men stadig med sikkerheden i fokus.
Desuden ligger der vel ikke rigtig fransktalende lande i Øst- og Sydafrika?
Men Uganda er altså en mulighed....det lyder godt.

>klip--- beskrivelse af den politiske og religiøse galning Joseph Kony, der
>er >ledere af Lords Resistant Army. ---klip.

Tak, Frank, for en god, og lidt skræmmende, historie. Det var meget
interessant at læse.
Tror vi holder os fra den nordlige del af landet

> [...]
> Man kan også se mere her: http://www.uwa.or.ug/kidepo.html klik på linket
> til kort, og alle naturparkerne bliver synlige.

Super! Rart med konkrete anbefalinger til steder og byer. Og gode links!

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 30-01-07 15:11

"rt" <ostekongen@FJERNhotmail.com> on mandag 29. januar 2007 at 15:30
+0100 wrote:
>Vi er ikke klar over i hvilken grad regnsæsonen vil påvirke vores
>rejse, og vi er ikke klar over om der gælder det samme for andre lande.
>Nogen der har erfaringer?

Regntiden kan være ret grum, men ikke så slemt i Small Rains-perioden. I
den store regntid kan være meget vanskeligt at komme frem i visse egne,
hvor vejene nærmest er skyllet væk.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : rt

Dato : 31-01-07 09:53

> Regntiden kan være ret grum, men ikke så slemt i Small Rains-perioden. I
> den store regntid kan være meget vanskeligt at komme frem i visse egne,
> hvor vejene nærmest er skyllet væk.

Ok...ja, jeg ved godt det er svært at 'forstå' regntiden og hvor slem den
er,
før man selv oplever den. Men hvordan mener du den vil påvirke vores rejse,
når det nu er i small rains-perioden?

Mht. planlægning af turen, vil det så være en fordel at besøge Rwanda i
starten
af regntiden eller i slutingen af regntiden, eller kan det komme ud på et?

Har alle de østlige lande samme regntid, eller er der lande, der ikke er
påvirket?
Og hvordan med de mere sydlige lande?

Nu ved jeg ikke hvilke områder du har besøgt, men har du nogle anbefalinger
til vores liste? Jeg hører meget gerne dine personlige erfaringer.

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Preben Q

Dato : 31-01-07 19:20

De fleste turister tager til Afrika for at se på giraffer og løver.

Men hvis man også interesserer sig for at møde hyggelige mennesker vil jeg anbefale
Ghana i Vestafrika. Engelsktalende. Fredelig (ingen islambøvl).
Se et par videoklips på www.galleri-bisart.dk

Mobiltelefon og internet virker i de største byer. Tålelig klima i hovedstaden Accra -
25-30 grader. Gode strande.
NordGhana er ægte uspoleret primitiv afrika, men det kræver udholdenhed (40 grader og
ingen faciliteter).

Fra : rt

Dato : 01-02-07 08:27

> [...]
> hovedstaden Accra - 25-30 grader. Gode strande.
> NordGhana er ægte uspoleret primitiv afrika, men det kræver udholdenhed

Hej Preben

Tak for din kommentar.

Ghana lyder da mgægtig interessant. Det ligger godt nok i den anden side
af kontinentet, men ikke at det nødvendigvis udelukker det.

Det med "gode strande" tiltaler i hvert fald kæresten ;--)

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : ;o\)-max-

Dato : 01-02-07 08:49

> [...]
> af kontinentet, men ikke at det nødvendigvis udelukker det.
>
> Det med "gode strande" tiltaler i hvert fald kæresten ;--)

Ville nok vælge det Indiske ocean, frem for kolde Atlanterhav,
forskellen er som Vesterhavet vs. det røde hav, smag og behag.
-max-

Fra : rt

Dato : 01-02-07 10:08

> Ville nok vælge det Indiske ocean, frem for kolde Atlanterhav,
> forskellen er som Vesterhavet vs. det røde hav, smag og behag.
> -max-

Max, kender du til strandene i eksempelvis Mozambique?

Og den lonelyplanet bog, du nævte, hvor finder du den henne?

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : ;o\)-max-

Dato : 01-02-07 10:14

> [...]
>
> Max, kender du til strandene i eksempelvis Mozambique?
>
> Og den lonelyplanet bog, du nævte, hvor finder du den henne?

amazon.com - køb bogen, alle strandende vil være beskrevet,
dykker steder og dykker centre, kan du formentlig finde på
nettet, og i coast to coast guiden, som du kan samle op de
fleste steder i det sydlige afrika, den er gratis. -max-

Fra : rt

Dato : 01-02-07 12:17

> [...]
> nettet, og i coast to coast guiden, som du kan samle op de
> fleste steder i det sydlige afrika, den er gratis. -max-

Jeg har ledt på dåe amazon.co.uk og på lonelyplanet.com,
og den nyeste udgave af southern africa er fra 2003.
Kunne håbe på der snart kommer en ny...

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : ;o\)-max-

Dato : 01-02-07 12:36

"rt"

> Jeg har ledt på dåe amazon.co.uk og på lonelyplanet.com,
> og den nyeste udgave af southern africa er fra 2003.
> [...]

Jeg fandt den der - udkommer i marts - den var udkommet i
Syd Afrika og var på vej til Namibia da jeg var der, havde ikke
tålmodighed til at vente - men måske har de trukket den tilbage,
2003 udgaven kan du ikke bruge til noget som helst. -max-

Fra : rt

Dato : 01-02-07 13:11

> [...]
> tålmodighed til at vente - men måske har de trukket den tilbage,
> 2003 udgaven kan du ikke bruge til noget som helst. -max-

Øv øv...ville ellers være fedt med én bog der dækkede det
meste...

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : rt

Dato : 08-02-07 08:42

Ingen med anbefalinger til, eller meninger om konkrete lande?
Erfaringer søges...

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 08-02-07 10:13

"rt" <ostekongen@FJERNhotmail.com> on torsdag 8. februar 2007 at 8:41
+0100 wrote:
>Ingen med anbefalinger til, eller meninger om konkrete lande?
> Erfaringer søges...

Århh, de har da osse fået en del

Jeg kan da så fortælle at jeg til næste sommer tager familien med til
Sydafrika. De er alle lettere misundelige på rejserne, som jeg normalt
gennemfører i job-sammenhæng og på egen hånd.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : rt

Dato : 08-02-07 11:54

> Århh, de har da osse fået en del

Jaaaa, jeg ved det godt. Men man kan ikke få nok ;--)
Jeg har fået anbefalet Uganda og Rwanda, sådan direkte. Men kunne
da godt tænke mig at høre fra eksempelvis dig om andre lande, også
gerne lande i området, som du ikke vil anbefale. Er også tændt på Zanzibar
og måske Mozambique.

Jeg er også interesseret i at høre hvordan man kommer rundt, både
internt i landene, men også fra land til land. Det er ikke let at nå frem
til
et antal lande, man vil/realistisk kan nå at besøge, når jeg intet aner om
transportmulighederne. Og er ret meget i tvivl om, hvor mange lande
vi skal sætte på listen. Og hvilken rækkefølge der tids-, vejr- og
transport-
mæssigt er smartest. Og hvor lang tid man bør have i hvert land, ja jeg
ved godt at man ikke kan svare entydigt på dette, men bare en rettesnor,
altså hvor meget er der at se, opleve osv...

Hvis du vil, må du da meget gerne fortælle om de andrelande du har
besøgt, og dine indtryk herfra.

Og den skide regntid bekymre mig stadig, da jeg er i tvivl om hvor slemt
det egentlig er. Har du været i Østen, Thailand eksempelvis? Og kan det
sammenlignes med regntiden dér?

Anyways, jeg er meget glad for alle dine kommentarer, og hvis du på
et tidspunkt overhovedet orker at skrive mere, så gør det endelig!

> Jeg kan da så fortælle at jeg til næste sommer tager familien med til
> Sydafrika. De er alle lettere misundelige på rejserne, som jeg normalt
> gennemfører i job-sammenhæng og på egen hånd.

Det kan jeg godt forstå! Både at de er misundelige og at du hiver dem
med ;--)

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : ;o\)-max-

Dato : 08-02-07 13:09

"rt"

> Jaaaa, jeg ved det godt. Men man kan ikke få nok ;--)

Endnu et site, stadig under konstruktion..
www.safarisforphotographers.com
-max-

Fra : rt

Dato : 09-02-07 09:47

> Endnu et site, stadig under konstruktion..
> www.safarisforphotographers.com
> -max-

Tak, Max...den er føjet til foretrukne.

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 08-02-07 14:11

"rt" <ostekongen@FJERNhotmail.com> on torsdag 8. februar 2007 at 11:53
+0100 wrote:

> [...]
>da godt tænke mig at høre fra eksempelvis dig om andre lande, også
>gerne lande i området, som du ikke vil anbefale. Er også tændt på Zanzibar

Mozambique er bestemt en stor oplevelse, men her skal man altså være klar
til at møde et meeeget fattigt land. Betydeligt fattigere end mange andre
af de afrikanske lande.

> [...]

>et antal lande, man vil/realistisk kan nå at besøge, når jeg intet aner om
>transportmulighederne. Og er ret meget i tvivl om, hvor mange lande

Mellem landene er det både lettest og hurtigst at flyve. Flysikkerheden er
go' nok når det udenrigs. Internt foretrækker jeg at køre i det omfang det
kan lade sig gøre, og hvis der er mulgihed for tog, springer jeg også
gerne på. For den del år siden, da det stadig var sikkert at rejse i
Zimbabwe, gennemførte jeg en tog dages togrejse ned gennem landet.
Uforglemmeligt - jeg rejste på 2. klasse i selskab med blandt andet nogle
høns og en neklet ged, samt en masse sorte, der syntes det skideskægt med
sådan en blegfed dansker. Vi drak nogle lokale lunkne øl, sang en masse og
hyggede os gevaldigt. De syntes godt nok at danske sange var noget
underligt noget; det kan skyldes min ikke ret kønne sangstemme

>Hvis du vil, må du da meget gerne fortælle om de andrelande du har
>besøgt, og dine indtryk herfra.

Malawi er altså et helt fantastisk land. Jeg var der for et par år siden,
med ungangspunkt i Blantyre i den sydlige del af landet. Landet er
umådeligt smuk - men det passer jo på ret mange af de Afrikanske lande,
navnlig i den sydlige del.
En tur ud til Malawi-søen er et must og der fondes flere gode og
fornuftige hoteller omkring søen. M;en også bare en tur ud i det blå
gennem landsbyer, besøg på lokale markeder osv. er en kæmpe oplevelse. Pas
på gadehandlere. De er nærmest umulige at slippe af med. Man aner
selvfølgelig aldrig om man er blevet snydt - så det er man helt sikkert
Gå roligt ud fra at prisen er sat mindst dobbelt så høj som det er
rimeligt. Hyr en lokal guide med bil, det er både den letteste og sikreste
måde at komme rundt på. Ikke fordi landet er specielt usikkert at færdes
i, men alligevel… det handler også om hvor erfaren en Afrika-rejsende man
er. Er man vant til at færdes i disse lande, hvor fattigdommen er tydelig
og man altid repræsenterer en ufattelig rigdom, og kan håndtere at disse
fattige naturligvis forsøger at få nogte ud af en, ja så er det ikke så
svært. Det handler naturligvis også om at bruge sin sunde fornuft. I
Blantyre er der f.eks. en slags taxa-kvarter, hvor man bestemt ikke sal
færdes på egen hånd efter mørkets frembrud, men med en god lokal guide, er
det nu sikkert nok.
Der er utroligt mange (rigtig gode) indiske restauranter i Blantyre og
også i hovedstaden Llilongwe. Inderne er ikke specielt velset blandt de
sorte, hvilket ikke er helt uforståeligt, når man ser indernes ret
arrogante og nedladende adfærd. Men mad kan de lave.

>Og den skide regntid bekymre mig stadig, da jeg er i tvivl om hvor slemt
>det egentlig er. Har du været i Østen, Thailand eksempelvis? Og kan det
>sammenlignes med regntiden dér?

Den lille regntid ville jeg godt turde satse på - altså det bliver jo bare
en anden oplevelse. Lidt mere besværlig måske, men bestemt noget specielt.
Man må selvfølgelig bare ikke være bange for vand

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : rt

Dato : 09-02-07 09:53

> Mozambique er bestemt en stor oplevelse, men her skal man altså være klar
> til at møde et meeeget fattigt land. Betydeligt fattigere end mange andre
> af de afrikanske lande.

Så længe der bare er et nogenlunde ordentlig sted at bo, så er jeg sikker
på det vil være en fed oplevelse.

> [...]
> hyggede os gevaldigt. De syntes godt nok at danske sange var noget
> underligt noget; det kan skyldes min ikke ret kønne sangstemme

Det lyder som en fantastisk togtur
Når du nu siger at du foretrækker at kører, når vi snakker internt i landet,
mener du så at du lejer en bil selv, eller kører i taxi, eller lejer en bil
med
chauffør, som du anbefaler andetsteds? Eller er det kun til safariudflugter,
du mener?

> [...]
> sorte, hvilket ikke er helt uforståeligt, når man ser indernes ret
> arrogante og nedladende adfærd. Men mad kan de lave.

Jeg er sikker på de fleste af landene vil være superfede at besøge, men som
tidligere nævnt vægter min kæreste og jeg sikkerheden højt. Men tak
for anbefalingen. Vi må se på det.

> Den lille regntid ville jeg godt turde satse på - altså det bliver jo bare
> en anden oplevelse. Lidt mere besværlig måske, men bestemt noget specielt.
> Man må selvfølgelig bare ikke være bange for vand

Hmm..ja. Men regner det hver dag? Eller hvordan foregår det?

Tak for alle dine kommentarer, Frank.

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 08-02-07 15:28

Kom lige til at tænke på, at hvis du gerne vil læse lidt om Afrikas
historie, så har journalisten Peter Thygesen skrevet en aldeles glimrende
bog "Congo, formoder jeg" Udgangspunktet er, som titlen mere end antyder,
Congo fra Stanlys tid der og frem til idag. Men Congos historie er meget
forbunden med nabolandene. I det hele taget giver bogen et godt billede af
afrikansk kultur og tænkemåde. At den så er ligeså medrivende som en god
spændingsroman, gør det jo ikke dårligere. Hermed anbefalet!

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : rt

Dato : 09-02-07 09:47

> [...]
> afrikansk kultur og tænkemåde. At den så er ligeså medrivende som en god
> spændingsroman, gør det jo ikke dårligere. Hermed anbefalet!

Mange tak!
Den vil jeg overveje at ønske mig til min fødselsdag

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 09-02-07 10:30

"rt" <ostekongen@FJERNhotmail.com> writes:
> [...]
>bil
>med
>chauffør, som du anbefaler andetsteds? Eller er det kun til

Det afhænger af landet om jeg selv kører. I eksempelvis Malawi ville jeg
ingen betænkeligheder have, i hvert fald ikke i dagtimerne. Når de er
mørkt er det en anden sag, simpelthen fordi vejskilte og den slags ikke er
det, der er mest af, ligesom vejene er ustyrligt dårlige. Det afhænger
også af hvorfor jeg er på stedet. Er det arbejde er det en fordel af have
en bil med chauffør, det gå hurtigere, man har en stedkendt med, og
fremfor alt en der taler nogle af de lokale dialekter. Desden kan man
skafe sig tid til at få skrevet nogle artikler

Snip en masse om Malawi

>Jeg er sikker på de fleste af landene vil være superfede at besøge, men
>som
>tidligere nævnt vægter min kæreste og jeg sikkerheden højt. Men tak
>for anbefalingen. Vi må se på det.

Misforstå mig ikke. Malawi er sikker nok. den beskrevne situation gælder
for stsort set alle afrikanske byer. Sørg i hotellet reception, der får
man altid gode svar.

>bare
>specielt.
>
>Hmm..ja. Men regner det hver dag? Eller hvordan foregår det?
Det er noget forskelligt. Ofte kommer der nogle heftige byger på en eller
to timers varighed, men man kan også komme ud for en solid omgang
heldagsregn.
Jeg mailer dig lige et par billeder, der viser hvordan regntid kan slå
igennem.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : rt

Dato : 09-02-07 12:45

> [...]
> fremfor alt en der taler nogle af de lokale dialekter. Desden kan man
> skafe sig tid til at få skrevet nogle artikler

Jeg tror jeg ville have store betænkeligheder ved selv at køre, men hvem
ved, man ændrer ofte mening, når man har været et sted et stykke tid. Havde
samme forbehold da jeg tog til Thailand, men endte alligevel med at fræse
rundt på en scooter. Men der er nok mange fordele med at have en guide med.
Men det
er garanteret også halvdyrt.

> Misforstå mig ikke. Malawi er sikker nok. den beskrevne situation gælder
> for stsort set alle afrikanske byer. Sørg i hotellet reception, der får
> man altid gode svar.

Ja ok. Går så ud fra at de lande du nævner er så sikre som de fås i Afrika.

Tak....jeg har svaret dig.

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 09-02-07 16:24

"rt" <ostekongen@FJERNhotmail.com> on fredag 9. februar 2007 at 12:45
+0100 wrote:
>Men der er nok mange fordele med at have en guide med.
>Men det
>er garanteret også halvdyrt.

Njarhh, tjoooo, tjaaaaa

Det er ikke gratis, selvom man kommer langt med 40-50 $ for en dag, og
hvis man ser det som en måde bådfe at komme frem til et rart/spændende
sted, samtidig med at man henter nogle lokale informationer, så er det
vel ikke så galt.å
Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 09-02-07 16:24

+0100 wrote:
>Tak....jeg har svaret dig.

Har du det??

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : rt

Dato : 12-02-07 08:51

> Har du det??

Ja, har du ikke modtaget den?
Jeg tillod mig at svare fra en anden e-mail-adresse, da jeg aldrig
bruger den du har skrevet til.
Glem at jeg spurgte hvilket land billederne var fra, det havde du jo
skrevet

Underligt hvis du ikke har modtaget den.

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 12-02-07 09:06

"rt" <ostekongen@FJERNhotmail.com> on mandag 12. februar 2007 at 8:51
+0100 wrote:

>Underligt hvis du ikke har modtaget den.

Det har jeg desværre ikke.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : rt

Dato : 12-02-07 09:51