Max vind?
Fra : Ukendt

Dato : 21-01-07 00:26

Hej

Er lige hjemkommet fra den værste rejse i mands minde. Fløj fra Hamborg til
London og derfra videre til Newcastle den 15/1. Landingen var total vild og
brutal hvor flyet faldt en 5-10m adskillige gange under indflyvningen, vi
ramte banen met et hjul og først længe efter fik flyveren kontakt med alle
hjul. Flyvet zigzag'ede hele vejen hen ad landingsbanen og jeg frygtede at
det ville falde af landingsbanen (Airbus A319).
Stor var min bekymring da jeg skulle flyve tilbage af samme rute den 18/1 og
vi blev da også 1 time forsinket fordi der var orkan over london. Men så
pludselig meldte personalet at vi kunne tage afsted til London fordi vi
kunne ramme lige i orkanens øje. Afsted vi kom med en smule rusken i flyvet.
Men ak, da vi ankom til London må vi have misset "øjet" fordi allt begyndte
at klapre i flyet, vingerne baskede op og ned og piloten kæmpede en brav
kamp for bare at holde flyet. Talrige gange kom vi til store lufthuller så
folk sad og skreg af frygt for at vi skulle hamre ned i landingsbanen.....ja
og vi kom faktisk ind på banen i en 45° vinkel mens landingsstellet lød som
om det blev hamret helt i bund.
Jeg troede min sidste time var kommet.

Er det pilotens vurdering der ene og alene afgør hvornår et fly kan starte
og evt. lande?
Jeg synes det var vildt uforsvarligt at lande i Heathrow midt i en orkan og
med voldsomme kastevinde. Utroligt at ingen liv gik tabt. Et par timer
senere blev alle fly til Heathrow aflyst pga. vejret. Men jeg mener slet
ikke flyet burde være startet fra Newcastle i det vejr.

At folk gik og brækkede sig i lufthavnen pga. flyvesyge behøver man dårligt
nævne,

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-07 15:24

> [...]
> ikke flyet burde være startet fra Newcastle i det vejr.
>
> At folk gik og brækkede sig i lufthavnen pga. flyvesyge behøver man

Det lyder som en spændende tur.
Jeg elsker når det blæser, og jeg skal flyve.
Jeg har dog aldrig prøvet at folk direkte skreg af frygt.
Det er faktisk helt normal procedure at lande på et hjul i sidevind, og det
er hjulet op mod vinden.
Flyet, vingerne, og hjulene kan tåle helt vildt meget belastning, og helt
sikkert mere end du tror.

Fra : Jørgen Foged

Dato : 21-01-07 16:20

Tom wrote:
> [...]
> fik flyveren kontakt med alle hjul. Flyvet zigzag'ede hele vejen hen
> ad landingsbanen og jeg frygtede at det ville falde af landingsbanen
[..]

Uden sammenligning i øvrigt, så kæmper en chauffør i en moderne bil vel
heller ikke en brav kamp bag rattet, pga. vindstød og sidevind.
Jeg tror nu ikke at piloten/erne har kæmpet en speciel hård kamp for at
holde maskinen. Men det føltes måske sådan når man ikke selv er pilot. Min
gamle mormor tror også at vi er ved at dø, hver gang jeg accellerer kraftigt
pga. en overhaling i bil. Men hun har ikke kørekort og ved intet om
bilkørsel. Derfor føles det måske ekstra voldsom for hende, hvor vi andre
bare føler det naturligt.
Men at lande en Airbus på kattepoter i storm eller orkan, er selvfølgelig en
umulighed. Det vil altid blive lidt mere voldsomt end normalt. Og selvom
Heathrow stoppede al flyvning kort efter, så er der en sikkerhedsmargin. Så
det kunne sikkert blive endnu værre, og stadig med en vis portion sikkerhed.

--
Jørgen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 21-01-07 18:37

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in

> Er det pilotens vurdering der ene og alene afgør hvornår et fly kan
> starte og evt. lande?

Nej. Flyet skal været clearet til start/landing af lufthavnen. Når et fly
er clearet er det alene cockpittet der beslutter om der skal
startes/landes.

Mange ting har indflydelse på om fly bliver clearet til landing, herunder
bl.a. flyets brændstofmængde.

> Jeg synes det var vildt uforsvarligt at lande i Heathrow midt i en
> orkan og med voldsomme kastevinde.

Det lyder også barskt, men et moderne fly kan faktisk tåle utroligt store
belastninger. Det ændrer naturligvis ikke på at det er farligere at lande
under de betingelser du beskriver, men det er sjældent hensyn til flyet der
er problemet.

Kastevinde kan have ringe eller ingen betydning for flyets evne til at
lande sikkert nok, men derfor kan de godt føles meget voldsomme for
passagererne.

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-07 23:20

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
> Hej

(snip)

> Er det pilotens vurdering der ene og alene afgør hvornår et fly kan starte
> og evt. lande?
Hej Tom.

Nej.

Hver flytype har sine begrænsninger for sidevind og max. vind hvorover det
ikke må starte eller lande. Disse grænser bliver fastsat under
typegodkendelsen af flyet og derefter skrevet ind i håndbogen til flyet med
en vis sikkerhedsmargin. Under uddannelsen til at flyve typen er disse
begrænsninger nogle af de ting som piloterne skal kunne udenad inden de
bliver godkendt til at flyve typen. Disse begrænsninger bliver også
gennemgået/vurderet under gennemgangen af vejret inden afgangen.

Er vinden under disse grænser, er der flyteknisk set intet til hinder for at
flyve, men det er altid pilotens ansvar at flyvningen kan gennemføres
sikkert. I denne vurdering indgår bla. vejret men også piloternes
træningstilstand, vægten på flyet, trafikmængden og en hel masse andre
faktorer.

Når de vælger at sende jer afsted så I rammer "orkanens øje" så er det fordi
vinden og vejret ikke vil overstige disse grænser indenfor den tid det tager
at flyve ruten. At det føles vildt da I skulle lande behøver ikke at betyde
at I ikke ramte orkanens øje :)

To timer svarer ganske nøje til den tid det tager for et "øje" at passere en
lokation og derved har der ikke været nogen større risiko ved jeres landing.
Klart har det været en landing der har krævet pilotens fulde opmærksomhed,
men husk på at disse mennesker flyver disse fly hver eneste dag, og trænes
og tjekkes meget jævnligt, - og sidst men ikke mindst, at de sidder forrest
og derved får resten af jer i lige i nakken hvis de klasker flyet i jorden
;) Når man vælger at indstille flyvningen, så er det fordi vinden enten er
blevet for stærk eller har drejet sig i en vinkel så sidevinden overskrider
de grænser der er fastsat.

> [...]
> senere blev alle fly til Heathrow aflyst pga. vejret. Men jeg mener slet
> ikke flyet burde være startet fra Newcastle i det vejr.

Det kan virke meget voldsomt at flyve i så hårdt vejr, men hvis vinden er
nogenlunde på langs af banen (+- 30 grader) så er det faktisk ikke det store
problem at flyve i storm.

Problemet med turbulens optræder generelt i højder hvor det ikke er en
sikkerhedsrisiko i forbindelse med start og landing, men også dette er der
regler og begrænsninger for. Det kan føles ret voldsomt når man ikke selv
kan se direkte fremad og ikke selv har fat i styregrejerne.

Selve proceduren hvor flyet sættes på et hjul og senere på de andre under
landing er ganske normal procedure i sidevind og noget af det der jævnligt
trænes i. Også proceduren med at flyve noget der nærmest virker som sidelæns
under start/landing er ganske normalt. Det gøres for at holde flyet på en
lige kurs på langs af midten af banen så flyet ikke skubbes ud over siden af
banen og ud af kurs. Det kan godt se fuldstændigt vanvittigt ud, men er
altså ganske normal procedure. Det er fuldstændigt det samme når du i din
bil styrer med rattet op imod en stærk sidevind - det giver lidt ryk i bilen
når du kommer i læ, men er ikke noget egentligt problem.

Landingsgrejet på et fly skal faktisk testes bla. ved flyets maksimale
sidevindsbegrænsning hvor der landes i netop denne situation - altså at
flyet sættes på banen med den vinkel. Kan understellet ikke holde til den
belastning, bliver det ikke godkendt. Generelt kan man sige at passagerfly i
dag - og herunder også en Airbus 319 - er bygget til at kunne holde til
belastninger som ville betyde at passagererne ville besvime hvis de blev
udsat for dem :)

> At folk gik og brækkede sig i lufthavnen pga. flyvesyge behøver man
> dårligt nævne,

Næ - det er jo samme problem når folk har opholdt sig 2 døgn på en
underdrejet englandsfærge i stormvejr :)

Mvh
Jesper

Fra : Trent Stensnes

Dato : 22-01-07 11:47
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-01-07 11:59

Jesper Thomsen skrev:
> [...]
> en Airbus 319 - er bygget til at kunne holde til belastninger som
> ville betyde at passagererne ville besvime hvis de blev udsat for

I forbindelse med tv-reportagerne fra stormen i torsdags, så
man en BAE-146 (4-motores mindre jetfly) starte i sidevind.
Det så også ret dramatisk ud.

--
Herluf :·)

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-07 19:08

> I forbindelse med tv-reportagerne fra stormen i torsdags, så
> man en BAE-146 (4-motores mindre jetfly) starte i sidevind.
> Det så også ret dramatisk ud.

Det føles i hvert fald 10 gange værre når man sidder i flyet. Virkelig grim
oplevelse

--
Tom