Livigno - rute i bil
Fra : TL

Dato : 11-01-07 11:12

Vi skal om et par uger til Livigno i egen bil. Jeg har set nærmere på
kørselsruten dertil og er nået frem til, at man enten kan køre gennem
Schweiz eller gennen Østrig.

Kører man gennem Schweiz skal man gennem Gotschnatunnelen (som jeg et sted
har set, kun skulle have åbent fra 8-20), med jernbane gennem
Vereinatunnelen (ca. 200,- pr. vej) og endelig gennem Munt la Schera
tunnelen (jf. www.livigni.com skulle den også "kun" have åbent fra 8-20).

Kører man gennem Østrig, kan man "nøjes" med Munt la Schera tunnelen.

Hvilken vej kan I anbefale og kan det virkelig passe, at Munt la Schera
tunnelen kun er åben mellem 8-20? Det må da give en vanvittig lang kø fx
lørdag morgen.

På forhånd tak!

Thomas

Fra : Klaus Fogh

Dato : 11-01-07 22:07

"TL" <Thomas.Larsen//FJERN//@uni-c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvilken vej kan I anbefale og kan det virkelig passe, at Munt la Schera
> tunnelen kun er åben mellem 8-20? Det må da give en vanvittig lang kø fx

Hej Thomas

Så besværligt behøver det slet ikke at være. Jeg ville vælge turen igennem
Schweiz men ikke vælge jernbanen.
Turen ned gennem Tyskland på A7 helt til Memmingen. Derefter ad A96 mod
Bergenz, som ligger lige i trekanten imellem Tyskland Østrig og
Schweiz, -hvis man vil undgå en motorvejsafgift igennem Østrig kan man vælge
landevejen igennem Bregenz, en smuk tur som måske forlænger rejsen med ca.
20 min.
Efter Bregenz ad A13 ned gennem Schweiz. Igennem San Bernadino
tunnellen, -som er incl. i motorvejsvignettet for Schweiz. Videre ad A2 mod
Milano og derfra A7 mod Genova og endelig A12 til Livorno.
Vær opmærksom på at en vignet til motorvejskørsel i Schweiz koster ca. 200,-
kr og skal være påsat fra indkørsel på motorvejen, -den kan købes hjemmefra
hos f.eks. FDM.

God tur
Klaus Fogh

Fra : TKL

Dato : 12-01-07 17:10

> [...]
> tunnellen, -som er incl. i motorvejsvignettet for Schweiz. Videre ad A2
> mod Milano og derfra A7 mod Genova og endelig A12 til Livorno.

Tak for inputtet, Klaus. Men nu skal vi til Livigno og ikke til Livorno, så
jeg bliver nødt til at finde en anden rute

Thomas

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-01-07 16:47

TKL wrote:

> Tak for inputtet, Klaus. Men nu skal vi til Livigno og ikke til
> Livorno, så jeg bliver nødt til at finde en anden rute

Kør ned ad A7´eren - helt ned i bunden. Bliv gerne på landevejen for at
spare vignetten, det koster ikke særlig meget. Det tvinger jer bl.a. igennem
Landeck i stedet for udenom, nogle få km kører I langs motorvejen, der er
ikke den store tidsrøver i at spare pengene. Fortsæt forbi Samnaun (et andet
toldfrit område i det østligste Schweiz. Derfra er der kun et par timer til
Livigno.

--
Per, Esbjerg

Fra : Otto

Dato : 21-01-07 21:32

I gamle dage kørte jeg over München, videre mod Garmish Partenkirchen ind i
Schweiz hvor vi passerede byen Zernez.
Det er det eneste, jeg kan huske, ja og så var der tunnellen, inden man kom
til byen, jeg husker ikke om der var åbningstider.
Ikke nogen problemer.