Prisniveau Rusland ...
Fra : Jan Tovgaard

Dato : 07-01-07 11:16

hejsa:)

vi påtænker lidt at bruge vores bonuspoint til en forlænget weekend fra
Torsdag morgen til Søndag aften i enten
St. Petersborg eller Moskva. Er der forskel i prisniveauet i disse 2
russiske byer? og hvordan er det generelle prisniveau
i Rusland. Er det billigere end Danmark? hvad med i forhold til Letland og
Litauen som også er inde i vores overvejelser..

Kan finde mig frem til at man skal have visum til Rusland, det er vel stadig
gældende :(

Hvilken by er at anbefale, og mest spændende af de 2?

Vores weekend skulle ligge ca. i midt april, hvilket vel er udmærket
tidspunkt at besøge rusland på?

mvh jan

Fra : John

Dato : 07-01-07 12:10

Jan Tovgaard skrev:
> [...]
> Litauen som også er inde i vores overvejelser..
>
> Kan finde mig frem til at man skal have visum til Rusland, det er vel stadig

Ja.
Jeg har selv gode erfaringer med www.airrep.dk i den forbindelse. Men
der er mange andre der klarer den slags også.

> Hvilken by er at anbefale, og mest spændende af de 2?
>
> Vores weekend skulle ligge ca. i midt april, hvilket vel er udmærket
> tidspunkt at besøge rusland på?

Moskva er ikke nogen billig by og skulle jeg vælge mellem de to byer ud
fra seværdigheder, ville jeg klart vælge Sankt Petersborg.

Mange steder i Moskva er priserne på niveau med Danmark.

Mvh

John

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 07-01-07 16:04

"Jan Tovgaard" <jantovgaard@yahoo.dk> on søndag 7. januar 2007 at 11:15
+0100 wrote:
> [...]
>og
>Litauen som også er inde i vores overvejelser..

Letland og lithauen er noget billigere end Rusland, og har en masse at
byde på, men slet slet ikke på niveau med Rusland efter min opfattelse.

Jeg ville vælge Skt Petersborg hvis der er første rejse til Rusland -
alene på grund af sprogforholdene er det lidt lettere at klare sig der.
Byen har kolossalt meget at byde på, fra Vinterpaladset over Isak
Katedralen til Peter-Poul fæstningen og katedralen, hvor Dagmar jo netop
er blevet lagt i Sakrofag.
Jeg har flere gange boet på Hotel Moskva, der ikke hører til blandt de
billigeste(men heller ikke de dyreste) hoteller i byen. Hotellet er godt
fordi det ligger så centralt, lige for enden af Nevskij, der er byens
hovedstrøg, ligesom der er en metrostation i samme bygningskompleks.
Byen har alt hvad man kan ønske sig af både oplevelser, indkøbsmuligheder
og spisesteder i alle prisklassere og kategorier.
Skal det være fint og dyrt skal man ikke snyde sig selv for en middag på
hotel Astoria - det hotel som det hævdes at Hitler havde planlagt at
indtage sejrsmiddagen på efter den æange belejring af byen.
Besøg endelig i den forbindelse det lille belejringsmuseum - det er en
både dyster og knugende oplevelse, men er alligevel noget ganske særligt.
En besøg på Peterhof-paladset med det mange springvand og fontæner er
bestemt også værd at se på - der er mulighed for at sejle fra Skt.
Petersborg til paladset. Peterhof er bygget efter ønske fra Peter den
Store, der ville have et Versailles-lignende sted, blot bedre. Peter den
Store var desuden meget nøjeregnende med hvordan paladset blev bygget og
parken planlagt. Springvandssystemet er verdesn største og blev dengang
opfattet som ganske enestående.
Katarinapaladset i Tsarskole Selo er også et besøg værd - her ses blandt
andet det verdensberømte ravværelse, hvor gulve og vægge er beklædte med
rav.
Natteliv er der masser af, fra kabaret-steder over balletten(der er et
besøg værd, også selvom man egentlig ikke er til ballet), jazz-klubber og
rock-rap og techno-steder til deciderede natklubber.
Selve byen - eller rettere centrum - er i sig selv en rejse værd. En
slags nordens Vendig og Paris - Venedig på grund af de mange floder og
kanaler, Paris på grund af byens sælsomme storhed i planlægning og
byggestil.
Prisniveauer ligger generelt noget under det danske - dog er
hotelpriserne ved at komme godt med. Man kan sagtens gå ud og spise godt
for omkring en 100 kr. seddel pr person, men det kan bestemt også gøres
væsentligt dyrer.

>Kan finde mig frem til at man skal have visum til Rusland, det er vel
>stadig
>gældende :(

Jeg har hidtil ladet hotellerne tage sig af den side af sagen - der man
skal nemlig være i besiddelse af en invitation, for at kunne få et visum -
visum koster så vidt jeg husker 5-600 kroner - regn med det samme i gebyer
til hotellet. Dser var en periode, hvor man personligt skulle møde op på
den russiske ambassade i København for henholdvis at aflevere og afhente
sit pas, men muligvis kan man i dag nøjes med at sende det. Ambassaden er
ret servicemindede og effektive.

>Vores weekend skulle ligge ca. i midt april, hvilket vel er udmærket
>tidspunkt at besøge rusland på?

April er glimrende - blot kan det stadig være noget koldt - har i mulighed
for at skubbe rejsen til juni, får i sommer og de berømte hvide nætter.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311