Nye regler eller?
Fra : Bjarne

Dato : 03-01-07 17:37

Er dette noget nyt/ny lovgivning?
Det er noget Sterling skriver i nyhedsbrev

"Sterling anbefaler at du tegner en privat rejseforsikring, da
internationale luftfartsselskaber kun har begrænset ansvar for
forsinket, mistet eller beskadiget bagage, i henhold til reglerne under
den danske luftfartslov, Befordrerens ansvar; bagage er defineret som
kufferter/tasker/rygsække, som indeholder normale beklædningsgenstande...."

vh

Bjarne

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 03-01-07 18:29

Bjarne <netmolotow@varmpost.com> wrote in

> Er dette noget nyt/ny lovgivning?
> Det er noget Sterling skriver i nyhedsbrev

Nej, intet nyt dér.

Loven er ikke ændret siden decemer 2005:

http://147.29.40.90/_LINK_A664582258/632&ACCN/A20050148429

Fra : Bjarne

Dato : 04-01-07 08:50

Kent Oldhøj skrev:
> Bjarne <netmolotow@varmpost.com> wrote in

> Nej, intet nyt dér.
>
> Loven er ikke ændret siden decemer 2005:
>
> http://147.29.40.90/_LINK_A664582258/632&ACCN/A20050148429
Tak.

Jeg kunne ikke komme på linket i nat, men Sterlings nyhedsbrev fik det
til at se ud som man var ret dum hvis man ikke tegnede ekstra forsikring

Bjarne

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 04-01-07 13:21

Bjarne <netmolotow@varmpost.com> wrote in news:459cb18d$0$2093
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Jeg kunne ikke komme på linket i nat, men Sterlings nyhedsbrev fik det
> til at se ud som man var ret dum hvis man ikke tegnede ekstra forsikring

Retsinfo er vist ved at opdatere deres sider. Men jeg fandt en lille folder
på EU's Transportportal, der beskriver de basale rettigheder på almindelig
dansk:

http://ec.europa.eu/transport/air_portal/passenger_rights/doc/2005
_poster/2005_01_19_apr_poster_da.pdf

Sterling opfylder kun lovens ret begrænsede krav. Hvis man forventer at de
dækker alle ens krav i forbindelse med mistet, forsinket eller ødelagt
bagage, så bør man nok sikre sig at man er dækket på anden måde.

Når vi taler økonomiske krav ved mistet/beskadiget bagage, så er lovens
minimumskrav 1000 SDR (Special Drawing Rights), som svarer til 8500,- dkr.
Så værdien af kufferter og indhold bør ikke overstige dette beløb når man
rejser med Sterling uden ekstra forsikring.

Fra : Bjarne

Dato : 04-01-07 16:17

Kent Oldhøj skrev:
> [...]
> Så værdien af kufferter og indhold bør ikke overstige dette beløb når man
> rejser med Sterling uden ekstra forsikring.

Så tror jeg godt, jeg tør undvære forsikringen på en forlænget weekend.

Bjarne

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 04-01-07 16:48

> Så tror jeg godt, jeg tør undvære forsikringen på en forlænget
> weekend.

Mange har faktisk forsikringen i forvejen, ihvertfald når vi snakker
Europa. F.eks via indboforsikring eller kreditkort.