Egypten
Fra : Otto

Dato : 01-01-07 17:06

Jeg har mange gange hørt forskellige nationaliteter fortælle, at den bedste
og smukkeste rejse, de har oplevet, var den klassiske rejse til Egypten.
Jeg har mulighed for at deltage på en sådan rejse i starten af maj måned,
men jeg tøver, da det ikke er en livsnødvendig rejse.
Jeg har på forhånd ikke lyst til at tage til rejsemål, hvor man må beskyttes
af militær.
Jeg er ikke blot en bangebuks, jeg har i det hele taget ikke lyst til at
rejse i lande, hvor der er mange fattige mennesker.
Burde jeg ikke bare blive hjemme?

Otto

Fra : Henrik V Blunck [Dia~

Dato : 01-01-07 17:44

Otto skrev:
> [...]
> Jeg er ikke blot en bangebuks, jeg har i det hele taget ikke lyst til at
> rejse i lande, hvor der er mange fattige mennesker.

Det kan der være delte meninger om.

Fattigdom kan jo, først og fremmest, skyldes mange ting. Ting vi
*opfatter* som fattigt og/eller primitive behøver ikke at være det i det
land der besøges.

Såeh.... Hvad angår Ægypten må det vist kunne konkluderes, at havde
turismen slet ikke eksisteret, havde landet været endnu dårligere stillet.

Jeg ville sige: God tur, og tag tingene med et smil. Du har ikke skabt
situationen, så derfor er der ej heller nogen grund til at påtage sig
ansvaret for den.

Håber det hjalp.

Henrik V Blunck - www.multidesigner.net
Daily Fun For Your Coffee Break:
http://blunck.dk/recommends/coffee/

Fra : mogens.amd64@gmail.c~

Dato : 01-01-07 17:56

>Jeg ville sige: God tur, og tag tingene med et smil. Du har ikke skabt
>situationen, så derfor er der ej heller nogen grund til at påtage sig
>ansvaret for den.
>
>Håber det hjalp.
-------------------------
Det hjælper ikke at sige "jeg har ikke skabt situationen" - når braget
udenfor et almindeligt turisthotel lyder - der foregår ting i
øjeblikket ude i verden, som vil få mig til at vælge mere sikre
rejsemål (hvis de findes). Alle muslimsle lande er for mig yt i denne
tid ! Så må vi se ud i fremtiden - der er jo andre steder på jorden,
som egentligt er dejlige at besøge, og hvor risikoen er en del mindre
end, så hvorfor dog friste skæbnen ?
Nå men god tur hvis du vælger Egypten - det går sikket udemærket.
Mogens

Fra : Henrik V Blunck [Dia~

Dato : 01-01-07 22:23

mogens.amd64@gmail.com skrev:
> Det hjælper ikke at sige "jeg har ikke skabt situationen" - når braget
> udenfor et almindeligt turisthotel lyder

Nej, det er også korrekt. Men der er faktisk også en risiko ved at
besøge USA - det kan folkene der døde den 11/9-2001 i WTC jo snakke med om.

Selv en charterrejse til Mallorca kunne blive farlig hvis feje
terrorister beslutter sig for at kaste interessen dér. Så argumentet var
mere psykologisk end det var en pro-et-con analyse. Det sidste kræver,
at der er noget at sammenligne med. Når valget står mellem at blive
hjemme eller tage til Ægypten ville *jeg* personligt vælge at tage turen
og derfor skrev jeg som jeg gjorde.

> [...]
> tid ! Så må vi se ud i fremtiden - der er jo andre steder på jorden,
> som egentligt er dejlige at besøge, og hvor risikoen er en del mindre

Malta - Grækenland - Frankrig - England..... Whichever.

Religion har intet med sagen at gøre. Reelt set er det en akademisk
situation for Udenrigsministeriet har f.eks. ikke frarådet rejser til
alle "muslimske lande", så der må altså være delte meninger om
fare-situationen....

> Nå men god tur hvis du vælger Egypten - det går sikket udemærket.
> Mogens

Det håber jeg også for ham/dem...

Fra : Ulvir

Dato : 12-01-07 15:23

Henrik V Blunck [Dianalund] wrote:

> Nej, det er også korrekt. Men der er faktisk også en risiko ved at
> besøge USA - det kan folkene der døde den 11/9-2001 i WTC jo snakke
> med om.

Hvordan kan de det? De er jo døde?

Fra : Holst

Dato : 01-01-07 18:00

Otto wrote:

> Burde jeg ikke bare blive hjemme?

Jo, det tror jeg.

Fra : Pernille og Kennet F~

Dato : 01-01-07 19:16

> Jeg er ikke blot en bangebuks, jeg har i det hele taget ikke lyst til at
> rejse i lande, hvor der er mange fattige mennesker.
> Burde jeg ikke bare blive hjemme?

Som andre skriver; det er ikke dit ansvar, men jeg tror, at du kommer til at
være nervøs på hele turen. Muslimer er ikke så begejstrede for os i
øjeblikket, men jeg har aldrig oplevet problemer. Jeg tager til Tyrkiet til
juni. Jeg ved, at mange fravælger Egypten af politiske årsager, men som
rejsemål er det relativt sikker.

Hvis du har betænkeligheder som dem du fremfører, bør du nok vælge et andet
land. En ferie skal være en fornøjelse. Skal det være sikkert, så prøv
Rumænien. Det er et meget overset rejsemål. Har du lidt flere penge, kan man
overveje Afrika. Hvis det skal være charter, så er Egypten mit bedste bud,
men der er mange der har været begejstrede for Thailand (som der godt nok
bombes i for tiden). At blive hjemme er voldsomt kedeligt. Skriv lidt om
budget og interesser; så er vi mange der vil kunne byde ind med forslag for
enhver smag.

Kennet
--
www.pernille-kennet.dk
.... rejsebeskrivelser fra hele verden ....

Fra : Morten Wartou

Dato : 07-01-07 14:52

Otto wrote:
> [...]
> Jeg er ikke blot en bangebuks, jeg har i det hele taget ikke lyst til
> at rejse i lande, hvor der er mange fattige mennesker.

Jo, bliv endelig hjemme - det er dødsensfarligt at rejse til Egypten. Man
hører dagligt om danskere der bliver myrdet i Egypten. :)

Pjat, tag roligt afsted, ingen fare. Det er langt farligere at tage til
f.eks. Thailand - der dør langt flere danskere i Thailand end i Egypten
(pga. det meget fugtige og varme vejr, som ikke er voldsomt sundt for
svagelige).

Jeg vil klart anbefale at du pakker en god rygsæk, og køber en flybillet
(omkring 2600-2700 kr.), så får du nogle ordentlige oplevelser. Det er uhyre
let at finde møgbillige hoteller (30-40 kr. for en overnatning er ikke
usædvanligt - billigst har jeg oplevet det i Suez, hvor jeg overnattede på
hotel for ca. 2 kr. i 1991), og offentlig transport er særdeles billigt. Køb
Lonely Planets Egyptenguide, der er masser af gode fif, blandt andet til at
undgå at blive narret - der er mange turister i Egypten, og som alle andre
steder, hvor der er mange turister - og beboerne er fattige - findes på
kreative måder at forsøge at sælge diverse skrammel. Jeg har rejst mange
steder i verden, men intet sted har jeg følt mig så tryg som i Egypten (jeg
har været der 7-8 gange) - det er langt mindre farligt at bevæge sig rundt i
Cairo end i København. Jeg har aldrig hørt om en turist der er blevet
bestjålet i Egypten. Dog skal man lige vænne sig til et lidt andet
trafikmønster. :)

Se pyramiderne nær Cairo (tag evt. en tur (spørg på hotellet) også ud til
andre pyramider end dem ved Giza), tag toget sydpå til Luxor og se Kongernes
Dal og de templer der ligger i nærheden. Gå ture langs nilen, se
landbrugsmetoder som vi benyttede herhjemme for 100 år siden. Det er
fascinerende! Spørg altid på hotellerne hvad de kan tilbyde af ture, der er
masser at vælge imellem. Skal man på en arrangeret tur til f.eks. et tempel
som ligger lidt længere borte, kører man i konvoj med politieskorte. Det er
en underlig fornemmelse, men der er altså ikke nogen grund til at bekymre
sig - prøv at nyde det i stedet.

Egypten er ikke for magelighedssøgende - de skal tage til Mallorca, hvor de
kan ligge på stranden eller sidde i charterhotellets bar sammen med en masse
skandinaver. Men det kan man sgu' lige så godt gøre hjemme! Hvis man tager
til Egypten, får man i stedet masser af oplevelser, noget man kan mindes.

En chartertur er også en mulighed, men det er gabende kedeligt!

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou