Bomber i Bangkok
Fra : Translat

Dato : 01-01-07 08:47

De bomber, der nytårsaften sprang i Bangkok, var næppe rettet mod
turister. Bortset fra Central World Plaza, var bomberne placeret
steder, hvor der ikke kommer mange turister. De danske
udenrigsministeriums formaning om ikke at færdes rundt i byen
forekommer mig derfor at være noget overdreven.

En udlænding mistede et ben ved eksplosionen ved Best Seafood
Restaurant på Pratunam. Hvor meningsløst og uretfærdigt!

Der er overvejende sandsynligt, at bomberne var tænkt som en protest
mod militærkuppet for to måneder siden, men protesten har i så fald
virket mod sit formål og vil snarere styrke de militære magthavere.

Mindre sandsynligt er det, at oprørske muslimer fra det sydlige
Thailand står bag bomberne.

Bent

Fra : Peter Loumann

Dato : 01-01-07 11:21

On 31 Dec 2006 23:47:02 -0800, Translat wrote:

> De bomber, der nytårsaften sprang i Bangkok, var næppe rettet mod
> turister. Bortset fra Central World Plaza, var bomberne placeret
> steder, hvor der ikke kommer mange turister.

Ja. Der blev dog også fundet en ueksploderet bombe i en bar på Thanon Khao
San.

> De danske udenrigsministeriums formaning om ikke at færdes rundt i byen
> forekommer mig derfor at være noget overdreven.

Ja. Mig ville de udfra nuværende status ikke få til at ændre adfærd.
Bangkok er en ganske farlig by, bomberne gør ingen større forskel indtil
nu.

> En udlænding mistede et ben ved eksplosionen ved Best Seafood
> Restaurant på Pratunam. Hvor meningsløst og uretfærdigt!

Jo, men det samme gælder vel de 3 døde og 36(?) sårede thaier.

> Der er overvejende sandsynligt, at bomberne var tænkt som en protest
> mod militærkuppet

Det var i hvert fald mit første gæt, og det er også det juntaens
premierminister offentligt har gættet på.

> vil snarere styrke de militære magthavere.

Det er jeg ikke så sikker på.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Translat

Dato : 03-01-07 02:10

Peter Loumann wrote:

> Ja. Der blev dog også fundet en ueksploderet bombe i en bar på Thanon Khao
> San.

Ja, men bomben i Buddy Bar viste sig at vaere falsk alarm.

Bent

Fra : Translat

Dato : 05-01-07 02:46

Thailands premierminister Surayud Chulanont udtalte i går, torsdag,
til parlamentet:
"The public should be prepared to deal with this new kind of threat to
our lives
in the future,"

Han frygter altså, at der vil komme flere bombeanslag. Jeg er ikke
sikker på, at turisterne vil tage nogen risiko. De vil sikkert i de
kommende måneder undgå Bangkok og enten søge til provinsen eller
blive helt blive væk.

Bent