Gode råd til badeferie søges
Fra : Claus

Dato : 26-12-06 20:17

Vi er 3 generationer (5 personer) som er ved at planlægge en tur til
Gran Canaria i januar. Det er første gang vi skal prøve badeferie om
vinteren. Vi har kikket hos alle rejseselskaberne og der er rigtigt
mange gode muligheder. Måske er der nogle her i gruppen som kan
hjælpe. Vi vil gerne finde noget uden alt for mange trapper og gerne
noget der ligger tæt på stranden. Opvarmet pool og tæt på centrum
ville vi også gerne have.
Er der nogle der har gode ideer ?

Fra : ThomasB

Dato : 26-12-06 21:40

Claus skrev:
> [...]
> hjælpe. Vi vil gerne finde noget uden alt for mange trapper og gerne
> noget der ligger tæt på stranden. Opvarmet pool og tæt på centrum

Puerto Rico kan anbefales. Der er stille og roligt, uden for mange fester,
god strand og det bedste vejr på de kanariske øer.

Der er omkring 25-29 grader og vandet er 20 - perfekt klima, som på ingen
måde virker hverken for varmt eller koldt.
Jeg ville gerne bo dernede helt året

Forret, hovedret og drikkelse koster omkring 100 kr. pr snude - og servicen
er helt i top.

Lad være med at købe ind i Netto eller Spar, der ligger dernede. Lige
overfor lystbådehavnen i en miniarkade ligger der et rigtigt godt og billigt
supermarked.

Fra : Pinball

Dato : 27-12-06 22:54

Det kedelige ved puerto rico er at alle butikker (stort set) er samlet i to
store indkøbscentre. Der er ingen snørklede gamle gader og ingen butikker
med bare lidt mere end turist-tingel-tangel. Byen består af en massse
hotellejligheder i rækkehisformat , to store indkøbscentre, et vandland, en
park med nogle lette restauranter og isboder, en minigolfbane med ditto, og
så de to strande.

Jeg ville nok overveje Thailand. Efter sigende skulle mad og udgifter
generelt være noget billigere end gran canaria, mens rejsen så er noget
dyrere.

Har forøvrigt lige været på gran canaria, og var i las palmas. Stranden er
okay (ingen strande på gc kan måle sig med eksempelvis græske aya napa
(cypern vistnok), eller self. dem i natal, brasillien.) Det fede ved las
palmas var, at stedet var med lokalbefolkning og "rigtige" butikker. Og
masser af dem. Der er mindst 3 store (kæmpestore) indkøbscentre i byen, og
en "gammel" bydel med noget der minder om området omkring strøget i kbh.
Børnevenlige hoteller ved jeg ikke om der findes - stranden ligger midt i
byen trods alt.

Playa del ingles var igen lidt indkøbscenter-centrisk, men ikke så slemt som
puerto rico. Til gengæld var der en meget meget flottere, større og mere
voldsom strand - og mange flere ting at kigge på (meget større område).

Det er rigtigt at der er varmere i puerto rico. Det blæste en del mere i
playa del ingles end i puerto rico - og jeg var i begge byer samme dag.

Hotellet i las palmas var ret slidt, det jeg var på i puerto rico var noget
mindre slidt - har ikke været i playa del ingles, men jeg vil tro at
hotelstandarden er højest der.

Hvis man vil rundt på øen udgår de fleste busruter fra las palmas, så det er
det mest centrale sted rent busmæssigt (hvis du tager lokalbusser).
Rejseselskabet har nok flest ture fra playa del ingles.

puerto rico er børnevenligt (de kan ikke rigtig blive væk, de er spærret
inde i en lille dal mellem to bjerge), mens player del ingles er pænt stort.
Las palmas er rigtig stort, 400 tusind indbyggere.

Jeg holder af at vandre og køre rundt og se noget natur, men tror alligevel
at jeg prøver playa del ingles/maspalomas området næste gang, specielt hvis
jeg er afsted om sommeren. Stranden er absolut den største og mest
imponerende på øen. Hvis puerto rico er rungsted strand, så er playa del
ingels og maspalomas stranden ved vesterhavet.

man kan checke øen ud med google earth...

det er min erfaring at mad på restaurant koster nogenlunde det samme i alle
3 byer, men portionerne og kvaliteten var højest i las palmas. Til gengæld
var der længere imellem restauranterne, og menukortne var sjældent på dansk,
og kun nogen gange på engelsk.

i playa del ingles området er der lange trapper ned til vandet til venstre
(hvis man ser ud mod vandet) mens der ingen trapper er til højre. Til
gengæld er stranden ret bred når du kommer langt til højre. Flere af
hotellerne inde bagved har busser der fragter gæster til/fra strandene. En
taxa koster ingenting. 1.95 euro fra yombo supermarkedet i midten af byen,
og til stranden.

Dennis

Fra : ThomasB

Dato : 28-12-06 15:13

"Pinball" <df@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en
> park med nogle lette restauranter og isboder, en minigolfbane med ditto,

Der er tonsvis af restauranter i Puerto Rico. Der ligger 7-8 af dem ved den
lokale Netto, som er billige og ret gode.

Det er korrekt, at det mest er turist-tingel-tangel-butikker i Puerto Rico -
ja faktisk er det næsten umuligt at købe almindelige ting.
Elektronikforretninger er der masser af, og man skal altså lige tænke sig
godt om, når man ser det nyeste elektronik til ingen penge dernede. Det er
indere og pakinstanere som er dine bedste venner når du træder ind i
butikken, og de kan sælge som bare faen. De slipper dig ikke, før du har
købt noget - og de bliver skide sure hvis man bare går igen.
Køber man noget, skal man være helt sikker på at få oplader, manualer og
øvrigt tilbehør med, og så skal man åbne kassen inden man betaler og sikre
sig at kameraet virker. Kender flere der er kommet hjem til hotellet og
åbnet deres kasser og så have fået 3 dørhåndtag, en flise eller en gammel
reparationsmodel. Når de så går tilbage til butikken for at klage, så har de
aldrig set dig før..

I det hele taget skal man prutte om prisen i alle butikker, og man skal bare
se ud som om man er ved at gå igen, så slår de lige lidt mere af.

> Jeg ville nok overveje Thailand. Efter sigende skulle mad og udgifter
> generelt være noget billigere end gran canaria, mens rejsen så er noget
> dyrere.

Thailand er vist for varmt og fugtigt på denne årstid?

> [...]
> Børnevenlige hoteller ved jeg ikke om der findes - stranden ligger midt i

Det eneste problem jeg synes der er ved Las Palmas, er vejret. Det bliver
koldt om aftenen og er overskyet om formiddagen - på denne årstid. Desuden
er det 3-4 gradere koldere end sydpå (Puerto Rico, Maspalomas osv). Da Las
Palmas ikke ligger i læ, vil det også blæse mere. Men alt i alt er det lidt
ligegyldigt, da vejret altid er godt på de kanariske øer.

> [...]
> puerto rico. Til gengæld var der en meget meget flottere, større og mere
> voldsom strand - og mange flere ting at kigge på (meget større område).

I det hele taget kan deres indkøbscentre skæres ned til 1/5, da det er de
samme butikker der går igen. Turist-tingen-tangel, elektronik, smykker og
restauranter.

> Det er rigtigt at der er varmere i puerto rico. Det blæste en del mere i
> playa del ingles end i puerto rico - og jeg var i begge byer samme dag.

Der er næsten altid SØ-vind på de kanariske øer, derfor er det mere blæsende
på den SØ del. Også derfor Maspalomas har et ørkenområde med sand ovre fra
Sarah.

> Hotellet i las palmas var ret slidt, det jeg var på i puerto rico var
> noget
> mindre slidt - har ikke været i playa del ingles, men jeg vil tro at
> hotelstandarden er højest der.

Sidst vi var i Puerto Rico boede vi på Los Veleros. Et rigtigt hyggeligt
(nyrenoveret) "familiehotel" i kun to etager, hvor de er utroligt
børnevenlige. I det hele taget er de børnevenlige på kanarieøerne, ja
faktisk synes jeg i det hele taget kun jeg har mødt så meget venlighed og
service i USA.

> [...]
> det mest centrale sted rent busmæssigt (hvis du tager lokalbusser).
> Rejseselskabet har nok flest ture fra playa del ingles.

Den offentlige trafik er ret god. Og man kan komme rundt på (hele) øen for
ingen penge i busser.

Der går en færge fra Puerto Rico til Mogan, som lige tager et smut ud i
delfinområderne. Mange af dem har også en glasbund, så man har mulighed for
at se alle de fantastiske fisk. De er i alle farver, og det ligner et stort
akvarie.

Der findes deciderede delfinture, men tag turen i stille vejr, da delfinerne
ikke gider du store (bløde) atlanterhavsbølger.

Både færgen og delfinturene koster 10 Euro pr. snude, og man får en gratis
billet hvis man ikke får set delfiner. Men man gider ikke sådan en 2½ times
tur mere end én gang.

> [...]
> stort.
> Las palmas er rigtig stort, 400 tusind indbyggere.

Hvis man går mod vest i Puerto Rico, kan man via nogle kyststier komme til
Amadores, som er et nyanlagt område, med en flot strand, og en fantastisk
farve vand. De har blandet koraller (?) i sandet, så vandet er helt
azurblåt.

> [...]
> imponerende på øen. Hvis puerto rico er rungsted strand, så er playa del
> ingels og maspalomas stranden ved vesterhavet.

Efter sigende skulle der være ulideligt varmt på kanarieøerne om sommeren -
45-50 grader.
Næste gang vil vi også prøve Maspalomas-området.

Fra : Claus

Dato : 29-12-06 18:52

Kære Thomas og Dennis
Tak for jeres meget fyldestgørende rejseforslag. Siden I har svaret
har vi besluttet os. Vi skal en uge til GC og bo i Puerto Rico i
januar. Vi skal rejse med tjæreborg.

Vi skal bo på hotel EL Greco lige ved stranden (bungalow). Da vi skal
have vores gamle farmor med bliver det ikke de lange gåture.

Det bliver nok mest en bade/shoppe tur.

Er der noget på GC som man skal se på sådan en tur ?

Er der nogle der har erfaringer med hotel El Greco ?

Godt nytår
Claus

Fra : ThomasB

Dato : 31-12-06 01:22

Claus skrev:
> Kære Thomas og Dennis
> Tak for jeres meget fyldestgørende rejseforslag. Siden I har svaret
> har vi besluttet os. Vi skal en uge til GC og bo i Puerto Rico i
> januar. Vi skal rejse med tjæreborg.

Personligt synes jeg en uge er for lidt. Første dag går med at pakke ud,
puste ud, og lige se sig omkring, og sidste dag går med at pakke og vænne
sig til at skulle hjem. Så har man reelt 5 dage..

> Vi skal bo på hotel EL Greco lige ved stranden (bungalow). Da vi skal
> have vores gamle farmor med bliver det ikke de lange gåture.

Det er et godt sted at bo. Kender ikke El Greco, men at bo oppe er ikke godt
for de gamle, da der er rigtig mange trapper

> Det bliver nok mest en bade/shoppe tur.
>
> Er der noget på GC som man skal se på sådan en tur ?

Ja.. Stranden, shoppingcenter, Maspalomas ørken, Palmitos Park (zoo med
eksotiske dyr) Las Palmas, Morgán, Delfintur + kamelture osv.

> Er der nogle der har erfaringer med hotel El Greco ?

Nej, men alle hotellerne er sådan set udmærket dernede. Der er hverken slum
eller "grimme" kvarterer.