Samtaleanlæg/walkie
Fra : Aragorn Elessar

Dato : 05-02-07 01:45

Hej i gruppen.

Jeg sad og fiflede rundt på nettet, og skvattede over følgende:
http://www.xtragrej.dk/product.asp?product=2070&sub=97&page=1

Er der nogen af jer her i gruppen der har prøvet det, og som kan sige
for/imod?
Jeg syntes det kunne være praktisk, hvis man er på ferie i udlandet, og
dermed også kan bruge sættet i stedet for mobilen, så man sparer lidt på
mobiltelefonregningen - men er det sæt noget værd?

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : HH

Dato : 05-02-07 14:15

"Aragorn Elessar" <AragornDK@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> dermed også kan bruge sættet i stedet for mobilen, så man sparer lidt på
> mobiltelefonregningen - men er det sæt noget værd?

Jeg har brugt et tilsvarende "Allan" sæt mellem to mc'er.

Det var fint op til ca. 80 km timen, over den hastighed gav vindstøjen
problemer med at høre de andre.

Men det største problem var at bedst som man kørt, var der noget uafskærmet
elektronik som pludselig sendte høje skratte lyde ind i øret. Om det var
biler med dårlige tændrørshætter eller hvad ? Det ved jeg ikke, men det var
så irriterende at vi ikke bruger anlægget mere.

Noget andet var at høreindlæggene i hjelmen faldt ud , og det hurtigt blev
irriterende med ledningerne når man skulle af og på mc'en.

Fra : Perminator

Dato : 05-02-07 22:55

> [...]
> dermed også kan bruge sættet i stedet for mobilen, så man sparer lidt på
> mobiltelefonregningen - men er det sæt noget værd?

Hej Aragon
Jeg er den ulykkelige ejer af en TwinTalker 6800+, og det er min
kørekammarat også.
Vi købte sættet til Belgienstur i efteråret. Jeg har skrevet om det
tidligere i gruppen.
Sættet virker umiddelbart godt og robust, og alle de annoncarede features er
tilstede. Indbygningssæt i hjelmen er også godt og gedigent.
MEN specielt Motorpack udgaven har en fejl der gjorde den stort set
ubrugelig for os.
TwinTalkeren ligger i jakkelomme eller tanktaske, og er tilsluttet headsæt
samt en talk-knap på styret. For at man kan høre noget i hjelmen skal
lydstyrken sættes op på max.
Fejlen består i, at når talk-knappen betjenes, så skruer TwinTalker ned til
under medium lydstyrke, hvorefter det er slut med at høre nogetsomhelst,
medmindre man holder tæt sammen ved et lyskryds.
Man kan godt grave TwinTalkeren frem, og skrue op, men næste gang man
trykker på talk knappen skruer den prompte ned igen. Vi fandt det
ubrugeligt, og min kammerat, der iøvrigt supporterer styringer og programmer
til GenSets på skibe og værfter over hele verden, - har skændtes med TopComs
support på mail i et stykke tid.
Den uønskede funktion forsvarer de med "sikkerhed mod uønskede høreskader"
(meget amerikansk!). De var helt utilbøjelige til at modificere funktionen,
men efter flere skænderier medgav de endeligt, at de ville overveje at ændre
funktionen i senere udgaver.
Det kan vi jo ikke bruge til så meget.
Som håndholdt W-T virker den udmærket, men kan i vores udgave ikke anvendes
sammen med Motor-pack.
Så ved du, hvad du skal kigge efter eller afprøve før køb.
Vi sidder i hvert fald tilbage med følelsen, at når glæden over den lave
pris har lagt sig, sidder vi stadig længe tilbage med ærgelsen over den
ringe funktion og dårlige service.
vh
--
"Perminator"
Per Misser

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 06-02-07 09:57

"Perminator" <per.misserfjern@mail.dk> wrote in message

> [...]
> Vi sidder i hvert fald tilbage med følelsen, at når glæden over den lave
> pris har lagt sig, sidder vi stadig længe tilbage med ærgelsen over den

Hej HH og Per.

Jeg takker for jeres indlæg og videregivne erfaring, og så går vi vist
ellers i gang med at skrabe sammen til et noget dyrere og noget bedre sæt i
stedet.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Jim Andersen

Dato : 06-02-07 10:32

Aragorn Elessar wrote:

> Jeg takker for jeres indlæg og videregivne erfaring, og så går vi vist
> ellers i gang med at skrabe sammen til et noget dyrere og noget bedre
> sæt i stedet.

Og husk nu det ikke skal være fra USA

/jim

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 06-02-07 12:14

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> wrote in message

> Og husk nu det ikke skal være fra USA
>
> /jim

Næeh - bliver der råd til det, bliver det originalt BMW.
Og ellers må vi se hvad Baehr kan komme med.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-07 21:30

> Jeg takker for jeres indlæg og videregivne erfaring, og så går vi vist
> ellers i gang med at skrabe sammen til et noget dyrere og noget bedre sæt
> stedet.

Altså, helt ærligt, skulle i ikk' hellere koncentrer jer om at køre
motorcykel, så kan i jo altid snakke når i er nået frem !!

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Perminator

Dato : 06-02-07 22:22

> Altså, helt ærligt, skulle i ikk' hellere koncentrer jer om at køre
> motorcykel, så kan i jo altid snakke når i er nået frem !!

Hej Dennis!

Bavl, ift navigering når man kører ud i det blå, med øje for et fjernt
fjernmål, som min beskrevne Belgienstur. Det er rart at kommunikere om
pisning, sult, Porscher, og views. Specielt når der ikke køres efter
navigator, men efter kort på tanktasken, som der kun er stjålne sekunder at
kigge på aht sikkerheden.
Så er der jo også følelsen af fællesskab.

Dedikeret til Touring i Europa, men ikke til svingteknik mellem Auning og
MC-Campen i Nødager!!
vh
"Perminator"
Per Misser
CX500 Eurosport 82

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 07-02-07 00:54

> [...]
> Så er der jo også følelsen af fællesskab.
>
> Dedikeret til Touring i Europa, men ikke til svingteknik mellem Auning og

Hej Per.

Nemlig.
Det er lidt træls at være henvist til uartikulerede brøl og evt. jaflen med
den ene pote i generel retning af makkeren, der så bliver efterfulgt af et
højlydt hylet eller brølt "HVA'?". *gnæk*
Hvad er der galt med landevejen mellem MC Touring Camp og Auning? 0

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Perminator

Dato : 10-02-07 01:54

> [...]
> højlydt hylet eller brølt "HVA'?". *gnæk*
> Hvad er der galt med landevejen mellem MC Touring Camp og Auning? 0

Mit problem er, at der er simpelthen for kort afstand fra mit hjem til
Touring Camp, så jeg ville aldrig tænde for kommunikation på denne tur, men
nyde kørslen og svingene, og så glæde mig til at møde Jer i Nødager.
Sidste års åbning, som var i Pinsen var ret fornøjelig.

--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 10-02-07 01:52

"Perminator" <per.misserfjern@mail.dk> wrote in message
-kåt-

> [...]
> nyde kørslen og svingene, og så glæde mig til at møde Jer i Nødager.
> Sidste års åbning, som var i Pinsen var ret fornøjelig.

Aaaaaaaaaah, på dén måde - så kan jeg godt forstå dig.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.welles.dk
www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 07-02-07 00:49

"Dennis Hellan Pedersen (4690)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> wrote in message

> [...]
>

> Altså, helt ærligt, skulle i ikk' hellere koncentrer jer om at køre
> motorcykel, så kan i jo altid snakke når i er nået frem !!

Hva'ba'? Er det nu OGSÅ nødvendigt??? ;oD

Hej fra

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-07 08:50

> Hva'ba'? Er det nu OGSÅ nødvendigt??? ;oD

Ja det var sq' da meget hyggeligt sidst

Fra : HH

Dato : 07-02-07 08:48

"Dennis Hellan Pedersen (4690)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> skrev i en
meddelelse news:54ed4$45c8e527$55183f7d$860@news.arrownet.dk...

> "Aragorn Elessar" <AragornDK@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Altså, helt ærligt, skulle i ikk' hellere koncentrer jer om at køre
> motorcykel, så kan i jo altid snakke når i er nået frem !!

Jeg gider normalt heller ikke at snakke når jeg kører mc, men når du er fire
mc'er igennem en større polsk by, så er det rart at vide hvor sidste mand
lige er blevet af.

Især når det er den forreste der kender og viser vejen. Så kunne man få et
ordenligt apperat så er det uundværligt når man kører flok i udlandet.

(jeg ved godt de fleste bare aftaler at mødes på en tank længere fremme -
det er ok når man kører motorvej, men jeg kører altid de små biveje og der
kan man hurtig blive væk fra hinanden.

Fra : Steen Gruby

Dato : 06-02-07 22:43

On Mon, 5 Feb 2007 01:45:16 +0100, "Aragorn Elessar"
<AragornDK@gmail.com> wrote:

Hej.

>Er der nogen af jer her i gruppen der har prøvet det, og som kan sige
>for/imod?

Jeg har ikke prøvet det produkt.
Dog har jeg fumlet lidt rundt med andre kommunikationsradioer på MC.
Man er vel ikke radioamatør for ingenting
Det er ikke det hele der har været lige godt.
Et forsæg med en amatørradio på Turboen gik helt op i "høj hat".
Radioen fik strøm fra Akku'en, men støjen fra generatoren gjorde den
ubrugelig, så den spøg hørte hurtigt op.
Jeg gad simpelt hen ikke støjdæmpe den.
Så prøvede jeg et par små PMR radioer fra Conrad Electronic -
www.conrad.de
De var faktisk ikke så tossede.
De er meget små, og kan være i en brystlomme uden at genere under
kørslen.
Til dem fik jeg er hovedtelefon/mikrofonsæt til indbygning i hjelmen.
Det lod sig indbygge i BMW System4 uden problemer og uden gener.
Ledningerne fra hjelmen til radioen kan let gemmes under jakken, og da
radioerne kører på batterier var problemet med "generatorhyl"
elimineret.
Radioerne kan tastes med VOX (talestyring).
Det virker fint, men ved højere hastigheder er det ubrugeligt pga.
vindstøj - Det taster selv
Der er fast tasteknap til head settet, men så er der problemet med
ledningen til tasten.
Tasteknappen skal normalt monteres på styret, og så skal man jo slås
med ledningen.
Jeg prøvede at montere tasteknappen på handsken, men det blev jeg
aldrig helt færdig med
Men gøres - det kan det så man kan stige af cyklen uden at demontere
stik.
Så lige til rækkevidden.
PMR radioerne har en rækkevidde på godt 1 Km med den indbyggede
antenne tæt på kroppen.
Jeg har prøvet med eksterne antenner, så er rækkevidden en ganske
anden - Men det er ikke legalt.
Jeg nåede til samme standpunkt som Dennis: Når jeg kører MC gider jeg
ikke have andre forstyrrende elementer at koncentrere mig om
Jeg har stadig en del af de små radioer, så hvis du har mod på at lege
kan du jo låne et sæt for at se om det er noget at gå videre med.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Perminator

Dato : 06-02-07 23:44

Hej Steen mfl.
> Jeg har ikke prøvet det produkt.
> Dog har jeg fumlet lidt rundt med andre kommunikationsradioer på MC.
> Man er vel ikke radioamatør for ingenting
> Det er ikke det hele der har været lige godt.

Respekt omkring dine erfaringer, og som "lone rider" og lyttende til ham
"Tagi hvad var det nu han heds orgel" kan du selvfølgelig sagtens undvære
kommunikationen.

Er konklusionen ikke den, som Aragon nåede frem til, nemlig at når man har
brug for denne kommunikation på touring, specielt i udlandet, så skal vi op
i Baehr-klassen. Det er i hvert fald den konklusion jeg er kommet frem til,
efter at have vurderet ønsker og løsninger, og gjort trælse (irriterede
dyre) erfaringer.
Venlig hilsen Per

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-02-07 00:15

On Tue, 6 Feb 2007 23:44:17 +0100, "Perminator"
> [...]

>"Tagi hvad var det nu han heds orgel" kan du selvfølgelig sagtens undvære

Glem mine erfaringer - Det var kun for at forklare lidt af problemerne
omkring mobil radiokommunikation, specielt den på to hjul.
Specielt den omkring ladesystemets frembringelse af støj.
Nu har BMW et ladesystem a'la' bil, så det kan være mere "venligt" at
arbejde med.
Alligevel vil jeg tillade mig at løfte fingeren angående elektrisk
støj i motorkøretøjer - Jeg har haft amatørradio i bilen siden 1969,
og utallige er de "dæmpningsprocesser" jeg har været ude i
Derfor den med bateridrevne radioer.

> [...]
>efter at have vurderet ønsker og løsninger, og gjort trælse (irriterede

Jeg er bestemt ikke uenig.
Jeg kender ikke Baehr, så jeg kan kun sige - NÅ.
Men de radioer jeg gennem tiden har haft der er specielt beregnet til
mobil installation, fortæller mig at lige gyldigt hvad man anskaffer
kan der ligge et efterfølgende job med tilpasning.

Jeg kan være enig i den med langturskommunikation.
Det er da meget sjovt at kunne snakke sammen, og hvis det er det man
vil så er det med at finde det rette "våben".
Men med den viden om emnet jeg har tør jeg ikke anbefale noget som
helst.
Prøv det og se om det virker.
Mange af mine eksperimenter har sørme været dyre og ført til -----
ingenting

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 09-02-07 10:03

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> wrote in message
-kåt-
> Jeg har stadig en del af de små radioer, så hvis du har mod på at lege
> kan du jo låne et sæt for at se om det er noget at gå videre med.

> [...]

Hej Steen.

Jeg takker mange gange for tilbuddet, og siger pænt ja tak.
Så nu må vejret gerne blive bedre, og vejene tørre og saltfrie.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk
www.politimotorcykler.dk

Fra : Steen Gruby

Dato : 09-02-07 17:08

On Fri, 9 Feb 2007 10:03:22 +0100, "Aragorn Elessar"
<AragornDK@gmail.com> wrote:

Hel.

>Jeg takker mange gange for tilbuddet, og siger pænt ja tak.
>Så nu må vejret gerne blive bedre, og vejene tørre og saltfrie.

Du behøver ikke at vente ret meget.
Man kan altid installere lidt "garniture" i hatten , og prøve at gå
nogle små ture med radioerne for at checke rækkevidde.
Du kan blot sende mig en mail ved lejlighed.
oz9zi(snabela)gruby(punktum)dk.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 10-02-07 01:55

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> wrote in message
-kåt-
> [...]
> nogle små ture med radioerne for at checke rækkevidde.
> Du kan blot sende mig en mail ved lejlighed.

Hej Steen.

Nu er lige netop det at gå et bette problem for tiden, da jeg sidder med
bagpoten oppe efter operation i'en i sidste uge.
Men det går stærkt fremad, jeg skal nok give lyd når jeg kan få bagpoten ned
i en kørestøvle igen.

www.welles.dk
www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk
==================
Venlig hilsen

Aragorn_DK

Fra : Steen Gruby

Dato : 10-02-07 17:29

On Sat, 10 Feb 2007 01:54:30 +0100, "Aragorn Elessar"
<AragornDK@gmail.com> wrote:

Hej.

> [...]
>bagpoten oppe efter operation i'en i sidste uge.
>Men det går stærkt fremad, jeg skal nok give lyd når jeg kan få bagpoten ned

Rolig.
Nu har de små radioer ligget i min skuffe i flere år.
Der er intet der tyder på at de flygter.
Jeg har dem nærmere mistænkt for at formere sig
Det var værre at finde head set'ene, men det lykkedes.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 11-02-07 17:02

> [...]
> Der er intet der tyder på at de flygter.
> Jeg har dem nærmere mistænkt for at formere sig
> Det var værre at finde head set'ene, men det lykkedes.

Er de monstro i familie med renseribøjler?
Så kryds dem med kuglepenne, de har det med at forsvinde - så skulle du
gerne opnå et konstant antal i bestanden.

Hej fra

Aragorn_DK

www.welles.dk
www.bmwmc.dk