Ventilindstilling GSX-R 250
Fra : Martin G. Farsø

Dato : 05-02-07 01:25

Hey,

Har problemer med ventilindstillingen på min Suzuki GSX-R 250.

Den ene indsugningsventil står helt forkert, kan ikke engang få et 0,05 mm
søgerblad imellem og den skal være 0,17-0,27, de resterende 15 ventiler er
inden for tolerencerne.

Men hvordan finder jeg nu ud af hvor meget mindre shim jeg skal have fat i
til denne ene ventil?

Martin G. Farsø

Fra : Martin G. Farsø

Dato : 05-02-07 01:59

Jeg skal også lige huske at sige at jeg allerede har forsøgt med den mindste
"162" af de andre shims...

Fra : André S Hansen

Dato : 05-02-07 03:58

> Jeg skal også lige huske at sige at jeg allerede har forsøgt med den
> mindste "162" af de andre shims...
>
> "Martin G. Farsø" <martin@farsoenet.dk> skrev i en meddelelse

Hvis shim kan drejes rundt, er den vel imellem 0.01 og 0.05 mm, springer
shims ikke med 0.05 mm.

Hvis shim kan drejes rund, er det vel bare at aflæse, og trække fra til du
får et tal inden for mål

Eksempel 162 shim kan drejes rundt, men kan ikke tage 0.05 mm.

160 så må den være mellem 0,03 og 0,06 mm
150 så må den være mellem 0,13 og 0,16 mm

145 så må den være mellem 0,18 og 0,21 mm

140 så må den være mellem 0,23 og 0,26 mm

Altså 140 og 145 vil give et resutat inden for mål

Regn lige efter, lang tid siden skole

160 så må du få 0,02 mm, plus 0,01 op til 0,04 mm, altså 0,03 og 0,06 mm

André S Hansen

Fra : André S Hansen

Dato : 05-02-07 04:39

"André S Hansen" <bobbleboyfjerndette@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Regn lige efter, lang tid siden skole
>
> 160 så må du få 0,02 mm, plus 0,01 op til 0,04 mm, altså 0,03 og 0,06 mm

De 0.01 mm, får du fordi knast ikke rører shim, og den kan drejes rundt

Ved godt, at man kan tage en dicimal mere, men lidt hovedregning, er de
stadig inden for mål

Hvis du ikke forstår, må du skrive hvad den er, og om den kan drejes rundt,
men stadig ikke tage 0.05 mm søgeblad

Mvh
André S Hansen

Fra : Martin G. Farsø

Dato : 06-02-07 00:06

Ok, har nu haft den "defekte" ventil ude (kunne ikke engang få et 0,02
søgerblad imellem), bare for at finde ud af at den er nyere end de andre og
at en tidligere ejer har haft skiftet ventil men "vist lige" glemt at skifte
brik "shim", fik herefter byttet om på to "tappets" efter at have målt alles
tykkelse med en mikrometerskrue.
Har nu 2 ventiler der har et spillerum på mellem 0,07 og 0.10 mm, så to nye
"shims" 150 og 155 burde løse problemet (gamle er 162 og 168) da intervallet
skal være 0.17-0,27.
Job done eller har jeg misset noget?

Martin G. Farsø

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-07 08:23

On Mon, 5 Feb 2007 01:25:06 +0100, Martin G. Farsø wrote:

> [...]
> søgerblad imellem og den skal være 0,17-0,27, de resterende 15 ventiler er

Hmmm. Det er ikke normalt, det vil nok være klogt at afmontere topstykket,
og se efter unormalt slid på ventil og ventilsæde.

> Men hvordan finder jeg nu ud af hvor meget mindre shim jeg skal have fat i
> til denne ene ventil?

http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/valves kan måske give dig et indblik i
hvordan at Du vælger shims.

Orla Pedersen