/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Problemer med gearskift fra 1. til 2. gear
Fra : Erling Christensen


Dato : 03-02-07 20:47

Så har jeg brug for lidt viden fra gruppens kloge hoveder....

Jeg har I nogen tid haft problemer med, at skiftet fra 1. til 2. gear
er besværlig...

Hvis jeg IKKE forspænder på geararmen, så skurer den helt vildt I
skiftet. Det lyder I hvert fald som hvis man skifter gear I en bil
uden at bruge koblingen...

Forspænder jeg så smutter let og elegant over I andet gear i 95% af
tilfældene...

Jeg har ikke problemer med at den klonker eller hopper ud af gear...

Tillægs oplysning.... Jeg har skiftetromlen ude samt skiftegaflerne,
og de ser egenlig ikke ud til og være beskadiget.... men tilgængæld,
så faldt jeg nogle metal spåner/flager i det oliefilter som suger
olien op fra bundkaret...

Ekstra oplysning... Jeg havde I sommers på en køretur det problem, at
jeg ikke kunne skifte ned uden meget stor besvær.... Efter en pause
var alt igen OK.... Jeg formoder, at olien jeg kørte med på det
tidspunkt (Silikolene) ikke kunne klare en varm dag med lagsom
kørsel.... Jeg gætter på, at derfor kommer de spåner...

Så nu er mit spørgsmål....

Når man kun kan skifte med forspænding er det så slidte
skiftegafler....?

Når jeg ser haynes bogen, så ser det ud til at 1 gear og 2 gear ligger
modsat af hinanden, så hvor kigger ligger neutral....

Nå ja.... det drejer sig om en CBR 600 F2

Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

 
 
Armand (04-02-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-02-07 02:38


"Erling Christensen" <pointman@fabel.dk> skrev i en meddelelse
news:pvo9s2p6vcu9feaedlpf8ejtmr5qegb25m@4ax.com...
> Jeg har I nogen tid haft problemer med, at skiftet fra 1. til 2. gear
> er besværlig...
> Hvis jeg IKKE forspænder på geararmen, så skurer den helt vildt I
> skiftet. Det lyder I hvert fald som hvis man skifter gear I en bil
> uden at bruge koblingen...
> Forspænder jeg så smutter let og elegant over I andet gear i 95% af
> tilfældene...
> Jeg har ikke problemer med at den klonker eller hopper ud af gear...
> .... Jeg har skiftetromlen ude samt skiftegaflerne, og de ....
> Ekstra oplysning... Jeg havde I sommers på en køretur det problem, at
> jeg ikke kunne skifte ned uden meget stor besvær.... Efter en pause
> var alt igen OK....
> Så nu er mit spørgsmål....
> Når man kun kan skifte med forspænding er det så slidte
> skiftegafler....?

Skiftegaflerne skulle nok bære meget tydelige spor hvis det var dém der var
skadede! Jeg har én gang set skadede skiftegafler, der havde indflydelse på
gearskiftet: Det skyldtes et voldsomt gearskifteforsøg under en dæk-brænder
og den bukkede gaffel medførte at man overhovedet ikke kunne komme videre
fra 1.gear
Ergo, jeg tror ikke at du har problemer med skiftegaflerne!

Du er kommet så dybt i mekanikken at det næsten er for grusomt at spørge til
om ikke det blot kan have været en for stram bagkæde??

> Når jeg ser haynes bogen, så ser det ud til at 1 gear og 2 gear ligger
> modsat af hinanden, så hvor kigger ligger neutral....

Kik på skiftetromlen og se hvilket tandhjul der flyttes (forbi
frigearspositionen) når 2. gear lægges ind!

--
Armand.



Erling Christensen (04-02-2007)
Kommentar
Fra : Erling Christensen


Dato : 04-02-07 09:35

On Sun, 4 Feb 2007 02:37:36 +0100, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
wrote:

-snip-

>Skiftegaflerne skulle nok bære meget tydelige spor hvis det var dém der var
>skadede! Jeg har én gang set skadede skiftegafler, der havde indflydelse på
>gearskiftet: Det skyldtes et voldsomt gearskifteforsøg under en dæk-brænder
>og den bukkede gaffel medførte at man overhovedet ikke kunne komme videre
>fra 1.gear
>Ergo, jeg tror ikke at du har problemer med skiftegaflerne!
>
>Du er kommet så dybt i mekanikken at det næsten er for grusomt at spørge til
>om ikke det blot kan have været en for stram bagkæde??
>

MIn mistanke har været på det tidspunkt hvor gearene klemte, at
bagkæden var for stram.... Jeg har derfor kørt med den lidt løsere
end angivet i Haynes bogen.... (ikke så den er for slap, men mere så
den er midt imellem, når jeg sidder på MC'en)


>> Når jeg ser haynes bogen, så ser det ud til at 1 gear og 2 gear ligger
>> modsat af hinanden, så hvor kigger ligger neutral....
>
>Kik på skiftetromlen og se hvilket tandhjul der flyttes (forbi
>frigearspositionen) når 2. gear lægges ind!

Jeg har kigget nærmere på de metalt stykker jeg faldt i bundkaret, og
jeg tror faktisk de kommer fra en af de afstandsskifter der ligger
mellem gearhjulene. Den største flage har lidt form som et stykke af
en skive, men det indhak nederst mod akslen....

Hvis man tænker på, at gearene klemte mellem 4. til 3. i sommers, så
kunne det godt være den skive som det er gået lidt ud over, og en bid
er gnavet af...

Desværre så betyder det jo en komplet adskildelse af motoren, og det
står ikke på programmet lige nu.....
Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Jesper Andersen (07-02-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Andersen


Dato : 07-02-07 12:01

Hej Erling,
Jeg havde også problemer med min R6er for et 1 siden.
Til sidste begyndte den at springe ud af gearne... Det viste sig at
være selve gearhjulene som var beskadiget.
Jeg kunne formode at dette også er dit tilfælde nu hvor tromle og
gafler ikke ser ud til at fejle noget.
Jeg har også lavet det på min kammerats FZR.

Se evt gallerier her:
http://www.syswatch.dk/?s=visgal&gid=11
http://www.syswatch.dk/?s=visgal&gid=12

Mvh
Jesper Andersen

On Sat, 03 Feb 2007 20:46:54 +0100, Erling Christensen
<pointman@fabel.dk> wrote:

>Så har jeg brug for lidt viden fra gruppens kloge hoveder....
>
>Jeg har I nogen tid haft problemer med, at skiftet fra 1. til 2. gear
>er besværlig...
>
>Hvis jeg IKKE forspænder på geararmen, så skurer den helt vildt I
>skiftet. Det lyder I hvert fald som hvis man skifter gear I en bil
>uden at bruge koblingen...
>
>Forspænder jeg så smutter let og elegant over I andet gear i 95% af
>tilfældene...
>
>Jeg har ikke problemer med at den klonker eller hopper ud af gear...
>
>Tillægs oplysning.... Jeg har skiftetromlen ude samt skiftegaflerne,
>og de ser egenlig ikke ud til og være beskadiget.... men tilgængæld,
>så faldt jeg nogle metal spåner/flager i det oliefilter som suger
>olien op fra bundkaret...
>
>Ekstra oplysning... Jeg havde I sommers på en køretur det problem, at
>jeg ikke kunne skifte ned uden meget stor besvær.... Efter en pause
>var alt igen OK.... Jeg formoder, at olien jeg kørte med på det
>tidspunkt (Silikolene) ikke kunne klare en varm dag med lagsom
>kørsel.... Jeg gætter på, at derfor kommer de spåner...
>
>Så nu er mit spørgsmål....
>
>Når man kun kan skifte med forspænding er det så slidte
>skiftegafler....?
>
>Når jeg ser haynes bogen, så ser det ud til at 1 gear og 2 gear ligger
>modsat af hinanden, så hvor kigger ligger neutral....
>
>Nå ja.... det drejer sig om en CBR 600 F2
>
>Mvh
>
>Erling Christensen
>Honda CBR600 F2 '93
>http://www.min-mc.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste