2007 R1 versus the rest
Fra : MKS - 74

Dato : 31-01-07 18:05

MCN's 2007 gruppetest i 1-literklassen:

<http://www.motorcyclenews.com/nav?page=motorcyclenews.articles.articleCategory.article&resourceId=6348574&articleCategory=NEWS_NEW-BIKES>

--
-Michael
Div. Aprilia RS250 og Honda CBR600+VF500-dele m.m. til salg på:
http://cbr600.dyndns.dk/

Fra : Jakob

Dato : 31-01-07 23:21

MKS - 74 wrote:
> MCN's 2007 gruppetest i 1-literklassen:
>
> <http://www.motorcyclenews.com/nav?page=motorcyclenews.articles.articleCategory.article&resourceId=6348574&articleCategory=NEWS_NEW-BIKES>

Hehe - du giver aldrig op Men det er selvfølgelig også rart når det
mest troværdige MC-magasin fortæller os at Hondas superbikes er de
bedste touring cykler - rart, men måske ikke så brugbart

--
Jakob

Fra : MKS - 74

Dato : 31-01-07 23:44

On Wed, 31 Jan 2007 23:20:37 +0100, Jakob <usenet@gertz.net> wrote:

>Hehe - du giver aldrig op

Giver op med hvad?

Nej, jeg poster da præcis det jeg føler for som alle andre og folk må
bruge det som de lyster og kan passe ind i deres verdensbillede....

> Men det er selvfølgelig også rart når det
>mest troværdige MC-magasin fortæller os at Hondas superbikes er de
>bedste touring cykler - rart, men måske ikke så brugbart

Du vælger selv hvad du kan bruge og konkludere, det vil jeg slet ikke
kommentere, _men_ nu er det gadecykler der er tale om og gadetests
forekommer mig da at være ret relevant for evt. købere der vil bruge
cyklerne på gaden (nok de fleste).

Naturligvis er der kun tale om 1 test i 1 blad og hvilken værdi eller
mangel på samme man vil tillægge den er helt op til den enkelte. Har
du noget som helst konstruktivt at bidrage med (f.eks andre tests af
samme modeller) så gør da det istedet, hvis du føler der mangler
"noget" for et mere fuldstændigt billede.

Fra : Jakob

Dato : 01-02-07 12:03

MKS - 74 wrote:

> [...]
> samme modeller) så gør da det istedet, hvis du føler der mangler
> "noget" for et mere fuldstændigt billede.

Konstruktivt? Hvornår er det nu været et krav poste noget her?

Og nej - jeg har ingen 2007 samlignings tests for de fleste andre blade
venter til de har alle modellerne og så tester de dem under "normale"
forhold (ikke i 5 graders varme i januar), men jeg kan finde flere tests
fra sidste år og allerede her fik firebladen røv af både ZX-10R og
GSXR-1000 (2006 modeller) - og fireblade 2007 er lig så ny som R6'eren
er i år. Faktisk kan jeg kun huske et blad der havde firebladen som
vinder - og det var sjovt nok MCN.

Men for dem der gerne vil læse lidt om den nye R1 er her en test:
http://www.motorcycle-usa.com/Article_Page.aspx?ArticleID=3982&Page=3

--
Jakob, 748SP+749S

Fra : MKS - 74

Dato : 01-02-07 12:50

On Thu, 01 Feb 2007 12:02:39 +0100, Jakob <usenet@gertz.net> wrote:

>Konstruktivt? Hvornår er det nu været et krav poste noget her?

Det er vel ikke et krav, men når du nu selv nævner hvad du finder
brugbart er det da ret interessant at du intet selv bidrager med! Men
nøjes med at stille spørgsmålstegn ved en test hvis konklusion du
åbenbart ikke bryder dig om.

>Og nej - jeg har ingen 2007 samlignings tests for de fleste andre blade
>venter til de har alle modellerne og så tester de dem under "normale"
>forhold (ikke i 5 graders varme i januar)

Hvorfor vente, skal det være et enten eller? Selvfølgelig kan ingen
enkeltstående test i noget blad stå alene, men da dette nu er er den
første er der sikkert nogle der finder det interessant med en
sammenligning, test af cyklen alene er der jo allerede flere ude af og
de er sikkert også interessante for nogle. Mig personligt interesserer
literklassen nu ikke ret meget.

Hvis du nu evt. bemærker at der fra min side absolut ingen
stillingtagen er til hvad lødighed der er i testen, men udelukkende er
en information om at et blad har lavet en af de første sammenlignende
test og at interesserede derfor kan finde mere info ved evt. at læse
bladet hvis de måtte ønske og så drage deres egne konklusioner på det
grundlag. Din afskrivning af denne virker relativt krampagtigt og
motivet transparent .

Men OK - du bryder dig ikke om gadetests (touring? så tager vi da
bare en dugfrisk banetest af prototyper istedet:

Hayden and Pedrosa top the timesheets at
Phillip Island

MotoGP 01/02/07

MotoGP’s Australian preseason excursion drew to a close today,
as the majority of the premier class teams concluded their
three-day test at the Phillip Island circuit. Riders from Ducati,
Honda, Team KR and Suzuki have been putting the new 800cc
bikes through their paces since Tuesday, aiming to gather vital
new data and experience before the 2007 season kicks off on
March 10th in Qatar.
World Champion Nicky Hayden was the outstanding rider of day
three, topping the timesheets with the fastest time of the test.
Despite admitting earlier in the week that work would still need
to be done to adapt the bike to his physical requirements, the
Kentucky Kid didn’t seem to be too hindered on the RC212V’s
final run-out of the week, clocking a 1’29.52 lap which signalled
Repsol Honda’s first top spot of 2007.
After yesterday’s Ducati dominance, today saw something of a
turnaround, with Honda’s two factory riders leading the way.
Hayden’s team-mate Dani Pedrosa was just two tenths of a
second slower than the American, and the duo were the only
riders to break the 1’30 barrier ‘down under.’
Loris Capirossi and local rider Casey Stoner went round in
similar times to their day two laps, undertaking work with their
Bridgestone qualifying tyres. The Ducati Marlboro factory team
and the Pramac d’Antin satellite outfit were tightly packed
together on the timesheets, with Capirossi and Stoner only
slightly quicker than Alex Hofmann and Alex Barros. Brazilian
veteran Barros went quickest on the first two days of testing in
Australia, and the fast times from all four Desmosedici GP7s
show that the new Ducati will be a competitive ride in 2007.
Ducati Marlboro concluded their work at Phillip Island shortly
after 2pm local time.
LCR Honda’s Carlos Checa cut four tenths of a second off his
time from yesterday, and luckily was untroubled by seagulls
today. The Spaniard was a victim of a low-flying attack on
Wednesday, which contributed to the red flag being shown and
a short delay to the session. He was just faster than Gresini
Honda rider Toni Elias, with Rizla Suzuki’s local rider Chris
Vermeulen still unable to find a way to push the GSV-R800 up
the timesheets at a track which they traditionally don’t enjoy.
The Australian finished ahead of Marco Melandri and team-mate
John Hopkins over a second behind Hayden’s final day time,
with Shinya Nakano and Kenny Roberts Jr rounding off the list
of participants.
Whilst the teams present at Phillip Island take a well deserved
break before the MotoGP Official Test in Qatar on February
13th, the absentees from this week’s action undertake a test
from Monday at Sepang in Malaysia. The factory Yamaha team,
in addition to satellite outfit Tech 3, will be on track alongside
Kawasaki Racing and the first appearance outside of Europe for
the Ilmor Team.

MotoGP Phillip Island Test: Day Three
Unofficial Times

1. Nicky Hayden- Repsol Honda 1’29.52
2. Dani Pedrosa-Repsol Honda 1’29.72
3. Loris Capirossi-Ducati Marlboro 1’30.149
4. Casey Stoner-Ducati Marlboro 1’30.206
5. Alex Hofmann-Pramac d'Antin Ducati 1’30.21
6. Alex Barros-Pramac d'Antin Ducati 1’30.43
7. Carlos Checa-Honda LCR 1’30.46
8. Toni Elias-Gresini Honda 1’30.5
9. Chris Vermeulen- Rizla Suzuki 1’30.72
10. Marco Melandri-Gresini Honda 1’30.80
11. John Hopkins- Rizla Suzuki 1’30.80
12. Shinya Nakano-Konica Minolta Honda 1’30.97

Fra : N/A

Dato : 01-02-07 15:38

Fra : MKS - 74

Dato : 01-02-07 15:38

On Thu, 01 Feb 2007 15:03:00 +0100, Jakob <usenet@gertz.net> wrote:

>Du har altså ingen holdning til det? - er det det du påstår?

Til R1-testen vs resten? Næh faktisk ikke, idet som sagt klassen ikke
interesserer mig specielt, jeg vidste ikke hvilken de udnævnte som
bedste cykel før du skrev det, men kun at det altså ikke var R1 og jeg
vil ikke læse testen in extenso da jeg dybest set er ligeglad i
modsætning til f.eks test af den nye CBR6 vs whatever i
600-klassen....

>Hvorfor
>angriber min afvisning af resultatet?

Jeg forstår ikke rigtigt, mangler der noget? Du er velkommen til at
afvise hvad du har lyst til har jeg vist allerede skrevet, men når du
ikke rigtig har noget andet at byde ind med forekommer det mig bare
reflektorisk og komisk....Du troede heller ikke rigtig på MCN's
(korrekte) 1. billeder af 2007 R1'eren - Helt dine valg .

>Og når vi snakker om transparente motiver, så poster du 3. dags test
>resultater hvor honda ligger i top efter 2 dage hvor de ikke engang
>kunne komme i top 5 - og det vel at mærke uden sidste års nr 2.

Det var skam udelukkende for din skyld, jeg tillægger hverken den
eller de andre 2 dage nogen særlig stor betydning isoleret set. Og ja
det var naturligvis aldeles oplagt hvad intentionen var, det
_var_faktisk ganske tiltænkt for at illustrere en pointe, hvilket du
fint har gjort med din kommentar til den .

Fra : Jakob

Dato : 01-02-07 15:59

MKS - 74 wrote:

> Jeg forstår ikke rigtigt, mangler der noget?
Ja - det mangler et "du" - ville rette det, men besluttede at fjerne
indlægget, da denne diskution ikke fører til noget - og keder mig, men
du nåede desværre at svare - sorry for wasting your time...

--
Jakob, 748SP+749S

Fra : MKS - 74

Dato : 01-02-07 16:14

On Thu, 01 Feb 2007 15:59:08 +0100, Jakob <usenet@gertz.net> wrote:

>da denne diskution ikke fører til noget

He-he, det er jeg nu ikke så sikker på at denne diskussion ikke gør,
men der skal selvfølgelig 2 til at diskutere .

> - og keder mig

*LOL* - jeg synes derimod at der var en vis morskab i det .

>, men
>du nåede desværre at svare - sorry for wasting your time...

No real harm done...

Fra : lmb

Dato : 01-02-07 17:06

> Men for dem der gerne vil læse lidt om den nye R1 er her en test:
> http://www.motorcycle-usa.com/Article_Page.aspx?ArticleID=3982&Page=3

Jeg har en R1 2005. Kørte R6 før.

En ting jeg "rumler lidt rundt i" er det her med mere træk i mellemområdet i
2007 årgangen.
No doubt - R1 2007 har garanteret mere grunt end min.

Men jeg læste så Bike's test af 2007'eren og den får mange roser - men får
dog et minus for "en anelse kedelig motorkarakteristik".

Det er her jeg så på en måde er glad for karakteristikken i den jeg har.
Det er jo ikke fordi den i daglig gade-brug mangler noget mellemområde (not
this guy) - men sikkert på bane i konkurrence med andre.

Fremtidens videreudvikling af motorer med mere mellemområde kan vel siges
lidt at være et "tveægget" sværd.
Moment-kurven udglattes så man i mindre grad har "elastik-oplevelsen", - og
prisen for dette er måske en mere "kedelig" motor-karakteristik.

Det er her jeg vil høre om Jeres synspunkt.

Jeg elskede min R6 for at være en Jekyll & Hyde-agtig ting der gik totalt
amok i den høje ende af omdrejningerne.
Og jeg frygtede med R1 at jeg måske ville ryge i traktor-pull afdelingen -
men oplevede at den har noget af det samme som R6 - og stadig nok
mellemområde
til gadebrug....ok det hele er så med en anelse mere spændt halsmuskel end
på lillebroderen :)

Men grundlæggende set er det vel selve oplevelsen af mc'en jeg dyrker kontra
tørre tal der jagter en 2007 Superbike-titel.

vh /Lars M

http://www.dfmc.dk/default.asp?id=524

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 02-02-07 22:31

"lmb" <mumbo@jumbo.com> writes:

> [...]
> Det er jo ikke fordi den i daglig gade-brug mangler noget mellemområde (not
> this guy) - men sikkert på bane i konkurrence med andre.

Hvis du vil have en Retter 'med motorkarakter', så prøv en af de
originale '98 modeller

> Jeg elskede min R6 for at være en Jekyll & Hyde-agtig ting der gik totalt
> amok i den høje ende af omdrejningerne.

Min R6'00 skal have *tæv* for at yde på banen. Alt under 8000rpm er
uinteressant, og det bliver først rigtig interessant at skyde den af
med 10.000rpm+ ud af hjørnerne.

Men hvad er det egentlig du spørger om?

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : lmb

Dato : 02-02-07 23:25

Det jeg er nysgerrig efter er hvordan andre på R-bikes helst vil opleve
motorkarakteristikken.

I mange andre klasser er det uuuhh så fantastisk at de trækker fra bunden -
men sikkert klinger
ud ret hurtigt - jeg er til det omvendte...osse fordi der så skal "arbejdes"
lidt med hvor man ligger i omdr-området før man lukker den af.

Har kørt en del R1-99 osse da en kammy har en sådan og vi bytter lidt rundt
for sjov.

Den er fin fin og føles med noget mere mellemområde og ved gud noget
"kortere" i stellet...milde
himmel den vil på baghjulet...

vh / lm

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-02-07 23:35

On Fri, 02 Feb 2007 22:24:41 GMT, "lmb" <mumbo@jumbo.com> wrote:

Hej

>Den er fin fin og føles med noget mere mellemområde og ved gud noget
>"kortere" i stellet...milde
>himmel den vil på baghjulet...

Jeg har aldrig fået en tur på Kai's R'etter, så køreegenskaberne vil
jeg ikke kloge i (Kai ønsker nok også at have den i hel stand i morgen
)
Men jeg har kigget lidt på resultatet af en rullefelttest af den, og
den er faktisk meget interessant.
Den trækker som et lokomotiv nedefra og op, helt jævnt.
Det mest interessante er fodringen af den - Lambda testen er flad som
et stuegulv, og ligger på ideallinien for max power - Der er ikke
noget at komme efter..
En eller anden har ramt det ideelle - Det er ualmindelig flot
Her er der ikke brug for korrektion a'la' Powercommander.
Ret utroligt, men sandt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 02-02-07 22:33

Jakob <usenet@gertz.net> writes:

> Hehe - du giver aldrig op Men det er selvfølgelig også rart når
> det mest troværdige MC-magasin fortæller os at Hondas superbikes er de
> bedste touring cykler - rart, men måske ikke så brugbart

Motorcyklerne fra 'de fire store' er idag alle så gode, styrer så
godt, bremser så godt, har så vanvittigt mange heste, vejer så lidt,

.... at man ligesågodt kan købe den man synes er pænest og man sidder
bedst på. EOD.

Kai, blå Retter fordi jeg kan li' den :)

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 04-02-07 22:58

"lmb" <mumbo@jumbo.com> writes:

> [...]
> for sjov.
>
> Den er fin fin og føles med noget mere mellemområde og ved gud noget

Hvis jeg har forstået dét med moment og hp-kurver korrekt, så vil en
motor med en "puklet" moment kurve have mere tendens (alt andet lige)
at gå på baghjulet, eftersom hp'erne stiger meget hurtigt. Modsat vil
en motor med en fuldstændig jvæn moment-kurve ikke være helt så villig
til at gå på baghjulet.

Retterne har gået mod mere og mere jævne momentkurver, så det kan
forklare hvorfor '99 eren vil mere på baghjulet end din '05 (ok,
bagsvingeren er vistnok også lavet længere, netop for at undgå at '05
eren går på baghjulet, så det spiller også ind)

Mht "bundtræk" så skal du ikke forvente et bedre bundtræk på f.eks. en
V2'er end på din retter. Det *føles* kun sådan, eftersom der ikke er
nogen top-effekt.

Kai

Fra : Armand

Dato : 05-02-07 00:41

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at gå på baghjulet, eftersom hp'erne stiger meget hurtigt. Modsat vil
> en motor med en fuldstændig jvæn moment-kurve ikke være helt så villig

Du puster til mit altid ulmende bål!
Det er drejningsmomentet der løfter forenden, endsige trækker hjulet igennem
(på våd asfalt).
Alt andet lige vil drejningsmomentet på baghjulet lettere kunne løfte given
vægt over en kort arm (=akselafstand) end en lang arm!
En puklet momentkurve vil fremvise voldsommere stigninger(!) i
drejningsmomentet end hvis kurven er flad (=én lang pukkel), og hastigt
stigende drejningsmoment kan komme bag på piloten hvis størrelsen kommer
over det der skal til for at løfte forenden!

--
Armand.

Fra : TA

Dato : 26-02-07 12:16

"Armand" <kim-armand@mail.dk> wrote in message

> [...]
> stigende drejningsmoment kan komme bag på piloten hvis størrelsen kommer
> over det der skal til for at løfte forenden!

Det er ganske rigtigt drejningsmomentet, der sætter en mc i stand til at gå
på baghjulet ('wheelie'), men momentet løfter nu ikke stellet omkring
baghjulsakslen (á som en bom). Selv med hele mc-ens vægt på baghjulet er der
(svjks) ikke tilstrækkelig friktion i bagdækket til at løfte mc-en.

En mc går på baghjulet, når accelerationen bliver så stor, at al vægten
forskydes tilbage på baghjulet. Det sker når accelerationen, a, bliver a = g
* d/h, hvor g er tyngdeaccelerationen, d er massemidtpunktets (vandrette)
afstand fra baghjulsakslen og h er massemidtpunktets højde over jorden. En
mc med kort akselafstand og højt massemidtpunkt har derfor forholdsvis let
ved at gå på baghjulet. Det svarer til en 'stoppie', hvor al vægten ved
opbremsning forskydes frem på forhjulet så baghjulet løftes - her er der
blot tale om deceleration. Se evt mit tidligere indlæg af 20/5/2006.

At mc-en har lettere ved at wheelie i en momentpukkel skyldes, at
accelerationen øges når momentet øges i puklen; idet accelerationen er
proportional med momentet på baghjulet, som selvfølgelig varierer med
motorens momentkurve.

--
TA

Fra : Armand

Dato : 26-02-07 23:18

"TA" <not@active.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> En mc går på baghjulet, når accelerationen bliver så stor, at al vægten
> forskydes tilbage på baghjulet..........

Med min laveste gearing på den RGV jeg racede på en årrække, kunne jeg lege
"wheelie-stoppie-wheelie-stoppie" i spring på under en meters penge - Hvis
ikke dét udgør "bomløft" fremfor accelerationens vægtforskydning, så ved jeg
ikke!
Mange styrtvideoer på nettet viser ligeledes ukyndige på nakken af en
crosser, der slet og ret laver et backflip under piloten ved tilkobling!

>.........En mc med kort akselafstand og højt massemidtpunkt har derfor
> forholdsvis let ved at gå på baghjulet.

Kort akselafstand og højt tyngdepunkt udgør jo også en "bom" der allerede er
halvvejs oppe, derved at "bomløftet" i praksis vil foregå mellem bagakslen
og tyngdepunktet!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-07 08:23

On Sun, 04 Feb 2007 22:58:27 +0100, Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Det *føles* kun sådan, eftersom der ikke er
> nogen top-effekt.

Sikke da noget vås for en given momentkurveform er der nøjagtig den
samme topydelse Og det er der så i øvrigt også på resten af kurven....

Specielt TL1000 udmærker sig da med udtalt top-effekt.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/moment
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 04-02-07 23:04

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:

> [...]
>>
> Jeg har aldrig fået en tur på Kai's R'etter, så køreegenskaberne vil
> jeg ikke kloge i (Kai ønsker nok også at have den i hel stand i morgen

Ja, og du ønsker nok heller ikke at se dine knæ så tæt på, som det
kræves på en Retter

> [...]
> En eller anden har ramt det ideelle - Det er ualmindelig flot
> Her er der ikke brug for korrektion a'la' Powercommander.

Nu er jeg ikke sikker på om du har kigget på kurverne for min gamle
'02 eller min '03 model*. '02-eren var som du skriver 100% original,
og det er vistnok det rul, som Jansberg har set. '03'eren, derimod,
er blevet rullet flere gange - hvis jeg husker ret tre gange:
standard, med Akrapovic og download-program fra powercommander.com, og
med Heinrich's særlige map til netop min cykel.

Det eneste Heinrich rettede í mappen var for spjæld åbninger under 40%
- dem over var lige i øjet.

*) Til dem som måtte undre sig: '02-eren blev stjålet efter 1 år og 5
dage og blev aldrig fundet

Kai

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 05-02-07 22:08

"Armand" <kim-armand@mail.dk> writes:

> [...]
> stigende drejningsmoment kan komme bag på piloten hvis størrelsen kommer
> over det der skal til for at løfte forenden!

Hr. Armand, vi er rasende enige. Kan vi finde noget andet at
diskutere nu?

Kai

Fra : Armand

Dato : 05-02-07 23:04

> Hr. Armand, vi er rasende enige. Kan vi finde noget andet at
> diskutere nu?

Aaarh Kai, du er sq da også så kedelig!

--
Armand.