Alupakningssortiment
Fra : Thomas Gulholm

Dato : 29-01-07 15:47

Står og mangler en (ny) pakning til olieaftapningsskruen (14mm).

Gruppens kloge mænd har tidligere (med god kemisk begrundelse) påpeget
der skal bruges alu (og IKKE kobberpakning), men hvor køber man sådan
nogle til en "rimelig" pris?

Min lokale MC pusher vil sikkert gerne sælge mig én for en tier, hvilket
i og for sig ikke er en formue, men jeg har på fornemmelsen at det er
sådan nogt man (de rette steder) kan købe i en sortimentsboks med 200
pakninger i 15 forskellige størrelser for 100 kr (eller noget i den
retning), eller hvad..?

HN og Biltema(s hjemmeside) kan jeg ikke lige finde det hos. Overvejer
Merkonomen, men deres åbningstider passer pt ikke så godt med mine
"komme forbi tider". Skal jeg evt. købe en fiberpakning eller op på
taget med en pladesaks og tage et stykke af skotrenden :)

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010

Fra : Hekto

Dato : 29-01-07 16:45

Thomas Gulholm expressed precisely :
> [...]
> "komme forbi tider". Skal jeg evt. købe en fiberpakning eller op på
> taget med en pladesaks og tage et stykke af skotrenden :)

Der er sikkert mange gode begrundelser ... men
jeg fortsætte nu med kobber, da det er til at
skaffe. Nu har det kun fungeret i 23 år, så jeg
vil da ikke udelukke at pakningen bryder totalt
sammen i 2009 d. 27 februar kl. 13.00 ... jeg vil
bare anse det for en lille smule usansynligt.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Armand

Dato : 29-01-07 17:19

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse

> [...]
> vil da ikke udelukke at pakningen bryder totalt
> sammen i 2009 d. 27 februar kl. 13.00 ... jeg vil
> bare anse det for en lille smule usansynligt.

Hov!
Argumentet er modsat rettet: At kobberen medfører at det er aluminium'et
(læs: pakfladen!) der tærer istedet!

Du har som mange andre klaret dig fint til dato, og dét sikkert især p.g.a.
godtvejrskørsel uden kontakt med vejsalt; men kender du egentlig omtalte
pakflades tilstand på dine jern?

--
Armand.
(der godt ved at folk kigger sjovt på en når man spørger til alu-skiver frem

Fra : Anders Majland

Dato : 29-01-07 17:30

> [...]
> p.g.a. godtvejrskørsel uden kontakt med vejsalt; men kender du egentlig
> omtalte pakflades tilstand på dine jern?

Det gør jeg for de har et serviceinterfald på bare 6000km

Nu har gyngehesten stort set kun kørt vinterkørsel i min ejertid og denne
vinter tæller vil ikke rigtigt med - Dvs 3-4 vintre og vel en 1/4 af de
50000km i vinterskidt

Knallertern har jeg haft fra ny i 1998 og den har også kørt vinterkørsel
siden (på nær 2 år hvor den ikke kørte) og den den har gået 65000km

På ingen af dem er der nogen tæring overhovedet at se på aluen hvor skiven
har dækket.

Så jeg vil mene at det mest er et teoretisk problem ...

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-07 21:00

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> p.g.a. godtvejrskørsel uden kontakt med vejsalt; men kender du egentlig
> omtalte pakflades tilstand på dine jern?

Jeg bruger normalt også kobberskiver og er ikke så glad ved alu skiver.
Vores ellers så fine Audi, der ellers ikke sådan tære, er mont med alu.
skiver til tætning af bremseslanger ved banjo og banjobolt.
Disse alu skiver forsvinder pludselig, men bremsesvigt til følge!!
Har talt med andre der har biler fra WV gruppen og de fortæller at det er et
meget kendt problem.
Så jeg holder mig der til kobberskiver.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 31-01-07 13:23

Flemming Disc wrote:

> [...]
> skiver til tætning af bremseslanger ved banjo og banjobolt.
> Disse alu skiver forsvinder pludselig, men bremsesvigt til følge!!

Dét er så et ret uheldigt eksempel - men det beviser jo fint, hvor stærk
processen er...

Fra : Hekto

Dato : 30-01-07 13:34

It happens that Armand formulated :

> [...]
> godtvejrskørsel uden kontakt med vejsalt; men kender du egentlig omtalte

Jeg er godt klar over arguentet, at det kan tære.

Mine pakflader fejler ikke noget ... heller ikke
på maskinerne!

Iøvrigt er olieproppen på
Bologna-frembringelserne af messing/bronze ... så
skal jeg så køre helt uden for at undgå tæring???

Jeg tror det er et overdrevent problem. Det er da
væsentligt værre, som beskrevet med bremserne på
Audi'en!

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-01-07 20:23

Hekto skrev:

> Jeg tror det er et overdrevent problem. Det er da
> væsentligt værre, som beskrevet med bremserne på
> Audi'en!

At der er tale om et mere teoretisk end virkeligt problem er også min
tanke. Men på audien kunne man tænke sig en vis opladning at statisk
eletricitet på en del som er isoleret med gummislanger og ophæng.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 31-01-07 00:19

> Jeg er godt klar over arguentet, at det kan tære.
> Mine pakflader fejler ikke noget ...
> Jeg tror det er et overdrevent problem.

Baggrunden for at det på det nærmeste er blevet et mantra for mig er at jeg
har erfaret en ca. 50% borttæring af pakfladen på (svjh) min daværende
XS500, som er fra den tid hvor jeg ikke havde penge til fire vinterhjul!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-07 09:29

> [...]
> XS500, som er fra den tid hvor jeg ikke havde penge til fire vinterhjul!

Du Armand....Audi'en har vinterhjul....tror du det er der den hænger sammen.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Preuthun

Dato : 29-01-07 19:28

Hekto skrev:
> [...]
> vil da ikke udelukke at pakningen bryder totalt
> sammen i 2009 d. 27 februar kl. 13.00 ... jeg vil
> bare anse det for en lille smule usansynligt.

God humor
(Jeg ser lige, hvad de synes ovre i dk.snak.vittigheder)

Mine erfaringer fra veteranknallerter har aldrig vist problemer med
kombinationen stålprop, kobberskive og aluminiumsblokke.
Jeg har endda med succes genbrugt mine gamle kobberskiver uden problemer.

Mvh.
Jan Preuthun
www.veteranknallert.dk

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-01-07 17:58

Thomas Gulholm wrote:

> [...]
> "komme forbi tider". Skal jeg evt. købe en fiberpakning eller op på
> taget med en pladesaks og tage et stykke af skotrenden :)

fraset de teoretiske ædelmetaldiskussioner så kan både alu- og
kobberskiver fås hos mekonomen for under 1kr. stk.

TH ville også gerne sælge 1 10/12*1mm kobberskive for 15kr. i en zippose
med stregkode. Mekonomen tog 25 øre + moms

--
vh
Torben

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 31-01-07 13:13

Torben Scheel wrote:

> fraset de teoretiske ædelmetaldiskussioner så kan både alu- og
> kobberskiver fås hos mekonomen for under 1kr. stk.

Så må jeg vist prøve at tilpasse mine "komme forbi tider" til
Merkonomens åbningstider, så jeg kan få købt én skive - bare på beløbet
:) Har de officielt salg til private, eller skal man snakke lidt godt
med dem?

> TH ville også gerne sælge 1 10/12*1mm kobberskive for 15kr. i en zippose
> med stregkode. Mekonomen tog 25 øre + moms

Fantastisk - man ved aldrig hvornår man får brug for en zippose :) Det
er ikke så meget den egentligt pris, men fortjenesten på >1000% der
genere mig... både TH og "den lokale" får dem vel alligevel hjem i
tønder fra Merkonomen ell.

Så uanset at problemet i mange tilfælde synes teoretisk (har da også
kobberskiver i bunden af min forgaffel), vil jeg helst have aluskiver,
når nu jeg alligevel "skal" forbi en specialbutik.

Fra : Rene Joergensen

Dato : 31-01-07 13:22

Thomas Gulholm <t.gulholm@vip.cybercity.dENMARk> wrote:

> Merkonomens åbningstider, så jeg kan få købt én skive - bare på beløbet
>:) Har de officielt salg til private, eller skal man snakke lidt godt
> med dem?

De sælger også til private. Jeg er ihvertfald ikke blevet afvist :)

--
-René