Er den en videnskab at ha´ kædetræk???
Fra : Muddi

Dato : 24-01-07 11:34

Er den en videnskab at ha´ kædetræk???

Jeg er nybagt ejer af en brugt Honda Shadow med kædetræk. (min første MC)

Når jeg læser i "MC-Revyen" samt "Touring NYT" årsopgørelse over nye cykler,
så står der ved mange af cyklerne med kardan, at man slipper for svineriet
med kædesmørrelse op ad fælge og dæk.

Jeg syntes ikke jeg døjer med at min cykel har kæde, med deraf følgende
svineri, men jeg har også kun kørt august/sept 2006

Er det blevet en videnskab at ha´ gammeldaws kædetræk?

Måske nogen kan fortælle hvordan de smørre deres kæde.

Jeg havde tænkt mig at give den et par gange i løbet af sommeren, ligesom
dengang jeg havde knallert i 70´eren.

Ikke ret meget smørrelse og hjulet skal evt. afdækkes med et stykke pap så
sprøjt ved siden af ikke sætter sig på fælgen eller dækket, men jeg mener da
ikke at det er det store problem.

Er det et problem i dag??

Mv.

Muddi

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-01-07 11:43

Muddi wrote:

> Måske nogen kan fortælle hvordan de smørre deres kæde.

Min. for hver 3-400km - er rullerne blanke slides kæden meget hurtigt -
og en gør det selv udskiftning koster nemt 1000 - 1500kr. Orla her et
eller andet med kæder : http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/

> Jeg havde tænkt mig at give den et par gange i løbet af sommeren, ligesom
> dengang jeg havde knallert i 70´eren.

Slet ikke nok. I regn er det gerne for hver 150km det er nødvendigt.

> [...]
> sprøjt ved siden af ikke sætter sig på fælgen eller dækket, men jeg mener da

Næh - bare noget man skal huske på linie med oliecheck og dæktryk. På
MC'er uden centralstøtteben kan det være besværligt. Rengøring klares
med lampeolie på en klud - det er bedre end motorrens der affedter.

Tillykke med cyklen i øvrigt - og må jeg anbefale et DMC bronzekursus -
der et guld værd, det er sjovt og man lærer sig selv og cyklen at kende.
Normalt er der et omgang teknik for begyndere inkluderet.
http://www.dmc-org.dk/ http://www.dmc-kursus.dk/

--
vh
Torben - der nok napper et bronzekursus mere med TDM'en.

Fra : Muddi

Dato : 24-01-07 12:16

> På MC'er uden centralstøtteben kan det være besværligt.

Har kun sidestøttefod.
Har derfor købt sådan en rulle-fidus, hvor baghjulet bakke op i, således at
man kan dreje hjulet rundt medens cyklen står stille.
Ved ikke om den virker, da jeg har første gang til gode - endnu.

Kan ses her:
http://www.louis.de/_20a5c57ec9a051643f46c71d0082bb57a7/?media=katpdf&topic=artnr&artnr=10003321

Muddi

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-01-07 14:30

Muddi wrote:

> [...]
> man kan dreje hjulet rundt medens cyklen står stille.
> Ved ikke om den virker, da jeg har første gang til gode - endnu.

Hæ! Hvis du kun påregnede at smøre et par gange hver sæson har du da
vist haft købekløe

Men sikket en smart løsning - jeg har 2 uden centralstøtte - og en
billig baghjulsløfter - det er ikke optimalt. Især fordi den skal
justeres fra den ene maskine til den anden.

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 24-01-07 14:36

> Er det blevet en videnskab at ha´ gammeldaws kædetræk?

Naeh - bare smør rigeligt ...