Shark S500 erfaringer
Fra : J.C.Kløve

Dato : 23-01-07 11:53

Er der nogen der har erfaringer med Shark S500 hjælm?
her tænkes på

Pasform (langt(højt) hoved/korthoved - rund/oval hovedform)

Støj (ja jeg ved det afhænger af MC, fører m.v.) men alligevel

Generel kvalitet (finish, betjening, fejl, mangler)

jeg har læst tests på nettet, men savner jeres vurderinger.

Jeg spørger idet jeg kunne fristes til at købe på nettet =8^0 og jeg
ikke finder det etisk at ligge de lokale forhandlere til last med
prøvning uden køb :-/

--
Dun@nt

Fra : Psypher

Dato : 23-01-07 13:25

[...]

Jeg har en Shark s500 AIR, jeg syntes den larmer a h til, hvis man køre
stærkt og drejer hovedet, så går visiret op, ikke videre behageligt.
ellers passer den godt på mit hoved men en ting er sikker, når jeg skal have
MC igen så skal jeg have ny hjælm og det bliver ikke sådan en igen

Mvh Lars

Fra : MortenP

Dato : 23-01-07 16:26

J.C.Kløve skrev:
> [...]
>
> Jeg spørger idet jeg kunne fristes til at købe på nettet =8^0 og jeg
> ikke finder det etisk at ligge de lokale forhandlere til last med

Jeg har en S800, og den er jeg FULDT ud tilfreds med..
I forhold til min "gamle" Caberg så siger denne Ikke meget..

MEN .. når alt kommer til alt så kører man jo altid med ørepropper ikke
(burde man)

Så kender ikke S500 selv. men storebror kan jeg godt sige god for.

MortenP

Fra : Allan K. Poulsen

Dato : 25-01-07 11:40

"J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote in message
[...]

Hej,

Jeg har en Shark Summum RSR II. Den kan jeg kun anbefale. Den har tillige
fået glimrende anmeldelser. Jeg vil skyde på, at min er glimrende til en art
rundhovede. Visiret er tykt og meget svært at ridse og hjelmen er støjsvag
ved lave hastigheder (Over 160 km/t, kan man godt høre vinden!). Derudover
har den virksomme luftkanaler, der medfører, at dugget visir er en
sjældenhed.

Jeg har indsat en anmeldelse af hjelmen nedenfor skrevet af Peter Rahbek.

Mvh,
Allan
Aprilia SL1000

Shark RSR er svær at komme uden om, hvis man er i markedet efter luksus og
samtidig søger optimal komfort

19-08-2002 | Af: Peter Rahbek
Der sælges uforholdsmæssigt mange lavpris-styrthjelme i klassen mellem 500
og 1500 kr. for hver gang der ryger blot en enkelt topklasse-hjelm som denne
Shark RSR Alex Barros over disken. Til gengæld er der ikke mange som kan
måle sig med Shark's 1350 gram tunge og næsten 5000 kr. prestigemodel med
hensyn til brugerkomfort, sikkerhed og lang forventet levetid. Det er
virkelig en overordentlig gedigen kvalitetsvare, og man forstår eksperterne
hos bl.a. det tyske fagblad MO, når de i en kritisk test kårer Shark RSR som
en af sæsonens allerbedste hjelm-nyheder!
Foruden prestigeværdien og replica-designets inspirerende farver så byder
Shark'en på mange attraktiver, som den kræsne og seriøse motorcyklist vil
glæde sig over i længden. Fx en udtagelig og vaskbar luksusforing i en art
finmasket velour, der fra fabrikkens side er imprægneret ("sanitized") så
den ikke kommer til at lugte af sved.
Herudover vidner DD-stroplåsene af racertypen om seriøsitet: De vil altid
blive spændt korrekt til, ligesom den løse ende af stroppen, som ellers har
det med at piske i fartvinden, kan fastgøres med en lille rød plastlås magen
til den på fx Arai RX 7 RR4.
Det glasklare standardvisir er hele 3 mm tykt for at modstå fx stenslag.
Overfladen er hård og virker meget svær at ridse. På indersiden er visiret
belagt med en effektiv antidug-hinde, og afmonteringen i forbindelse med
vask eller udskiftning klares i et snuptag med to usvigeligt sikre snaplåse
i metal samt et par hængslede sikkerhedsbøjler, der nemt kan drejes til
siden. Konstruktionen er idiotsikker i brug, nem at justere, aerodynamisk og
slidstærk. Man må bare ikke smide metallåsene væk. Heldigvis har importør AM
Motor (henvisning til nærmeste Shark forhandler på tlf. 98 80 07 14.) ry for
god opbakning; der er altid reservedele på lager.
Til RSR hjelmen leverer Shark både gule, blå, røgfarvede og næsten kulsorte
ekstravisirer mod merpris. Her vil vi især anbefale det røgfarvede og det
blå som de bedst egnede til danske forhold. Det sorte er så mørkt, at
sommerens lyseste dage bliver til nat. Den slags kan vi kun opfatte som en
dårlig joke.
Ventilationen opleves knapt så effektiv som på topmodellerne fra Arai og
Shoei. Til gengæld er Shark RSR særdeles støjsvag og fri for træk og kolde
"pletter". Selv på de sæsonens varmeste dage har jeg hverken mærket
problemer med varme eller fugt, men egentlig regn kan selvfølgelig godt
sluses ind gennem indsugningen foroven, hvis den står på vid gab.
Hjelmens hit er en lille spoiler over nakken. Via en indbygget ventil suger
den sved ud af hjelmen under fart samtidig med at den sikrer mod
hvirveldannelser bagved. Det betyder at du kan køre rigtig stærkt på
sportsmaskiner med hovedet helt oppe i turbulenserne over kåbeglasset uden
at hjelmen rives i eller kastes sideværts. Dette har større betydning for
langtidskomforten end man lige tænker på ved en kort prøvetur.
Synsfeltet er dejlig stort og ugeneret af det tykke visir. Hjelmen støtter
fast til hovedet på de rigtige steder, uden at presse kinderne ind mellem
dine tandrækker og uden at belaste pande, kæbe eller kindben med et
ubehageligt vedvarende tryk. Tværtimod opleves polstringen smidig og
komfortabel. Shark RSR er effektivt lyddæmpet i sig selv og tillader dig at
bruge både briller og høreværn (der altid anbefales) uden gener af nogen
art. I kombination med massive silikonepropper i mine ører har eg oplevet
den mest effektive lyddæmpning nogensinde. Hvilket er endnu en anledning til
at jeg giver Shark RSR store plusser i karakterbogen.
Afslutningsvis: Hvis du foretrækker en hjelmen i ensfarvet lak koster den
4495 kr. og i flerfarvet (men som ikke-replica) koster den 4695 kr. De
sidste 300 kr. op til replica-modellen er den pris du betaler, for at føre
dig frem med grønt eller gråt Alex Barros design eller rød eller blåt Carl
Fogarty design eller flimrende orangerøde, gule og blå farver som fx Olivier
Jacque eller Reggio Laconi. Bestemt ikke nogen urimelig pris når Shark med
model RSR har placeret sig på kvalitetsniveau med Arai's og Shoei's endnu
dyrere prestigehjelme.