/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Børn og MC - Risikoen for alvorlige person~
Fra : jane


Dato : 13-01-07 17:18

Er ved at lede efter materiale om børn bagpå motorcykler

Stødte så på denne her side ; http://www.sikkertrafik.dk/11743e80
"Risikoen for alvorlige personskader på motorcykel er 30-40 gange større pr.
kørt kilometer end i bil. "

Lyder lidt vildt....
Umiddelbart lyder det jo voldsomt, men hvordan mon det er udregnet.
Går udfra at det er en general betragtning og ikke kun målt på børn pr. kørt
kilometer.

Nå, men nu jeg er her.....
....hvordan er erfaringerne blant jer med børn bag på motorcyklen.

Jeg har en datter på 8, der plager for at komme med ud at køre.
Skal - skal ikke?
Hva´ med hjelm?
Hvor langt kan vi evt. køre - kan vi mon tage på MC-camping sammen?
osv.

Kunne være rart hvis nogle ville skrive ind op oplevelser med børn og MC.
...om det er godt eller skidt.

Udenlands ser jeg børn bag på MC´en men ikke ret tit herhjemme i DK.

Hilsen
Jane



 
 
Muddi (13-01-2007)
Kommentar
Fra : Muddi


Dato : 13-01-07 17:37

> Nå, men nu jeg er her.....
> ...hvordan er erfaringerne blant jer med børn bag på motorcyklen.
>
> Jeg har en datter på 8, der plager for at komme med ud at køre.
> Skal - skal ikke?
> Hva´ med hjelm?
> Hvor langt kan vi evt. køre - kan vi mon tage på MC-camping sammen?
> osv.
>
> Kunne være rart hvis nogle ville skrive ind op oplevelser med børn og MC.
> ..om det er godt eller skidt.
>
> Udenlands ser jeg børn bag på MC´en men ikke ret tit herhjemme i DK.
>
> Hilsen
> Jane
>
Hi Jane (me Tarzan)

Pjat til side...
Ved ikke om hvor smart det er at ha´ børn bagpå.
Komme vel lidt an på om hvor stor de er, og her tænkes ikke på alderen, men
højden af barnet og hvor modent det er.

Der er da mange der har kørt rundt med deres børn, og nogen endda på tur ud
i den store verden.
F.eks Nina og Hjalte Tin www.ninaoghjalte.dk
Tror ikke at de var dumdristige, så måske kunne du sende dem en mail og
spørge ind til det med børn og mc.

Biker hilsen fra
Muddi



Peter (14-01-2007)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 14-01-07 18:31


"Muddi" <muddi569@hotmail.com> wrote in message
news:45a90a7c$0$69143$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Der er da mange der har kørt rundt med deres børn, og nogen endda på tur
> ud i den store verden.
> F.eks Nina og Hjalte Tin www.ninaoghjalte.dk
> Tror ikke at de var dumdristige, så måske kunne du sende dem en mail og
> spørge ind til det med børn og mc.

Så har du da vist ikke læst nogen af deres bøger.

--
Peter
FJR1300A & NTV650



Armand (13-01-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-01-07 17:41


"jane" <246jane8@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45a90641$0$3556$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> ... på denne her side ; http://www.sikkertrafik.dk/11743e80
> "Risikoen for alvorlige personskader på motorcykel er 30-40 gange større
> pr. kørt kilometer end i bil. "
> Lyder lidt vildt....

Anders Majland har modsat sat statistikken op imod cyklisterne, når forældre
og pædagoger valgte en negativ attitude over at han kørte knægten til
børnehave på motorcykel

--
Armand.



kc (13-01-2007)
Kommentar
Fra : kc


Dato : 13-01-07 17:56

> Anders Majland har modsat sat statistikken op imod cyklisterne, når
> forældre og pædagoger valgte en negativ attitude over at han kørte knægten
> til børnehave på motorcykel
>
> --
> Armand.


Jeg kørte min søn i dagpleje hver morgen, kørte også enkelte ture på ca 100
km, rådførte mig med nogen der havde rejst med deres børn rundt i verden.

KC




Steen Gruby (13-01-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 13-01-07 18:00

On Sat, 13 Jan 2007 17:41:19 +0100, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
wrote:

Hej Armand.
>
>Anders Majland har modsat sat statistikken op imod cyklisterne, når forældre
>og pædagoger valgte en negativ attitude over at han kørte knægten til
>børnehave på motorcykel

Så er det nu at man skal lufte en historie fra 60'erne der virkelig
kan få "Mister ByRite" ud af hullet.
En af mine bekendte, på BSA, havde sin søn på brystet inden for
læderjakken.
Det så urkomisk ud når det lille hovede stak ud mellem lynlåsen og
faders hage.
Den gik indtil poden blev så stor at jakken ikke kunne nå om begge
mere.
Moderen??? - Hun sad bag på

Vi er heldigvis kommet længere.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

kc (13-01-2007)
Kommentar
Fra : kc


Dato : 13-01-07 17:48

> Er ved at lede efter materiale om børn bagpå motorcykler
>
> Stødte så på denne her side ; http://www.sikkertrafik.dk/11743e80
> "Risikoen for alvorlige personskader på motorcykel er 30-40 gange større
> pr. kørt kilometer end i bil. "
>
> Lyder lidt vildt....
> Umiddelbart lyder det jo voldsomt, men hvordan mon det er udregnet.
> Går udfra at det er en general betragtning og ikke kun målt på børn pr.
> kørt kilometer.
>
> Nå, men nu jeg er her.....
> ...hvordan er erfaringerne blant jer med børn bag på motorcyklen.
>
> Jane
>

Nu tror jeg ikke du kan regne med den side angående med at køre med børn, de
fleste der kører med børn er jeg sikker på kører stille og rolig og deraf er
sandsynligheden for skader mindre men den er der.

KC



Arne Lorenzen (14-01-2007)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 14-01-07 09:16

kc skrev den 13 jan 2007 i news:45a90d64$0$49197$14726298@news.sunsite.dk:

> Nu tror jeg ikke du kan regne med den side angående med at køre med
> børn, de fleste der kører med børn er jeg sikker på kører stille og
> rolig og deraf er sandsynligheden for skader mindre men den er der.

Lige præcis!
Og det er samme vurdering jeg tager når jeg skal finde ud af mængden af
sikkerhedsudstyr. (rygskjold, hårde skaller, tredobbelte suninger osv.)

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Andy (13-01-2007)
Kommentar
Fra : Andy


Dato : 13-01-07 18:12

Hej

Har to tøser på 10 og 12, de er helt vilde med en tur bag på GS'en. Ta'
tiden, kør hyggetempo, kør efter forholdene, styrthjelm og robust tøj er en
selvfølge, så tror jeg at det er een af de oplevelser børnene har rigtigt
godt af.

Forhåbentligt er det også med til at gi' dem en ide om at MC kørsel ikke
nødvendigvis skal foregå ved 180 kmt og opefter ... om 6-8 år.
/Andy


"jane" <246jane8@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45a90641$0$3556$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Er ved at lede efter materiale om børn bagpå motorcykler
>
> Stødte så på denne her side ; http://www.sikkertrafik.dk/11743e80
> "Risikoen for alvorlige personskader på motorcykel er 30-40 gange større
pr.
> kørt kilometer end i bil. "
>
> Lyder lidt vildt....
> Umiddelbart lyder det jo voldsomt, men hvordan mon det er udregnet.
> Går udfra at det er en general betragtning og ikke kun målt på børn pr.
kørt
> kilometer.
>
> Nå, men nu jeg er her.....
> ...hvordan er erfaringerne blant jer med børn bag på motorcyklen.
>
> Jeg har en datter på 8, der plager for at komme med ud at køre.
> Skal - skal ikke?
> Hva´ med hjelm?
> Hvor langt kan vi evt. køre - kan vi mon tage på MC-camping sammen?
> osv.
>
> Kunne være rart hvis nogle ville skrive ind op oplevelser med børn og MC.
> ..om det er godt eller skidt.
>
> Udenlands ser jeg børn bag på MC´en men ikke ret tit herhjemme i DK.
>
> Hilsen
> Jane
>
>



Bongo (13-01-2007)
Kommentar
Fra : Bongo


Dato : 13-01-07 18:32

Det vildeste(forunderligeste måske, det er svært at sætte ord på) jeg har
set var ved bakkelukningen i år. Foran mig i køen i Nørrebrogade holdt en
ung mor med en dreng på omkring 5-6år. Han var ikke stor. Forsigtigt tilter
moren sin mellemklasse maskine til siden så han kan kravle op. Fodhvilerne
var hævet så han kunne nå dem (det er lovkrav at bagsæde passageren kan nå
fodhvilerne) og moderen havde monteret et par remme i sin jakke så han kunne
holde fast dér. Ellers var han i fuld tekstil-ornat, hjelm, støvler osv.
Også gik det ellers stille og roligt derud ad mod bakken. Jeg ved stadig
ikke hvad jeg syntes om arrangementet eller om jeg ville udsætte mine egne
børn for risikoen, for den er der. Modsat har jeg set topbokse med
sikkerhedsseler til fastspænding af mindre børn. Noget jeg mener tangerer
hjernedødt, jeg ville nødigt være fastspændt på en mc der forulykker.
Fastspænding af mindre børn er vist lovkrav i nogle lande.



tom \(cordoba sdi\) (13-01-2007)
Kommentar
Fra : tom \(cordoba sdi\)


Dato : 13-01-07 21:36


"Bongo" <askfor@address.com> skrev i en meddelelse
news:45a9179f$0$72306$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Det vildeste(forunderligeste måske, det er svært at sætte ord på) jeg har
> set var ved bakkelukningen i år. Foran mig i køen i Nørrebrogade holdt en
> ung mor med en dreng på omkring 5-6år. Han var ikke stor. Forsigtigt
> tilter moren sin mellemklasse maskine til siden så han kan kravle op.
> Fodhvilerne var hævet så han kunne nå dem (det er lovkrav at bagsæde
> passageren kan nå fodhvilerne) ...


Jeg går lidt og overvejer sådan en her til min 4-årige der plager helt vildt
for at komme ud og trille
<http://server01.hein-gericke-store.com/openshop?id=000000f0000000f1003dea94000000281b32b487&ArtDetailByID.article_id=8897&Article_Array_actual=3&InclArtList.currblock=1>


Var dog ikke klar over den regel med fodhvilerne...



Anders Majland (13-01-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 13-01-07 22:43

> Jeg går lidt og overvejer sådan en her til min 4-årige der plager helt
> vildt for at komme ud og trille

Så skynd det at købe det sæder der er på QXL - Kører man fornuftigt er
riskoen mindre end på cykel ...



SB (14-01-2007)
Kommentar
Fra : SB


Dato : 14-01-07 18:21


"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
news:45a95265$0$2104$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Jeg går lidt og overvejer sådan en her til min 4-årige der plager helt
>> vildt for at komme ud og trille
>
> Så skynd det at købe det sæder der er på QXL - Kører man fornuftigt er
> riskoen mindre end på cykel ...


Er vist solgt, kunne ikke finde det hverken under tibehør eller diverse

Søren



Dr. Enduro (14-01-2007)
Kommentar
Fra : Dr. Enduro


Dato : 14-01-07 11:46

tom (cordoba sdi) skrev:

> Jeg går lidt og overvejer sådan en her til min 4-årige der plager helt vildt
> for at komme ud og trille
> <http://server01.hein-gericke-store.com/openshop?id=000000f0000000f1003dea94000000281b32b487&ArtDetailByID.article_id=8897&Article_Array_actual=3&InclArtList.currblock=1>

Jeg har læst et sted, at børn ikke skal ud og køre, før de er 8-9 år
gamle, fordi deres nakkemuskulatur ellers skulle være alt for svag til
at kunne klare belastningen, så 4 år må være alt for tidligt!


--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Anders Majland (14-01-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 14-01-07 13:51

> Jeg har læst et sted, at børn ikke skal ud og køre, før de er 8-9 år
> gamle, fordi deres nakkemuskulatur ellers skulle være alt for svag til at
> kunne klare belastningen, så 4 år må være alt for tidligt!

Hvordan var det nu med kilder på postulater ....

De danske regler er vattede - Der er bare krav om at et barn kan nå
fodhvilerne og der er ikke engang hjelmkrav for de små - Det er hul i
hovedet og regler fra før det var muligt at få lette børnehjelme.

De tyske regler er (som vanligt dernede) helt firkantede. Der skal anvendes
godkent hjelm og børn udner 7år skal bruge et godkendt sæde. Stamatakis
sædet er afaik det eneste godkendt fra 14 til 30kg.

Så tyske regler kombineret med sund fornuft og jeg ikke et problem med at
have eget barn med på mc - men jeg kører selvfølgelig ikke med andres uden
forældrenes accept. Det er jo også forældre der mener at min. til
børnetransport er stationcar med 5 stjerner fra en crashtest - Ofte de samme
som ofte bliver taget foran skolerne for at køre for stærkt og uden sele ...

Men der er da ikke tvivl om at det er farligere at have børn med på
cykel/motorcykel end i bil. I kbh's myldertid vil jeg heller ikke bryde mig
om det men på strækninger med lav trafikintensitet hvor man bedre kan
bevare overblikket har jeg som sagt ikke et problem med det.

Men det er jo et frit valg ...



Armand (14-01-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-01-07 14:39


"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
news:45aa2744$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
> Men der er da ikke tvivl om at det er farligere at have børn med på
> cykel/motorcykel end i bil.

Og så er der jo heller ikke særskilte personskade-statistikker for
børnetransporten til f.eks. børnehaven, der ofte klandres for at far tager
Mercedes'en på arbejde og overlader husstandens lille nedslidte og især
sikkerhedsmæssigt forældede til moderen og børnetransporten :-|
Som dit eget argument á sat op mod sikkerheden for cyklister, er dén sag i
mine øjne også et tungt argument mod dem der undsiger børn og motorcykler
:-|

--
Armand.



Claus Rittig (14-01-2007)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 14-01-07 15:24

"Dr. Enduro" <janeiffertFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:eod1ks$9ld$1@news01.versatel.de...

> Jeg har læst et sted, at børn ikke skal ud og køre, før de er 8-9 år
> gamle, fordi deres nakkemuskulatur ellers skulle være alt for svag til at
> kunne klare belastningen, så 4 år må være alt for tidligt!

Sikke noget vrøvl!
Kig du forbi den lokale motocross klub, og se hvad alder de begynder i. 3-4
år er en fin alder at starte, hvis ellers ungen gider.

Rittig



Intet Navn (15-01-2007)
Kommentar
Fra : Intet Navn


Dato : 15-01-07 11:57

"Dr. Enduro" <janeiffertFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in
news:eod1ks$9ld$1@news01.versatel.de:

> Jeg har læst et sted, at børn ikke skal ud og køre, før de er 8-9 år
> gamle, fordi deres nakkemuskulatur ellers skulle være alt for svag til
> at kunne klare belastningen, så 4 år må være alt for tidligt!

Det har jeg også læst - men jeg er nu ogsånæsten helt sikker på, at
teksten var en forklaring på hvorfor børn under en vis størrelse/alder
ikke skulle bruge styrthjelm; nemlig noget med at barnets muskulatur ikke
var tilstrækkeligt udviklet - og at en skade hvor barnet havde hjelm på,
derfor ville blive værre end hvis det ikke havde hjelm på.

- Sådan kan man åbenbart læse og forstå i øst og vest samtidig...

/claus

Peter B. Juul (15-01-2007)
Kommentar
Fra : Peter B. Juul


Dato : 15-01-07 12:04

Intet Navn <noone@nowhere.undeliverable> writes:

> Det har jeg også læst - men jeg er nu ogsånæsten helt sikker på, at
> teksten var en forklaring på hvorfor børn under en vis størrelse/alder
> ikke skulle bruge styrthjelm; nemlig noget med at barnets muskulatur ikke
> var tilstrækkeligt udviklet - og at en skade hvor barnet havde hjelm på,
> derfor ville blive værre end hvis det ikke havde hjelm på.

Jeg har hørt det samme, og jeg har senere hørt, at det er en gammel
snak, som er blevet gjort overflødig af nyere børnehjelme.
--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm not ignoring any facts.
The RockBear. ((^)) I'm simply ignoring you.
I speak only 0}._.{0 Slight difference."
for myself. O/ \O -jms

Intet Navn (15-01-2007)
Kommentar
Fra : Intet Navn


Dato : 15-01-07 12:13

p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote in
news:86mz4kmtzi.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk:

> Jeg har hørt det samme, og jeg har senere hørt, at det er en gammel
> snak, som er blevet gjort overflødig af nyere børnehjelme.

Det kan da *umuligt* passe! Det ville jo være det samme som at antyde, at
loven ikke var fulgt med udviklingen..!??! =

</ironi>

/claus

Torben Scheel (13-01-2007)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 13-01-07 18:48

jane wrote:
> Er ved at lede efter materiale om børn bagpå motorcykler
>
> Stødte så på denne her side ; http://www.sikkertrafik.dk/11743e80
> "Risikoen for alvorlige personskader på motorcykel er 30-40 gange større pr.
> kørt kilometer end i bil. "
>
> Lyder lidt vildt....
> Umiddelbart lyder det jo voldsomt, men hvordan mon det er udregnet.
> Går udfra at det er en general betragtning og ikke kun målt på børn pr. kørt
> kilometer.

Jeg har kørt hyggeture op til knap 100km med mine på 6 og 9år. Jeg kører
efter princippet "langsom tilvænning" og noget hyggeligt at køre efter.
Udstyret fra Louis.de : http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=789. Der
findes også er stamatikis børnesæde, men det var ikke noget vi kunne
bruge. Uden kan de nå fodhvilerne - men skulle jeg køre længere med dem
ville det nok være en god idé - de har en tendens til at falde i søvn.

Jeg lægger ikke turene i myldretid, og undgår motorvej.

Husk ørepropper - apoteket har børnestørrelser.

--
vh
Torben

Ulvir (13-01-2007)
Kommentar
Fra : Ulvir


Dato : 13-01-07 19:46

Torben Scheel wrote:
> Husk ørepropper -

Larmer ungerne så meget? LOL



Torben Scheel (15-01-2007)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 15-01-07 08:03

Ulvir wrote:
> Torben Scheel wrote:
>> Husk ørepropper -
>
> Larmer ungerne så meget? LOL
>


Knud Dam (13-01-2007)
Kommentar
Fra : Knud Dam


Dato : 13-01-07 20:18


"jane" <246jane8@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45a90641$0$3556$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...


> ...hvordan er erfaringerne blant jer med børn bag på motorcyklen.

Hej Jane.

Jeg har kørt rigtigt meget med vores dreng, Rasmus bagpå. Det startede da
han var ca. 6 år og frem til han blev ca. 14. Derefter gad han ikke rigtigt
mere.

Udrustning på og så køre "fornuftigt".

Når fruen havde week-end arbejde, stod den på ture til Campen, til
vesterhavet, til campingplads ved Limfjorden mm.

Sammen med fruen har vi udover DK været i Harzen, Polen og sidst i
Normandiet. Jeg vil tro, at han har siddet bagpå ca. 10.000 km.

Ofte faldt han i søvn på bagsædet. Så fik han lige et dask, når vi nåede en
by eller lignende )))

Det har været nogle uovertrufne oplevelser - såe, kom bare igang .....

; - )

KD



SB (13-01-2007)
Kommentar
Fra : SB


Dato : 13-01-07 21:26

Min datter har været med siden hun var 3, den gang var det så godtnok foran
på en MC scooter og med 20 - 30 km/t
I dag er hun 9, sidder bagpå med MC tøj og hjelm, og har investeret i et
samtaleanlæg af den lidt billigere slags (750 kr.) så får vi nogen gode
samtaler på vejen
I sommers havde vi teltet med og tog en 5 dage på Djursland, mens
lillesøster og mor måtte blive hjemme, og hun har plaget lige siden for at
komme afsted igen
Så til sommer går turen til Heidepark ved Soltau
Vi tager godtnok motorvejen, men kører sjældent over 110 km/t for det meste
ligger vi og følger lastbilerne
Tager lidt tid, men på sin vis er det egentlig ret hyggeligt, har god tid og
nyder turen

Hvordan det er at smide en op som 9 årig for første gang ved jeg ikke, men
vil nok lave lidt svingtræning først, før det virkelig går løs, så de kan se
det ikke er farligt at MC'n ligger sig lidt ned i svingene. Noget som man
sikkert gør gøre med alle der sidder bagpå for første gang, uanset alder

Søren



Anders Majland (13-01-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 13-01-07 22:49

> Stødte så på denne her side ; http://www.sikkertrafik.dk/11743e80
> "Risikoen for alvorlige personskader på motorcykel er 30-40 gange større
> pr. kørt kilometer end i bil. "

Sammed stede kan du også finde en artikel fra foråret 2006 hvor der står at
risikoen "kun" er 3gange højere på mc end i bil ... Det findes løgn, bedrag
og statistik

Citat:"
Fra sikkertrafik.dk
> Mindre risiko for motorcyklister 18. februar 2006 I løbet af de
> sidste ti år er motorcyklisters risiko for at komme ud for en alvorlig
> ulykke faldet med to tredjedele. Det er dog stadig tre gange så farligt at
> køre på motorcykel som at køre i bil. "

Se f.eks også her:
http://ing.dk/article/20060829/WEBLOG05/60829005?DEBAT=1#posts Gider ikke
lige gentage mig selv men formateringen er bedre på ing.dk


Airbag til Motorcykel virker!
tirsdag 29.08.2006 kl. 18:00

Her kan man se omfanget af skader med og uden airbag. Kilde: ADAC Klik for
større foto
Tjek lige videon på den her side. Den viser en crashtest med Hondas nyeste
sikkerhedsanordning til motorcykler: En airbag.

Den trak nok et smil eller to, da den blev lanceret sidste år, men nu har
ADAC altså leveret beviset.

I testen bliver en Honda Goldwing sendt ind i siden på en lille kassevogn
(det ligner vist en VW-MPV) med 72 km/t.

Don't try this at home! [ADAC] Klik for større foto
Uden airbag er det den sikre død, først og fremmest på grund af en knækket
hals.

Men med airbag overlever føren, og ikke nok med det, skaderne på kroppen en
væsenligt reduceret.

Det bliver spændende at se den næste motorcykel med airbag.

I dag er det 30 gange så farligt at køre motorcykel som bil. Spørgsmålet er
om en airbag vil ændre det?

Hvad mener du?

/Bjørn
Forside/Motorbloggen - Artikeldebat - Airbag til Motorcykel virker!
Af MARTIN RASMUSSEN
30.08.2006 12:37
De virker kun på enorme og tunge cykler, som her Goldwing, og det er ikke de
motorcykler som kører stærkt. Måske burde staten give mere tilskud til
sikkerhedsudstyr og cykler med ABS.

Af John Larsson
30.08.2006 13:08
"I dag er det 30 gange så farligt at køre motorcykel som bil. Spørgsmålet er
om en airbag vil ændre det?"
Næppe ret meget, Bjørn! I den viste situation, jo selvfølgelig, men hvor
ræpresentavivt er sådan et "rent hit" 90 grader ind mod en høj bilside og
uden det mindste skred i cyklen? Skal føreren så bruge sikkerhedssele? Og, i
hvor mange situationer får airbag'en en uhensigtsmæssig virkning?
Næh, mere passiv sikkerhed for tohjulede fartmaskiner må enten løses ved
mere "kabine" (evt. inkl. sikkerhedsseler) eller airbagspolstring i
dragterne.
John


Af ANDERS MAJLAND Majland
30.08.2006 13:28
"I dag er det 30 gange så farligt at køre motorcykel som bil."

Ja den har jeg hørt før - og sikkert samme kilde som gør at det temmeligt
dyrt at få en ulykkesforsikring der dækker som fører på mc. Afair så er det
noget med at den statistik inkluderer registreringspligtige knallerter der
er "endnu farligere

Fra sikkertrafik.dk
> Mindre risiko for motorcyklister 18. februar 2006 I løbet af de
> sidste ti år er motorcyklisters risiko for at komme ud for en alvorlig
> ulykke faldet med to tredjedele. Det er dog stadig tre gange så farligt at
> køre på motorcykel som at køre i bil.

Så jo der naturligvis farligere at køre motorcykel end at køre bil - I en
bil kan udskridningerne nemmere redes, ABS ESP er ved at være standard og
går det galt er man rimeligt beskyttet af buret.

Men 30gange farligere - den holder ikke ...

Af HENRIK UNTIEDT VÆRØ
30.08.2006 15:39
"I dag er det 30 gange så farligt at køre motorcykel som bil."
Så jo der naturligvis farligere at køre motorcykel end at køre bil
Men 30gange farligere - den holder ikke ...

I 1996 kom motorcyklisterne alvorligt til skade - eller blev dræbt - én gang
for hver 550.000 km, de kørte. Bilisterne kom alvorligt til skade - eller
blev dræbt - én gang for hver 20.000.000 km. Det svarer til, at risikoen ved
at køre på motorcykel er 35-40 gange så stor på motorcykel som i bil.
Det kan selvfølgelig have ændret sig en smule i de seneste år, men næppe
afgørende.



Af ANDERS MAJLAND Majland
31.08.2006 13:54
Jo ganske meget. Der er store problemer med den "gamle" statistik - ikke
mhs til hvormange der kommer tilskade, men derimod med hvor mange km en
gennemsnits motorcyklist kører om året. Den er baseret på at en
indregistreret motorcykel kun kører 1777km/året
http://www.dmc-org.dk/Index-aktuel.html "Kritisk uheldsvurdering af
motorcyklister"
Den aktuelle artikkel jeg referede på sikkertrafik.dk er imho mere
troværdig. Jeg har lige fundet den frem igen:
http://www.rfsf.dk/b5000a/base/37c62776 Men baggrundsdataene ville jeg gerne
se. René la Cour Sell plejer jo ikke at tegne et lysererødt billede - og han
finde selvfølgelig stadig risikoen for høj.
Desuden har antallet at indregistrede motorcykler været stærkt stigende de
sidste 10år (næsten en fordobling) mens uheldstallene heldigvis ikke er
fuldt med op. http://www.sikkertrafik.dk/2a63e80
Jeg er motorcyklist (ikke biker, rocker eller hvad jeg ellers bliver skudt i
støvlerne) og blandt de få der pendler til arbejde på motocykel det meste af
året. Jeg har "kun" kørt motorcykel siden 1998 efter at jeg konstaterede at
det nok var den nemmeste måde at komme rundt i københavn på - og ikke mindst
nemmest at parkere. Jeg kører 20-25000km/året på mc og det sker jeg "vågner"
og pipper lidt i debatter der har noget med motorcykler at gøre.

Der er blandt motorcykeluheld en stor del eneuheld (ofte pga for høj fart)
og sprituheld - men utroligt mange af uheldene skyldes at motorcyklister
bliver overset af bilister - englænderne kalder det for SMIDSY uheld - Sorry
Mate I Did'nt See You. http://www.motorcyclenews.com/pdf/462/118532.pdf
Uheldsstatistikken for motorcyklister i 2005 er ca 1/3 eneuhled mens næsten
1/2 er svinguheld med en modpart Nu siger stat. ikke noget om skylden i de
uheld men de viser at det er reelt problem med SMIDSY uheld.
Den engelske rapport herover refereer en undersøgelse af 1000 motorcykel/bil
uheld. De konluderer at i kun 1/5 af SMIDSY uheldene havde motorcyklen helt
eller delvist skylden. Brugt på ovenstående 4/5 af 1/2 => 40% af alle uheld
har bilisten overset motorcyklisten og medført sammenstød med svingende
bil/mc
F.eks http://ekstrabladet.dk/112/article207873.ece
For godt et år siden var jeg også impliceret iet SMIDSY uheld. I en ny
rundkørsel ved holbæk havde en bilist placeret sig forkert. Istedet for at
køre endu en runde i rundkørsel lavede han et højresving/vognbaneskift tværs
over en spærreflade og lige ind foran mig og jeg kunne ikke nå at bremse
helt op for ham (Heldigvis skete der kun materiel skade).
Ikke at bedre bremser (ABS) og bedre passiv sikkehed (Airbags og personligt
sikkerhedsudstyr) ikke er vigtigt, men det hjælper ikke på årsagen til mange
af uheldene...

Af ANDERS MAJLAND Majland
31.08.2006 15:17
Jeg kan da lige supplere med en statistik fra 2002.
http://www.fdm.dk/medlem/trafikogpolitik/trafikkenital/uheld/drabteprkoretoj.htm
Man skal være medlem for at se siden, men det er en graf lavet på tal fra
Danmarks Statistik der opgiver antallet af dræbte til ca 5 gange højere for
mc end bil per kørt km.

http://www.statistikbanken.dk/statbank5a/default.asp?w=1680
Antal Tilskadekomne og dræbte i færdselsuheld 2005
Bil 3210
MC 313

Der var 1.1.2006 105.264 registrerede motorcykler og 1.964.682 biler

Dvs ~19 gange flere biler men "kun" ~10 gange flere uheld.

Det må jo så betyde at for at det er 3 gange farligere at køre mc end bil må
man regne med at bilerne kører ~6 gange flere km - det lyder imgo rimeligt.

For mig er det også ligegyldigt om det er 3 eller 5 gange farligere at køre
mc end end bil. Men som "ansvarlig familiefar" ville jeg have svært ved at
acceptere en risiko på 30 gange farligere "bare" for at komme på arbejde...
Det er btw også ifølge statistikken næsten lige så farligt at cykle som at
køre motorcykel.

Af Ken Friis Hansen
01.09.2006 11:25
Jeg kører også motorcykel - dog kun som "hobby" og har gjort det i snart 12
år. Jeg tror ikke på airbags til andet end store touringcykler (dvs.
Goldwing plus 5-10 konkurrerende produkter). På en mere sportslig cykler -
som desværre nok tegner sig for en del af de ulykker hvor motorcyklisten har
ansvaret - er føreren for bevægelig og hans position for uforudsigelig til
at airbaggen kan gøre nogen forskel.
Personligt sikkerhedsudstyr: hjælm, heldragt, rygbeskytter, støvler og
handsker er meget mere vigtigt. Her sparer mange danskere for meget fordi
budgettet er begrænset og motorcyklen i sig selv meget dyr.
Når folk spørger mig hvilken motorcykel de skal købe - indefor et givet
budget - siger jeg altid at de første kr. 10.000 går til påklædning.
Personligt er jeg påklædt for: 3.000 (hjælm) + 11.000 (læderdragt) + 2.000
(støvler) + 1.200 (handsker) = kr. 17.200. Og så har jeg endda købt alting
på internettet og i udlandet.
Man kunne burde starte med at fjerne momsen på sikkerhedsudstyr som f.eks.
hjælme (som man har gjort i UK) så en ordentlig hjælm feks ikke skal koste
kr. 3.000-5.000 i DK.

Af J M
02.09.2006 20:12
Problemet ligger i, at der ikke er sikre målinger på antal kilometer
motorcykler kører om året. Hvis du ser på antallet af ulykker med
motorcykelister, og sammenligner med antallet af indregistrerede
motorcykler, så er tallet under 2 gange så mange, som for biler. Men, hvis
det udregnes per kilometer, er det langt værre.
Tælles antallet af motorcykler i trafikken, er det højst 1/50 biler. Og
typisk 1/100 biler eller mindre. Om vinteren, langt færre, så tallet skal
deles i to. Er vi optimistiske, er det ca. 10-15 gange farligere at køre på
motorcykel. Men, det er ikke urealistisk, at regne med 30 gange farligere
end at køre bil.
Endeligt, skal huskes, at der ikke er taget hensyn til, at motorcykeluheld
ofte er værre, og der er flest alvorlige uheld, og flere dødsuheld.
Hvis du ikke har alcohol i blodet, er antallet af motorcykeluheld måske også
færre - og du kan måske tillade dig, at reducere antallet med disse.
Aligevel mener jeg ikke, du kommer langt under 15 gange så mange uheld, per
kilometer.
Men - hvad kan gøres?
Airbag, og bedre afskærmning af motorcyklen, er muligt. Men langtfra det som
hjælper mest. Jeg tror, at det som hjælper, er at give bilisterne et bedre
kørekort - samt ikke mindst at finde lovpligtige forbedringer til biler, der
reducerer antal uheld, med bløde bilister og herunder også motorcykkelister.
Som eksempel kunne man forestille sig en blød kofanger rundt om bilerne, der
lader dem skubbe ved påvirkning, eller lignende tiltag, der forhindrer at
bilisterne kører motorcykler og cykler ned, ved at trække ud, uden at se
dem. Det er også muligt, at det kan gøres med visionssystemer, og aktiv
påvirkning, med ryk i rattet.
Teknologi koster næsten intet. Tænk på hvor komplekst det er at lave en
harddisk. Den er alligevel billigt, og koster kun få tusind. En bil,
indeholder ikke meget advanceret teknologi, i forhold til f.eks. DVD rom
drevs, og harddiske. Skulle vi vurdere prisen som bilproducent, vil den
blive vurderet til, at måtte ligge lige under en bil.
Men det kan jo gøres billigere. Jeg tror, at løsningen for at skåne de bløde
trafikkanter, skal findes i forbedringer på bilerne.
Vision systemer, og kameraer er forholdsvis billigt, og teknologien for at
analysere billedet, er blevet billig. Eller er på vej ned. Det er dermed
hovedsageligt et forskningsproblem, at opnå at øge sikkerheden, på baggrund
af inputs fra kameraer. I nogen tilfælde kan laserlys måske også bruges.
Men, i første omgang, skal man måske satse på, at bruge lidt på bilerne
indenfor forskning i sikkerhed. Vision systemer, og algoritmer der bruges,
har endvidere store anvendelser, der går langt ud over området, og kan måske
bruges til at gøre gamle tog automatiske, og kunne køre oftere og føreløs.
I dag fås desuden airbags monteret i tøjet. Dette kan måske også hjælpe
motorcyklens sikkerhed lidt. Men, samfundsmæssigt sikrer det, detsvære ikke
andet end førren, og teknologien har måske begrænset anvendelse andre
steder.
Når der udvikles noget nyt, er det aldrig selve anvendelsen som er den
vigtigste ting at tænke på. Det vigtigste er alt det andet, som forskningen
kan bruges til. Desvære, går mange virksomheder ikke ud over deres eget
udviklingsområde, og forstår ikke, at afsætte midler der er så
tilstrækkelige som nødvendigt, for at forske i andet end det de selv kan
bruge. Og så er det ikke penge nok, fordi de ikke laver forskningen, og
præsenterer den på en måde, så den kan anvendes til andet, end det som de
ønsker. Dette er som regel for lidt, når noget skal udvikles til at være god
kvalitet. Kvaliteten bliver for lav, fordi midlerne er for få.
Vision systemer, kan bruges meget vidt. Både indenfor industrien, og
indenfor forskning i sikkerhed, herunder også indenfor transportsektoren.
Det er gennerelt, og måske kan bruges samme metoder, til at følge S-togs
passagerer og fodgængere, som til at følge fodgængere og motorcykler i
forhold til bilen i trafikken, hvis man fra starten sikrer sig, at metoden
fungerer - og dermed fungerer så bredt som muligt. Dette giver også flere
anvendelser.
Hvis bilindustrien sættes til at forske, så er de bedst til, at kun kunne
gennemskue deres eget lille område. Og hverken formidler viden, eller
udvikler den, så den kan bruges til andet. Det er dermed reelt spild af
kunnen og viden. Sådan fungerer industrien jo altid.

Af HENRIK UNTIEDT VÆRØ
09.09.2006 0:40
De tal jeg præsenterede, byggede ikke på at motorcykler kører et bestemt
antal kilometer om året, men derimod på de landsdækkende
rejsevaneundersøgelser, som kortlægger, hvor langt befolkningen bevæger sig
på forskellige transportmidler.
Oplysningerne på sikkertrafik.dk peger på, at sikkerheden for
motorcyklisterne i de senere år er blevet forbedret mere end for bilister,
og det må betyde, at forholdet ikke længere er så grelt. Men jeg har stadig
svært ved at se, hvordan det ud fra statistikken kun skulle være 3 gange så
farligt at køre på motorcykel, som i bil.

Af HENRIK UNTIEDT VÆRØ
09.09.2006 1:19
Jeg prøvede lige at finde noget bedre statistik - det nyeste jeg kunne finde
om motorcyklisternes kørselsarbejde er fra år 2000. Dette år var der 251
dræbte og alvorligt tilskadekomne motorcyklister, og motorcyklerne kørte 580
mio. personkm i alt (ifølge
www.vejdirektoratet.dk/publikationer.asp?page=document&objno=59476). Det
svarer til 0,43 dræbte og alvorligt tilskadekomne pr. mio. kørte
personkilometer.
I bilerne var der 1957 dræbte og alvorligt tilskadekomne personer i år 2000,
og bilerne kørte 60,7 mia. personkilometer i alt. Det svarer til 0,032
dræbte og alvorligt tilskadekomne pr. mio. kørte personkilometer.
Så i år 2000 var det "kun" 13 gange farligere at køre på motorcykel. Men det
er da en betydelig forbedring fra de 30 gange.

Af ANDERS MAJLAND Majland
20.09.2006 14:16
http://www.statistikbanken.dk

Bil
MC

Af ANDERS MAJLAND Majland
20.09.2006 14:59
http://www.statistikbanken.dk

[PKM1] opgør antal personkm til 735 mio km for mc og til 52254 mio km for mc
i 2003
[UHELD12] Personskader der er kommet til politiets kendskab
2003 2004 2005
bil 6300 5681 4889
mc 347 305 312

Dvs for 2003
Bil 0,120 tilskadekomne per mio km
Mc 0,47 -||-
Dvs det risikoen for at komme til skade som fører af en mc var i 2003 4
gange risikoen for det samme i bil .

Tager man dræbte og alvorlig tilskadekommne [UHELD1]
2003: 1826 i bil mod 248 mc
Bil: 0,035
MC: 0,34
Dvs det risikoen for at blive dræbt eller komme alvorligt tilskade i
trafikken var i 2003 ca 10gang større på mc end i bil.
Det er jo glædeligt lavere end dine tal for 2000 og da vi kan se at antallet
af tilskadekomne og dræbte motorcykliter fortsat er faldet svagt samtidigt
med at antallet af indregistrede motorcykler er steget meget vil
statistikken når den bliver offenliggjort nok også vise at risikoen for 2005
var faldet yderligere. Det er også værd at bemærke at risiokoen for bilister
også er faldet meget - men bare faldet endnu mere for motorcyklister

Jeg har haft i journalisten der skrev det med de 3gange farligere (som jeg
referede fra sikkertrafik.dk - oprindeligt skrevet i politikkens
lørdagstillæg) - men han kunne ikke huske sin kilde til tallene, hvilket han
undskyldte .... Så jeg ved reelt ikke hvordan de er regnet ud eller af hvem.

Så:
2000 13 gange farligere (død og alvorglige uheld)(død og alvorglige uheld)
2003 10 gange farligere (død og alvorglige uheld)(død og alvorglige uheld)
2003 4 gange farliger når alle tilskadekommne der er kendt af politiet tages
med - Det viser så også at motorcyklister selvfølgelig oftere kommer værre
tilskade.

Og uheldstallene er faldet yderligere for 2004 og 2005 (både mc og bil) men
der er ikke offenliggjort noget om det kørte antal km endnu.
Hvem var det der engang sagde at der findes løgn, bedrag og statistik ...





Anders Majland (13-01-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 13-01-07 23:04

Stamatakis barnestol: http://www.stamatakis.net
> Citat:"
> Fra sikkertrafik.dk
>> Mindre risiko for motorcyklister 18. februar 2006 I løbet af de
>> sidste ti år er motorcyklisters risiko for at komme ud for en alvorlig
>> ulykke faldet med to tredjedele. Det er dog stadig tre gange så farligt
>> at køre på motorcykel som at køre i bil. "

Nå ja og så lykkedes det mig at spore mig frem til den journalist på
politikken der havde skrevet ovenstående. Jeg spurgte pænt til hans kilde
til ovennævnte - men det kunne han ikke lige huske (Det var et par måneder
efter) - og da jeg spurgte pænt en gang til ville han da undersøge det, men
vendte tilbage med at han ikke kunne finde det.

Det er desværre lidt typisk for meget af det statistik der bliver slynget ud
i pressen - det er bare overskrifter og "de" glemmer ofte deres referencer
.....

Jeg har så selv forsøgt at lave nogle udstæk fra Danmarks Statistik og der
kan blev min konklusion var noget lignende .. Men jeg mener at jeg har
postet det (incl referencer) før så det må kunne findes igen via
groups.google.com

Måske det var det her jeg tænkte på
http://groups.google.com/group/dk.fritid.motorcykel/browse_thread/thread/3b05611752a8a78d/d6d1fbc8aa4cd9f7?lnk=st&q=statistik+motorcykel+majland&rnum=2#d6d1fbc8aa4cd9f7

Livet er farligt man risikerer at dø af det - men på den anden side vil man
som ansvarlig forældre jo ikke gøre noget der kan skade de små puds (eller
gør dem forældreløse)... Personligt mener jeg ikke risikoen ved at taget et
barn med på mc er for stor (kører man fornuftigt - kan man i det mindste
gøre meget for undgå uheld med egen skyld ...)

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk
Aprilia Leonardo 150 1998 [65Mm]
Yamaha XT600Z Ténéré 3DS 1988 [91Mm]
Yamaha XTZ750 Super Ténéré 3LD 1993 [41Mm]






Steen Gruby (13-01-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 13-01-07 23:21

On Sat, 13 Jan 2007 23:03:51 +0100, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

Hej Anders.
>
>Det er desværre lidt typisk for meget af det statistik der bliver slynget ud
>i pressen - det er bare overskrifter og "de" glemmer ofte deres referencer
>....
Citat fra Sir Winston Churchill:
Stol aldrig på en statistik med mindre du selv har været med til at
manipulere den

>Livet er farligt man risikerer at dø af det - men på den anden side vil man
>som ansvarlig forældre jo ikke gøre noget der kan skade de små puds (eller
>gør dem forældreløse)... Personligt mener jeg ikke risikoen ved at taget et
>barn med på mc er for stor (kører man fornuftigt - kan man i det mindste
>gøre meget for undgå uheld med egen skyld ...)

Livet er en seksuelt overført sygdom med dødelig udgang
Børnen har vi et særligt ansvar for:
Vi har inviteret dem - De har ikke bedt om at komme.
Det er unægetligt noget af et ansvar.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Steen Gruby (13-01-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 13-01-07 23:24

On Sat, 13 Jan 2007 23:03:51 +0100, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

Hej Anders.
>
>Det er desværre lidt typisk for meget af det statistik der bliver slynget ud
>i pressen - det er bare overskrifter og "de" glemmer ofte deres referencer
>....
Jeg glemte lige.
Der findes fire stadier af løgn - I nævnte rækkefølge:
Hvid løgn.
Sort løgn.
Statistik.
Journalistik.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Armand (14-01-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-01-07 01:44


"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
news:45a95749$0$2095$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> ..................
> Det er desværre lidt typisk for meget af det statistik der bliver slynget
> ud i pressen - det er bare overskrifter og "de" glemmer ofte deres
> referencer
- - - - Og måske endda ligefrem temmelig bevidst, eftersom
sensations-journalistik også sælger på dét område og der således ikke er
behov for at citere den pæneste af de statistikker man måtte have i hænderne
:-/

Hmmn - Det kunne være sjovt at kende journalisthøjskolens holdning til dét
emne og i det hele taget indholdet af "statistik-pensum'et" for sådan en
journalistuddannelse :-/

En kommentar til mc-airbag'en, der dukkede op et sted i strengen:
Jeg tror ikke at en livløs crash-dukke (CTD) demonstrerer dynamikken ved et
mc-sammenstød: Bevares det er ikke uset at motorcyklister har været i
CTD-lignende kontakt med bilside og tagkant; men jeg synes at meget ofte er
det snarere det modsatte der er tilfældet: At motorcyklisten som følge af at
støde fra (i mangel af seler til at gribe kropsvægten) med såvel arme som
ben, og godt hjulpet af motorcyklens bagende der løfter sig ved impact,
snarere bliver til kanonkonge hvorved person kontakt med den kolliderende
bil helt og holdent udebliver
Ud fra dét billede finder jeg en airbag betænkelig, derved at den måske
ligefrem vil forstærke løftet under ovennævnte ballistik og derved forøge
nedslags-skaderne når motorcyklisten uværgeligt ender på jorden igen

Der skulle vel ikke være nogen der kender en stuntman der var villig til at
teste en airbags inflydelse på hans arbejde omkring sådant et
trafik-scenarie??

--
Armand.



Anders Majland (14-01-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 14-01-07 10:05

>> Det er desværre lidt typisk for meget af det statistik der bliver slynget
>> ud i pressen - det er bare overskrifter og "de" glemmer ofte deres
>> referencer
> - - - - Og måske endda ligefrem temmelig bevidst, eftersom
> sensations-journalistik også sælger på dét område og der således ikke er
> behov for at citere den pæneste af de statistikker man måtte have i
> hænderne

Selvom det er ved at være en del år siden så var det en af de ting der hang
fast ved at tage en akademisk uddanelse. Altså er det ikke dit eget guldkorn
(Er det jo indimellem også for journalister) skal man huske referencen...

> En kommentar til mc-airbag'en, der dukkede op et sted i strengen:
> Jeg tror ikke at en livløs crash-dukke (CTD) demonstrerer dynamikken ved
> et mc-sammenstød:

Jeg vil regne Honda som en seriøs udvikler mhs test af sådant. Jeg mener
også at have læst et interview i motorrad hvor en af udviklerne sagde noget
i retning af at deres resultater viste at det var en fordel på "sofacykler"
som føreren sidder dybt i, men at de ikke havde resultater der sagde at det
samme var gældende på sportlige cykler hvor kørestillingen er en helt anden.
Det lyder imho rimeligt.



Armand (14-01-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-01-07 13:43


"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
news:45a9f23c$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>
>> En kommentar til mc-airbag'en, der dukkede op et sted i strengen:
>> Jeg tror ikke at en livløs crash-dukke (CTD) demonstrerer dynamikken ved
>> et mc-sammenstød:
>
> Jeg vil regne Honda som en seriøs udvikler mhs test af sådant.

Jeg har ikke set en skræk-demonstration uden at det har drejet sig om en
livløs(!) CTD der blot klaskede fremefter og ind i motorcyklens styr og
derefter knækkede sammen derom og følgelig knaldede hovedet ned i modpartens
tag/-kant, og dét holder ikke når det kommer til real live begivenheder hvor
piloten under alle omstændigheder holder fast om styret (ikke mindst for at
bremse) og spænder imod såvel ved at strække armene og klemme med ben om
tanken hhv. spænder benmuskulaturen :-|

--
Armand.



Magnus Pedersen (14-01-2007)
Kommentar
Fra : Magnus Pedersen


Dato : 14-01-07 15:21

Armand wrote:
> "Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
> news:45a9f23c$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> En kommentar til mc-airbag'en, der dukkede op et sted i strengen:
>>> Jeg tror ikke at en livløs crash-dukke (CTD) demonstrerer dynamikken ved
>>> et mc-sammenstød:
>> Jeg vil regne Honda som en seriøs udvikler mhs test af sådant.
>
> Jeg har ikke set en skræk-demonstration uden at det har drejet sig om en
> livløs(!) CTD der blot klaskede fremefter og ind i motorcyklens styr og
> derefter knækkede sammen derom og følgelig knaldede hovedet ned i modpartens
> tag/-kant, og dét holder ikke når det kommer til real live begivenheder hvor
> piloten under alle omstændigheder holder fast om styret (ikke mindst for at
> bremse) og spænder imod såvel ved at strække armene og klemme med ben om
> tanken hhv. spænder benmuskulaturen :-|
>
Men samtidig er det værd, at overveje de kræfter der er på spil i en
kollision og om ikke den muskelstyrke man som menneske er udstyret med,
ikke meget godt passer sammen med en CTD dukke der bare klasker sammen

/Magnus

Armand (14-01-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-01-07 19:22


"Magnus Pedersen" <bofhenator@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:45aa3c61$0$3449$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Armand wrote:
>> "Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
>> news:45a9f23c$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>>
>> Jeg har ikke set en skræk-demonstration uden at det har drejet sig om en
>> livløs(!) CTD der blot klaskede fremefter og ind i motorcyklens styr og
>> derefter knækkede sammen derom og følgelig knaldede hovedet ned i
>> modpartens tag/-kant, og dét holder ikke når det kommer til real live
>> begivenheder hvor piloten under alle omstændigheder holder fast om styret
>> ..og spænder imod såvel
>> ved at strække armene og klemme med ben om tanken hhv. spænder
>> benmuskulaturen :-|
>>
> Men samtidig er det værd, at overveje de kræfter der er på spil i en
> kollision og om ikke den muskelstyrke man som menneske er udstyret med,
> ikke meget godt passer sammen med en CTD dukke der bare klasker sammen

Ikke ud fra det antal ballistiske motorcyklister, incl. mig selv, jeg har,
omend ikke oplevet, så erfaret!

--
Armand.



Hekto (14-01-2007)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 14-01-07 21:31

Anders Majland wrote:

> Jeg vil regne Honda som en seriøs udvikler mhs test af sådant. Jeg mener
> også at have læst et interview i motorrad hvor en af udviklerne sagde
> noget i retning af at deres resultater viste at det var en fordel på
> "sofacykler" som føreren sidder dybt i, men at de ikke havde resultater
> der sagde at det samme var gældende på sportlige cykler hvor
> kørestillingen er en helt anden. Det lyder imho rimeligt.

Der er i flg. de læger der behandler de tilskadekomne, en klar tendens i
retning af flere alvorlige hofteskader ... og skader på 'klokkespillet -
AAAAVS! ... p.g.ra. det p.t. fremherskende design, hvor man sidder 'bag'
tanken.
--

/Hekto
"Women are like elephants to me. I like to look at 'em, but I wouldn't want
to own one." W.C. Fields - Jeg er ikke enig!

DJ (14-01-2007)
Kommentar
Fra : DJ


Dato : 14-01-07 22:47


"Hekto" <urxgb@urxgb.qxrot-13> skrev i en meddelelse
news:45aa931e$0$48612$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Der er i flg. de læger der behandler de tilskadekomne, en klar tendens i
> retning af flere alvorlige hofteskader ... og skader på 'klokkespillet -
> AAAAVS! ... p.g.ra. det p.t. fremherskende design, hvor man sidder 'bag'
> tanken.

Næste tiltag i personligt udstyr til os må jo så være skridtbeskyttere.

--
Dannie




Bongo (14-01-2007)
Kommentar
Fra : Bongo


Dato : 14-01-07 23:24


>
> Næste tiltag i personligt udstyr til os må jo så være skridtbeskyttere.
>

Er du tosset mand, så får vi jo buler i tanken. :) Så heller et slag i
bollerne......





Henning (14-01-2007)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 14-01-07 23:33


"Bongo" <fake@fakeserver.com> skrev i en meddelelse
news:45aaad81$0$5141$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>>
>> Næste tiltag i personligt udstyr til os må jo så være skridtbeskyttere.
>>

> Er du tosset mand, så får vi jo buler i tanken. :) Så heller et slag i
> bollerne......
>
Så har det jo også den fordel at hvis man ikke ønsker flere børn behøver man
heller ikke at blive steriliseret.
Henning



Hekto (16-01-2007)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 16-01-07 17:04

It happens that Bongo formulated :
> Er du tosset mand, så får vi jo buler i tanken. :) Så heller et slag i
> bollerne......

Mjaaaa ... de sidste boller jeg så - der havde
'kysset' tanken med en sammenlagt hastighed på
140-160 km/t - lignede mest af alt store
rødbeder, både af form og farve!!!! =

I tilgift var skambenet så også knust og blæren
flækket!

Så skridt beskytteren er ikke helt ved siden af -
og husk at tisse inden du kører, for de skærer op
tværs over for at få skyllet ordentligt ud inde
mellem tarmene!.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Bo Nielsen (16-01-2007)
Kommentar
Fra : Bo Nielsen


Dato : 16-01-07 20:02


"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse
news:mn.84007d71c2b52f2e.41842@urxgb.qxROT13...
> It happens that Bongo formulated :
>> Er du tosset mand, så får vi jo buler i tanken. :) Så heller et slag i
>> bollerne......
>
> Mjaaaa ... de sidste boller jeg så - der havde
> 'kysset' tanken med en sammenlagt hastighed på
> 140-160 km/t - lignede mest af alt store
> rødbeder, både af form og farve!!!! =
>
> I tilgift var skambenet så også knust og blæren
> flækket!

- og mon ikke bulen i tanken så alligevel dukker op som følge af den
behandling

ScooterBo



Hekto (16-01-2007)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 16-01-07 22:54

Bo Nielsen wrote:

> og mon ikke bulen i tanken så alligevel dukker op som følge af den
> behandling


Naaaah ... midt i virvaret af motorcykelrester, så kom man let til at overse
bulen i tanken. Men vedkommende hang da så godt fast på den, at rygsøjlen
nærmest blev revet af hoftepartiet, og lå 24 timer på operationsbordet hvor
der blev skruet 37 skruer af varierende længde (50 - 120mm) i for at holde
sammen på stumperne, ud over lidt titanium stænger, skinner og andet.
Vedkommende kan gå i dag, men det har tager laaaang tid!

Don't do this at home!
--

/Hekto
"Women are like elephants to me. I like to look at 'em, but I wouldn't want
to own one." W.C. Fields - Jeg er ikke enig!

Bo Nielsen (17-01-2007)
Kommentar
Fra : Bo Nielsen


Dato : 17-01-07 00:04


"Hekto" <urxgb@urxgb.qxrot-13> skrev i en meddelelse
news:45ad497a$0$178$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Bo Nielsen wrote:
>
>> og mon ikke bulen i tanken så alligevel dukker op som følge af den
>> behandling
>
>
> Naaaah ... midt i virvaret af motorcykelrester, så kom man let til at
> overse
> bulen i tanken. Men vedkommende hang da så godt fast på den, at rygsøjlen
> nærmest blev revet af hoftepartiet, og lå 24 timer på operationsbordet
> hvor
> der blev skruet 37 skruer af varierende længde (50 - 120mm) i for at holde
> sammen på stumperne, ud over lidt titanium stænger, skinner og andet.
> Vedkommende kan gå i dag, men det har tager laaaang tid!
>
> Don't do this at home!

Alt efter hvordan han har det i dag, føler han sig nok med rimelighed
heldig. Bare det at overleve sådan en tur, må da kunne gøre selv den mest
fundamentale ateist bare lidt religiøs.

ScooterBo



Hekto (17-01-2007)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 17-01-07 14:00

Bo Nielsen formulated on onsdag :
> Alt efter hvordan han har det i dag, føler han sig nok med rimelighed heldig.
> Bare det at overleve sådan en tur, må da kunne gøre selv den mest
> fundamentale ateist bare lidt religiøs.

Bare rolig! Han smiler fra øre til øre! Det var
held i sæklasse!

Neste problem er en enkelt nerveskade der gør at
der er lidt problemer med at løfte venstre fod,
men de har målt på nerven, og der skulle være
forbindelse igen inden ½ år.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Bo Nielsen (22-01-2007)
Kommentar
Fra : Bo Nielsen


Dato : 22-01-07 13:43


"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse
news:mn.8b477d7163ada3d1.41842@urxgb.qxROT13...
> Bo Nielsen formulated on onsdag :
>> Alt efter hvordan han har det i dag, føler han sig nok med rimelighed
>> heldig.
>> Bare det at overleve sådan en tur, må da kunne gøre selv den mest
>> fundamentale ateist bare lidt religiøs.
>
> Bare rolig! Han smiler fra øre til øre! Det var
> held i sæklasse!
>
> Neste problem er en enkelt nerveskade der gør at
> der er lidt problemer med at løfte venstre fod,
> men de har målt på nerven, og der skulle være
> forbindelse igen inden ½ år.

Altid rart med en happy end!

ScooterBo



Kai Harrekilde-Peter~ (14-01-2007)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 14-01-07 00:14

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:

> On Sat, 13 Jan 2007 23:03:51 +0100, "Anders Majland"
> <See.Signature@Address.invalid> wrote:
>
> Hej Anders.
>>
>>Det er desværre lidt typisk for meget af det statistik der bliver slynget ud
>>i pressen - det er bare overskrifter og "de" glemmer ofte deres referencer
>>....
> Jeg glemte lige.
> Der findes fire stadier af løgn - I nævnte rækkefølge:
> Hvid løgn.
> Sort løgn.
> Statistik.
> Journalistik.

Steen,

Du bliver ved med at glemme benchmarking på din liste


Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://dfmc.dk/?id=29

tom \(cordoba sdi\) (14-01-2007)
Kommentar
Fra : tom \(cordoba sdi\)


Dato : 14-01-07 12:15


"Anders > Sammed stede kan du også finde en artikel fra foråret 2006 hvor
der står at
> risikoen "kun" er 3gange højere på mc end i bil ... Det findes løgn,
> bedrag og statistik
>

Jeg havde faktisk fat i tv2 sidste år fordi de nævnte at det var 100 gange
farligere at køre mc end bus. Det sagde de i forbindelse med en busulykke
hvor der var dræbt 8. Altså måtte der være dræbt 800 mcere det år. Det ved
vi jo alle ikke er korrekt. Jeg husker flere sager med en bro ved
dybbelsbro hvor toppen af en bus er blevet revet af i nyere tid.

TV2 valgte naturligvis ikke at svare mig da det jo ville ødelægge en god
historie

Faktum er, at du kan dreje statistik som du vil, og jeg gætter på at det er
noget med rejste km.

Mener også det er den de bruger når de sammenligner hvor sikker fly er.
Prøv at tjek hvor sikker fly er når du sammenligner antal starter i en bil
med antal starter i et fly. UPS !!!!




Jacob Bunk Nielsen (14-01-2007)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 14-01-07 18:50

"tom \(cordoba sdi\)" <skodskod@yahoo.com> writes:

> Mener også det er den de bruger når de sammenligner hvor sikker fly er.
> Prøv at tjek hvor sikker fly er når du sammenligner antal starter i en bil
> med antal starter i et fly. UPS !!!!

Du glemmer at den slags tælles pr. rejst kilometer.

Hvis et fly flyver 1000 km før det lander igen, og har 100 passagerer
med, så er der tilbagelagt 100.000 person-kilometer på en enkelt
start.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Peter B. Juul (14-01-2007)
Kommentar
Fra : Peter B. Juul


Dato : 14-01-07 19:13

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Hvis et fly flyver 1000 km før det lander igen, og har 100 passagerer
> med, så er der tilbagelagt 100.000 person-kilometer på en enkelt
> start.

Jo. Men HVIS det fly forulykker, så tæller det jo også med 100
personskader i statistikken.

Og så ER forskellen stadig pænt markant.

Jeg fandt lige en norsk statistik,
http://prosjekt.vestforsk.no/nsb/download/notat1_00.doc

Den analyserer ti års statistik og siger, at risikoen - egenskade +
skade på modpart (f.eks. fodgænger) - pr. milliard personkilometer er
som følger:

Personbil: 242,68
Bus: 63,82
Fly, indenrigs: 0,37
Fly, total: 1,08
Tog: 8,73

Nu tager den så ikke med i den oversigt, at en skade ved fly nok
oftere er dødsfald end i de andre, men forskellen er da alligevel
markant.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.
I speak only 0}._.{0 Thi visseligen, ting tager tid,
for myself. O/ \O men ævl tager evigheder" -Piet Hein

5franzholmberg@websp~ (15-01-2007)
Kommentar
Fra : 5franzholmberg@websp~


Dato : 15-01-07 01:38

Du efterlyser erfaringer med børn på mc så her lidt fra een der startede med
samme smmeren 06

Har kørt kortere ture med min søn på 4(nu 5), har indkøbt sæde med stropper
som fodhvilere, fungerer fint, fuldt udstyr(dyrt, men han
kan jo dårligt sidde deromme bagved i noget dårligere end det jeg selv har
på?) incl elastisk mavebælte med håndtag han kan holde i da han jo
ikke kan nå rundt om mig(bæltet er et hit,efter jeg fandt det vil han ikke
køre uden hvilket jo må betyde det bidrager til hans egen
tryghedsfornemmelse).

Har kun kørt kortere ture,mest til og fra børnehave, fodbold etc. Længste en
tur ned på Stevns (ca 25 km hver vej), efter den store is i
Rødvig blev han noget døsig på vejen hjem og faldt da også i søvn,hvilket
jeg ikke var helt tryg ved da sådan en størrelse jo hurtigt kan sidde og
hænge ud til siden,det gik dog fint...købte sædet gennem den blå avis af et
par,der selv havde brugt det til begge deres børn i flere år også til
længere
ture frittede dem kraftigt ud da jeg på det tidspunkt stadig var lidt
betænkelig, men de havde aldrig følt sig utrygge,heller ikke når børnene
faldt i søvn.
Op til en vis størrelse/alder vil jeg også mene de stort set ikke kan tippe
ud af sædet selv hvis de sidder og hænger til siden. Har selv et par ture
planlagt
med den unge mand til sommer, har klart valgt at det er små etaper med gode
pauser imellem, han skal jo helst synes det er sjovt.
Fik et tip fra et andet par, der også har brugt sædet i flere år: velcro på
ryggen af din jakke og så også velcro på barnets hjelm, når hun så sidder og
begynder
at nikke og småslumre skulle hjelmen så "bide sig fast" i din ryg så hun i
det mindste ikke sidder og hænger ud til siden. har IKKE selv prøvet det men
overvejer da at give det en chance til sommer.
HAR investeret i et samtale anlæg(Autocom grundmodellen) ved de hastigheder
der bliver kørt med ham bagpå, virker det fint, det gør at vi lige har en
kontakt
som vi begge er glade for også når der skal tisses etc.

Mht sikkerhed osv, svært,men da jeg ikke kan forestillemig andet end at en
hvilken som helst forælder med en pode bagpå vil køre ekstra "konservativt",

mener jeg ikke det er mere usikkert end at spænde same pode fast på et cykel
sæde i myldretidstrafik. det giver vel sig selv at sportslige nedlægnings
vinkler
osv ikke er inde i billedet her,skladog siges, at vi holder os væk fra tæt
myldretidstrafik etc,der er for mange tosser bag et rat.
Vi hygger os ihvertfald med vores ture og min søn får helt lov at bestemme
om vi tager mc eller et andet alternativ, han bliver aldrig "tvunget" op på
den da vil
helst det er noget han får smag for. Regner da med at når han er 8, at vi
har fået opbygget så megen rutine(og han yderligere modenhed) at f.eks en
camping tur er på tapetet.

Franz
"jane" <246jane8@hotmail.com> wrote in message
news:45a90641$0$3556$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Er ved at lede efter materiale om børn bagpå motorcykler
>
> Stødte så på denne her side ; http://www.sikkertrafik.dk/11743e80
> "Risikoen for alvorlige personskader på motorcykel er 30-40 gange større
> pr. kørt kilometer end i bil. "
>
> Lyder lidt vildt....
> Umiddelbart lyder det jo voldsomt, men hvordan mon det er udregnet.
> Går udfra at det er en general betragtning og ikke kun målt på børn pr.
> kørt kilometer.
>
> Nå, men nu jeg er her.....
> ...hvordan er erfaringerne blant jer med børn bag på motorcyklen.
>
> Jeg har en datter på 8, der plager for at komme med ud at køre.
> Skal - skal ikke?
> Hva´ med hjelm?
> Hvor langt kan vi evt. køre - kan vi mon tage på MC-camping sammen?
> osv.
>
> Kunne være rart hvis nogle ville skrive ind op oplevelser med børn og MC.
> ..om det er godt eller skidt.
>
> Udenlands ser jeg børn bag på MC´en men ikke ret tit herhjemme i DK.
>
> Hilsen
> Jane
>
>



J.C.Kløve (15-01-2007)
Kommentar
Fra : J.C.Kløve


Dato : 15-01-07 07:36


jane skrev:

> Nå, men nu jeg er her.....
> ...hvordan er erfaringerne blant jer med børn bag på motorcyklen.

Tjaa, jeg skulle mene min datter var 5, eller 6 første gang hun var
med på tanken af offroaderen mhp egentlig transport.
og 7 da hun var på bagsædet af af MC'en første gang.

Det handler IMO om at de får noget ordentligt udstyr på, og så er
den egentlig ikke meget længere for som jeg ser det. Derefter er det
øvelse øvelse øvelse, og det kommer gennem mange kilometer.

Jeg kører som jeg normalt vis gør, der er ikke særlige hensyn til at
hun er med, dog måske lige det at vi har aftalt at når jeg klapper
hende på låret, så går det raskt fremad (så bliver hun ikke
overrasket når jeg accelererer ud af kryds, eller ved overhalinger) I
dag mærker jeg næsten ikke jeg har hende med, hun sidder klippe
stabilt bag på.

http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=11513&m=full
--
Dun@nt


Bongo (15-01-2007)
Kommentar
Fra : Bongo


Dato : 15-01-07 11:42

Jeg kører som jeg normalt vis gør, der er ikke særlige hensyn til at
hun er med, dog måske lige det at vi har aftalt at når jeg klapper
hende på låret, så går det raskt fremad (så bliver hun ikke
overrasket når jeg accelererer ud af kryds, eller ved overhalinger) I
dag mærker jeg næsten ikke jeg har hende med, hun sidder klippe
stabilt bag på.

Hvor gammel er hun nu?



CL (15-01-2007)
Kommentar
Fra : CL


Dato : 15-01-07 17:47

J.C.Kløve wrote:
>
> Det handler IMO om at de får noget ordentligt udstyr på, og så er
> den egentlig ikke meget længere for som jeg ser det.
>
> http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=11513&m=full
>
>
Og så står hun i gummisko.

--
H
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL



Armand (15-01-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-01-07 22:14


"CL" <ddd@ddd.dd> skrev i en meddelelse
news:45abb01a$0$72435$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> J.C.Kløve wrote:
>>
>> http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=11513&m=full
>>
> Og så står hun i gummisko.

Mnjarh :-/ Det kunne ligesåvel være basket-støvler, som IMHO er ganske
tilstrækkelige erstatninger!

--
Armand.



Jim Andersen (15-01-2007)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 15-01-07 09:05

jane wrote:
> Er ved at lede efter materiale om børn bagpå motorcykler
>
> Stødte så på denne her side ; http://www.sikkertrafik.dk/11743e80

Underligt. Jeg troede der var krav om hjelm (cykel- eller alm hjelm).

> "Risikoen for alvorlige personskader på motorcykel er 30-40 gange
> større pr. kørt kilometer end i bil. "

Det er da vist rent gætteri.

> Hvor langt kan vi evt. køre - kan vi mon tage på MC-camping sammen?
> osv.

Selvfølgelig skal børn da med på MC. Men jo mindre de er, jo før falder de i
søvn.
Så sørg for at de er spændt fast, fx med det børnesæde en anden skribent har
linket til.

Og husk at spørge om de er ved at falde i søvn.

Da knægten var 4 skulle man lige planlægge det, så det ikke var omkring det
tidspunkt hvor der normalt blev sovet middagslur.
Tøsen er 7 nu, og hun kan snildt holde sig vågen en times tid.

/jim



Jes Vestervang (15-01-2007)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 15-01-07 15:03

"Henning" <h.aa@mail.dk> writes:

> Så har det jo også den fordel at hvis man ikke ønsker flere børn
> behøver man heller ikke at blive steriliseret.

....og der åbner sig mulighed for en karriere som falsetsanger
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R (med skumsæde langt op ad tanken)

J.C.Kløve (15-01-2007)
Kommentar
Fra : J.C.Kløve


Dato : 15-01-07 22:10


Bongo skrev:
> Jeg kører som jeg normalt vis gør, der er ikke særlige hensyn til at
> hun er med, dog måske lige det at vi har aftalt at når jeg klapper
> hende på låret, så går det raskt fremad (så bliver hun ikke
> overrasket når jeg accelererer ud af kryds, eller ved overhalinger) I
> dag mærker jeg næsten ikke jeg har hende med, hun sidder klippe
> stabilt bag på.
>
> Hvor gammel er hun nu?

14


J.C.Kløve (15-01-2007)
Kommentar
Fra : J.C.Kløve


Dato : 15-01-07 22:14


CL skrev:
> J.C.Kløve wrote:
> >
> > Det handler IMO om at de får noget ordentligt udstyr på, og så er
> > den egentlig ikke meget længere for som jeg ser det.
> >
> > http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=11513&m=full
> >
> >
> Og så står hun i gummisko.
>

jo jo
og i korteærmer og uden rugbeskytter

Hun har det hele, hjælm, støvler, rygbeskytter, bukser handsker og
jakke, men på en varm sommerdag, hvor vi skal trave rundt og glo på
fly, har vi tilladt os selv at tage "lette sko med - fotografen
(undertegnede) står i sandaler

--
Dun@nt


Jens Meldgaard (21-01-2007)
Kommentar
Fra : Jens Meldgaard


Dato : 21-01-07 06:32


"jane" <246jane8@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45a90641$0$3556$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Nå, men nu jeg er her.....
> ...hvordan er erfaringerne blant jer med børn bag på motorcyklen.
>
> Jeg har en datter på 8, der plager for at komme med ud at køre.
> Skal - skal ikke?
> Hva´ med hjelm?
> Hvor langt kan vi evt. køre - kan vi mon tage på MC-camping sammen?
> osv.
>
> Kunne være rart hvis nogle ville skrive ind op oplevelser med børn og MC.
> ..om det er godt eller skidt.
>
> Udenlands ser jeg børn bag på MC´en men ikke ret tit herhjemme i DK.
>
> Hilsen
> Jane

Hej Jane

Vi har to børn, en pige, nu 20 år og en dreng på 15. Indtil for fire år
siden havde vi ingen bil, så de har begge kørt fra de var helt små. Vores
datter er født i oktober så hun måtte vente til hun var ca. 6 måneder gammel
før hun fik den første tur i hendes en personers sidevognen. Dengang kunne
man ikke købe børnesæder til bagpå så hun var 4 år før hun kørte solo. Da
købte vi en XT 250. Den er som skabt til børn, hun sad på sædet foran mig og
holdt i den tværstang der er på styret. En lille tanktaske var hovedpude
hvis hun blev træt. Man kan godt nå en lille lur på vej hjem, efter en
spændende eftermiddag inde i byen. Jeg monterede fodhvilere ca. ud for
topstykket og det passede fint. Det gik dog kun et par år, så var hun for
stor til at være der. Så hun måtte undvære solo turene til hun var ca. 8 år
og kunne sidde bag på.
Vi fik senere en to pers. "vogn" med seler til en autolift, og knægten der
er født i juni, skulle selvfølgelig have været kørt hjem fra sygehuset i
"vognen" , men der kom en svigermor i vejen, så det blev i hendes Volvo i
stedet. Det ærgre han sig lidt over i dag, men fem uger senere var det
sommerferie og så skulle vi selvfølgelig ud at køre. Kort før han blev tre
kom han også ud at køre XTér.
Turene foran på XTéren var for begges vedkommende meste til og fra børnehave
ca. 5km. det længste har været ind til byen ca.20km. Længere ture har været
i sidevogn, indtil de kunne sidde bag på.
Når vi bruger sidevognen må de køre i deres daglig tøj, men med hjelm.
Solo er det altid MC-tøj inkl.. støvler, handsker og hjelm. Tøjet kan være
dyrt at skifte ud med den fart sådan nogle størrelser vokser, så det har vi
ladet gå i arv. Søsters røde læderdragt var "den unge mand" dog ikke meget
for . Da de var små kørte de med moto-cross hjelm (lav vægt), senere fra
str. 53 = XS har det været Shoei. Alle har været fullface og fiber. Udstyret
skal være i orden.
Det er bedrøveligt, på den faste ugentlige aften tur sommeren igennem, at
opleve mange forældre med børn bagpå, der er iført tennissko, cowboy-bukser
MC-jakke, ingen handsker og pilothjelm, for sådan køre farmand jo også =
, og han er da en helt.
Vi har altid været glade for at køre med børnene. Der har aldrig været
negative reaktioner, kun har enkelte spurgt om ikke det var farligt. Jo, har
vi sagt, det er det da, men ikke mere end så meget andet, f.eks. når de
færdes alene i trafikken.
Der har været mange positive/sjove oplevelser.
Som da vi havde kørt rundt i Knuthenborg Safaripark blandt alle dyrene og
kom til tigerburet. Der stod vi med en lille pige på armen og kunne
selvfølgelig ikke komme ind. Da stopper en lille bus med ca. 25 personer der
er på familie/fætter-kusine tur, åbner døren og spør´ om vi vil med ind. Det
blev en dejlig oplevelse, i løbet af de ca. 20 min turen tog blev vi optaget
i familien. Bagefter gav det is og sodavand fra egen køler bag i bussen
.
Eller som i Frankrig hvor vi holder på en rasteplads, en dame cykler forbi,
hun er ved at dreje hovedet af led, vender cyklen, kommer tilbage, haler et
kamera op af lommen og spørger om hun må tage et billede af børnene i
sidevognen, for det har hun da aldrig set før, og så helt fra Danmark. Jo,
børn skaber kontakt.
Vi har camperet meget, både på alm. pladser og MC-pladser. På alm pladser
rygtes det hurtigt, at der er kommet nogle børn på MC, så er der "kødrand"
mens vi stiller telt op og så er dér kontakt.
Børne Træf var op til 11-12 års alderen et sikkert hit.
I dag synes de begge det er sjovest bag på FZ 750éren
Køb noget godt udstyr og en _god_ hjelm, husk handskerne det er _så_
vigtigt. Kør ikke for langt i starten, en time kan godt være lang tid bagpå.
Kør ordentlig, men kør, for det giver mange gode oplevelser.

mvh Jens
Sydals

Far nu er vi jo ikke noget "specielt" mere. Nu er vi bare lige som alle de
andre, når vi kommer nogen steder.
Sagt af min datter, da hun første gang blev hentet fra håndbold, i bil!!!







Knud Dam (21-01-2007)
Kommentar
Fra : Knud Dam


Dato : 21-01-07 10:43


"Jens Meldgaard" <dsl333271@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:45b2fbaa$0$137$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> mvh Jens
> Sydals

Kanon fortælling !

; - )

KD



Jens Jacob Bager Jen~ (23-01-2007)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 23-01-07 11:17

> Køb noget godt udstyr og en _god_ hjelm, husk handskerne det er _så_
> vigtigt. Kør ikke for langt i starten, en time kan godt være lang tid
> bagpå. Kør ordentlig, men kør, for det giver mange gode oplevelser.
>
> mvh Jens
> Sydals

Kanon fortælling. Den røg lige videre til min forlovede.

--
Mojn
Jens Jacob Bager Jensen
Fra den kristne side



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste